Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Even los wie de schoonzoon is…

Waarom geeft dit je vervreemding? Zegt dat niet veel over je de positie en exclusiviteit van je kerkverband en daarbij behorende predikanten ziet?

Soms bekruipt me het gevoel: alles buiten ons kerkverband vinden we prachtig. Zendingswerk, OpenDoors/Friedenstimme, enz. Zolang we het maar bij een donatie kunnen houden en verder niet te dicht bij hoeven komen. Stel je voor dat het gevoelig ligt.

edit: ik las in een andere post: …de gelederen weer gesloten. Fijn!.

Is het dat? Zorgen dat we een echt bolwerk blijven? Want wij zijn goed (zeggen we natuurlijk niet) en zij niet? Snap je niet dat met deze houding zelfs een geestelijke herkenning moeilijk gaat worden?

Dit doet me oprecht verdriet.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 15 sep 2023, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

JvW schreef: 15 sep 2023, 07:56
Tiberius schreef: 15 sep 2023, 07:25
JvW schreef: 15 sep 2023, 07:12
Tiberius schreef: 15 sep 2023, 03:47 Verder is het niet zo verwonderlijk dat ds. Vreugdenhil warme contacten heeft met de Wegwijzer, omdat zijn schoonzoon er jarenlang voorganger was; nu inmiddels werkzaam in Groningen.
Hij is toch nog steeds voorganger in Almere? Ben je niet mis met Bert Noteboom?
Bert, zijn schoonzoon, werkt nu in Groningen als evangelist, niet als wetenschappelijk onderzoeker.
Bert is niet de schoonzoon van ds Vreugdenhil. André Meulmeester is dat wel, maar die werkt niet in Groningen.
Ok, dan heb ik het altijd andersom begrepen; sorry.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Job schreef: 14 sep 2023, 23:51 Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Hoezo? De Wegwijzer in Almere komt voort uit evangelisatie van de GG uit Lelystad. Daar nu nog eens voorgaan vind ik geen wrijving of gevoeligheden opwekken. Denk ook aan de GG evangelisten die wel eens in andere verbanden voorgaan. Predikanten die GBS diensten houden. En wat te denken van de vakantiediensten in het buitenland. Ik vind het alleen maar positief.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef: 15 sep 2023, 08:17
Job schreef: 14 sep 2023, 23:51 Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Hoezo? De Wegwijzer in Almere komt voort uit evangelisatie van de GG uit Lelystad. Daar nu nog eens voorgaan vind ik geen wrijving of gevoeligheden opwekken. Denk ook aan de GG evangelisten die wel eens in andere verbanden voorgaan. Predikanten die GBS diensten houden. En wat te denken van de vakantiediensten in het buitenland. Ik vind het alleen maar positief.
Met die gedachtengang ben ik het helemaal eens, in ieder geval. Schoonzoon of niet.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Erskinees schreef: 15 sep 2023, 08:17
Job schreef: 14 sep 2023, 23:51 Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Hoezo? De Wegwijzer in Almere komt voort uit evangelisatie van de GG uit Lelystad. Daar nu nog eens voorgaan vind ik geen wrijving of gevoeligheden opwekken. Denk ook aan de GG evangelisten die wel eens in andere verbanden voorgaan. Predikanten die GBS diensten houden. En wat te denken van de vakantiediensten in het buitenland. Ik vind het alleen maar positief.
Eens.
En toch kan ik ook Job wel begrijpen.
Zo is onze gezindte opgevoed:
Ja, een predikant moet het evangelie verkondigen. Zaait aan alle wateren. Maar dan wel op plekken waar we verbinding mee voelen. (Denken we er dan bij)

Verkondigd hij het evangelie op plekken die ons niet aanstaan komen er vragen.
Want als een ds spreekt op HeartCry , Jij Daar , mediteert op de radio, op TV de Boodschap brengt , in een gemeente preekt buiten onze bubbel, zijn we op zn minst zeer verbaasd. En niet zelden wordt het zelfs afgekeurd. Soms zelfs synodaal verboden.

