Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Andre »

Ds. D.A. Detmar: Wonderlijke leidingen Gods
Het godvruchtig leven en zalig sterven van Ds. Dirk Adrianus Detmar
In Wonderlijke leidingen Gods, een heruitgave van het posthuum verschenen boek: "Het Godvruchtig leven en zalig sterven van Dirk Adrianus Detmar" (1845), leren we Detmar kennen aan de hand van zijn nagelaten aantekeningen. Veel merkwaardige voorvallen en ontmoetingen uit zijn ambtelijke loopbaan worden verhaald.
-DIA-
Berichten: 32866
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Ik herlees een boek dat ik in 2018 eens kocht: "De duisternis tot licht gemaakt" door ds. A.T. Huijser.
Het gaat om een serie preken over 'de blindgeborene' uit Johannes 9. Helder en duidelijk verklaard.
Toen had ik er geen gedachte over dat hij nog eens onze eigen predikant zou worden...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

-DIA- schreef: 31 okt 2023, 10:09 Ik herlees een boek dat ik in 2018 eens kocht: "De duisternis tot licht gemaakt" door ds. A.T. Huijser.
Het gaat om een serie preken over 'de blindgeborene' uit Johannes 9. Helder en duidelijk verklaard.
Toen had ik er geen gedachte over dat hij nog eens onze eigen predikant zou worden...
Ja, dat is wel mooi. Heb het boek trouwens nog niet gelezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ik begin aanstonds is Koningskinderen van C. Rijnsdorp.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef: 31 okt 2023, 17:23 Ik begin aanstonds is Koningskinderen van C. Rijnsdorp.
:super
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef: 31 okt 2023, 17:26
Herman schreef: 31 okt 2023, 17:23 Ik begin aanstonds is Koningskinderen van C. Rijnsdorp.
:super
Je proeft er de echte godzaligheid, zelfs in de koffie die er gedronken wordt, G. Achterberg
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Deze opnieuw. Het blijft een droevige gang van zaken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Joseph Conrad, Hart der duisternis
Tamelijk deprimerende maar ook heel goed geschetst beeld van moord en roof in Congo van voor 1900 en de degeneratie van een mens die los komt van maatschappelijke normen en zichzelf tot norm wordt.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

B. Hooghwerff, geloofsgetuigenis van Salomo de Jood.
newton
Berichten: 718
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door newton »

Tussen tekst en toepassing, door Gerrit Willem Sebastiaan Mulder, het proefschrift van ds. G.W.S. Mulder, te downloaden bij de VU op https://research.vu.nl/ws/portalfiles/p ... 787918.pdf
Henk J
Berichten: 2661
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Henk J »

newton schreef: 27 nov 2023, 21:09 Tussen tekst en toepassing, door Gerrit Willem Sebastiaan Mulder, het proefschrift van ds. G.W.S. Mulder, te downloaden bij de VU op https://research.vu.nl/ws/portalfiles/p ... 787918.pdf
Dank voor de tip, voor de geïnteresseerden, als ik het zo bekijk is de promotie live te volgen: https://vu.nl/nl/agenda/2023/promotie-g-w-s-mulder
-DIA-
Berichten: 32866
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 27 nov 2023, 21:09 Tussen tekst en toepassing, door Gerrit Willem Sebastiaan Mulder, het proefschrift van ds. G.W.S. Mulder, te downloaden bij de VU op https://research.vu.nl/ws/portalfiles/p ... 787918.pdf
Dank voor het doorgeven van de link. Wat me altijd weer treft is wel dat veel oudvaders (of gereformeerde piëtisten) op de kansels hebben gestaan waarvan nu bepaald geen gereformeerde leer meer klinkt. Neem Noord-Holland en Friesland, wat is er over van de bloeitijd van het gereformeerd piëtisme.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 28 nov 2023, 09:23
newton schreef: 27 nov 2023, 21:09 Tussen tekst en toepassing, door Gerrit Willem Sebastiaan Mulder, het proefschrift van ds. G.W.S. Mulder, te downloaden bij de VU op https://research.vu.nl/ws/portalfiles/p ... 787918.pdf
Dank voor het doorgeven van de link. Wat me altijd weer treft is wel dat veel oudvaders (of gereformeerde piëtisten) op de kansels hebben gestaan waarvan nu bepaald geen gereformeerde leer meer klinkt. Neem Noord-Holland en Friesland, wat is er over van de bloeitijd van het gereformeerd piëtisme.
Gereformeerd piëtisme? Dat bestaat niet. Dr W.J. Op 't hof heeft wel gepoogd die term te introduceren, maar de twee delen van de term laten zich niet goed combineren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef: 28 nov 2023, 09:59Gereformeerd piëtisme? Dat bestaat niet. Dr W.J. Op 't hof heeft wel gepoogd die term te introduceren, maar de twee delen van de term laten zich niet goed combineren.
Dit is natuurlijk een bewering die nergens op gestoeld is. Calvijn en Luther kun je ook piëtisten noemen, want persoonlijk heil en persoonlijke vroomheid was voor hen heel belangrijk.
Henk J
Berichten: 2661
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Henk J »

Daarnaast zijn er ook wel voorbeelden van piëtisten die niet gereformeerd waren. En gereformeerden die niet echt piëtist zijn. Dus die term geeft gewoon een bepaalde stroming weer waar je vooral de nadere Reformatoren en de Puriteinen mee kunt duiden, maar ook Calvijn. Luther wordt lastiger want in hoeverre is Luther gereformeerd?
Plaats reactie