Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 25 nov 2023, 10:31 Ik denk juist dat de GG nu meer homogeen zijn dan in 1975. Maar los daarvan kan ik een groot deel van je betoog wel volgen. Ik zou alleen zeggen dat er toen minder polarisatie was. Er was toen naar mijn idee een meer genuanceerde aansturing vanuit de Theologische School dan in een deel van de latere tijden en ook dan nu. Dat maakt een groot verschil.
Dat kan kloppen. Op de actie volgde een reactie, om zo te zeggen. Toen bepaalde predikanten andere accenten gingen leggen, n.a.v. enkele predikanten die in de jaren 60 waren toegelaten is men wel wat eenvormiger geworden. Maar de laatste jaren zien opnieuw weer meer verscheidenheid.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat klopt helemaal.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 nov 2023, 10:33
MGG schreef: 25 nov 2023, 09:34
DDD schreef: 25 nov 2023, 09:23
MGG schreef: 25 nov 2023, 07:54

Dit laat wederom zien hoe eenzijdig jouw beeld van de GG is.
Dat zal ongetwijfeld. Maar het lijkt me nuttiger om je eigen stellingen te onderbouwen. Het gaat toch om eigen waarnemingen?

Je kunt ook gewoon antwoord geven op de vraag in plaats van, of naast het beweren dat ik een eenzijdig beeld heb.
Ik vond dat overbodig. Het is overduidelijk dat de vaccinatiegraad in de GG nog steeds lager ligt dan gemiddeld. Tijdens de coronacrisis is de lagere vaccinatiegraad onder refos door bijna elke krant benadrukt.

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2011/a ... e-gezindte
Maar dat komt omdat in bepaalde gebieden en gemeenten de vaccinatiegraad heel laag is. Dat is echter géén bewijs voor de stelling dat in een gemiddelde GG niet (vrijwel) iedereen is ingeënt. Het betreft namelijk geen gemiddelde GG, maar juist gemeenten van de rechterflank.
Iets meer dan 1/3e was niet ingeënt. Je moet wel heel creatief zijn om tot de conclusie te komen dat in een gemiddelde GG iedereen is ingeënt.
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dat hoef ik niet. Er zijn grote gemeenten met een héél lage vaccinatiegraad, in het bijzonder op de Veluwe en in de Betuwe.

Dat zijn vaak relatief grote gemeenten. Maar het betreft (grove schatting uit mijn hoofd) hooguit éénvijfde van de GG's, met ruim één derde en misschien wel bijna de helft van de leden.

Als je alleen al de leden van de GG in Opheusden, Barneveld, De Valk-Wekerom, Elspeet, Nunspeet en Kootwijkerbroek optelt, zit je al op ongeveer tien procent van de leden, namelijk

(2388 2150 2385 1782 2141 1042 2471) 14359.

Maar dat zegt niet zoveel over gemiddelde Gereformeerde Gemeenten. Want dat zijn geen gemiddelde Gereformeerde Gemeenten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

refo schreef: 25 nov 2023, 09:50 In de GG is de vaccinatiegraad misschien lager dan gemiddeld. Maar zeker niet erg laag. De gemiddelde gergemmer is ingeënt.
In bepaalde regio's ligt de vaccinatiegraad onder GG'ers nog erg laag hoor. Maar inderdaad: over het algemeen is vaccineren in de GG grotendeels geaccepteerd en is de gemiddelde GG'er inderdaad ingeënt.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 nov 2023, 11:54 Nee. Dat hoef ik niet. Er zijn grote gemeenten met een héél lage vaccinatiegraad, in het bijzonder op de Veluwe en in de Betuwe.

Dat zijn vaak relatief grote gemeenten. Maar het betreft (grove schatting uit mijn hoofd) hooguit éénvijfde van de GG's, met ruim één derde en misschien wel bijna de helft van de leden.

