Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Dat is wel waar, maar het heeft wél plaatsgevonden, en daar ziet de beschrijving van Psalm op.
Ik heb die concrete bespreking over deze preek gemist, eveneens jouw 5 kritiekpunten op deze preek. Waar kan ik die terugvinden? Ik wil best een poging doen (morgen) om daar op in te gaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik deed het aanbod dat als Job belooft dat hij daarop ingaat, dat ik de preek zal beluisteren. En pas dan zijn de vijf belangrijkste kritiekpunten beschikbaar, want die verschillen natuurlijk per preek.

Er zijn ook preken waar ik geen commentaar op heb, trouwens. Maar dat hindert dan verder niemand. Het gaat nu om het punt dat vaak na een inhoudelijk onderbouwd commentaar het stil blijft. Dan is er geen sprake van een serieus gesprek en waarom zou je dan zo'n preek luisteren. Ik hoor op zondag al preken en als ik nog een preek wil beluisteren dan graag een van uitzonderlijke kwaliteit.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

@Maanenschijn

Ik ga hier even over nadenken of ik hier aan moet beginnen. Destijds hebben mijn bijdragen niet echt tot inhoudelijke reacties geleid. Mijn voorkeur gaat dan meer uit om een preek te bespreken waar ik echt iets van leer. Dus preken die inhoudelijk goed zijn. Het lijkt me dan mooier om daar een serieus gesprek over te krijgen.

@DDD

Ja, jij signaleert het goed. Ik ben overigens wel benieuwd welke preken jij van uitzonderlijke kwaliteit vindt?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ach.

Laat ik voorop stellen dat met mijn manier van werken ik misschien twee preken per maand af zou krijgen.

De meeste preken die ik hoor, zijn gebaseerd op (enige) exegese en vrije associatie. Kwaliteit staat niet helemaal los van rechtzinnigheid. Ik vind preken van dr. Lloyd Jones of ds. Tim Keller of dr. H. de Jong goed, maar ook ds. Carel ter Linden houdt preken die heel goed in elkaar zitten. En ds. Zoutendijk. Ik hoor ook dr. Arnold Huijgen graag. En ds. J. van Rijswijk.

Ik noem er maar een paar. Allemaal onvergelijkbare mensen. Maar ze doen allemaal hun best om wat zinnigs te zeggen. Dat vind ik belangrijk.

Ik ben trouwens ook tevreden met de meeste preken die ik op zondag hoor. De meeste dominees zijn maar gewoontjes, net als ik zelf. Zolang ze daar zelf een goed inzicht in hebben en niet beweren dat het in de hemel van vergelijkbare orde en kwaliteit zal zijn en -heel belangrijk- van ophouden weten, is daar niets mis mee.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Psalm schreef: 20 nov 2023, 21:53
pierre27 schreef: 20 nov 2023, 21:49 Ik zit in het donker door jouw woorden.
Dat is niet de bedoeling. Kun je precies aangeven waarom je door mijn woorden in het donker zit?
Door stelselmatig predikanten in de verdachtenbank te plaatsen krijg ik heel veel twijfel. Daardoor blijf ik door jouw woorden in het donker zitten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

pierre27 schreef: 21 nov 2023, 00:31 Door stelselmatig predikanten in de verdachtenbank te plaatsen krijg ik heel veel twijfel. Daardoor blijf ik door jouw woorden in het donker zitten.
Je zegt dat je door mijn woorden twijfelt en daardoor in het donker zit. Zou je een omschrijving kunnen geven van de twijfel en donkerheid? Het is voor mij onduidelijk wat je hier precies mee bedoelt. Het kan namelijk van alles zijn.
Inwoner
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Inwoner »

Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 22:44
Psalm schreef:
Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 21:08 Welk nut heeft deze opmerking voor een discussieforum?
Het nut is dat ik mensen waarschuw voor de kleine lettertjes. Ik wil niet dat mensen onterecht in het donker komen en hun zicht op Jezus Christus verliezen. Het zou zomaar kunnen dat er beginnelingen in de genade zijn, die alles nog niet helder kunnen plaaten, hierdoor in verwarring raken. Deze mensen wil ik graag waarschuwen want dit gun ik hen niet.
Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 21:08 Het zou je sieren om dan in het desbetreffende topic een samenvatting te geven van de preek, de punten te noteren die je aanspreken en aan te geven wat jij ziet als kleine lettertjes. Dan kan er een inhoudelijk gesprek plaatsvinden.
Ik heb al enkele keren preken van deze predikant besproken. Destijds heb ik de preken volledig beluisterd en mijn mening ook op het forum geuit. Het valt me dan op dat er dan, door de aanhangers van deze predikant, nauwelijks inhoudelijk gereageerd wordt. Dus blijkbaar is het normaal op dit forum om op hoofdlijnen commentaar te geven. Dit doe ik nu dus ook. Het heeft geen zin om met iemand in discussie te gaan die afhaakt als het echt inhoudelijk wordt.
Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 21:08Zoals je de opmerking nu maakt lijkt het meer op een boosaardige manier van trollen.
Ik denk dat mijn bovenstaande reactie aantoont dat dit geen boosaardige manier van trollen is. Het is een oprechte waarschuwing voor het behoud van mensen en het behoud van Gods Koninkrijk.
Dan stel ik voor, omdat ik je intentie onvoldoende serieus heb ingezien, om de preek ter bespreking aan te dragen in het topic ‘Preekluisterkring’. Dan kunnen we serieus op de inhoud reageren. Zonder dat we eerst een definitie nodig hebben van ‘kleine lettertjes’ of ‘gereformeerd’ of enz…