Eigenlijk een heel onbijbelse reactie.
Inwoner
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

HHR schreef: 15 sep 2023, 08:25
Erskinees schreef: 15 sep 2023, 08:17
Job schreef: 14 sep 2023, 23:51 Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Hoezo? De Wegwijzer in Almere komt voort uit evangelisatie van de GG uit Lelystad. Daar nu nog eens voorgaan vind ik geen wrijving of gevoeligheden opwekken. Denk ook aan de GG evangelisten die wel eens in andere verbanden voorgaan. Predikanten die GBS diensten houden. En wat te denken van de vakantiediensten in het buitenland. Ik vind het alleen maar positief.
Eens.
En toch kan ik ook Job wel begrijpen.
Zo is onze gezindte opgevoed:
Ja, een predikant moet het evangelie verkondigen. Zaait aan alle wateren. Maar dan wel op plekken waar we verbinding mee voelen. (Denken we er dan bij)

Verkondigd hij het evangelie op plekken die ons niet aanstaan komen er vragen.
Want als een ds spreekt op HeartCry , Jij Daar , mediteert op de radio, op TV de Boodschap brengt , in een gemeente preekt buiten onze bubbel, zijn we op zn minst zeer verbaasd. En niet zelden wordt het zelfs afgekeurd. Soms zelfs synodaal verboden.

Eigenlijk een heel onbijbelse reactie.
Ik heb zo het vermoeden dat de crux 'm niet zit in 'zaait aan alle wateren'. Het gaat erom dat als bepaalde voorgangers voorgaan voor HeartCry etc. ze daarmee impliciet lijken aan te geven dat het daar ook prima is. Dat heeft een behoorlijke aantrekkingskracht op de jeugd. "Kijk pap, dominee die en die spreekt daar ook dus dan is het goed". Dat zou een bepaalde uitstroom kunnen veroorzaken van (voornamelijk) de jeugd naar dit soort 'evangelieplekken'. Terugkeer ligt vervolgens niet voor de hand.
Is dát niet, wat de huiver veroorzaakt?
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Inwoner schreef: 15 sep 2023, 08:30
HHR schreef: 15 sep 2023, 08:25
Erskinees schreef: 15 sep 2023, 08:17
Job schreef: 14 sep 2023, 23:51 Laten we trouwens niet eenzijdig focussen op die veronderstelde druk en ds. Vreugdenhil daarmee als slachtoffer neerzetten. Deze predikant kleurt ook wel heel bewust regelmatig buiten de lijntjes van het kerkverband. Het is bepaald geen domme man, je weet waar je kerkverband staat, waar de gevoeligheden liggen en als je dan toch steeds bepaalde dingen doet, laat of zegt, tja. Dan kun je wrijving verwachten. Ik stuitte bijvoorbeeld op deze preek in Almere: https://www.youtube.com/live/0pmeFpYokGY?feature=shared Zaaien aan alle wateren - zeker. Toch vind ik het lastig om hier in deze context begrip voor te hebben. Je lokt mijns inziens dan ook enige gevoelens van vervreemding uit.
Hoezo? De Wegwijzer in Almere komt voort uit evangelisatie van de GG uit Lelystad. Daar nu nog eens voorgaan vind ik geen wrijving of gevoeligheden opwekken. Denk ook aan de GG evangelisten die wel eens in andere verbanden voorgaan. Predikanten die GBS diensten houden. En wat te denken van de vakantiediensten in het buitenland. Ik vind het alleen maar positief.
Eens.
En toch kan ik ook Job wel begrijpen.
Zo is onze gezindte opgevoed:
Ja, een predikant moet het evangelie verkondigen. Zaait aan alle wateren. Maar dan wel op plekken waar we verbinding mee voelen. (Denken we er dan bij)

Verkondigd hij het evangelie op plekken die ons niet aanstaan komen er vragen.
Want als een ds spreekt op HeartCry , Jij Daar , mediteert op de radio, op TV de Boodschap brengt , in een gemeente preekt buiten onze bubbel, zijn we op zn minst zeer verbaasd. En niet zelden wordt het zelfs afgekeurd. Soms zelfs synodaal verboden.

