Hyperdordt

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 08 dec 2023, 13:42
Psalm schreef: 08 dec 2023, 11:59
huisman schreef: 08 dec 2023, 11:58 Als jij denkt dat het zo gaat heb je de DL niet begrepen.
Ik vind de vraag zo vreemd gesteld dat ik geen lust heb om hem te beantwoorden. Als een collega die niets weet van de Bijbel deze vraag op deze wijze zou stellen zou ik wel een antwoord geven. Nu lijkt het of je het wonder van de wedergeboorte belachelijk maakt.
Precies, de wagen pruttelt en staat nu daadwerkelijk stil.

De houding van Jezus bij Nicodemus was anders. Hij ging uitleggen hoe Nicodemus wedergeboren moest worden. Jij zou dat blijkbaar niet doen, want Nicodemus begreep het toch niet.
Jij vraagt niet uit onkunde maar uit een bepaalde veronderstelling over de wedergeboorte. Je slaat alles plat met het volgende. Het Evangelie wordt zonder kleine lettertjes gepreekt, de hoorder neemt het aan en besluit het te geloven.
Dat is niet waar ik jaloers op kan worden omdat ik daarin alles mis waar de Schrift mij op talloze plaatsen op wijst.

Hoe de zondaar de wedergeboorte gaat ervaren?
McCheyne zei het zo in zijn bekende gedicht.

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt.
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
In Mattheus 11 staat: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Volgens mij is dat het prediken van Evangelie zonder kleine lettertjes (zondebesef en een Redder, niet meer en niet minder): mensen die hun zonden beseffen mogen/moeten(!) tot Hem komen. Waarop wijst de Schrift hier nog meer dat ik niet zie?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hyperdordt

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef:Waarop wijst de Schrift hier nog meer dat ik niet zie?
Dat we blind zijn, tenzij we ziende gemaakt worden. Dat staat hier niet, maar wel op andere plaatsen in de Schrift.

Even concreet: de Heilige Geest leert je je verlorenheid inleven, maakt dat je wanhoopt aan alles van jezelf, laat zien dat je een vijand van God bent. En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard. Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 12:11
Psalm schreef: 08 dec 2023, 11:56
Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 11:38 Je begrijpt het duidelijk niet. En dat is nu net het hele punt. Daarom ga ik er niet verder op in.
Precies, de wagen pruttelt en staat nu daadwerkelijk stil.

De houding van Jezus bij Nicodemus was anders. Hij ging uitleggen hoe Nicodemus wedergeboren moest worden. Jij zou dat blijkbaar niet doen, want Nicodemus begreep het toch niet.
De manier waarop jij je vragen stelt, nee afvuurt, maakt het voor mij heel moeilijk hierop in te gaan. Omdat het heilige, tere zaken betreft.
Het zijn toch geen moeilijke vragen die ik stel? Ik wil het gesprek graag concreet maken, zodat we helder hebben waar we precies over spreken. Het kan zijn dat we dichter bij elkaar staan, dan we denken. Maar het kan ook zijn dat we verder van elkaar staan, dan wij denken. Dus helderheid is geboden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hyperdordt

Bericht door Posthoorn »

Zie het antwoord dat ik aan Cyrillus heb gegeven, één post voor de jouwe.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 14:26
Cyrillus schreef:Waarop wijst de Schrift hier nog meer dat ik niet zie?
Dat we blind zijn, tenzij we ziende gemaakt worden. Dat staat hier niet, maar wel op andere plaatsen in de Schrift.

Even concreet: de Heilige Geest leert je je verlorenheid inleven, maakt dat je wanhoopt aan alles van jezelf, laat zien dat je een vijand van God bent. En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard. Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende.
Ik kan best wel een eind met je meegaan, maar jij gebruikt het woord 'alles'. Waar staat dat hier in deze tekst - je geeft zelf al aan dat het hier niet staat? En zo creëer je, hopelijk ongewild, weer kleine letters. Waarom mogen we niet gewoon naar de Heere Jezus luisteren, naar deze preek?
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 08 dec 2023, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 08 dec 2023, 13:42 Jij vraagt niet uit onkunde maar uit een bepaalde veronderstelling over de wedergeboorte. Je slaat alles plat met het volgende. Het Evangelie wordt zonder kleine lettertjes gepreekt, de hoorder neemt het aan en besluit het te geloven. Dat is niet waar ik jaloers op kan worden omdat ik daarin alles mis waar de Schrift mij op talloze plaatsen op wijst.
Het gaat om de orde die God zelf aanhoudt. Ik denk dat onze jaloersheid en goedkeuring hier geen rol in mogen spelen. De vraag is: mag een zondaar, die voelt dat hij met God verzoend moet worden en daarom wil geloven, de Heere Jezus aannemen als hij verkondigd wordt in de prediking? Mag deze zondaar dat volgens jou? Of mag hij dat niet?
huisman schreef: 08 dec 2023, 13:42 Hoe de zondaar de wedergeboorte gaat ervaren?
McCheyne zei het zo in zijn bekende gedicht.

