Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Psalm

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Psalm »

Job schreef: 18 nov 2023, 10:25 Nee, dat is meer Godsvertrouwen. Ik doel op de één na laatste vraag en het antwoord.
Hmm, ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft. Ik vond het een goed interview.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 18 nov 2023, 11:19
HHR schreef: 18 nov 2023, 10:59
Job schreef: 18 nov 2023, 04:37 De CU is geen natuurlijke concurrent van de SGP, al helemaal niet bij de RD-lezer, dus het is ook niet nodig.
Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft.
Maar ik denk dat je je vergist.
Juist binnen GG is CU met een opmars bezig. Want 'SGP zou dan te 'zwaar' zijn'
Tegenovergesteld zie je ook, Hervormde , CGK, Evangelische gemeenten die van oudsher CU stemmen, vinden deze partij te verwaterd en stemmen steeds vaker SGP.
Volgens mij is het niet dat de SGP zozeer 'te zwaar' is, maar te populistisch. Al zullen er vast mensen zijn die het vervreemdend vinden om alleen psalmen in de oude berijming te zingen, zeker buiten de context van een kerkdienst.
Ik zie dat populistische niet zo. Natuurlijk kon Bisschop soms wat uit de bocht vliegen. Maar goed, wie zegt er nooit iets verkeerd.
Vooral de koers van CU jongeren is zorgelijk. Zoals Stoffer het ook aangeeft.
Al gaat CU zelf ook regelmatig grenzen over die onder hun voorgangers ondenkbaar waren.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie weinig zorgelijks bij Perspectief. Ik lees nog altijd hun nieuwsbrief. Er zijn in de achterban van de SGP ook jongeren die zich drukker maken om de stikstofregels dan om de abortuswetgeving.

Ik vind het nogal kinderachtig om dan te zeggen dat er bij de ChristenUnie deels meer aandacht is voor klimaat dan abortus. Maar dat zal aan mij liggen.

Iedere christen kiest zo de onderwerpen waarin hij een verschil wil maken. En dat hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn.
Job

Bericht door Job »

Job schreef: 18 nov 2023, 04:37 De CU is geen natuurlijke concurrent van de SGP, al helemaal niet bij de RD-lezer, dus het is ook niet nodig.
Tegenovergesteld zie je ook, Hervormde , CGK, Evangelische gemeenten die van oudsher CU stemmen, vinden deze partij te verwaterd en stemmen steeds vaker SGP.
In de grote mensenwereld waarin iedereen dingen anders waarneemt. Ik vind CU en SGP onmogelijk vergelijkbaar: economisch, sociaal. Als je als SGP'er bij de CU belandt en omgekeerd, dan heb je zelf innerlijk wel een schuiver gemaakt hoor. De echte SGP'er zal eerder kijken naar NSC en BBB, is mijn waarneming.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is toch wel heel schokkend om te horen. Dat zou betekenen dat christelijke normen en waarden voor de 'echte SGP-er' minder belangrijk zouden zijn dan de eigen economische standpunten. In ieder geval in jouw waarneming.

Ik mag niet hopen dat dat waar is.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Job schreef: 18 nov 2023, 13:33
In de grote mensenwereld waarin iedereen dingen anders waarneemt. Ik vind CU en SGP onmogelijk vergelijkbaar: economisch, sociaal. Als je als SGP'er bij de CU belandt en omgekeerd, dan heb je zelf innerlijk wel een schuiver gemaakt hoor. De echte SGP'er zal eerder kijken naar NSC en BBB, is mijn waarneming.
Dat valt nog wel mee denk ik. In de kieswijzer had ik ze vlak bij elkaar staan met slechts een minimaal verschil in percentage, terwijl ik overal en keuze had ingevuld. Ik was zelf verbaasd hierover omdat ik mezelf als rechts conservatief zie en altijd op SGP heb gestemd.
Fides Quaerens Intellectum
Evangelist

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 18 nov 2023, 11:16
Job schreef: 18 nov 2023, 04:37 Ik moet eerlijk gezegd best wel aan Stoffer wennen. Kan ik niet goed tegen verandering? Vast. Maar de tone of voice van dit interview https://www.rd.nl/artikel/1042176 vind ik op punten ook weer niet fijn. Niet op het punt van zelfvertrouwen. Zo ken ik de SGP niet. Juist de bescheidenheid sierde altijd, vond ik. Maar de kritiek op de ChristenUnie vind ik ook niet fijn klinken. Het wordt volgens Stoffer te boud samengevat, maar een andere dan de conclusie van de journalist kun je toch nauwelijks trekken. De CU is geen natuurlijke concurrent van de SGP, al helemaal niet bij de RD-lezer, dus het is ook niet nodig.
Natuurlijk wel. De ChristenUnie is juist een grote concurrent voor de SGP, behalve dan misschien voor mensen die eerder naar de PVV en/of BBB kijken. Maar juist voor de mensen die een beetje klaar zijn met het populisme van Bisschop en in mindere mate de andere SGP-ers, is de ChristenUnie een alternatief. Ik heb nooit anders dan op de ChristenUnie gestemd, maar ook als ik SGP-er was zou ik nu zeker overwegen om ChristenUnie te stemmen.

