SGP Gorinchem: mogelijk andere naam

Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:Als je die eerste zin weghaalt knapt je posting zienderogen op, Unionist.
zo beter?
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:<zin weggehaald op aanraden van refo>

Wat ik wel denk, is dat deze interne druk beter werkt dan welke Clarabella stichting dan ook.

Het verhaal doet me een beetje denken aan de gelijkenis van de Barnhartige Samaritaan: Een wereld in nood. De priester en leviet lopen er met een boog omheen, want zij willen geen vieze handen. En dus kun je beter een standpunt vasthouden dan een wethouder leveren.

Moet je dan aan alles toegeven om maar in het pluche te kunnen? Geenszins! De SGP mag van mij voluit SGP blijven. Maar om jezelf nou buitenspel te zetten vanwege een standpunt dat ook intern erg omstreden is, dat lijkt me weglopen van je roeping.
Het gaat ook niet om wat de SGP is.... De SGP mag best zijn ideologie nastreven. Maar niet willen samenwerken met bijvoorbeeld de CU, die ook een bijbelse ideologie heeft, die beiden het belang van het geloof inzien, ondanks dat ze op bepaalde punten verchillen, is niet verstandig. De SGP kan toch met de CU samenwerken zonder dat ze daarmee gelijk hebben ingestemd met vrouwen in de politiek? Waarom levert dit dan van die grote problemen op, waar het wel of niet willen van een theocratie bijvoorbeeld helemaal niet de samenwerking in de weg staat? Puur omdat dit op korte termijn gevolgen heeft en het ander een waarschijnlijk toch nooit van zal komen? En zoals al terecht werd opgemerkt, hoe kan je dan in de kamer nog samenwerken met een andere partij op een bepaald punt (indienen van gezamelijk voorstel bijvoorbeeld) als die partij ook gewoon vrouwen in het ambt heeft? En als de SGP nou een uitgesproken standpunt over dit punt had, maar zelfs dat is er niet, de meningen zijn flink verdeeld.

Als ik lees wat er is toegezegd en later is ingetrokken, en als ik lees hoe de SGP met samenwerkingsverbanden omgaat en hoe weinig concessies ze willen doen om wille van de eenheid, dan ben ik blij met deze stap van de SGP'ers die uit hun partij stappen.
Billy

conservatieve partij?

Bericht door Billy »

Wordt het niet eens langzamerhand tijd voor een brede (christelijke) CONSERVATIEVE partij. Waar vele SGP-ers zich ook in thuis zouden voelen?

ik vraag het me zo eens af.............
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat die sgp-ers zich daarniet thuis zullen voelen. Misschien de eerste keer dat die partij zich manifesteert. Maar daarna zal blijken dat die blaaskaken 't ook niet kunnen.
ndonselaar
Contacteer:

Re: conservatieve partij?

Bericht door ndonselaar »

Billy schreef:Wordt het niet eens langzamerhand tijd voor een brede (christelijke) CONSERVATIEVE partij. Waar vele SGP-ers zich ook in thuis zouden voelen?

Wordt het niet eens langzamerhand tijd afscheid te nemen van de politiek?

Kijk ik kan een aantal dingen niet snappen. Als je tegen de vrouw in de politiek bent en je niet wilt samenwerken met een partij die vrouwen op een lijst heeft. Dat kan ik begrijpen. Niemand kan mij echter uitleggen wat het verschil is tussen 'verkiesbaar' en 'onverkiesbaar'. Iedere Nederlander die op een lijst staat is verkiesbaar. Zeker met het huidige klimaat rondom de voorkeurstemmen.

Dus SGP wat je nu doet is de consequentie van je halfslachtige houding van de laatste jaren.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik citeer:

DEN HAAG - Twee leden van het hoofdbestuur van de SGP zijn woensdag uit het partijbestuur getreden. Het gaat om de tweede voorzitter, ds. J. H. van Daalen, en om J. van Belzen, burgemeester van Barendrecht.

