Er buiten geplaatst
Er buiten geplaatst
Beste forummers en meelezers,
Hoewel het mijn gevoelen is dat het ware geestelijk leven tanende is, zijn er aan de andere kant steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus.
In bevindelijke kringen werd dan weleens de ontdekkende vraag gesteld: Ben je er al eens buiten gezet? Een buitenstaander geworden?
De Heere Jezus handelt wel zo, in de Bijbel. De Kananese vrouw wordt er buiten gezet. (Het brood is niet voor de hondekens)
Of wat denken jullie van de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw in Joh. 4?
Jezus zegt daar tot haar:
"U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden". (Joh. 4: 22, Herz. Statenvertaling)
Ze wordt er eerst buiten gezet!
Zijn wij er zo al eens buiten gezet?
Missend geworden?
Ik heb het ds. Pieters wel eens zo horen zeggen: God werkt in een weg van missen, zoeken en vinden.
Hoewel het mijn gevoelen is dat het ware geestelijk leven tanende is, zijn er aan de andere kant steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus.
In bevindelijke kringen werd dan weleens de ontdekkende vraag gesteld: Ben je er al eens buiten gezet? Een buitenstaander geworden?
De Heere Jezus handelt wel zo, in de Bijbel. De Kananese vrouw wordt er buiten gezet. (Het brood is niet voor de hondekens)
Of wat denken jullie van de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw in Joh. 4?
Jezus zegt daar tot haar:
"U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden". (Joh. 4: 22, Herz. Statenvertaling)
Ze wordt er eerst buiten gezet!
Zijn wij er zo al eens buiten gezet?
Missend geworden?
Ik heb het ds. Pieters wel eens zo horen zeggen: God werkt in een weg van missen, zoeken en vinden.
je hebt natuurlijk ook al 300 jaar levenservaring!!Hoewel het mijn gevoelen is dat het ware geestelijk leven tanende is, zijn er aan de andere kant steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus.

Verder ben ik het met je posting wel eens. Je moet wat missen om te gaan zoeken.
Jij haalt 1 voorbeeld aan en dat gebruik je om je gelijk te bewijzen. Ds. Harinck had het in zijn boek over de toeleidende weg over 'analogie', wat inhoudt dat iets meerdere keren helder in de bijbel moet voorkoemn, om er een generieke dogma van te maken. Het gebrek aan analogie is medeoorzaak dat er zoveel misvattingen zijn op het gebied van de toeeigening.
Door te stellen dat je er eerst moet zijn buitengezet, ga je als het ware op de rechterstoel van God zitten, om te bepalen wie wel of niet gelovig is. Dat heeft als gevolg dat gelovigen, die dat niet zo hebben meegemaakt, in verwarring kunnen worden gebracht (Ha, zeggen ze dan, dan zijn ze er toch even buiten gezet!!)
Door te stellen dat je er eerst moet zijn buitengezet, ga je als het ware op de rechterstoel van God zitten, om te bepalen wie wel of niet gelovig is. Dat heeft als gevolg dat gelovigen, die dat niet zo hebben meegemaakt, in verwarring kunnen worden gebracht (Ha, zeggen ze dan, dan zijn ze er toch even buiten gezet!!)
Even een verzoekje om wat toelichting bij bovenstaande quote:Oorspronkelijk gepost door Majorca
Beste forummers en meelezers,
Hoewel het mijn gevoelen is dat het ware geestelijk leven tanende is, zijn er aan de andere kant steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus.(...)
Het ware geestelijke leven is in jouw optiek tanend. Aan de andere kant zijn er van die mensen die gemakkelijk tot geloof komen.
Is dat voor jou nu wel een tegenstelling? Zo beschrijf je het namelijk wel. Dat zou betekenen dat het tanende geestelijke leven zou worden ingeruild voor de gemakkelijke manier van tot geloof komen.
Of ligt het in elkaars verlengde en is dat gemakkelijke geloven een teken en een bewijs van het tanende geestelijk leven?
Gravo
Nee hoor, ik haalde 2 voorbeelden aan, allebei Nieuwtestamentisch en over hoe Jezus handelde.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Jij haalt 1 voorbeeld aan en dat gebruik je om je gelijk te bewijzen. Ds. Harinck had het in zijn boek over de toeleidende weg over 'analogie', wat inhoudt dat iets meerdere keren helder in de bijbel moet voorkoemn, om er een generieke dogma van te maken. Het gebrek aan analogie is medeoorzaak dat er zoveel misvattingen zijn op het gebied van de toeeigening.
Door te stellen dat je er eerst moet zijn buitengezet, ga je als het ware op de rechterstoel van God zitten, om te bepalen wie wel of niet gelovig is. Dat heeft als gevolg dat gelovigen, die dat niet zo hebben meegemaakt, in verwarring kunnen worden gebracht (Ha, zeggen ze dan, dan zijn ze er toch even buiten gezet!!)
