Het is altijd goed te zoeken waar een term vandaan komt. "Werelds"... heeft dat niet te maken met: heb de wereld niet lief?TSD schreef: ↑17 nov 2023, 15:24Volgens mij lees je niet goed, want ik zeg duidelijk dat 'werelds' in dit opzicht niet meteen fout is. Jij stelt 'werelds' eigenlijk gelijk met 'zondig', dat mag, maar dat doe ik niet.Psalm schreef: ↑17 nov 2023, 14:30De Bijbel is bepalend voor de vraag of bepaald gedrag wel of niet "werelds" is. De definitie die jij aan "werelds" geeft is veel te gemakkelijk. Jouw definitie van "werelds" is dat wij steeds meer lijken op seculieren. Dat is veel te kort door de bocht. Want onder deze definitie zou je ook heel veel andere zaken kunnen scharen. We lijken in heel veel opzichten op de seculieren. We rijden bijvoorbeeld in auto's, maken gebruik van internet en gaan op vakantie. Dit doet de wereld ook. Als je jouw definitie aanhoudt dan zou je hier ook kunnen zeggen: laten we hier maar mee stoppen want anders lijken we te veel op de "wereld". Dit kan de definitie dus niet zijn.
De echte definitie van "werelds" gaat dus veel dieper dan jouw oppervlakkige definitie. Je kunt uit de Bijbel veel beter stellen dat roken werelds is dan het dragen van oranje sjaals. Vandaar mijn stelling dat het rookgedrag van ds. Kersten werelds is en het dragen van oranje sjaals niet.
Ik denk wel dat we heel voorzichtig moeten zijn met de wereldse normen achteraan lopen, want die zijn bepaald niet automatisch zoals als God het wil (integendeel).
Ik vind de huidige wijze van campagne voeren in die zin wereldser dat ook de SGP meedoet met allerlei "campagnemiddelen" die niet gaan over de inhoud van de boodschap. Inspelende op het gevoel van mensen in plaats van de gezonde ratio te bevorderen. Dat is een drang die we al jaren breed-politiek zien i.c.m. de personificatie van de politiek en daarin zie je de SGP toch achteraan hobbelen. Ik denk ik dat ik zelf ook wel besmet ben met bijv. dat stukje personificatie en dat ik nu belangrijker vind wie er op nr. 1 staat dan 15 jaar geleden.
Ondertussen kunnen we ons beter zorgen maken over het mogelijke vooruitzicht dat Christelijk Nederland na 22 november nog maar in de marge vertegenwoordigd gaat worden..