De twee kunnen zich niet verenigen met het besluit van het hoofdbestuur om in vier plaatsen in het land een lijstineenschuiving met de ChristenUnie te verbieden vanwege vrouwen op verkiesbare plaatsen.
Unionist

Bericht door Unionist »

ndonselaar schreef:
Billy schreef:Wordt het niet eens langzamerhand tijd voor een brede (christelijke) CONSERVATIEVE partij. Waar vele SGP-ers zich ook in thuis zouden voelen?

Kijk ik kan een aantal dingen niet snappen. Als je tegen de vrouw in de politiek bent en je niet wilt samenwerken met een partij die vrouwen op een lijst heeft. Dat kan ik begrijpen. Niemand kan mij echter uitleggen wat het verschil is tussen 'verkiesbaar' en 'onverkiesbaar'. Iedere Nederlander die op een lijst staat is verkiesbaar. Zeker met het huidige klimaat rondom de voorkeurstemmen.

Dus SGP wat je nu doet is de consequentie van je halfslachtige houding van de laatste jaren.
En dan nóg begrijp ik niet waarom een vrouw een breekpunt is en een niet-theocraat niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:

Idd, goede vraag... En wat het verkiesbaar en onverkiesbaar zijn betreft heb je ook gelijk... Tineke Huizinga werd toch gekozen in de kamer op basis van voorkeurstemmen?
memento

Bericht door memento »

Wat ik het meest gekke vind is dat de SGP wél wil samenwerken met een vorstin (koningin = vrouw), maar niet CU-vrouw. Wat is het verschil?
Breekijzer
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Wat ik het meest gekke vind is dat de SGP wél wil samenwerken met een vorstin (koningin = vrouw), maar niet CU-vrouw. Wat is het verschil?
Inderdaad, nog nooit over na gedacht.
SGP de partij voor het koningshuis!

Wie kan dit uitleggen?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Breekijzer schreef:
Inderdaad, nog nooit over na gedacht.
SGP de partij voor het koningshuis!

Wie kan dit uitleggen?
Dan heeft te maken met een verabsolutering van het drievoudig snoer. Een drievoudig snoer mag niet verbroken worden. Misschien sluimert op de achtergrond [vroeger meer als nu] mee dat Nederland het Israel van het westen is / was. God hield Israel in stand met vrouwen, zo houdt hij ook Nederland in stand. Men verwijst dan naar het wonder van de geboorte van Wilhelmina.

Men vergeet hierbij wel dat ons koningshuis allang niet meer rechtstreeks afstamt van de oorspronkelijke Nassaus.

Unionist, ik ben het met je eens dat ook slechts een theocraat het gedachtegoed van de SGP kan uitdragen. Maar wat is een theocraat? Toch niet iemand die een ' geestelijke' regering wil. Een theocraat wil dat alle geboden Gods gelden voor de samenleving en niet de meerderheid [democratie] beslist, maar Gods wetten hebben het laatste w/Woord [theocratie]. Dat er een heel groot grijs gebied is, zal iedereen beamen, maar een theocraat kan nooit toestaan dat er een moskee / synagoge wordt gebouwd, terwijl de CU dat wel toestaat.

Het standpunt van de CU verschuift langzaam maar zeker richting de gedachte dat de politiek niets te zeggen heeft over dit soort zaken. Ze regeren slechts het land. Want het is zoals v.d. Beek zegt 'hier beneden is het niet'. Maar toch denk ik dat de politiek, ook in Nederland, uitspraken doet die wel het geestelijke domein aangaan. Er is niet zoiets als neutraliteit. De laicistische samenleving die Frankrijk zo propageert is een utopie. Ook neutraliteit / seculariteit is religie.
dré

Bericht door dré »

Volgens mij is de SGP bij de vorming van het huidige kabinet ook nog in de picture geweest om mee te doen.
Waarschijnlijk hadden ze dan alle vrouwelijke ministers geblokkeerd!!
Gisteren een aardig stuk in het RD en vandaag komt de reactie van Kolijn. Stond een oproep in aan van der Vlies om op te komen voor deze 4 kiesverenigingen.