Eigenlijk een heel onbijbelse reactie.
Ik heb zo het vermoeden dat de crux 'm niet zit in 'zaait aan alle wateren'. Het gaat erom dat als bepaalde voorgangers voorgaan voor HeartCry etc. ze daarmee impliciet lijken aan te geven dat het daar ook prima is. Dat heeft een behoorlijke aantrekkingskracht op de jeugd. "Kijk pap, dominee die en die spreekt daar ook dus dan is het goed". Dat zou een bepaalde uitstroom kunnen veroorzaken van (voornamelijk) de jeugd naar dit soort 'evangelieplekken'. Terugkeer ligt vervolgens niet voor de hand.
Is dát niet, wat de huiver veroorzaakt?
Als er de opdracht ligt vanuit Gods Woord 'zaait aan alle wateren', gaan we dan als mensen bepalen waar het wel kan en niet kan.
Zo is het ook met de prediking. Je zult eens te gauw geloven, dus gaan we dit aanpassen. Enz.
Vetgedrukte zin trikkert mij. In andere situaties schijnt dit ook te gelden.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Inwoner schreef: 15 sep 2023, 08:30

Ik heb zo het vermoeden dat de crux 'm niet zit in 'zaait aan alle wateren'. Het gaat erom dat als bepaalde voorgangers voorgaan voor HeartCry etc. ze daarmee impliciet lijken aan te geven dat het daar ook prima is. Dat heeft een behoorlijke aantrekkingskracht op de jeugd. "Kijk pap, dominee die en die spreekt daar ook dus dan is het goed". Dat zou een bepaalde uitstroom kunnen veroorzaken van (voornamelijk) de jeugd naar dit soort 'evangelieplekken'. Terugkeer ligt vervolgens niet voor de hand.
Is dát niet, wat de huiver veroorzaakt?
Ongetwijfeld zal dat meespelen. De vraag is of dat een terechte huiver is.
En de vergelijking gaat wel wat mank, maar als een prediker of evangelist, tollenaren , hoeren en zondaren opzoekt is dat toch ook niet een aansporing om daar mee te vermengen?
Jezus sprak in de Tempel, waar de godsdienst weinig meer voorstelde, Paulus in de synagoge totdat hij er vanwege haat en woede uitgesmeten werd.
Het Woord van God is toch een Boodschap tot allen, en niet alleen hen waarmee we het wel een beetje eens zijn?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Veel reacties, waarvan er veel veronderstellen (soms op hoge poten) dat ik iets heb tegen het spreken in Almere op zich. Of dat vervreemding zou gaan over het wel of niet dragen van een stropdas. Het maffe idee :bobo

Ik weet dat ds. Vreugdenhil (zondermeer een sympathieke, gunnende man en begaafd uitlegger waarvan heel erg veel te leren valt, ook in deze preek, het grootste deel heb ik met blijdschap geluisterd) graag voor de kar gespannen wordt van mensen die willen dat er van alles verandert in de Gereformeerde Gemeenten, maar het is echt zo: ik bemerk vervreemding als ik deze citaten hoor - en laten de brave burgers onder u nu niet doen alsof dit geluiden zijn die in veel andere GerGems ook gehoord worden (ergo: vrijwel nergens, tenzij er een preek van deze dominee wordt gelezen, en bij een enkele medebroeder):
  • Jongelui, God heeft ook Zijn hand op je gelegd toen je gedoopt werd. Een hand gevuld met beloften. Beloften van eeuwig leven. Beloften van de Heilige Geest. Beloften van verzoening. Bloed, water, bloed, reiniging."
  • "Doorslaggevend is niet wat u voelt. Maar Wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft. Als dat tot u doordringt, krijgt u vertrouwen. Dan geeft u zich over. Aan Hem. En u bent veilig."
  • "Geldt dat ook voor mij? Is dat echt waar? AMEN, zegt Hij. Daar is geen tegenspraak."
Op zichzelf geen onwaarheden, maar wat mis ik? Het benoemen van de noodzaak van persoonlijke toepassing en doorleving. En ja, JUIST dat is het punt waarin veel mensen aan het dwalen slaan. Er is geen zaligheid die eindigt met alleen het werk van de Vader en de Zoon. De zaligheid gaat uit vanuit een drieënig God. Uitermate, uitermate essentieel. En werkelijk alles gaat schuiven wanneer dat minder of niet belicht wordt.

Daarnaast zondermeer blij met herkenbare woorden en zaken waar ik het van harte mee eens ben, zoals (er is meer te noemen):
  • "Hoe dichter je komt bij de heerlijkheid van God, des te kleiner word je in jezelf. Des te meer zie je hoe een zondig, nietig mens je bent. Des temeer buig je aan Zijn voeten."
  • "Aan Zijn voeten, daar is het Leven."
  • Van onszelf uit zijn we niet zo klein, nietig, onwaardig in onszelf.
  • "Het begin is: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde. En het einde is: Vader, uit degenen die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren."
en dat dat geluid in Almere mag klinken.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dus echt dat veel middendominees die uitspraken ook zouden kunnen doen.