Dan kunnen we opmerken of er sprake is van een
1) onvoorwaardelijk aanbod van genade,
2) er sprake is van evenwicht tussen de verantwoordelijkheid van de mens en het eenzijdig Godswerk,
3) dat de hoorders ordentelijk aangesproken worden in hun onbekeerdheid, of in hun gemis, of in de kennis en beleving van een rijke Christus, of in de eerste liefde, of..
4) een toegepaste Christus voor een arme zondaar;
5) aanzegging van het oordeel voor onbekeerden;
5) enz..

Ik nodig je graag uit om de aanzet te geven daartoe. Dan kan het een vruchtbaar gesprek zijn. :) .
Dat is de juiste manier. Ik ben voor!
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 22:31
DDD schreef:Ik ben het daar wel mee eens. Als je inhoudelijk een preek bespreekt en de afwijkingen daarin opmerkt, dan staat de wagen stil of er komt een oproep tot moderatie. Soms zelfs wordt geschreven dat het niet opbouwend zou zijn om aan te wijzen wat niet gereformeerd is.
Ik vind deze opmerking niet terecht. Er is een speciaal draadje om preken te bespreken. De meest recente bespreking is van mijn hand waar ik een inhoudelijke reactie geef. Notabene over een preek van een predikant die kort daarvoor ‘onder vuur lag’ over zijn prediking.

De inhoudelijke bespreking van preken vind hier vrijwel niet plaats. Niet door de bestrijders van de kleine lettertjes, ook niet door verdedigers van kleine-lettertjes-predikers. Het volstaat aan beide zijden voornamelijk door one-liners.
Daar wil ik wel op reageren Maanenschijn. Ik weet heus ook wel dat de desbetreffende dominee in sommige preken wel ruim was in zijn aanbieding. Echter, de opmerking die ik gemaakt heb was naar aanleiding van 8 jaar onder zijn gehoor zitten en daar het gewogen gemiddelde van.
Daarnaast vind ik het fileren van preken niet de juiste manier, want als het over de inhoud gaat, dan moeten we het hebben over het hart, en daar biedt juist dit forum weinig ruimte voor.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:
Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 22:31
DDD schreef:Ik ben het daar wel mee eens. Als je inhoudelijk een preek bespreekt en de afwijkingen daarin opmerkt, dan staat de wagen stil of er komt een oproep tot moderatie. Soms zelfs wordt geschreven dat het niet opbouwend zou zijn om aan te wijzen wat niet gereformeerd is.
Ik vind deze opmerking niet terecht. Er is een speciaal draadje om preken te bespreken. De meest recente bespreking is van mijn hand waar ik een inhoudelijke reactie geef. Notabene over een preek van een predikant die kort daarvoor ‘onder vuur lag’ over zijn prediking.

De inhoudelijke bespreking van preken vind hier vrijwel niet plaats. Niet door de bestrijders van de kleine lettertjes, ook niet door verdedigers van kleine-lettertjes-predikers. Het volstaat aan beide zijden voornamelijk door one-liners.
Daar wil ik wel op reageren Maanenschijn. Ik weet heus ook wel dat de desbetreffende dominee in sommige preken wel ruim was in zijn aanbieding. Echter, de opmerking die ik gemaakt heb was naar aanleiding van 8 jaar onder zijn gehoor zitten en daar het gewogen gemiddelde van.
Daarnaast vind ik het fileren van preken niet de juiste manier, want als het over de inhoud gaat, dan moeten we het hebben over het hart, en daar biedt juist dit forum weinig ruimte voor.
Voel je zeker niet aangesproken over de opmerking destijds. Ook ik was enigszins kritisch. Vandaar dat ik toen de aangedragen preek heb beluisterd en getracht heb op een opbouwende manier respons te geven. Dus, wat dat betreft ‘no hard feelings’.

Ik denk dat het bespreken van een preek kan, met een opbouwend oogpunt. Dat is wat anders dan fileren. Het zou zeker kunnen gaan over wat het hart (niet) heeft geraakt. Maar daarnaast zijn er ook wel objectieve zaken te benoemen, waar het dan juist mooi is hoe verschillende mensen die wegen en beoordelen.