Via de site van de SGP kun je overigens een mail sturen naar het partijbestuur.

waar is dit partijbestuur mee bezig?! Met het vermorzelen van christelijke politiek!!
dré
--------

Credo in unum Deo
Eppie

Bericht door Eppie »

Wat het grote probleem is van de SGP zijn de mannenbroeders in de zgn. biblebelt. Daar waar men met gemak 2 of meer zetels op eigen kracht kan halen, daar waar de kerken nog vol zitten, daar heeft men problemen met de vrouw. Men weet niet van hele onkerkelijke straten/wijken, men heeft geen weet van lege kerken. Hier leeft men nog in een utopie. Deze mannen gijzelen momenteel de SGP. MIjn oproep is dit keer een hele vreemde. Laat iedereen bij de eerstvolgende gemeente en kamer verkiezingen een niet de SGP stemmen maar voor deze ene keer de CU, vervolgens gaan we de partij weer met volle kracht steunen en de discussie binnen de partij [in de luwte inmiddels] verder voortzetten met als basis het rapport van de jonge theologen wat inmiddels ws. door jonge juristen herschreven is. Om vervolgens bij de volgende kamer verkiezingen de partij weer met [minstens] 4 zetels laten terug keren. Want laten we wel wezen ook de CU is niet echt een optie voor ons.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppie schreef: Want laten we wel wezen ook de CU is niet echt een optie voor ons.
O? En wie zijn die "ons" dan wel? Horen wij daar ook bij?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

dré schreef:Volgens mij is de SGP bij de vorming van het huidige kabinet ook nog in de picture geweest om mee te doen.
Waarschijnlijk hadden ze dan alle vrouwelijke ministers geblokkeerd!!
Volgens mij hoef je niet eens terug naar de kabinetsformatie, maar er zijn toch ook wel gemeenten waar de SGP in het college zit met vrouwelijke wethouders of burgemeesters? Mag dat nog wel?
Gisteren een aardig stuk in het RD en vandaag komt de reactie van Kolijn. Stond een oproep in aan van der Vlies om op te komen voor deze 4 kiesverenigingen.
Zie hier:
RefDag.nl schreef:SGP trekt touwtjes niet strakker aan

Slechts in vier plaatsen levert gezamenlijke lijst met CU problemen op. In vier plaatsen mogen SGP’ers bij de komende gemeenteraadsverkiezingen van het hoofdbestuur niet met een gezamenlijke lijst met de ChristenUnie meedoen. Dat zorgde de afgelopen week voor veel onrust. W. Kolijn vindt het jammer dat vooral het slechte nieuws rond dit onderwerp de krant haalde en wijst erop dat het SGP-hoofdbestuur juist ruimer is geworden in de goedkeuring van gezamenlijke lijsten.

Afgaande op de krant is het net of het overal in het land hommeles is tussen de SGP en de ChristenUnie. Als je de krant niet leest, krijg je echter een beter beeld van de werkelijkheid. Typisch krant natuurlijk, want alleen slecht nieuws is nieuws.

Wat zijn de harde feiten? In meer dan veertig gemeenten werkt de SGP (voor het eerst of opnieuw) in goede harmonie samen met de CU. Ter plaatse hebben de partijen elkaar gevonden, zowel over het programma als over de kandidatenlijst. Dat neemt niet weg dat in een paar gemeenten de samenwerking is opgezegd. In een plaats als Hilversum liep het spaak omdat de CU ervoor koos om het eigen ’profiel’ op te poetsen. Voor de SGP was daarbij geen plaats.

