Hyperdordt

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hyperdordt

Bericht door Thea »

Laat ik dan zeggen dat het goddelijke logica is, die wij met ons mensenverstand niet kunnen begrijpen, alleen aanbidden.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Hyperdordt

Bericht door Jongere »

Psalm schreef: 13 dec 2023, 07:48
huisman schreef: 13 dec 2023, 00:17 Niet om narrig te doen maar je leest niet goed.
Het gaat erom dat in de grondtekst kosmos staat. Dat kun je onmogelijk vertalen door uitverkorenen. Kosmos is de wereld zoals God hem geschapen en bedoeld heeft. Daar gaat Gods liefde naar uit.

Dat gaat dus helemaal niet over de verkiezing.

Dr vd Brink en jij hebben meer GG DNA dan je voor mogelijk houdt.
Het probleem is: wat versta jij onder de kosmos? Is dat inclusief de mensen? Zo ja, is dat dan ook inclusief de niet-uitverkorenen? Zo ja, heeft God zijn Zoon dan ook gegeven voor de niet-uitverkornen?
Ik begrijp de moeite niet om te zeggen dat God Zijn Zoon heeft gegeven voor de niet-uitverkorenen. En volgens mij kun je dat ook zeggen helemaal in lijn met de Dordtse Leerregels: Christus' werk is overvloedig genoegzaam voor de hele wereld.

De crux zit in het woord "gegeven". Dat kan verschillende dingen betekenen. Wordt Christus aan de hele kosmos gegeven tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, een volkomen verlossing (naar 1 Kor. 1:30 en HC vr 18)? Nee, dat is een schenking alleen aan de uitverkorenen, door het geloof.

Maar Christus wordt ook "gegeven" in de belofte, in het algemene aanbod van genade. En dat strekt zich uit tot iedereen.

Een mooi voorbeeld vind je in Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat brood uit de hemel". Mijn Vader geeft u, zegt Jezus, zonder onderscheid. Terwijl het grote merendeel van de luisteraars op dat moment Hem niet in waarheid volgen en Hem nog in hetzelfde hoofdstuk (vs. 66) de rug toekeren. Calvijn schrijft in zijn commentaar al dat "geven" daar "aanbieden" betekent, ook Boston legt de tekst zo uit.

Zie ook de uitleg van de Erskines/Fisher in "De kennis der zaligheid" en hoe ze vanuit Joh. 6:32 bij Joh. 3:16 uitkomen:
De kennis der zaligheid schreef:37. Wie biedt Christus aan ons aan in het Evangelie?
God, wezenlijk aangemerkt, in de Persoon van de Vader, biedt Hem oorspronkelijk en met gezag in het Evangelie aan, Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel".

38. Welk karakter heeft dit welgemeende aanbod in het Evangelie?
Het heeft het karakter van een schenking, waarin Hij Zijn Zoon Jezus Christus aan het verloren menselijk geslacht vermaakt, opdat degene die deze gave zal aannemen, niet verloren zal gaan, maar het eeuwige leven zal hebben.

39. In welke tekst van de heilige Schrift (onder andere) wordt dit welgemeende aanbod gevonden?
In Joh. 3:16, waar het in deze woorden wordt uitgedrukt: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz."
Piet Puk
Berichten: 5536
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hyperdordt

Bericht door Piet Puk »

Bijzonder: in Pastorie-Online(van Refoweb) geeft dr. G.A. van den Brink aan over zijn boek in gesprek te willen gaan met docenten van de Theologische School van de GG.
CvdW
Berichten: 2989
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hyperdordt

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef: 13 dec 2023, 14:41 Bijzonder: in Pastorie-Online(van Refoweb) geeft dr. G.A. van den Brink aan over zijn boek in gesprek te willen gaan met docenten van de Theologische School van de GG.
Ik vind dit netjes, maar het zal wel verkeerd worden opgevat. Hij zet hierbij de docenten van TS voor blok als ze nee zeggen.
Laatst gewijzigd door CvdW op 13 dec 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17578
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Jongere schreef: 13 dec 2023, 11:41
Psalm schreef: 13 dec 2023, 07:48
huisman schreef: 13 dec 2023, 00:17 Niet om narrig te doen maar je leest niet goed.
Het gaat erom dat in de grondtekst kosmos staat. Dat kun je onmogelijk vertalen door uitverkorenen. Kosmos is de wereld zoals God hem geschapen en bedoeld heeft. Daar gaat Gods liefde naar uit.