Het grote nadeel van een preekbespreking is dat het veel tijd kost. Het beluisteren van een preek, het daarbij noteren van zaken en dat in rust met elkaar bespreken is een tijdrovend iets.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Dat klopt, eerst moet je de tijd vinden om rustig de preek te beluisteren, dan de kern eruit halen en die bespreken/delen. Vaak luister ik een preek in de auto maar tegenwoordig heb ik niet meer zo vaak een lange autorit dus dan komt het er niet echt van. En inderdaad, vaak reageren maar enkele mensen en komt er niet zo snel een vruchtbare bespreking op gang.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef: 20 nov 2023, 22:10
-DIA- schreef: 20 nov 2023, 14:04 De preek die wij gistermorgen mochten horen is ook te beluisteren in Wierden, in de middagdienst:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0210001986
Een goede boodschap! De boodschapper zal niet wensen om voor het schilderij te gaan staan, anders wordt het zicht ontnomen. Het ABC van het geloof van Comrie is ook wel goede kost, het inwachten van die Gezant, die Uitlegger uit duizend. Maar bekijken is niet bezitten. Die houdbare nood kan aardig kwellen.
Soms denk ik wel eens, is nog bekend wat er met een houdbare nood wordt bedoeld? Maar dit is zeker een ernstig punt. Niet om zomaar te pas en te onpas te gebruiken, en zeker niet op een openbaar forum. Maar de vraag of we dit kennen kan wel eens naar boven komen. Eigenlijk, zover ik het heb ervaren, wordt dit niet eens meer benoemd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Morgendienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Het was voorbereiding op het Heilig Avondmaal aanstaande zondag.
Preek over Hosea 11: 10 en 11 Zij zullen achter de Heere aan gaan, Hij zal brullen als een leeuw. Ja, Hij zal brullen, en de kinderen zullen bevende komen van de kant van de zee. Zij zullen bevende komen als een vogel uit Egypte, als een duif uit het land Assurië. Dan doe ik hen wonen in hun huizen, spreekte Heere.
Schriftlezing Hosea 11

Avonddienst ging Ds. A. v. Vuuren voor.
Preek over Daniel 4: 14 en 15a Hij riep met kracht en zei het volgende: Houw die boom om, kap zijn takken, stroop zijn loof af, verstrooi zijn vruchten, zodat de dieren er vanonder wegvluchten en de vogels van zijn takken. Maar laat de stam met zijn wortels in de aarde, en wel in een ijzeren en bronzen band, in het jonge gras van het veld.
Thema Een droom van een boom
Schriftlezing Daniel 4: 19 t/m 34
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen Ds. H.H. de Haan - 2 Kro 34: 1-13, tekst : 3A
De Godsvrucht bij Josia
1. Godvrezende adviseurs
2. Hij kwam tot een persoonlijke geloofskeus
3. Hij begeerde naar Gods geboden te wandelen

Gisterenavond kand. E.J. van Ettekoven Gen 39, tekst: 9
In Gods kracht staande blijven
1. Jozef door God gezegend
2.Jozef door God bewaard
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Beide diensten ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. In de ochtenddienst werdt het heilig avondmaal bediend. Preek over Hosea 13: 14a Ik zal.hen verlossen uit de macht van het graf. Ik zal hen vrij kopen uit de dood.
Schriftlezing Hosea 13: 1 t/m 14: 1
Aan de tafels las de dominee uit 1 Kor. 15 en zongen we uit Psalm 96.

Avonddienst voortgezette bediening en dankzegging.
Preek over Hosea 14: 6 t/m 9 Ik zal voor Israël zijn als de dauw. Hij zal in bloei staan als de lelie, wortel schieten als de Libanon. Zijn jonge loten zullen uitlopen, zodat zijn pracht zal zijn als die van de olijfboom, en hij zal een geur hebben als de Libanon. Zij zullen opnieuw in zijn schaduw zitten, koren verbouwen en in bloei staan als de wijnstok; zijn gedachtenis zal zijn als de wijn van Libanon. Efraïm, wat heb Ik nog met de afgoden te maken? Ík heb hem verhoord en zal naar hem omzien. Ik zal zijn als een altijd groene cipres. Door Mij is bij u vrucht te vinden.
Schriftlezing Hosea 14: 2 t/m 10
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

Wij hadden een indrukwekkende Avondmaalszondag.


Ds. C.P. de Boer
Morgendienst

Jesaja 53:10

Ps. 36: 2
Ps. 51: 9
Ps. 25: 3 en 8
Ps. 147: 2
Ps. 40: 8
Ps. 40 (aan de Avondmaalstafel)
Ps. 68:10

Vreugde in een verbrijzelde Christus

1. Gods vreugde in een verbrijzelde Christus
2. Onze vreugde in een verbrijzelde Christus

Aan de tafels las de dominee gedeeltes voor uit Jesaja 53.


Middag: Jesaja 61:1

Ps. 72: 1 en 7
Ps. 133: 2
Ps. 89: 2 en 9
Ps. 89: 1 en 3
Ps. 89: 12

Christus predikt Zijn zalving

1. Gezalfd door de Vader
2. Gezalfd met de Geest
2. Gezalfd om te prediken






Plaats reactie