even off topic: dankmerel schreef: ↑05 dec 2023, 11:44even off topic: leuk dat je er weer benthuisman schreef: ↑05 dec 2023, 11:35Denk dat jij het weglopen na Zijn prediking in Johannes 6 verkeerd verstaat. Ze wilden best in Hem geloven. Vergelijk bv. Johannes 2 : 23 -25. Er geloofden velen in Zijn Naam. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kenden en Hij wist wat in de mens was.Psalm schreef: ↑05 dec 2023, 10:43Nee, als wij Zijn preek bekijken zien we daar geen kleine lettertjes terug. Hij roept hier sterk op om in Hem te geloven. Maar omdat de mensen niet in Hem geloofden vielen zij af. Zij wilden Hem niet geloven. We zien hier de oorzaak van hun boze hart. Laat duidelijk zijn dat ik niet ontken dat dit ook een oorzaak kan zijn van de huidige situatie.huisman schreef: ↑05 dec 2023, 10:30 Wat jij over deze predikant zegt zal waar zijn. Ik ken zijn geschriften en zijn prediking amper. De zaaier in de gelijkenis zaait getrouw het zaad (het Woord) en toch op veel plaatsen geen vrucht. Dat is de werkelijkheid. Vele van Zijn discipelen verlieten de grote Zaaier na zijn prediking in Johannes 6 . Ik hoop dat wij de Heere Jezus niet beschuldigen van preken met kleine lettertjes?
Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
Verder denk ik niet dat predikanten mensen bekeren. Dat doet God. Maar hij gebruikt daar zijn gepredikte Woord als instrument wel voor. De zaaiers hebben daar dus wel een cruciale rol in. Als er geen zaaiers zijn, dan is er überhaupt ook geen wasdom.
Dat geloof een gave van God is en dat God soeverein het de ene geeft en de ander niet is een boodschap die niet erg aangenaam is voor velen. Deze rede is hard; wie kan dezelve horen? De Geest is het, Die levend maakt.
Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.![]()
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hyperdordt
Het vetgedrukte zijn woorden van de Zaligmaker die de Heilige Geest heeft laten neerschrijven in de Schrift. Daar ga jij wel makkelijk aan voorbij.Psalm schreef: ↑05 dec 2023, 12:22Bijzonder is dat Jezus in dat hoofdstuk diverse malen oproept om te geloven in Hem. Hij roept de mensen daar toe op, maar zij geloofden niet. Zij vonden de rede hard volgens de SV kanttekeningen om de volgende reden: "Dit zeggen zij, omdat zij Christus’ woorden niet geestelijk maar vleselijk verstonden. Want zo verstaan zijnde, zou het inderdaad een harde rede zijn, gelijk ook Nicodemus de woorden van Christus van de wedergeboorte alzo verstond". Dus dat is iets anders dan de uitverkiezing die achter het aanbieden van Jezus ligt. Ik zou toch aanraden om dit hoofdstuk rustig door te lezen met wat bijbelverklaringen. Dan kun je niet tot de conclusie komen dat dit te koste moet gaan van de evangelie verkondiging. Jezus doet het juist zelf in dit hoofstuk, ondanks dat Hij wist dat we hardnekkige mensen onder Zijn prediking zaten.huisman schreef: ↑05 dec 2023, 11:35 Denk dat jij het weglopen na Zijn prediking in Johannes 6 verkeerd verstaat. Ze wilden best in Hem geloven. Vergelijk bv. Johannes 2 : 23 -25. Er geloofden velen in Zijn Naam. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kenden en Hij wist wat in de mens was.
Dat geloof een gave van God is en dat God soeverein het de ene geeft en de ander niet is een boodschap die niet erg aangenaam is voor velen. Deze rede is hard; wie kan dezelve horen? De Geest is het, Die levend maakt.
Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
De uitverkiezing, kan inderdaad als aanstoot werken als deze met het evangelie vermengd wordt. Dan is er inderdaad sprake van kleine lettertjes. Jezus nodigt mij, maar in de kleine lettertjes staat dat ik niet mag komen tenzij de vader mij trekt. Dat trekken is dan een subjectieve ervaring die men moeilijk kan omschrijven.
Jammer dat je niet ingaat op Johannes 2: 23-25.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hyperdordt
Het gaat in de gelijkenis om een getrouw zaaier. Dat er veel zaad was wat geen vrucht voortbracht lag niet aan de zaaier, niet aan het zaad maar aan de hoorders van het Woord.Bertiel schreef: ↑05 dec 2023, 12:21Het probleem is dat er niet getrouw gezaaid wordt als de prediking éénzijdig ishuisman schreef: ↑05 dec 2023, 10:30 Wat jij over deze predikant zegt zal waar zijn. Ik ken zijn geschriften en zijn prediking amper. De zaaier in de gelijkenis zaait getrouw het zaad (het Woord) en toch op veel plaatsen geen vrucht. Dat is de werkelijkheid. Vele van Zijn discipelen verlieten de grote Zaaier na zijn prediking in Johannes 6 . Ik hoop dat wij de Heere Jezus niet beschuldigen van preken met kleine lettertjes?
Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
Hier wordt soms gedaan alsof het getrouw zaaien van het zaad alleen maar vrucht zal voortbrengen. Ook in 2023 zijn er steenachtige plaatsen. Zijn er doornen en distels. Zijn er vogels die het zaad wegpikken. Alleen als het zaad terecht komt in door Gods Geest bereide goede aarde zal het vrucht dragen.
De definitie van eenzijdig preken kan trouwens ook sterk verschillen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hyperdordt
De sticker eenzijdigheid is gauw geplakt en ja hoor het geschrijf ertegen kan beginnen.huisman schreef: ↑05 dec 2023, 14:03Het gaat in de gelijkenis om een getrouw zaaier. Dat er veel zaad was wat geen vrucht voortbracht lag niet aan de zaaier, niet aan het zaad maar aan de hoorders van het Woord.Bertiel schreef: ↑05 dec 2023, 12:21Het probleem is dat er niet getrouw gezaaid wordt als de prediking éénzijdig ishuisman schreef: ↑05 dec 2023, 10:30 Wat jij over deze predikant zegt zal waar zijn. Ik ken zijn geschriften en zijn prediking amper. De zaaier in de gelijkenis zaait getrouw het zaad (het Woord) en toch op veel plaatsen geen vrucht. Dat is de werkelijkheid. Vele van Zijn discipelen verlieten de grote Zaaier na zijn prediking in Johannes 6 . Ik hoop dat wij de Heere Jezus niet beschuldigen van preken met kleine lettertjes?
Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
Hier wordt soms gedaan alsof het getrouw zaaien van het zaad alleen maar vrucht zal voortbrengen. Ook in 2023 zijn er steenachtige plaatsen. Zijn er doornen en distels. Zijn er vogels die het zaad wegpikken. Alleen als het zaad terecht komt in door Gods Geest bereide goede aarde zal het vrucht dragen.
De definitie van eenzijdig preken kan trouwens ook sterk verschillen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
MGG
- Berichten: 6411
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Bij de 5 wijze en 5 dwaze maagden is de boodschap om je lamp brandende te houden. Dat is een oproep aan gelovigen: waakt! Het is geen oproep om te twijfelen aan je behoud zoals de hyperkerken beweren.MGG schreef: ↑05 dec 2023, 15:51Hoe moet ik dit zien met het oog op de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden?
Re: Hyperdordt
Ik heb deze opmerking even op me laten inwerken maar wat is dit een nare en oneerljke opmerking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Hyperdordt
Dat is een beetje het probleem. Wie mooie verhalen vertellen kan, hoort erbij. Wie alleen maar blij is niet. Daar zijn diverse gelijkenissen over verteld door de Heere Jezus.Piet Puk schreef: ↑05 dec 2023, 12:43In mijn Bijbel staat meer dan alleen vrede voor het hart te hebben. Namelijk ook dat mensen hun zonden belijden en laten. Als het goed is kunnen deze mensen hier ook iets van vertellen. Zo niet, dan heb ik toch te vrezen en ze dat ook kenbaar te maken.Cyrillus schreef: ↑05 dec 2023, 12:27Als mensen vrede voor hun hart hebben gevonden, en jij bent niet verheugd daarover, behandel jij deze mensen dan eerlijk? Is dat wat er in Romeinen 12 staat: Verblijdt u met de blijden, en weent met de wenenden? Als er in de hemel blijdschap is en jij feest niet mee, is dat niet veel erger?Piet Puk schreef: ↑05 dec 2023, 12:18Ik gun iedereen het ware geloof, maar ik wens mensen ook eerlijk te behandelen. Waarom zou ik mensen oproepen te geloven, terwijl het ook een gave Gods is? Zou ik dan mensen oproepen te geloven, die dan straks de eeuwige rampzaligheid aandoen, omdat het geloof als gave Gods niet is ontvangen? Dat zou pas erg zijnCyrillus schreef: ↑05 dec 2023, 12:12
Het is jammer dat er vaak bijzonder selectief met de Bijbel wordt omgegaan als het om deze zaken gaat. Mag ik ter overdenking Mattheus 7: 15-20 aanreiken - inderdaad, staat er net voor. Als een boom goede vruchten voortbrengt, wie zijn wij dan om te zeggen dat iemand geen waar zaligmakend geloof zou bezitten? Zijn wij God om dat te kunnen beoordelen? Wat is de reden waarom deze mensen dit geloof ten diepste misgund wordt?
