Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef: 23 sep 2023, 18:37
GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 12:46
Henk J schreef: 23 sep 2023, 12:43 Het beeld dat DDD schetst, een HHK die rechtser is dan de GG herken ik in mijn brede omgeving dan weer helemaal niet.
Echt wel, de gemeente waar jij kerkt is bijvoorbeeld rechtser dan de gemeente waartoe ik behoor.
Je moet de gemeente waar ik kerk ook niet vergelijken met een GG aan de andere kant van het land maar met de GG's van De Valk en Kootwijkerbroek. Net als dat je GG Ede moet vergelijken met HHG Ede of Lunteren, GG Apeldoorn met HHG Apeldoorn etc. In die gevallen, en naar mijn waarneming in de meerderheid van de gevallen, zal de GG ter plaatse rechtser zijn dan de HHG.
Jullie GG moet je bijvoorbeeld vergelijken met Arnemuiden of Goes. Dan weet je zelf wel of je nog zoveel 'linkser' bent.
Goes is waarschijnlijk hetzelfde als onze gemeente. Arnemuiden is denk ik toch wel behoudender.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Dat denk ik ook ja.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 19:03
Henk J schreef: 23 sep 2023, 18:37
GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 12:46
Henk J schreef: 23 sep 2023, 12:43 Het beeld dat DDD schetst, een HHK die rechtser is dan de GG herken ik in mijn brede omgeving dan weer helemaal niet.
Echt wel, de gemeente waar jij kerkt is bijvoorbeeld rechtser dan de gemeente waartoe ik behoor.
Je moet de gemeente waar ik kerk ook niet vergelijken met een GG aan de andere kant van het land maar met de GG's van De Valk en Kootwijkerbroek. Net als dat je GG Ede moet vergelijken met HHG Ede of Lunteren, GG Apeldoorn met HHG Apeldoorn etc. In die gevallen, en naar mijn waarneming in de meerderheid van de gevallen, zal de GG ter plaatse rechtser zijn dan de HHG.
Jullie GG moet je bijvoorbeeld vergelijken met Arnemuiden of Goes. Dan weet je zelf wel of je nog zoveel 'linkser' bent.
Goes is waarschijnlijk hetzelfde als onze gemeente. Arnemuiden is denk ik toch wel behoudender.
Het eerste waag ik te betwijfelen. Het tweede, als je het vergelijkt met Goes, is zeker het geval.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 23 sep 2023, 13:19 Het gaat mij om het eruit vliegen, niet zozeer aan welke kant.
Het voorbeeld van ds. Schultink snap ik niet zo. Ken je hem?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Blijkt makkelijker om die beide termen te gebruiken dan te definiëren.
Augustienus
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Augustienus »