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt.
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Klopt, maar denk je dat McCheyne dat tijdens de ontdekking allemaal zo helder kon zeggen? Dit is een beschouwing die hij doet achteraf. Zó heeft God mij gered! Onze ellende kennis en Christuskennis wordt gaande weg dieper en dieper. We zullen steeds meer onze verdorvenheid zien, we zullen steeds meer het wonder van genade zien en we zullen steeds meer de rijkdom zien die in Christus Jezus is. Maar dat begint in de regel vaak klein en door het leven door wordt die kennis van onze ellende en Christus steeds groter.
Laatst gewijzigd door Psalm op 08 dec 2023, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 14:48
Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 14:26
Cyrillus schreef:Waarop wijst de Schrift hier nog meer dat ik niet zie?
Dat we blind zijn, tenzij we ziende gemaakt worden. Dat staat hier niet, maar wel op andere plaatsen in de Schrift.

Even concreet: de Heilige Geest leert je je verlorenheid inleven, maakt dat je wanhoopt aan alles van jezelf, laat zien dat je een vijand van God bent. En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard. Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende.
Ik kan best wel een eind met je meegaan, maar jij gebruikt het woord 'alles'. Waar staat dat hier in deze tekst - je geeft zelf al aan dat het hier niet staat? En zo creëer je, hopelijk ongewild, weer kleine letters. Waarom mogen we niet gewoon naar de Heere Jezus luisteren, naar deze preek?
Misschien moeten Psalm en jij stoppen om iedere keer dit opnieuw te zeggen als er iets gepost wordt. Dat doet de discussie niet echt goed.
Dat terwijl je zelf helemaal verzeild zijn in de grote woorden. Vraag me af waar je dan beter mee bent, kleine letters of grote woorden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 08 dec 2023, 14:59
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 14:48
Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 14:26
Cyrillus schreef:Waarop wijst de Schrift hier nog meer dat ik niet zie?
Dat we blind zijn, tenzij we ziende gemaakt worden. Dat staat hier niet, maar wel op andere plaatsen in de Schrift.

Even concreet: de Heilige Geest leert je je verlorenheid inleven, maakt dat je wanhoopt aan alles van jezelf, laat zien dat je een vijand van God bent. En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard. Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende.
Ik kan best wel een eind met je meegaan, maar jij gebruikt het woord 'alles'. Waar staat dat hier in deze tekst - je geeft zelf al aan dat het hier niet staat? En zo creëer je, hopelijk ongewild, weer kleine letters. Waarom mogen we niet gewoon naar de Heere Jezus luisteren, naar deze preek?
Misschien moeten Psalm en jij stoppen om iedere keer dit opnieuw te zeggen als er iets gepost wordt. Dat doet de discussie niet echt goed.
Dat terwijl je zelf helemaal verzeild zijn in de grote woorden. Vraag me af waar je dan beter mee bent, kleine letters of grote woorden.
De kleine letters zijn het centrale punt van de discussie. Dan kan het zo maar gebeuren dat dit genoemd word.
Daarnaast heb ik op 06 dec 2023, 19:01 jou een vraag gesteld, maar nog steeds geen antwoord gekregen.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 08 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 14:48 Zie het antwoord dat ik aan Cyrillus heb gegeven, één post voor de jouwe.
Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 14:48Even concreet: de Heilige Geest leert je je verlorenheid inleven, maakt dat je wanhoopt aan alles van jezelf, laat zien dat je een vijand van God bent. En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard. Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende.
Oke, ik snap wat jij bedoelt maar heb wel moeite met sommige dingen.