Maar er zijn nog veel meer bijbelplaatsen aan te wijzen. Mensen die eerst in eigen beleving een buitenstaander zijn geworden. Denk aan de hoofdman over honderd "Ik ben niet waard dat U onder Mijn dak inkomt", denk aan de tollenaar in de tempel, denk aan de moordenaar aan het kruis (wij dan zijn waardig straf te ontvangen...). Denk aan Rachab de hoer, die eerst buiten de poort moest wonen (na de val van Jericho, toen ze mee ging met het volk Israel), voordat ze toegelaten werd tot de samenleving met het volk Israël.
Oorspronkelijk gepost door gravoEven een verzoekje om wat toelichting bij bovenstaande quote:Oorspronkelijk gepost door Majorca
Beste forummers en meelezers,
Hoewel het mijn gevoelen is dat het ware geestelijk leven tanende is, zijn er aan de andere kant steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus.(...)
Het ware geestelijke leven is in jouw optiek tanend. Aan de andere kant zijn er van die mensen die gemakkelijk tot geloof komen.
Is dat voor jou nu wel een tegenstelling? Zo beschrijf je het namelijk wel. Dat zou betekenen dat het tanende geestelijke leven zou worden ingeruild voor de gemakkelijke manier van tot geloof komen.
Of ligt het in elkaars verlengde en is dat gemakkelijke geloven een teken en een bewijs van het tanende geestelijk leven?
Gravo
HEt gevaar is inderdaad aanwezig dat het waar zaligmakende geloof ingeruild wordt voor een verstandsgeloof.
Waarvan wellicht de ontdekkende vraag gesteld moet worden, die ik eens in een preek hoorde: hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden?
Laten we uiteraard bij deze vragen ook de hand in eigen boezem steken.
Je bent wel creatief OrcOorspronkelijk gepost door MajorcaNee hoor, ik haalde 2 voorbeelden aan, allebei Nieuwtestamentisch en over hoe Jezus handelde.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Jij haalt 1 voorbeeld aan en dat gebruik je om je gelijk te bewijzen. Ds. Harinck had het in zijn boek over de toeleidende weg over 'analogie', wat inhoudt dat iets meerdere keren helder in de bijbel moet voorkoemn, om er een generieke dogma van te maken. Het gebrek aan analogie is medeoorzaak dat er zoveel misvattingen zijn op het gebied van de toeeigening.
Door te stellen dat je er eerst moet zijn buitengezet, ga je als het ware op de rechterstoel van God zitten, om te bepalen wie wel of niet gelovig is. Dat heeft als gevolg dat gelovigen, die dat niet zo hebben meegemaakt, in verwarring kunnen worden gebracht (Ha, zeggen ze dan, dan zijn ze er toch even buiten gezet!!)
Maar er zijn nog veel meer bijbelplaatsen aan te wijzen. Mensen die eerst in eigen beleving een buitenstaander zijn geworden. Denk aan de hoofdman over honderd "Ik ben niet waard dat U onder Mijn dak inkomt", denk aan de tollenaar in de tempel, denk aan de moordenaar aan het kruis (wij dan zijn waardig straf te ontvangen...). Denk aan Rachab de hoer, die eerst buiten de poort moest wonen (na de val van Jericho, toen ze mee ging met het volk Israel), voordat ze toegelaten werd tot de samenleving met het volk Israël.

Het lijkt erop dat je schulderkenning gelijk stelt met 'er buiten geplaatst worden'. Klopt dat?
De hoofdman, de tollenaar en moordenaar erkennen schuld en Rachab was hoer en geen Israelitische, waardoor ze even in quarantaine moest (is overigens oud-testamentisch).
Dus nog geen bewijzen voor jouw stelling.
Denk niet dat het probleem ligt in het beamen dat je erzelf buiten geplaatst moet zijn op een of andere manier.
Het probleem is meer de lading die dit heeft in veel kerken. Het is zo'n beetje het Hoogste Goed geworden (zijn we er al buiten geplaatst, i.p.v. zijn we deelachtig aan de verzoening in Christus). Verder vragen we niet meer.
Het probleem is meer de lading die dit heeft in veel kerken. Het is zo'n beetje het Hoogste Goed geworden (zijn we er al buiten geplaatst, i.p.v. zijn we deelachtig aan de verzoening in Christus). Verder vragen we niet meer.
Wat is te makkelijk tot geloof komen? Wat is voor jou te makkelijk? En wat is voor God genoeg?
Voor God is het genoeg dat jij met lege handen bij Hem komt. (niet met bakken zondekennis) De kennis van je zonde drijft je wel naar Christus toe.
Jij hebt geen recht om te zeggen dat God te makkelijk werkt in mensen. God zegt zelf: "wie niet wordt gelijk een kind, kan het Koninkrijk van God niet binnen gaan".
