Goedemorgen, vanwege het vroege opstaan zie ik dat ik "toepassing" en "bevinding" wat door elkaar gehusseld heb vanmorgen vroeg. Toch hangen die twee ook samen.Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 09:27Mijn ligging is dat het Woord van God genoegzaam is en dat er niet een Bijbel+ nodig is. Dat is Rooms. Wat ik van bevindelijke prediking zie, is dat er een uitgebreide beschrijving is van de bijsluiter, vol met waarschuwingen. En dat het gevolg is dat het medicijn niet genomen wordt. Daarnaast zeg jij dat er een lijst van medicijnen is, terwijl er maar één Medicijn nodig is, het Levende Water. Iedereen mag nemen om niet, zo veel als nodig is. Geen beperking. Ik vind het erg, dat je beperkingen instelt, alsof de Gever niet gul zou zijn. Hij is zo gul dat Hij het zelfs aan mensen geeft die het op grond van het Verbond niet verdiend hebben. De vrouw had geen recht op het brood, zij was een Griekse vrouw (zie de kanttekeningen), vandaar de kruimels. Opvallend is dat Jezus de vrouw prijst: "o vrouw, groot is uw geloof". Zie je dat het geloof bepalend is, niet de bevinding? Feitelijk staat er niets over haar bevinding, maar groot is haar geloof! Bevinding krijgt elke christen door het leven, we kunnen er boeken over schrijven en er preken onnodig lang mee maken. Maar bevinding moet niet functioneren als graadmeter, en daardoor als voorwaarde. Paulus beschrijving van het opwassen, eerst melk en daarna vast voedsel, slaat op het groot worden als gelovige. Niemand hoeft te beginnen met ingewikkelde theologische vraagstukken. Het geloof is in zijn wezen simpel: komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Jij zegt dat predikanten niet weten wat er in het hart van de toehoorders leeft. Dat is natuurlijk wel waar, alleen God is de Hartenkenner. Tegelijkertijd horen zij toch hun schapen te kennen en de harten voor Christus te winnen. Doen zij daar moeite voor? Je hebt gelijk als je zegt dat predikanten zelf een levende bevinding moeten kennen. Naar mijn overtuiging zouden preken in een aantal kerken dan anders klinken.Job schreef: ↑11 dec 2023, 05:19Beste Cyrillus,
Eigenlijk ben ik bang dat met deze stellingname alles is gezegd. Dat jij hiermee je ligging verklaart. Het verduidelijkt voor mij ook wel je betrokkenheid bij ds. Van den Brink. Dit klinkt misschien koud en concluderend van mij, maar het doet me veel om dit zo te lezen. Ik tik dit niet uit de hoogte.
Het grote punt van verschil van benadering van de Bijbelse boodschap is het al dan niet zien van de noodzaak van de toepassing. Is de Bijbel algemeen toepasbaar? Een trommel waarin iedereen naar hartenlust kan graaien? Of is Gods Geest nodig om de woorden persoonlijk het hart in te dragen? Retorische vragen, want precies dat is hoe het Woord proefondervindelijk wordt gemaakt.
Bevinding in de preek is het toepassen van de Bijbelse boodschap aan de hoorder, uitwendig dan. Hoe werkt de Heere Zijn Woord uit? Ik wil gelijk erkennen dat er een gevaar in zit wanneer dit alleen nog maar beschrijvend gebeurt, zonder een vorm van aansporing. De Bijbelse aansporing van "Wast dan op..." moet onverkort blijven klinken.
Maar het is óók niet juist om alle medicijnen ongeordend op de toonbank in de geestelijke Apotheek te leggen, iedereen mag alles meenemen. Of om een baby een blik flesvoeding te geven zonder dat het gedoseerd wordt toegediend met water in een flesje, net naardat het kindje nodig heeft.
Er is een overvloed van genade, Christus is het Brood des levens. Hij is een boordevolle Tarweschuur. Dat Hij (Hijzelf!) met de Kananese vrouw toch sprak over kruimeltjes is omdat precies dát aansloot bij haar hart. Dat was niet om karig te doen over Zichzelf, maar omdat Hij wist dat Hij een hondeke in de beleving tegenover Zich had.
Nu zijn Gods dienaren Christus niet en weten zij niet wat er leeft in de harten van de hoorders. Misschien, ik weet het niet, wordt er daarom minder gezag toegekend aan door mensen gepredikte bevinding? Eén ding is wel duidelijk: om Gods Woord te kunnen toepassen, om uit te stallen hoe het brood smaakt en waarvoor het eten ervan nuttig is, moeten Gods dienaren het wel zelf gegeten hebben en het nog steeds eten. Daarom is het belangrijk dat er geen bekommerde zielen die nog geen vastheid hebben, predikant worden. Als een blinde een blinde leidt, vallen zij samen in de gracht. En dat predikanten genoeg tijd krijgen* om zelf omgang met de Heere te kunnen oefenen om Hem nader te leren kennen. En om vanuit die levende bevinding uit te kunnen delen. Misschien ligt daar soms een manco (?) dat er soms een doodse bevinding wordt gepreekt zonder geest en leven omdat óók bij de predikant de wormen uit de bevinding kruipen. Of omdat de bepreekte zaak zelf helemáál nog niet doorleefd is. Maar dat zeg ik voorzichtig, want ook daar is slechts pas recht over te oordelen wanneer je met geestelijke oren luistert.
Groeten van Job.
* Edit: voor mij een dringende reden om altijd en overal te pleiten voor een beperkt takenpakket voor dominees. Bestuurstaken en een overmatig groot pastoraat gaan ten koste van studietijd en van tijd om verborgen omgang met de Heere te hebben. Dat kan magerheid in het geestelijk leven van de voorganger tot gevolg hebben en bijna onvermijdelijk magerheid in de preken.
aanvulling: als de vrouw iets bevonden heeft dan is het wel dat ze zichzelf en het leven van haar dochter volkomen kan toevertrouwen aan Jezus. Dat is bevinding, de vrucht van het geloof.
Het is een grote waarheid die je zegt dat het Woord genoegzaam is. Maar daar doe ik toch niets aan af? Gods Woord past toch ook voortdurend toe? Mijns inziens spreken Gods knechten daarin de Heere na in de prediking. Als je meent dat bevinding niet nodig is, waar preken we dan nog voor? Dan kan er net zo goed een periscoop uit de Bijbel voorgelezen worden en dan kan de gemeente weer naar huis. Prediking is bij uitstek bevinding en toepassing opdiepen uit het Woord. Uiteraard is het een groot gevaar dat de bevinding gaat heersen over het Woord zelf, en ik ben niet blind, dat zie ik helaas ook wel gebeuren. Maar dat doet mijn wat te lange betoog niet te niet.
Met je laatste regel ook eens. Ook dat is bevinding en ook dat mag en moet gepreekt worden. Niets op tegen.