"En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard"
Het is inderdaad zo, als wij onze zonde voelen en als wij "oprecht" zondaar zijn voor God, dat het Evangelie ons als nieuw in de oren kan klinken. Maar ik zie dit meer als verdiepende kennis van onze ellende en van de genade van Jezus Christus. Wij zijn dan nog méér overtuigd geworden van onze zonden, waardoor we wanhopig worden. Als dan het Evangelie klinkt, zien wij de diepte en de rijkdom. Dan zien we de genade en zeggen we: "God heeft tot mij gesproken!" Dat is allemaal heel mooi en ook waar. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die zich geen "oprechte zondaar" voelt óók het evangelie kan horen. Want wat doe je als de satan aanvalt en zegt: "jij bent geen oprechte zondaar" of "die openbaring van het evangelie is maar gevoel, wensdenken"? Dán heb je alleen nog maar steun aan het kale Woord van God. Als alles je uit handen valt, zelfs je als je ervaringen, dan blijft Gods Woord alleen maar over. Jezus zegt namelijk: "een ieder die tot Mij komt, zal ik niet uitwerpen". Het gevaar aan jouw tekst is dus dat de feitelijke prediking, waarin Christus zich openbaart, niet meer als openbaring gezien wordt en dat men pas kan spreken van een openbaring als je een bepaald punt hebt bereikt. Hoe weet je dat dan dat die omstandigheden van dat bepaalde punt [jij zegt: we alles uit handen laten vallen] waar is? Het wordt dan allemaal heel subjectief.

"Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. "
Het kan dat onze ogen gesloten zijn geweest voor het evangelie. Maar het kan ook zijn, dat onze ogen gesloten zijn geweest voor de diepte van het evangelie.

"Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende. "
Helemaal mee eens.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 15:04
Simon0612 schreef: 08 dec 2023, 14:59
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 14:48
Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 14:26
Dat we blind zijn, tenzij we ziende gemaakt worden. Dat staat hier niet, maar wel op andere plaatsen in de Schrift.

Even concreet: de Heilige Geest leert je je verlorenheid inleven, maakt dat je wanhoopt aan alles van jezelf, laat zien dat je een vijand van God bent. En daar, waar we oprecht zondaar voor God worden en we alles uit handen laten vallen, dáár wordt ons de boodschap van het Evangelie geopenbaard. Die boodschap kénden we al, van thuis, van school, van de kerk, uit de Bijbel, en toch waren onze ogen ervoor gesloten. Pas nu schijnt het licht van het Evangelie in onze ziel, omdat we er nu pas ógen voor hebben gekregen. Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus, 2 Kor. 4:6. Dat geeft blijdschap, verwondering - is het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig is het. Maar toch was ik er blind voor totdat de Geest mijn ogen ervoor opende.
Ik kan best wel een eind met je meegaan, maar jij gebruikt het woord 'alles'. Waar staat dat hier in deze tekst - je geeft zelf al aan dat het hier niet staat? En zo creëer je, hopelijk ongewild, weer kleine letters. Waarom mogen we niet gewoon naar de Heere Jezus luisteren, naar deze preek?
Misschien moeten Psalm en jij stoppen om iedere keer dit opnieuw te zeggen als er iets gepost wordt. Dat doet de discussie niet echt goed.
Dat terwijl je zelf helemaal verzeild zijn in de grote woorden. Vraag me af waar je dan beter mee bent, kleine letters of grote woorden.
De kleine letters zijn het centrale punt van de discussie. Dan kan het zo maar gebeuren dat dit genoemd word.
Daarnaast heb ik op 06 dec 2023, 19:01 jou een vraag gesteld, maar nog steeds geen antwoord gekregen.
Kan zomaar gebeuren? Je roept het vrijwel in iedere reactie. Zodra iets niet in jouw straatje pas en je vind het niet direct dan roep je dat het kleine lettertjes zijn, zonder rekening te houden met de overige 31191 verzen die de Bijbel rijk is. Daarom, je hebt de kleine lettertjes en de grote woorden. Ik weet niet waar je beter mee bent...
Ik kan geen vraag vinden op genoemde datum en tijdstip.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 08 dec 2023, 15:11
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 15:04
Simon0612 schreef: 08 dec 2023, 14:59
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 14:48
Ik kan best wel een eind met je meegaan, maar jij gebruikt het woord 'alles'. Waar staat dat hier in deze tekst - je geeft zelf al aan dat het hier niet staat? En zo creëer je, hopelijk ongewild, weer kleine letters. Waarom mogen we niet gewoon naar de Heere Jezus luisteren, naar deze preek?
Misschien moeten Psalm en jij stoppen om iedere keer dit opnieuw te zeggen als er iets gepost wordt. Dat doet de discussie niet echt goed.
Dat terwijl je zelf helemaal verzeild zijn in de grote woorden. Vraag me af waar je dan beter mee bent, kleine letters of grote woorden.
De kleine letters zijn het centrale punt van de discussie. Dan kan het zo maar gebeuren dat dit genoemd word.
Daarnaast heb ik op 06 dec 2023, 19:01 jou een vraag gesteld, maar nog steeds geen antwoord gekregen.
Kan zomaar gebeuren? Je roept het vrijwel in iedere reactie. Zodra iets niet in jouw straatje pas en je vind het niet direct dan roep je dat het kleine lettertjes zijn, zonder rekening te houden met de overige 31191 verzen die de Bijbel rijk is. Daarom, je hebt de kleine lettertjes en de grote woorden. Ik weet niet waar je beter mee bent...
Ik kan geen vraag vinden op genoemde datum en tijdstip.
1) Rekening houden met 31191 verzen? Als Jezus tegen mij zegt dat ik tot Hem mag komen in Mattheus 11, mag ik dan van Jezus tot Hem komen met het zondebesef wat ik op dat moment heb, ja of nee? Of mag ik alleen tot Hem komen als ik alle andere Bijbelteksten bestudeerd hebt?
2) Ik zou Paulus en Zefanja tegenspreken, ik heb geen idee waarom. De vraag hierover staat er gewoon hoor :-)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hyperdordt