Tuurlijk moet je iets missen voordat je wat gaat zoeken. Maar wie mist er niet wat? God zegt het zelfs dat je wat mist.
O alle (gij dorstigen!) komt tot de wateren, en gij, (die geen geld hebt), komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Voor God is het genoeg dat jij met lege handen bij Hem komt. (niet met bakken zondekennis) De kennis van je zonde drijft je wel naar Christus toe.
Jij hebt geen recht om te zeggen dat God te makkelijk werkt in mensen. God zegt zelf: "wie niet wordt gelijk een kind, kan het Koninkrijk van God niet binnen gaan".
Tuurlijk moet je iets missen voordat je wat gaat zoeken. Maar wie mist er niet wat? God zegt het zelfs dat je wat mist.
O alle (gij dorstigen!) komt tot de wateren, en gij, (die geen geld hebt), komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Ik val met jou van de ene verbazing in de andere (misschien komt dat omdat ik er al een aantal maanden 'uit' ben).Oorspronkelijk gepost door Majorca
HEt gevaar is inderdaad aanwezig dat het waar zaligmakende geloof ingeruild wordt voor een verstandsgeloof.
Waarvan wellicht de ontdekkende vraag gesteld moet worden, die ik eens in een preek hoorde: hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden?
Hoe kan je die wildbraad-vraag nu gebruiken om daarmee jouw visie over de 'snelheid' van het tot geloof komen te onderbouwen?
laten we dan de bijbelse weg hierin nemen.HEt gevaar is inderdaad aanwezig dat het waar zaligmakende geloof ingeruild wordt voor een verstandsgeloof.
Waarvan wellicht de ontdekkende vraag gesteld moet worden, die ik eens in een preek hoorde: hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden?
Laten we uiteraard bij deze vragen ook de hand in eigen boezem steken.
In de bijbel wordt vaak doorgevraagd of je echt God wel wil dienen, of je geloof niet dood is, en of je Jezus echt lief hebt.
- Heb je Mij lief? Zoon van Heb jemij lief? Heb je mij lief?
- jozua 24 doorvragen aan het volk israel
- het geloof zonder de werken is dood.
Ik vind juist jouw bijdrage meer getuigen van een buitengewone creativiteit [in de categorie "een-kat-in-'tnauw-maakt-rare-sprongen"]Oorspronkelijk gepost door Lecram
Je bent wel creatief Orc
Het lijkt erop dat je schulderkenning gelijk stelt met 'er buiten geplaatst worden'. Klopt dat?
De hoofdman, de tollenaar en moordenaar erkennen schuld en Rachab was hoer en geen Israelitische, waardoor ze even in quarantaine moest (is overigens oud-testamentisch).
Dus nog geen bewijzen voor jouw stelling.

Een buitenstaander zijn betekent: beseffen dat je niet bij Gods volk behoort, maar er wel zielsgraag bij willen horen - jaloers zijn op diegenen die er wel bijhoren. En dat gaat van alle voorbeelden op die ik genoemd heb, en ik zou er nog vele bij kunnen voegen. Die jaloezie gun ik een ieder, want dan zouden we weleens rusteloos kunnen gaan zoeken totdat we vinden!
[Aangepast op 22/7/04 door Majorca]
En stel dat je nu graag bij Jezus wil horen ipv bij Gods volk? Het is leuk om bij een volk te horen, maar daarmee ben je nog niet behouden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik vind juist jouw bijdrage meer getuigen van een buitengewone creativiteit [in de categorie "een-kat-in-'tnauw-maakt-rare-sprongen"]
Een buitenstaander zijn betekent: beseffen dat je niet bij Gods volk behoort, maar er wel zielsgraag bij willen horen - jaloers zijn op diegenen die er wel bijhoren. En dat gaat van alle voorbeelden op die ik genoemd heb, en ik zou er nog vele bij kunnen voegen. Die jaloezie gun ik een ieder, want dan zouden we weleens rusteloos kunnen gaan zoeken totdat we vinden!
:puOorspronkelijk gepost door LecramEn stel dat je nu graag bij Jezus wil horen ipv bij Gods volk? Het is leuk om bij een volk te horen, maar daarmee ben je nog niet behouden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik vind juist jouw bijdrage meer getuigen van een buitengewone creativiteit [in de categorie "een-kat-in-'tnauw-maakt-rare-sprongen"]
Een buitenstaander zijn betekent: beseffen dat je niet bij Gods volk behoort, maar er wel zielsgraag bij willen horen - jaloers zijn op diegenen die er wel bijhoren. En dat gaat van alle voorbeelden op die ik genoemd heb, en ik zou er nog vele bij kunnen voegen. Die jaloezie gun ik een ieder, want dan zouden we weleens rusteloos kunnen gaan zoeken totdat we vinden!
Je maakt weer eens tegenstellingen waar ze niet zijn.
Gods volk is een uitverkoren volk, dat zalig wordt door het geloof in Jezus.