Als je alleen al de leden van de GG in Opheusden, Barneveld, De Valk-Wekerom, Elspeet, Nunspeet en Kootwijkerbroek optelt, zit je al op ongeveer tien procent van de leden, namelijk

(2388 2150 2385 1782 2141 1042 2471) 14359.

Maar dat zegt niet zoveel over gemiddelde Gereformeerde Gemeenten. Want dat zijn geen gemiddelde Gereformeerde Gemeenten.
Bron?

In corona tijd was de vaccinatiegraad in Barneveld weinig lager dan in Tholen. Terwijl in Barneveld de leden van de (O)GG(iN) het percentage sterk beïnvloeden.
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 25 nov 2023, 12:15
refo schreef: 25 nov 2023, 09:50 In de GG is de vaccinatiegraad misschien lager dan gemiddeld. Maar zeker niet erg laag. De gemiddelde gergemmer is ingeënt.
In bepaalde regio's ligt de vaccinatiegraad onder GG'ers nog erg laag hoor. Maar inderdaad: over het algemeen is vaccineren in de GG grotendeels geaccepteerd en is de gemiddelde GG'er inderdaad ingeënt.
Klopt, maar dat is het discussiepunt ook niet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet niet waar we dan over discussiëren, want ik heb gesteld dat in de gemiddelde GG vrijwel iedereen is ingeënt. Daar hadden we het over, voor zover ik weet.

In Tholen zal dat dan vermoedelijk niet zo zijn. Dat ligt ook wel voor de hand. Op het eiland Tholen zijn trouwens ook veel GGiN en OGGiN, dat heeft ook veel invloed.

Maar het eiland Tholen is natuurlijk evenmin representatief voor een gemiddelde GG;-)
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 nov 2023, 12:59 Ik weet niet waar we dan over discussiëren, want ik heb gesteld dat in de gemiddelde GG vrijwel iedereen is ingeënt. Daar hadden we het over, voor zover ik weet.

In Tholen zal dat dan vermoedelijk niet zo zijn. Dat ligt ook wel voor de hand. Op het eiland Tholen zijn trouwens ook veel GGiN en OGGiN, dat heeft ook veel invloed.

Maar het eiland Tholen is natuurlijk evenmin representatief voor een gemiddelde GG;-)
Circa 2/3e van de GG'ers is ingeënt. De gemiddelde GG'er is dus ingeënt. Dit is ook nooit het onderwerp van de discussie geweest

Jouw stelling dat in een gemiddelde GG iedereen (later vrijwel iedereen) is ingeënt is tot nu toe onbewezen en ook nauwelijks onderbouwd.
merel

Bericht door merel »

Erskinees schreef: 25 nov 2023, 12:15
In Nunspeet is het nog 'gewoon' om niet te vaccineren. Dat werd iig tijdens corona van de preekstoel verkondigd.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 24 nov 2023, 19:08
HHR schreef: 24 nov 2023, 14:24
Amstelodamense schreef: 24 nov 2023, 10:32
DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10

Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Ik dacht aan iets anders.
Er is nogal geschokt gereageerd over een trouwdienst, geleid door een GG predikant waar op verzoek van bruidspaar een paar versjes ritmisch werden gezongen.
Maar weet niet welke classis dat is.
Nu is dat helemaal niet in strijd met de kerkorde, dus het zou mij verbazen als dat nu het punt zou zijn. Dat kan toch haast niet?
Dat vond ik ook vaag inderdaad. Dat gebeurt op GG zangavonden toch ook wel.
Ik hoorde later dat er ook een paar versjes uit de HSV gelezen waren.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 25 nov 2023, 13:06
DDD schreef: 25 nov 2023, 12:59 Ik weet niet waar we dan over discussiëren, want ik heb gesteld dat in de gemiddelde GG vrijwel iedereen is ingeënt. Daar hadden we het over, voor zover ik weet.