Bericht door Thea »

Ik denk dat psalm een denkfout maakt. Hij zegt in de discussie met posthoorn over de openbaring van Christus, dat de openbaring van Christus in de Bijbel genoeg is. Het toepassende werk van de Heilige Geest in het hart wordt gemist. Het is niet Woord=Geest, maar Woord en Geest.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 08 dec 2023, 15:41 Ik denk dat psalm een denkfout maakt. Hij zegt in de discussie met posthoorn over de openbaring van Christus, dat de openbaring van Christus in de Bijbel genoeg is. Het toepassende werk van de Heilige Geest in het hart wordt gemist. Het is niet Woord=Geest, maar Woord en Geest.
Psalm kan het beste voor zichzelf antwoorden natuurlijk. Maar ik denk dat ik er niet ver naast zit met het volgende: Christus wordt ons geopenbaard in de Bijbel. Om dat te geestelijk te verstaan is de toepassing van de Heilige Geest nodig. Waar Psalm op ageert is dat een openbaring van Christus ook uitgelegd kan worden als een bijzondere beleving/gevoel dat dus dan bovenop de openbaring van Christus in de Bijbel komt.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 15:49
Thea schreef: 08 dec 2023, 15:41 Ik denk dat psalm een denkfout maakt. Hij zegt in de discussie met posthoorn over de openbaring van Christus, dat de openbaring van Christus in de Bijbel genoeg is. Het toepassende werk van de Heilige Geest in het hart wordt gemist. Het is niet Woord=Geest, maar Woord en Geest.
Psalm kan het beste voor zichzelf antwoorden natuurlijk. Maar ik denk dat ik er niet ver naast zit met het volgende: Christus wordt ons geopenbaard in de Bijbel. Om dat te geestelijk te verstaan is de toepassing van de Heilige Geest nodig. Waar Psalm op ageert is dat een openbaring van Christus ook uitgelegd kan worden als een bijzondere beleving/gevoel dat dus dan bovenop de openbaring van Christus in de Bijbel komt.
Precies, helder geformuleerd!
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 15:31
Simon0612 schreef: 08 dec 2023, 15:11
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 15:04
Simon0612 schreef: 08 dec 2023, 14:59
Misschien moeten Psalm en jij stoppen om iedere keer dit opnieuw te zeggen als er iets gepost wordt. Dat doet de discussie niet echt goed.
Dat terwijl je zelf helemaal verzeild zijn in de grote woorden. Vraag me af waar je dan beter mee bent, kleine letters of grote woorden.
De kleine letters zijn het centrale punt van de discussie. Dan kan het zo maar gebeuren dat dit genoemd word.
Daarnaast heb ik op 06 dec 2023, 19:01 jou een vraag gesteld, maar nog steeds geen antwoord gekregen.
Kan zomaar gebeuren? Je roept het vrijwel in iedere reactie. Zodra iets niet in jouw straatje pas en je vind het niet direct dan roep je dat het kleine lettertjes zijn, zonder rekening te houden met de overige 31191 verzen die de Bijbel rijk is. Daarom, je hebt de kleine lettertjes en de grote woorden. Ik weet niet waar je beter mee bent...
Ik kan geen vraag vinden op genoemde datum en tijdstip.
1) Rekening houden met 31191 verzen? Als Jezus tegen mij zegt dat ik tot Hem mag komen in Mattheus 11, mag ik dan van Jezus tot Hem komen met het zondebesef wat ik op dat moment heb, ja of nee? Of mag ik alleen tot Hem komen als ik alle andere Bijbelteksten bestudeerd hebt?
2) Ik zou Paulus en Zefanja tegenspreken, ik heb geen idee waarom. De vraag hierover staat er gewoon hoor :-)
Eigenlijk is de bijbel een boek vol kleine lettertjes?
Niet te vinden op 19:01 hoor. Maar ongetwijfeld kun je dat zelf ook nagaan. Lijkt me niet zo moeilijk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gesloten