Gereformeerde Gemeenten

Bruna

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 13:18
Bruna schreef: 26 sep 2023, 13:14
Tiberius schreef: 26 sep 2023, 12:49 Dus jij beweert met droge ogen dat hij niet opgeschoven is?
Jij zegt het volgende en noemt dan zijn naam als voorbeeld.
2. Aan de andere kant er weer uit vliegen; hetzij naar links of rechts. Dat is zoals ik Jobs bedoeling lees: mensen die van links binnen komen, een zwart pak gaan dragen, steeds zwaarder worden, en er op een gegeven moment rechts weer uitgaan. Of andersom, dat kan ook.

Nu stel je weer een andere vraag.
Hoezo 'weer een andere'? De eerdere quote was geen vraag.
Klopt, je quote was geen vraag maar een stelling. Ik stelde een vraag over jouw stelling waar je geen antwoord op geeft maar wel een vraag stelt.

Als je geboren wordt in 1947 en opgroeit in de GG in Rotterdam kan je niet echt zeggen dat je heel veel opgeschoven bent als je later na wat omzwervingen GGiN wordt. Dus dat durf ik met droge ogen te beweren. Daarnaast is hij in een aantal middelmatige zaken zeker niet rechts GGiN. Maar jij kent hem zo ik begrijp beter dus graag hoor ik van jou wat ik over het hoofd zie m.b.t. jouw stelling.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo beredeneerd vind jij zeker ook dat Steenbok totaal niet opgeschoven is in zijn leven?
Bruna

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 20:14 Zo beredeneerd vind jij zeker ook dat Steenbok totaal niet opgeschoven is in zijn leven?
Steenblok wel. Die was van de gereformeerde Kerk en werd GGiN. Dat is nogal wat anders.
Maar wellicht kun je antwoord geven op mijn vraag in de vorige reactie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja dat zeg ik de hele tijd al. Maar jij vindt dat blijkbaar geen opschuiven. Dan houdt het voor mij een beetje op.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 20:28 Ja dat zeg ik de hele tijd al. Maar jij vindt dat blijkbaar geen opschuiven. Dan houdt het voor mij een beetje op.
Sorry hoor, maar @Bruna heeft gewoon gelijk. Het maakt nogal verschil of je in de rechterflank van de GG bent geboren en opgegroeid (ds. Schultink) en dan predikant wordt in de GGiN, of via de Gereformeerde Kerk, de GG vervolgens een leidinggevend persoon wordt in de GGiN (dr. Steenblok). Dat zie je toch zelf ook wel in? Op een schaal van 1 tot 10 schuiven ze vermoedelijk allebei wel (wat) naar rechts op, maar de verschillen zijn substantieel.

Ik ben van mening dat je beter ds. Kort als voorbeeld had kunnen noemen, of nog recenter ds. Al-Chalabi.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 26 sep 2023, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 20:40
Tiberius schreef: 26 sep 2023, 20:28 Ja dat zeg ik de hele tijd al. Maar jij vindt dat blijkbaar geen opschuiven. Dan houdt het voor mij een beetje op.
Sorry hoor, maar @Bruna heeft gewoon gelijk. Het maakt nogal verschil of je in de rechterflank van de GG bent geboren en opgegroeid (ds. Schultink) en dan predikant wordt in de GGiN, of via de Gereformeerde Kerk, de GG vervolgens een leidinggevend persoon wordt in de GGiN (dr. Steenblok). Dat zie je toch zelf ook wel in?
Er zit inderdaad wel een verschil in de mate van opschuiven, maar het blijft opschuiven, hoe je het ook draait of keert.
Dat kan je wel niet zo aangenaam vinden, of op je teentjes getrapt voelen, maar daar kan ik weinig aan doen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 20:43
GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 20:40
Sorry hoor, maar @Bruna heeft gewoon gelijk. Het maakt nogal verschil of je in de rechterflank van de GG bent geboren en opgegroeid (ds. Schultink) en dan predikant wordt in de GGiN, of via de Gereformeerde Kerk, de GG vervolgens een leidinggevend persoon wordt in de GGiN (dr. Steenblok). Dat zie je toch zelf ook wel in?
Er zit inderdaad wel een verschil in de mate van opschuiven, maar het blijft opschuiven, hoe je het ook draait of keert.
Dat kan je wel niet zo aangenaam vinden, of op je teentjes getrapt voelen, maar daar kan ik weinig aan doen.
Ds. Schultink is een marginaal voorbeeld. Zie mijn toevoeging aan de vorige post.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja, of ds. Flapper.

Ds. Al-chalabi is niet echt opgeschoven in mijn beleving. Hij is 'gewoon' van onkerkelijk GerGem geworden.
En volgens mij ds. Kort ook (OGG dan), maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens zijn dat alleen nog maar de bekende voorbeelden. Er zijn veel meer minder bekende.
gallio

Bericht door gallio »

Tenzij het kerkverband is opgeschoven (naar de andere kant) in de tussenliggende tijd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

gallio schreef: 26 sep 2023, 20:53
Tenzij het kerkverband is opgeschoven (naar de andere kant) in de tussenliggende tijd.
Ook dat ja. De GG is in 50 jaar behoorlijk richting de GGiN opgeschoven. Als iemand dan ook nog eens de overstap naar de GGiN maakt, schuift hij nog meer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 20:48 Ja, of ds. Flapper.

Ds. Al-chalabi is niet echt opgeschoven in mijn beleving. Hij is 'gewoon' van onkerkelijk GerGem geworden.
Ds. Kort was eerst onkerkelijk geworden, en werd predikant in de Hervormde Kerk en is nu Oud Gereformeerd. Ds. Al-Chalabi is inderdaad wel de GG als onkerkelijke binnengekomen, maar heeft daar wel een ontwikkeling doorgemaakt, die je gerust een verschuiving kunt noemen.
Bruna

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 21:05
gallio schreef: 26 sep 2023, 20:53
Ook dat ja. De GG is in 50 jaar behoorlijk richting de GGiN opgeschoven. Als iemand dan ook nog eens de overstap naar de GGiN maakt, schuift hij nog meer.
Die snap ik niet als je van de GG naar GGiN gaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan schuif je nog verder.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 21:06
Tiberius schreef: 26 sep 2023, 20:48 Ja, of ds. Flapper.

Ds. Kort was eerst onkerkelijk geworden, en werd predikant in de Hervormde Kerk en is nu Oud Gereformeerd. Ds. Al-Chalabi is inderdaad wel de GG als onkerkelijke binnengekomen, maar heeft daar wel een ontwikkeling doorgemaakt, die je gerust een verschuiving kunt noemen.
je laatste zin snap ik niet, zou je dat kunnen toelichten?
Plaats reactie