In mijn kerk (een middengemeente) denk ik dat SGP en ChristenUnie elkaar niet veel ontlopen.

Toch vind ik het heel jammer om te lezen dat voor sommige kiezers het christelijk profiel minder belangrijk is.
Juist vanwege dat laatste zou ik me in deze campagne eerder een stem op het CDA kunnen voorstellen dan op de CU (als je geen SGP zou willen stemmen, wat ik dan ook weer niet begrijp).
Hartelijke groet,
Evangelist
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 18 nov 2023, 13:51 Dat is toch wel heel schokkend om te horen. Dat zou betekenen dat christelijke normen en waarden voor de 'echte SGP-er' minder belangrijk zouden zijn dan de eigen economische standpunten. In ieder geval in jouw waarneming.

Ik mag niet hopen dat dat waar is.
De politiek is geen kerk. Naast het belang van de Bijbelse boodschap spelen er ook maatschappelijke belangen mee. Ik denk dat dat geen verrassing is gezien de toch best wel wat christenen die in het verleden overliepen naar een Baudet of Wilders. Of anderszins. Hier maakte pas iemand reclame voor PvdA/GL. Toen moest ik ook ff knipperen.
Job

Bericht door Job »

Anselmus schreef: 18 nov 2023, 14:21
Job schreef: 18 nov 2023, 13:33
Dat valt nog wel mee denk ik. In de kieswijzer had ik ze vlak bij elkaar staan met slechts een minimaal verschil in percentage, terwijl ik overal en keuze had ingevuld. Ik was zelf verbaasd hierover omdat ik mezelf als rechts conservatief zie en altijd op SGP heb gestemd.
Dat is interessant.
Janique_

Bericht door Janique_ »

Geytenbeekje schreef: 17 nov 2023, 22:09 @Janique
Je vind de koers van de CU op ethisch vlak te links? Want als ik het zo lees zou je haast meer daar bij passen dan bij sgp. Ik blijf het toch wel bijzonder vinden dat bij refo-mensen zo erg de ethische kant in het voetlicht wordt gehaald, maar goed.
Waaruit leid je af dat ik de koers van de CU op ethisch vlak te links zou vinden? En dat ik meer bij de SGP zou passen? Ik denk dat ik je niet helemaal volg namelijk. Wat migratie betreft ben ik het grotendeels eens met de visie van de CU, voor zover ik weet.
parsifal

Bericht door parsifal »

Omdat ik zo hard zat te twijfelen tussen nummer 1 en 2 van CU, ga ik toch naar voor volkomen irrelevante redenen om een keus te maken. Ik hoorde vandaag dat ik de vrouw van Grinwis van vroeger ken en uit mijn geboortedorp komt, dat is een net iets betere reden dan een muntje gooien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HHR

Bericht door HHR »

Linkse partijen zijn goed in paniek na de laatste peilingen.
Wilders kan wel eens gaan verrassen as Woensdag.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 18 nov 2023, 21:41 Linkse partijen zijn goed in paniek na de laatste peilingen.
Popcorntijd hoor. Het zal me benieuwen als hij inderdaad gaat verrassen wat er daarna gaat gebeuren. Wil Wilders nou wel echt regeren? Door vriend en vijand wordt al jaren beweerd dat hij dat niet wil, dat past niet in z'n strategie - maar wat gaat er allemaal in die bol onder dat gebleekte kapsel schuil? Niemand die het weet. En als hij wel wil regeren: vindt hij genoeg coalitiegenoten? Spannende tijden!
merel

Bericht door merel »

HHR schreef: 18 nov 2023, 21:41 Linkse partijen zijn goed in paniek na de laatste peilingen.
Ik begrijp niet zo waarom ze zo in paniek zijn. Op economisch en sociaal vlak is Wilders juist enorm links.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ik hoop dat Wilders wint. Zou grappig zijn.
Plaats reactie