Dat gaat dus helemaal niet over de verkiezing.

Dr vd Brink en jij hebben meer GG DNA dan je voor mogelijk houdt.
Het probleem is: wat versta jij onder de kosmos? Is dat inclusief de mensen? Zo ja, is dat dan ook inclusief de niet-uitverkorenen? Zo ja, heeft God zijn Zoon dan ook gegeven voor de niet-uitverkornen?
Ik begrijp de moeite niet om te zeggen dat God Zijn Zoon heeft gegeven voor de niet-uitverkorenen. En volgens mij kun je dat ook zeggen helemaal in lijn met de Dordtse Leerregels: Christus' werk is overvloedig genoegzaam voor de hele wereld.

De crux zit in het woord "gegeven". Dat kan verschillende dingen betekenen. Wordt Christus aan de hele kosmos gegeven tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, een volkomen verlossing (naar 1 Kor. 1:30 en HC vr 18)? Nee, dat is een schenking alleen aan de uitverkorenen, door het geloof.

Maar Christus wordt ook "gegeven" in de belofte, in het algemene aanbod van genade. En dat strekt zich uit tot iedereen.

Een mooi voorbeeld vind je in Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat brood uit de hemel". Mijn Vader geeft u, zegt Jezus, zonder onderscheid. Terwijl het grote merendeel van de luisteraars op dat moment Hem niet in waarheid volgen en Hem nog in hetzelfde hoofdstuk (vs. 66) de rug toekeren. Calvijn schrijft in zijn commentaar al dat "geven" daar "aanbieden" betekent, ook Boston legt de tekst zo uit.

Zie ook de uitleg van de Erskines/Fisher in "De kennis der zaligheid" en hoe ze vanuit Joh. 6:32 bij Joh. 3:16 uitkomen:
De kennis der zaligheid schreef:37. Wie biedt Christus aan ons aan in het Evangelie?
God, wezenlijk aangemerkt, in de Persoon van de Vader, biedt Hem oorspronkelijk en met gezag in het Evangelie aan, Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel".

38. Welk karakter heeft dit welgemeende aanbod in het Evangelie?
Het heeft het karakter van een schenking, waarin Hij Zijn Zoon Jezus Christus aan het verloren menselijk geslacht vermaakt, opdat degene die deze gave zal aannemen, niet verloren zal gaan, maar het eeuwige leven zal hebben.

39. In welke tekst van de heilige Schrift (onder andere) wordt dit welgemeende aanbod gevonden?
In Joh. 3:16, waar het in deze woorden wordt uitgedrukt: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz."
Bedankt. Dit is wat ik ongeveer had willen zeggen. Daarom verbaasd het mij ook dat juist dr vd Brink kiest voor de uitleg dat wereld in Joh 3 : 16 zou slaan op de uitverkorenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2989
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hyperdordt

Bericht door CvdW »

Natuurlijk slaat de tekst op de uitverkorenen, maar er zijn mensen die meer licht hebben ontvangen van de Heilige Geest en de tekst breder verklaren.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

CvdW schreef: 13 dec 2023, 15:57 Natuurlijk slaat de tekst op de uitverkorenen, maar er zijn mensen die meer licht hebben ontvangen van de Heilige Geest en de tekst breder verklaren.
Waarom natuurlijk, het staat er gewoon niet.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Volgens mij wordt met het begrip wereld de mensheid bedoeld, desnoods schepping. Maar vanaf vers 16 gaat het alleen maar over mensen dus wellicht beter mensheid. Dus God had de mensheid lief zoals hij deze geschapen had. Dit gaat hier dan nog niet over individuele mensen, niet over zondaren en gelovigen, maar over alle mensen als mensheid. Hij geeft vervolgens elk mens de gelegenheid om behouden te worden door het geloof. Omdat Hij een rechtvaardig God is kan Hij niet zeggen: iedereen wordt behouden. Maar de gelovigen, ieder die in Hem gelooft, dus de uitverkorenen worden wel behouden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Simon0612 »

Bertiel schreef: 13 dec 2023, 08:31
Simon0612 schreef: 12 dec 2023, 21:48 Wat is dit nou weer voor rare opmerking? Maak je die ook naar de andere posters? Of krijg ik hem omdat ik jouw mening niet onderschrijf?
Sorry, ik vind dit een absurde aanval.