De kandidatenlijst leverde in enkele gemeenten eveneens een probleem op. Wiens schuld dat was, was makkelijk: het hoofdbestuur van de SGP. Ik wil er eerlijk over zijn: voor een deel klopt dat. Let wel: voor een deel! Daarbij zat het vast op de kandidering door de CU van vrouwen. Al jaren is dat een moeilijk punt in de onderhandelingen tussen SGP en CU. Weliswaar wordt er binnen de SGP volop gesproken over het ’vrouwenstandpunt’ (de uitkomst daarvan weet niemand), op dít moment is de SGP gewoon gebonden aan eerder gemaakte afspraken.

De achtergrond van die afspraken is dat de SGP geen vrouwen op de eigen kandidatenlijst zet. Dat is omdat de SGP ervan uitgaat dat mannen en vrouwen een verschillende aanleg en verantwoordelijkheid hebben, elkaar ondersteunen en aanvullen vanuit hun eigen plaats in gezin, kerk en maatschappij. Dat is de klassiek-Bijbelse lijn, en die houden we in ere. Omdat we geloven dat God, onze Schepper, Die ons beter kent dan wie ook, daar heel goede bedoelingen mee heeft - voor mannen, vrouwen én kinderen!

Anders
De ChristenUnie vult dat nu anders in. Anders dan pakweg vijftien jaar geleden, kandideert de CU steeds vaker vrouwen. Dat is haar goed recht, en daar wil de SGP ook absoluut niet aan tornen. Problemen ontstaan echter daar waar SGP en CU samen één lijst indienen. SGP- én CU-bestuur moeten hun fiat geven aan zo’n lijst. Logisch, want beide partijnamen worden gebruikt. Let wel: het gaat dus niet over lijstverbindingen, maar over één gezamenlijke lijst waar SGP én CU dus ook samen verantwoordelijkheid voor dragen.

De SGP hanteerde jarenlang de zogenaamde Dordtse variant. Die hield in dat de samenwerking zou worden opgezegd als er een vrouw in een gezamenlijke fractie zou aantreden. In 2002 gaf de CU de SGP te verstaan dat het de laatste keer was dat zij deze oplossing wilde accepteren.

Achtergrond daarvan is dat de CU er, net als alle andere partijen, hard aan werkt om meer vrouwen in raden, Staten en Kamers te krijgen. Het gevolg daarvan is dat de CU vaker dan in het verleden vrouwen op prominente posities zet. Dat zoiets botst met de SGP is helder, want de SGP trekt de vanouds bekende lijn.

Niet meer
Geconfronteerd met deze trend en gelet op de belangen die op het spel staan, besloot het SGP-bestuur eerder dit jaar om welwillender dan voorheen te kijken naar het centrale begrip: (on)verkiesbare plaats. Dat begrip is tot het uiterste opgerekt. Bovendien is er ook nog een hardheidsclausule ingebouwd. Die maakt het mogelijk om in heel speciale gevallen tot een bijzondere afweging te komen. Op basis van die ruimere richtlijn zijn dit jaar lijsten goedgekeurd die in het verleden zouden zijn afgekeurd (Den Haag bijvoorbeeld)! Dat het desondanks in vier gemeenten niet gelukt is tot overeenstemming te komen, is buitengewoon triest. We begrijpen de enorme teleurstelling, zeker bij de direct betrokkenen.

Tegen deze achtergrond doet het pijn als de indruk wordt gewekt dat de SGP de touwtjes strakker aantrekt. Het tegendeel is waar: de touwtjes worden eerder gevierd! Zoals gezegd: het SGP-hoofdbestuur is aantoonbaar soepeler geweest dan vier jaar geleden. Die winst is helaas niet zichtbaar, omdat goed nieuws nu eenmaal geen nieuws is en slecht nieuws wél prominente aandacht krijgt. Maar die ruimhartiger houding is wél de werkelijkheid. Meer kunnen we er niet van maken, maar minder ook niet!

De auteur is voorzitter van de SGP.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie