De Achterkrant

refo

Bericht door refo »

Volgens mij is het niet goed, die zelfcontrole. 'Arglistig is het hart' en dat moet dan zichzelf beproeven, oordelen? Ik denk dat iedereen gauw klaar zou zijn.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

refo schreef:Volgens mij is het niet goed, die zelfcontrole. 'Arglistig is het hart' en dat moet dan zichzelf beproeven, oordelen? Ik denk dat iedereen gauw klaar zou zijn.
Hoezo niet goed? waarom worden we er dan toch toe opgewekt in de bijbel?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Toeschouwer schreef:Als wij naar vruchten moeten zoeken in ons leven. Ik in mijn leven en jullie ook in je eigen leven. Waar moet ik naar zoeken, of ik graag naar de kerk ga, veel bid, goed voor mijn naasten ben? Zo kunnen we wel meer zaken opnoemen. De dominee in het artikel noemt bijvoorbeeld dat wij de zondagen 2 t/m 7 moeten lezen van de Cat. Daar gaat het over heel andere zaken. Ik vind dat nog niet zo gemakkelijk. Moeten we niet de andere kant op, niet zien naar vrucht in ons eigen leven, ik hoop dat een ander dat in mijn leven ziet, maar juist zien op Christus, van Zijn 'vrucht' leven?
Enkele voorbeelden die ik wel eens tegen ben gekomen:
1 Johannes 5:1-13
Galaten 5:16-26
refo

Bericht door refo »

Ar-Jan schreef:
refo schreef:Volgens mij is het niet goed, die zelfcontrole. 'Arglistig is het hart' en dat moet dan zichzelf beproeven, oordelen? Ik denk dat iedereen gauw klaar zou zijn.
Hoezo niet goed? waarom worden we er dan toch toe opgewekt in de bijbel?
Goeie vraag. Misschien wordt iets anders bedoeld dan wat wij er van maken?
Houthakker

Bericht door Houthakker »

refo schreef:Misschien wordt iets anders bedoeld dan wat wij er van maken?
Ja.
Onderzoek uzelven of gij in het geloof zijt
Dat is net even iets anders, dan te moeten zoeken naar allerlei kenmerken.

Groet,
Houthakker.
Marnix

Bericht door Marnix »

Toeschouwer schreef:Als wij naar vruchten moeten zoeken in ons leven. Ik in mijn leven en jullie ook in je eigen leven. Waar moet ik naar zoeken, of ik graag naar de kerk ga, veel bid, goed voor mijn naasten ben? Zo kunnen we wel meer zaken opnoemen. De dominee in het artikel noemt bijvoorbeeld dat wij de zondagen 2 t/m 7 moeten lezen van de Cat. Daar gaat het over heel andere zaken. Ik vind dat nog niet zo gemakkelijk. Moeten we niet de andere kant op, niet zien naar vrucht in ons eigen leven, ik hoop dat een ander dat in mijn leven ziet, maar juist zien op Christus, van Zijn 'vrucht' leven?
Je schetst hier geen tegenstelling maar een oorzaak/gevolg. Wij moeten inderdaad naar Christus kijken en met Hem verbonden zijn. Hij is de ware wijnstok, als wij als ranken geënt zijn op die wijnstok, krijgen we onze voeding van Hem.... en dragen wij veel vrucht. We moeten niet eenst goede vruchten dragen voordat we aan die wijnstok mogen zitten, maar dragen juist die vruchten omdat we daarop geënt zijn.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Houthakker schreef:
refo schreef:Misschien wordt iets anders bedoeld dan wat wij er van maken?
Ja.
Onderzoek uzelven of gij in het geloof zijt
Dat is net even iets anders, dan te moeten zoeken naar allerlei kenmerken.

Groet,
Houthakker.
Is heel mooi gezegd hoor... maar nu de volgende vraag: Hoe weet je "of gij in het geloof zijt"?
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Ar-Jan schreef: Hoe weet je "of gij in het geloof zijt"?
Heb je de Heere Jezus lief?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Houthakker schreef:
Ar-Jan schreef: Hoe weet je "of gij in het geloof zijt"?
Heb je de Heere Jezus lief?
ik kan eigenlijk gewoon door blijven vragen: Hoe weetje of je Jezus lief hebt?

En voor het beantwoorden van deze vraag geld nog: Doorzoek uzelven nauw voor je antwoordt geeft. Het probleem was toch: Wat word er bedoelt met het "nauw doorzoeken".

En wat is het verschil tussen: "in het geloof zijn" en "Jezus lief hebben". Komt dat niet op hetzelfde neer?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ar-Jan schreef: ik kan eigenlijk gewoon door blijven vragen: Hoe weetje of je Jezus lief hebt?
Hoe weet je of je je vrouw liefhebt?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Miscanthus schreef:
Ar-Jan schreef: ik kan eigenlijk gewoon door blijven vragen: Hoe weetje of je Jezus lief hebt?
Leg maar even uit; ik heb geen vrouw en ook geen vriendin...

En trouwens.. het gaat hier(in deze topic) niet om in eerste instantie om liefde, maar om de zekerheid van het geloof. (Dat men zich geborgen weet voor de eeuwigheid)
Marnix

Bericht door Marnix »

Liefde is niet iets passiefs, iets wat je overkomt of niet.... dat hangt er van af hoe je leeft, hoe je je gedraagt.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ar-Jan schreef:
Miscanthus schreef:
Leg maar even uit; ik heb geen vrouw en ook geen vriendin...

En trouwens.. het gaat hier(in deze topic) niet om in eerste instantie om liefde, maar om de zekerheid van het geloof. (Dat men zich geborgen weet voor de eeuwigheid)
Dat weten we doordat we wederomgeboren zijn in Christus Jezus, tot een levende hoop. Dan zijn we verbonden met onze Heiland, Jezus en dan leven we uit Hem en verlangen we naar Hem en leven we voor hem.
En dan vertrouwen we Hem en Zijn Woord, dat we zullen opstaan en met Hem opgenomen zullen worden. Dat weet je en dat geloof je, omdat Hij het zegt die niet liegen kan.
Dan leef je uit Zijn beloften. Dat is dan je dagelijks zielevoedsel.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Miscanthus schreef:
Dat weten we doordat we wederomgeboren zijn in Christus Jezus, tot een levende hoop. Dan zijn we verbonden met onze Heiland, Jezus en dan leven we uit Hem en verlangen we naar Hem en leven we voor hem.
En dan vertrouwen we Hem en Zijn Woord, dat we zullen opstaan en met Hem opgenomen zullen worden. Dat weet je en dat geloof je, omdat Hij het zegt die niet liegen kan.
Dan leef je uit Zijn beloften. Dat is dan je dagelijks zielevoedsel.
Duidelijk..
Plaats reactie