Kerkelijke eenheid / Kanselruil

-DIA-

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 11 sep 2023, 06:56
pierre27 schreef: 09 sep 2023, 23:47
HHR schreef: 09 sep 2023, 21:49 Ik beluisterde eens een preek van wijlen ds Jac van Dijk.
Ging over verering van heiligen. Hij waarschuwde al dat wij in onze gezindte onze eigen heiligen kunnen hebben.
Als voorbeeld noemde hij , dat hij eens met Kersten door een park liep.
"En al die mensen maar knikken, dag ds Kersten, goedemiddag ds Kersten, verheerlijkte blikken in hun ogen.
Dat is werkelijk heiligen verering!"
Dat was uiterlijk in 1948....
Later was dit met ds. Lamain en in 2023 met ds. A.T. Huijzer.
Een 'naam' krijgen onder de mensen. Dat kan in heel ongunstige zin.
Het kan in een gunstige zin: Zijn naan worde vermaard in Israël...
Het kan ook anders, namelijk in een afgunstige zin.
Ongunstig en afgunstig zijn tweelingbroertjes.
Beide zijn verwerpelijk, beiden zijn zondig, beiden moeten we mijden.
Gisteren een preek gehoord over een vrouw die een naam had, een naam in ongunstige zin.
Ze was namelijk een zondares.
Simon zag vol afschuw naar die zondares, en zijn gedachten, hoewel niet uitgesproken, waren bekend bij de Heere Jezus.
Simon, Ik heb u wat te zeggen.
Dan krijgt hij de vraag omtrent twee mensen wiens schulden worden vergeven.
Daarop antwoordt hij heel voornaam met een overvloed aan woorden dat 'hij acht, dat het diegene is wie het meest is kwijt gescholden.'
Dan is het antwoord van de Heere Jezus: Gij hebt wél geoordeeld.
Wat was het dat Simon openbaarde? Hoogmoed? Verachting? of zou er werkelijk liefde zijn geweest voor de Heere Jezus?
En... dan tot onszelf inkeren: Hoe staat het met mij? Hoe staat het met u?
Wat zouden we zeggen op de zeef van de satan, of voor de vurige oven?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

HHR schreef: 11 sep 2023, 09:49
pierre27 schreef: 09 sep 2023, 23:47
HHR schreef: 09 sep 2023, 21:49 Ik beluisterde eens een preek van wijlen ds Jac van Dijk.
Ging over verering van heiligen. Hij waarschuwde al dat wij in onze gezindte onze eigen heiligen kunnen hebben.
"En al die mensen maar knikken, dag ds Kersten, goedemiddag ds Kersten, verheerlijkte blikken in hun ogen.
Dat was uiterlijk in 1948....
Waarom uiterlijk 1948?

Overigens lees ik nu dat er ook een link (en gedoe) met SGP was, dat wist ik niet:

Digibron - Oude Paden schreef:SGP

In 1946 werd ds. Van Dijk, die toen in Monster stond, in het hoofdbestuur van de SGP gekozen, samen met de Nederlandse Hervormde predikant P.J. Dorsman en de Christelijke Gereformeerde dominee C. Smits. Deze bestuurstaak was geen lang leven beschoren. In 1953 werd hij geroyeerd als lid van de partij. Dat zal de toenmalige partijvoorzitter dominee P. Zandt ondanks alles — ook de persoonlijke controverse — pijnlijk hebben getroffen; door zijn toedoen was ds. Van Dijk in het hoofdbestuur gekomen. Zat ds.

Van Dijk daar naar zijn eigen gevoelens niet op de juiste plaats? Van meet af aan, nog hetzelfde jaar als waarin hij was benoemd, bedankte hij. Ds. Kersten haalde hem over om toch weer een zetel in het hoofdbestuur te aanvaarden. Daarna maakte ds. Van Dijk opnieuw deel uit van het hoogste partijorgaan, tot zijn bedanken in 1952. Ds. Van Dijk was een stemmentrekker; In 195^ stond hij nog als vierde op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Na zijn breuk met de SGP moest de partij bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in 1954 voor de provincie Gelderland een verlies van ruim 5-000 stemmen noteren, vergeleken bij de Kamerverkiezingen in 1952. Ook bij de volgende Kamer-verkiezingen in 195^ miste de SGP een fors aantal stemmen uit deze provincie.

Eigen koers

'Of ds. Van Dijk de SGP trouw gebleven is na al die verwikkelingen? Met stemmen wel. Er was een conflict met ds. Zandt. Dat was in Zwolle al begonnen. Maar voor ds. Zandt overleed, is het tussen beiden weer helemaal goed gekomen. Gode zij dank! Het royement had betrekking op enkele principiële zaken, waar

ds. Van Dijk zich niet langer achter kon scharen, onder andere het vrouwenkiesrecht en de vaccinatie. Van Dijk voer een eigen koers. Hij kon er slecht tegen als hij merkte dat het officiële partijstandpunt en dat van de hoofdbestuursleden privé wel eens niet met elkaar in overeenstemming waren. Neem daarbij dat ds. Van Dijk breed van opvatting was. Ik ben ervan overtuigd dat hij in onze tijd zich niet zou aansluiten bij een groepering als Het gekwakte riet. Dat heeft de vriendschap tussen hem en mij niet in de weg gestaan. Hij trok ook veel op met de predikanten J.T. Doornenbal uit Oene en D. van der Ent Braat uit Elspeet. Weet je hoe ze genoemd werden? Een bijzonder Veluws drietal!'
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 3918060498
Ik hou wel van een predikant als ds. Jac. van Dijk. Idemdito voor de predikanten Overduin.