Maar inderdaad soms met wat meer mitsen en maren.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 15 sep 2023, 09:48 Ik denk dus echt dat veel middendominees die uitspraken ook zouden kunnen doen.

Maar inderdaad soms met wat meer mitsen en maren.
Eens. Niets vreemds aan.
Ik vind het eerste citaat zelfs prachtig. En in de lijn van het doopformulier.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Job schreef: 15 sep 2023, 09:46 Op zichzelf geen onwaarheden, maar wat mis ik? Het benoemen van de noodzaak van persoonlijke toepassing en doorleving.
Volgens mij voldoen een aantal citaten uit je tweede deel aan dit criterium.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Het is vooral zorgelijk dat dit soort uitspraken vervreemding oproepen. (Niet vervelend bedoeld)
Dit zijn uitspraken die door reformatoren en puriteinen precies zo zijn gedaan.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

HHR schreef: 15 sep 2023, 09:58 Het is vooral zorgelijk dat dit soort uitspraken vervreemding oproepen. (Niet vervelend bedoeld)
Dit zijn uitspraken die door reformatoren en puriteinen precies zo zijn gedaan.
Kun je dat ook aantonen in plaats van alleen stellig beweren?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Opperzangmeester
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2023, 21:45
Locatie: Sliedrecht

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Opperzangmeester »

Job schreef: 15 sep 2023, 09:46 Veel reacties, waarvan er veel veronderstellen (soms op hoge poten) dat ik iets heb tegen het spreken in Almere op zich. Of dat vervreemding zou gaan over het wel of niet dragen van een stropdas. Het maffe idee :bobo

Ik weet dat ds. Vreugdenhil (zondermeer een sympathieke, gunnende man en begaafd uitlegger waarvan heel erg veel te leren valt, ook in deze preek, het grootste deel heb ik met blijdschap geluisterd) graag voor de kar gespannen wordt van mensen die willen dat er van alles verandert in de Gereformeerde Gemeenten, maar het is echt zo: ik bemerk vervreemding als ik deze citaten hoor - en laten de brave burgers onder u nu niet doen alsof dit geluiden zijn die in veel andere GerGems ook gehoord worden (ergo: vrijwel nergens, tenzij er een preek van deze dominee wordt gelezen, en bij een enkele medebroeder):
  • Jongelui, God heeft ook Zijn hand op je gelegd toen je gedoopt werd. Een hand gevuld met beloften. Beloften van eeuwig leven. Beloften van de Heilige Geest. Beloften van verzoening. Bloed, water, bloed, reiniging."
  • "Doorslaggevend is niet wat u voelt. Maar Wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft. Als dat tot u doordringt, krijgt u vertrouwen. Dan geeft u zich over. Aan Hem. En u bent veilig."
  • "Geldt dat ook voor mij? Is dat echt waar? AMEN, zegt Hij. Daar is geen tegenspraak."
Op zichzelf geen onwaarheden, maar wat mis ik? Het benoemen van de noodzaak van persoonlijke toepassing en doorleving. En ja, JUIST dat is het punt waarin veel mensen aan het dwalen slaan. Er is geen zaligheid die eindigt met alleen het werk van de Vader en de Zoon. De zaligheid gaat uit vanuit een drieënig God. Uitermate, uitermate essentieel. En werkelijk alles gaat schuiven wanneer dat minder of niet belicht wordt.

Daarnaast zondermeer blij met herkenbare woorden en zaken waar ik het van harte mee eens ben, zoals (er is meer te noemen):
  • "Hoe dichter je komt bij de heerlijkheid van God, des te kleiner word je in jezelf. Des te meer zie je hoe een zondig, nietig mens je bent. Des temeer buig je aan Zijn voeten."
  • "Aan Zijn voeten, daar is het Leven."
  • Van onszelf uit zijn we niet zo klein, nietig, onwaardig in onszelf.
  • "Het begin is: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde. En het einde is: Vader, uit degenen die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren."
en dat dat geluid in Almere mag klinken.
Dank voor je uitgewerkte reactie, dit is ook hoe ik het zie!!
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
Plaats reactie