Re: Hyperdordt
Gebaseerd op vele, vele reacties is mijn ervaring hier en naar ik mag aannemen dus ook in een aantal kerken: als ik in mijn reacties iets positiefs dreig te zeggen dan komt er altijd wel een opmerking dat ik dat positieve niet mag zeggen, want stel je voor dat.., God moet het werken..., etc, etc. Altijd is er wel iets waardoor blijdschap er niet mag zijn. Jij noemt dat naar en oneerlijk. ik noem het de werkelijkheid.
Re: Hyperdordt
Cyrillus schreef: ↑05 dec 2023, 16:31Gebaseerd op vele, vele reacties is mijn ervaring hier en naar ik mag aannemen dus ook in een aantal kerken: als ik in mijn reacties iets positiefs dreig te zeggen dan komt er altijd wel een opmerking dat ik dat positieve niet mag zeggen, want stel je voor dat.., God moet het werken..., etc, etc. Altijd is er wel iets waardoor blijdschap er niet mag zijn. Jij noemt dat naar en oneerlijk. ik noem het de werkelijkheid.
In elk geval heb je een nare en onchristelijke manier van bejegenen. Enfin dat heb ik je al eens vaker verteld. Ik laat het hierbij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Hyperdordt
Bedoel je met 'Recht' de Wet?-DIA- schreef: ↑05 dec 2023, 12:28De eenzijdigheid is er zeker. Ik merkte al eerder op: twee woorden die nooit in tegenspraak mogen en kunnen zijn, en twee woorden die we moeten kennen. Die voluit in elke preek naar voren moeten komen: Recht, en Genade. Maar wel eerst het recht, waaraan voldaan moet worden, hetzij door mij of een Ander. Lees ook de eerste 5 zondagen van de H.C.Bertiel schreef: ↑05 dec 2023, 12:21Het probleem is dat er niet getrouw gezaaid wordt als de prediking éénzijdig ishuisman schreef: ↑05 dec 2023, 10:30 Wat jij over deze predikant zegt zal waar zijn. Ik ken zijn geschriften en zijn prediking amper. De zaaier in de gelijkenis zaait getrouw het zaad (het Woord) en toch op veel plaatsen geen vrucht. Dat is de werkelijkheid. Vele van Zijn discipelen verlieten de grote Zaaier na zijn prediking in Johannes 6 . Ik hoop dat wij de Heere Jezus niet beschuldigen van preken met kleine lettertjes?
Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
-
MGG
- Berichten: 6411
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hyperdordt
Waren de 5 dwaze maagden ware gelovigen of was het inbeelding?Cyrillus schreef: ↑05 dec 2023, 16:18Bij de 5 wijze en 5 dwaze maagden is de boodschap om je lamp brandende te houden. Dat is een oproep aan gelovigen: waakt! Het is geen oproep om te twijfelen aan je behoud zoals de hyperkerken beweren.
Re: Hyperdordt
Je hebt helemaal gelijk @pierre27. Als ik zulke opmerkingen lees van @Cyrillus heb ik alweer spijt dat ik vandaag weer mee heb gedaan aan deze discussie. Alleen al het woord ‘hyperkerken’ is zo neerbuigend en generaliserend dat mij de lust om daar serieus op te reageren ontbreekt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hyperdordt
Benoemen wat vele christenen zo ervaren is niet onchristelijk maar geeft de urgentie aan van het probleem. Het is jammer dat je kritiek verwart met onchristelijk.pierre27 schreef: ↑05 dec 2023, 16:48Cyrillus schreef: ↑05 dec 2023, 16:31Gebaseerd op vele, vele reacties is mijn ervaring hier en naar ik mag aannemen dus ook in een aantal kerken: als ik in mijn reacties iets positiefs dreig te zeggen dan komt er altijd wel een opmerking dat ik dat positieve niet mag zeggen, want stel je voor dat.., God moet het werken..., etc, etc. Altijd is er wel iets waardoor blijdschap er niet mag zijn. Jij noemt dat naar en oneerlijk. ik noem het de werkelijkheid.
In elk geval heb je een nare en onchristelijke manier van bejegenen. Enfin dat heb ik je al eens vaker verteld. Ik laat het hierbij.
Re: Hyperdordt
Je mag mij een alternatieve omschrijving geven hoor. Maar graag wel een korte omschrijving. 'Kerken aan de rechterkant van de gereformeerde gezindte' is een hele mond vol en dat wilde ik vermijden.huisman schreef: ↑05 dec 2023, 16:57Je hebt helemaal gelijk @pierre27. Als ik zulke opmerkingen lees van @Cyrillus heb ik alweer spijt dat ik vandaag weer mee heb gedaan aan deze discussie. Alleen al het woord ‘hyperkerken’ is zo neerbuigend en generaliserend dat mij de lust om daar serieus op te reageren ontbreekt.