Ps: Ik heb de helft van jouw postings, ik kan me beter zorgen over jou maken.
Je hebt gelijk Simon, ik had dit niet zo moeten neerzetten. Mijn excuses
Dank voor je excuses, is ook aanvaard!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
CvdW
Berichten: 2989
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hyperdordt

Bericht door CvdW »

Cyrillus schreef: 13 dec 2023, 16:03
CvdW schreef: 13 dec 2023, 15:57 Natuurlijk slaat de tekst op de uitverkorenen, maar er zijn mensen die meer licht hebben ontvangen van de Heilige Geest en de tekst breder verklaren.
Waarom natuurlijk, het staat er gewoon niet.
Het gedeelte voor de komma en na de komma staat in verband met elkaar. Opdat een iegelijk die ik Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Kanttekening geeft voldoende uitleg.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

CvdW schreef: 13 dec 2023, 17:10
Cyrillus schreef: 13 dec 2023, 16:03
CvdW schreef: 13 dec 2023, 15:57 Natuurlijk slaat de tekst op de uitverkorenen, maar er zijn mensen die meer licht hebben ontvangen van de Heilige Geest en de tekst breder verklaren.
Waarom natuurlijk, het staat er gewoon niet.
Het gedeelte voor de komma en na de komma staat in verband met elkaar. Opdat een iegelijk die ik Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Kanttekening geeft voldoende uitleg.
Als ik de kanttekeningen volg, dan staat er bij 'wereld' in vers 17: die uit de wereld in Hem zullen geloven, zowel heidenen als joden. Dus dan is wereld meer dan alleen de uitverkorenen. Of begrijp ik je verkeerd en heb jij het helemaal niet over het woord 'wereld', wat wel de discussie was.
Konijntje
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Hyperdordt

Bericht door Konijntje »

Geytenbeekje schreef: 06 dec 2023, 19:08
Konijntje schreef: 06 dec 2023, 19:06 Heeft iemand ook zijn nieuwe boek gelezen? Ik krijg de indruk vrijwel niemand. Ik heb het boek gisteren ontvangen en ik ben er momenteel in bezig. Het zou fijn zijn als de discussie op basis van het boek wordt gevoerd in plaats van losse flodders.
Synoniem van Psalm? Zoals je kan zien zijn hier al 29 pagina's aan besteedt...
Beetje vermoeiend dit...
Ik heb geen meerdere accounts, als je dat suggereert.

Mijn punt is dat niet inhoudelijk wordt ingegaan op het boek. Dat is jammer, want daardoor krijg je de discussie niet scherp.

Ik heb met verwondering meerdere pagina's doorgelezen. Werkelijk de meerderheid van de reageerders hebben het boek niet gelezen. Het kan zijn dat je een andere mening hebt, maar om een mening te ventileren, terwijl je het boek niet hebt gelezen, is goedkoop.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Konijntje schreef: 13 dec 2023, 17:48 Ik heb geen meerdere accounts, als je dat suggereert.

Mijn punt is dat niet inhoudelijk wordt ingegaan op het boek. Dat is jammer, want daardoor krijg je de discussie niet scherp.

Ik heb met verwondering meerdere pagina's doorgelezen. Werkelijk de meerderheid van de reageerders hebben het boek niet gelezen. Het kan zijn dat je een andere mening hebt, maar om een mening te ventileren, terwijl je het boek niet hebt gelezen, is goedkoop.
Heb jij het boek gelezen? En wat is je mening?

Het is jammer dat veel forumleden niet over hun schaduw heen kunnen stappen en het boek daarom niet lezen. Dit zie je ook duidelijk terug in de posts zo nu en dan.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Ik ben het erg met Konijntje eens, kunnen we even inventariseren: wie heeft het boek gelezen of is daar mee bezig of gaat hier heel snel aan beginnen?
Zelf ben ik er mee bezig.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Cyrillus schreef: 13 dec 2023, 18:43 Zelf ben ik er mee bezig.
Ik had verwacht dat jij hem inmiddels al uit had. Wat vind je er tot nu toe van?
Gesloten