P.S. je kan zien dat dit uit Digibron komt. Dan maken ze er maar 'gekwakte riet' van i.p.v. het gekrookte riet.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 09 sep 2023, 22:05
Prachtig! Zelfs als het echt gebeurd zou zijn.

Het is iets anders hoor ik, heb het betreffende fragmentje teruggevonden:

https://youtu.be/dRSi8utY5As?si=lvIZwjTR5F6NtOWd&t=491

Maar wel geweldig.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 11 sep 2023, 08:53
Simon0612 schreef: 11 sep 2023, 08:33
Marck schreef: 11 sep 2023, 08:31 Vergeet niet dat anti heiligenverering houding op zich ook weer tot een houding kan worden waar men zich graag op profileert en bevestigd en daarbij tekort kan doen aan de betekenis van Gods werk in hen die ons voorgingen. Het kan tot een angst worden die ons geestelijk meer tekort doet dan tot nut is.
Dan vergeet je nog het aspect van jaloezie. En de een is nu eenmaal bekender dan de ander en wordt dus makkelijker herkend, zou raar zijn als ze allemaal hun hoofd wegdraaiden.
Wellicht. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van ds. Jac. van Dijk gehoord. En voor zover ik weet, ook nooit een preek van hem gehoord.
Dat vind ik wel bijzonder. Wij lazen vroeger thuis aan tafel een jaar een dagboek van hem. Het was toch in de tijd van jouw ouders een zeer bekende predikant in de breedte van de gereformeerde gezindte.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 11 sep 2023, 14:43
Marck schreef: 11 sep 2023, 08:31 Vergeet niet dat anti heiligenverering houding op zich ook weer tot een houding kan worden waar men zich graag op profileert en bevestigd en daarbij tekort kan doen aan de betekenis van Gods werk in hen die ons voorgingen. Het kan tot een angst worden die ons geestelijk meer tekort doet dan tot nut is.
Dan vergeet je nog het aspect van jaloezie. En de een is nu eenmaal bekender dan de ander en wordt dus makkelijker herkend, zou raar zijn als ze allemaal hun hoofd wegdraaiden.
Wellicht. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van ds. Jac. van Dijk gehoord. En voor zover ik weet, ook nooit een preek van hem gehoord.
Dat vind ik wel bijzonder. Wij lazen vroeger thuis aan tafel een jaar een dagboek van hem. Het was toch in de tijd van jouw ouders een zeer bekende predikant in de breedte van de gereformeerde gezindte.
Bij ons werden er cassettebandjes met preken van hem beluisterd.
Als kinderen luisterden we graag mee.
Al moet ik wel zeggen, dat dit vooral kwam door zijn humoristische manier van preken.
Soms een soort van reformatorisch cabaret. ;)
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In het Westland kennen de ouderen in Monster hem misschien nog wel uit hun jeugd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

En intussen wordt ds. Jac. Van Dijk meer vereerd op RF dan ds. Kersten :haha
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 11 sep 2023, 16:22 En intussen wordt ds. Jac. Van Dijk meer vereerd op RF dan ds. Kersten :haha
En als ds. F. Mallan. Daar moeten we wat aan gaan doen, Simon!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mensen houden nu eenmaal van bijzondere mensen, terwijl we het niet van het bijzondere moeten verwachten.
- Niet meer zo actief -
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 11 sep 2023, 16:26
Simon0612 schreef: 11 sep 2023, 16:22 En intussen wordt ds. Jac. Van Dijk meer vereerd op RF dan ds. Kersten :haha
En als ds. F. Mallan. Daar moeten we wat aan gaan doen, Simon!
Nee hoor, helemaal niet. Wilde alleen even aantonen dat dat geneuzel over heiligenverering onzin is.
We kunnen met zijn allen er wat van vinden en ondertussen opgaan in een andere predikant of wat voor mens dan ook.
Het is allemaal een beetje relatief.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 11 sep 2023, 16:40 Mensen houden nu eenmaal van bijzondere mensen, terwijl we het niet van het bijzondere moeten verwachten.
Ik geloof niet in bijzondere mensen.... Wel geloof ik dat een vorm van heiligenverering bij sommigen en in sommige tijden ook in reformatorische kerken voorkomt en voorgekomen is.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 sep 2023, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef: 11 sep 2023, 14:43
Ik dacht in eerste instantie zelfs dat het een bericht met een knipoog was. Want hoe kun je thuis zijn in de gereformeerde gezindte (wat Tib absoluut wel is) en nog nooit van Jac van Dijk gehoord hebben?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, sorry, het was geen bericht met een knipoog. Ben ik zeker door het ijs gezakt?
DDD

Bericht door DDD »

Het valt nog net niet in de categorie dat je niet weet wie ds. J.H. Velema is of prof. G. Wisse, of dr. J.G. Woelderink, maar verder vind ik het oprecht wel vreemd.

Dus ja.

Maar alles kan gebeuren. Ik kijk hier soms ook mijn ogen uit en dan zijn er andere mensen die heel verbaasd zijn dat ik zoiets niet weet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 12 sep 2023, 00:01 niet weet wie ds. J.H. Velema is of prof. G. Wisse, of dr. J.G. Woelderink, maar verder vind ik het oprecht wel vreemd.
Het lijkt me dat ds. Jac. van Dijk juist eerder in zo'n rijtje valt, evenals prof. G. Wisse, dan ds. J.H. Velema of dr. J.G. Woelderink. Die laatste twee ken ik vanwege de bijdragen van jou op dit forum, maar anders had ik er vermoedelijk nog nooit over gehoord.
DDD schreef: 12 sep 2023, 00:01Dus ja.

Maar alles kan gebeuren. Ik kijk hier soms ook mijn ogen uit en dan zijn er andere mensen die heel verbaasd zijn dat ik zoiets niet weet.
Noem eens een voorbeeld?
Plaats reactie