Circa 2/3e van de GG'ers is ingeënt. De gemiddelde GG'er is dus ingeënt. Dit is ook nooit het onderwerp van de discussie geweest

Jouw stelling dat in een gemiddelde GG iedereen (later vrijwel iedereen) is ingeënt is tot nu toe onbewezen en ook nauwelijks onderbouwd.
Ik heb dat uitvoerig onderbouwd. Het zou wel zo prettig zijn als je niet zomaar wat roept maar daar dan op ingaat. Als je het er mee eens bent dat in één vijfde van de gemeenten nauwelijks iemand is ingeent, moet het automatisch zo zijn dat dat in de gemiddelde gemeente wel vrijwel altijd zo is. Anders kom je niet op twee derde.

Bovendien is een gemiddelde GG-er niet hetzelfde als leden van een gemiddelde GG. De gemiddelde GG-er is rechtser (in ieder geval qua kerkelijke omgeving) dan de gemiddelde GG. Want linkse GG zijn gemiddeld erg klein en rechtse GG zijn gemiddeld erg groot.

De koppeling die je daartussen maakt, heb ik niet gelegd en is bovendien onjuist.

Wel of niet inenten is voor een belangrijk deel een groepsproces en mijn stelling is dat de (uiteraard grove) grens tussen deze groepen duidelijk rechts van het midden van de GG ligt.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 nov 2023, 13:54
MGG schreef: 25 nov 2023, 13:06

Ik heb dat uitvoerig onderbouwd. Het zou wel zo prettig zijn als je niet zomaar wat roept maar daar dan op ingaat. Als je het er mee eens bent dat in één vijfde van de gemeenten nauwelijks iemand is ingeent, moet het automatisch zo zijn dat dat in de gemiddelde gemeente wel vrijwel altijd zo is. Anders kom je niet op twee derde.

Bovendien is een gemiddelde GG-er niet hetzelfde als leden van een gemiddelde GG. De gemiddelde GG-er is rechtser (in ieder geval qua kerkelijke omgeving) dan de gemiddelde GG. Want linkse GG zijn gemiddeld erg klein en rechtse GG zijn gemiddeld erg groot.

De koppeling die je daartussen maakt, heb ik niet gelegd en is bovendien onjuist.

Wel of niet inenten is voor een belangrijk deel een groepsproces en mijn stelling is dat de (uiteraard grove) grens tussen deze groepen duidelijk rechts van het midden van de GG ligt.
Tot nu toe ben ik de enige die gepoogd heeft bewijs aan te dragen.

Jouw aannames over dat in de door jouw genoemde gemeenten nauwelijks iemand is ingeënt deel ik niet. Het is puur een vermoeden. Van familie die in een van de door jouw genoemde gemeente kerkt begreep ik dat een aanzienlijk deel van de kinderen op de basisschool is ingeënt. Dit is natuurlijk geen bewijs, maar het weerspreekt wel jouw vermoeden (of ervaring?).

Of linkse GG gemiddeld erg klein zijn, hangt af van wat je onder erg klein rekent en wat als links beschouwd wordt.

Welke koppeling zou ik volgens jou gemaakt hebben? Als ik al een koppeling gemaakt zou hebben, dan mag je ook wel even onderbouwen wat er onjuist aan is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Het percentage van niet-gevaccineerden t.o.v. niet-verzekerden is i.i.g. vele malen hoger. Blijkbaar vertrouw(en) ik/wij aangaande onze financiële zaken minder op God dan betreffende onze gezondheid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

GGotK schreef: 25 nov 2023, 16:10 Het percentage van niet-gevaccineerden t.o.v. niet-verzekerden is i.i.g. vele malen hoger. Blijkbaar vertrouw(en) ik/wij aangaande onze financiële zaken minder op God dan betreffende onze gezondheid.
Niet vaccineren is ook wel wat eenvoudiger om te regelen/te laten dan je niet te verzekeren. Daar komt nog wel wat meer bij kijken.
Plaats reactie