Henk J schreef: 23 sep 2023, 12:43
Tiberius schreef: 22 sep 2023, 22:13 Het zal wel locatie-afhankelijk zijn.
Ik hoor meer van HHK'ers, dat binnenkomende ex-GG'ers hun voormalige cultuur en identiteitsmarkers in hun nieuwe kerkverband willen implementeren. Bepaalde discussie die hervormden vreemd zijn, worden dan ook daar gevoerd.
En dat geeft frictie.
Dat denk ik ook, in mijn gemeente zijn ook wel wat overkomers uit de GG geweest maar dat had nooit veel invloed op de gemeente. Nu bleef dat ook wel beperkt tot maximaal 15%, dat zal ook schelen.
Het beeld dat DDD schetst, een HHK die rechtser is dan de GG herken ik in mijn brede omgeving dan weer helemaal niet.
Houten is een voorbeeld waarbij de plaatselijke HHG conservatiever is dan de GG, maar over het algemeen bevinden de conservatievere HHG's zich in plaatsen waar geen GG is, bijvoorbeeld Staphorst, Gameren, Garderen en Leerbroek.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Henk J schreef: 23 sep 2023, 18:37
GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 12:46
Henk J schreef: 23 sep 2023, 12:43 Het beeld dat DDD schetst, een HHK die rechtser is dan de GG herken ik in mijn brede omgeving dan weer helemaal niet.
Echt wel, de gemeente waar jij kerkt is bijvoorbeeld rechtser dan de gemeente waartoe ik behoor.
Je moet de gemeente waar ik kerk ook niet vergelijken met een GG aan de andere kant van het land maar met de GG's van De Valk en Kootwijkerbroek. Net als dat je GG Ede moet vergelijken met HHG Ede of Lunteren, GG Apeldoorn met HHG Apeldoorn etc. In die gevallen, en naar mijn waarneming in de meerderheid van de gevallen, zal de GG ter plaatse rechtser zijn dan de HHG.
Jullie GG moet je bijvoorbeeld vergelijken met Arnemuiden of Goes. Dan weet je zelf wel of je nog zoveel 'linkser' bent.
Houten bijvoorbeeld?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Klopt ja, Houten is wel echt een duidelijk voorbeeld. Maar verder zou ik er in dat verband geen weten.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Houten is inderdaad voorbeeld van andersom, maar kan er zo een heel aantal opnoemen waar GG rechtser is.
En onze HHG is behoorlijk rechts maar niet zo rechts als De Valk en Kootwijkerbroek.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef: 23 sep 2023, 22:47 Houten is inderdaad voorbeeld van andersom, maar kan er zo een heel aantal opnoemen waar GG rechtser is.
En onze HHG is behoorlijk rechts maar niet zo rechts als De Valk en Kootwijkerbroek.
Nee, maar die zijn zelfs behoudender dan sommige GGiN-gemeenten.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 23:13
Henk J schreef: 23 sep 2023, 22:47 Houten is inderdaad voorbeeld van andersom, maar kan er zo een heel aantal opnoemen waar GG rechtser is.
En onze HHG is behoorlijk rechts maar niet zo rechts als De Valk en Kootwijkerbroek.
Nee, maar die zijn zelfs behoudender dan sommige GGiN-gemeenten.
Dat moet je ook weer plaatselijk / regionaal bekijken.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 23 sep 2023, 13:05
GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 12:25
Tiberius schreef: 23 sep 2023, 11:20Dat ben ik niet zo met je eens: ik ben content met iedereen die overkomt; iedereen is welkom.
Maar als overstapper moet men 2 klippen vermijden:
1. Proberen de cultuur en identiteitsmarkers van het vorige kerkverband in het nieuwe kerkverband te implementeren. Daarmee bedoel ik niet, dat ze gelijk alle identiteitsmarkers maar van zich af moeten schudden (hoed af, broek aan, zeg maar kortweg), ze mogen gerust zichzelf blijven. Maar dat niet aan anderen proberen op te dringen; hetzij stilletjes (een zwart pak is degelijker dan een blauw pak) hetzij hardop.
2. Aan de andere kant er weer uit vliegen; hetzij naar links of rechts. Dat is zoals ik Jobs bedoeling lees: mensen die van links binnen komen, een zwart pak gaan dragen, steeds zwaarder worden, en er op een gegeven moment rechts weer uitgaan. Of andersom, dat kan ook.
Wat betreft punt 2: ik vind dat je hier een verkeerd beeld schetst. Er zijn, volgens mij, echt geen mensen die links binnenkomen, een zwart pak gaan dragen, steeds zwaarder worden, er op een gegeven moment rechts weer uitgaan. Andersom gebeurt het wel, dat heb ik zelf ook menigvuldig gezien. Dus dit klopt, mijns inziens, echt niet.
Volgens jou, inderdaad; jouw blik is kennelijk beperkt. Ik kan diverse voorbeelden noemen, maar zal me beperken tot de bekende voorbeelden van dr. Steenblok en ds. Schultink.
Andersom gebeurt ook wel eens, ja.
Mag ik vragen aan Tiberius om dit nog toe te lichten. Verwar je niet ds. Schultink met iemand anders?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ja dat mag. Maar ik zou niet precies weten wat ik moet toelichten. De route van beide predikanten is toch wel bekend? Daarom noemde ik juist bekende figuren.
Ik kan zo nog een stuk of 10 anderen noemen, maar waarschijnlijk kennen jullie die niet. En bovendien vraag ik me af of zij dat okay vinden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 11:19 Ja dat mag. Maar ik zou niet precies weten wat ik moet toelichten. De route van beide predikanten is toch wel bekend? Daarom noemde ik juist bekende figuren.
Ik kan zo nog een stuk of 10 anderen noemen, maar waarschijnlijk kennen jullie die niet. En bovendien vraag ik me af of zij dat okay vinden.
De route van ds. Schultink is ons niet bekend. Dat dr. Steenblok vanuit de Gereformeerde Kerken naar uiterst rechts is opgeschoven, weet elke Refoforummer vermoedelijk wel. Maar de overeenkomst met ds. Schultink ontgaat me.

Je had dan beter ds. Kort kunnen noemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 11:59
Tiberius schreef: 26 sep 2023, 11:19 Ja dat mag. Maar ik zou niet precies weten wat ik moet toelichten. De route van beide predikanten is toch wel bekend? Daarom noemde ik juist bekende figuren.
Ik kan zo nog een stuk of 10 anderen noemen, maar waarschijnlijk kennen jullie die niet. En bovendien vraag ik me af of zij dat okay vinden.
De route van ds. Schultink is ons niet bekend. Dat dr. Steenblok vanuit de Gereformeerde Kerken naar uiterst rechts is opgeschoven, weet elke Refoforummer vermoedelijk wel. Maar de overeenkomst met ds. Schultink ontgaat me.

Je had dan beter ds. Kort kunnen noemen.
Ook goed, als je die route beter kent. Het ging alleen om de illustratie.
Plaats reactie