Beroepingswerk discussie [7]

HHR

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

Job schreef: 09 sep 2023, 09:47
Opperzangmeester schreef: 09 sep 2023, 08:59 Vacant zijn is voor ons als gemeente een nieuw begrip. Praktisch sinds de instituering en na het uitbrengen van het 1e beroep mochten we gezegend zijn met een eigen herder en leraar. (...) We hopen allen, dat de vacante tijd niet te lang hoeft te duren.
Beste Opperzangmeester, welkom hier! Ben je voorzanger in je gemeente? ;)

Vacant zijn is geen enkele gemeente gegund. Maar we hebben hier weleens eerder gesprekken over gehad op het forum, toevallig met DIA rondom het beroep op jullie predikant: het zou over-bevoorrechte gemeenten soms misschien wel goed doen om een langer tijdje vacant te blijven, om zodoende de vanzelfsprekendheid te verliezen. Zoals je zegt is vacant-zijn voor jullie gemeente een nieuw begrip; welnu, dat is het voor vele, vele gemeenten niet. Als het goed is sluit Sliedrecht in alle bescheidenheid achteraan aan in de (beroepingswerk)rij. Dat zou in elk geval wel gepast zijn.
Waarom? Vacant zijn is geen normale situatie.
Als de ambten niet vervuld kunnen worden, is de eerste vraag aan gemeente of kerkverband of bestaansrecht van de desbetreffende gemeente wel te rechtvaardigen is.
Zeker in plaatsen waar al diverse door God geroepen dienstknechten staan, maar die we niet geschikt achten omdat ze van een ander kerkverband zijn, en daarom blijkbaar niet als door God gezonden zien.
refo

Bericht door refo »

Opperzangmeester schreef: 09 sep 2023, 10:04
Job schreef: Vacant zijn is geen enkele gemeente gegund. Maar we hebben hier weleens eerder gesprekken over gehad op het forum, toevallig met DIA rondom het beroep op jullie predikant: het zou over-bevoorrechte gemeenten soms misschien wel goed doen om een langer tijdje vacant te blijven, om zodoende de vanzelfsprekendheid te verliezen. Zoals je zegt is vacant-zijn voor jullie gemeente een nieuw begrip; welnu, dat is het voor vele, vele gemeenten niet. Als het goed is sluit Sliedrecht in alle bescheidenheid achteraan aan in de (beroepingswerk)rij. Dat zou in elk geval wel gepast zijn.

Dank voor het welkom.

Ik snap de discussie heel goed, de ene gemeente heeft zeer snel weer een predikant. De ander wacht er al tientallen of zelfs meer dan honderd jaar op. Hoewel dat zeer teleurstellend is voor die gemeenten, zie ik het niet voor me hoe wij als gemeente achter in de rij aan zouden kunnen sluiten.

Helemaal niet beroepen is geen optie, want het staan naar het vervullen van de vacante positie is voluit Bijbels. Daarnaast, als God zendt dan zullen ze komen hoe het ook zij.

En wie weet, misschien blijven wij wel vele jaren vacant. Ook dan is het Gods weg. We kunnen alleen maar bidden dat alle vacantie posities eens gevuld zouden mogen worden.
Waar staat dat precies?
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 09 sep 2023, 10:22
Robbie schreef: 09 sep 2023, 10:09 Let op de sortering en op de bezette /vacante predikantsplaatsen. Dan snap je vast mijn scepsis en verwarring waar ik tegen vecht.
Dan wijs ik jouw op Sint-Annaland. Ds. De Kok is daar nu predikant.
Hij is in zijn Westkapelse tijd consulent geweest van de gemeente alhier en ook van Haamstede. Deze gemeente zal volgende week, na ruim 19 jaar, het beroepingswerk weer ter hand nemen. Ik sluit niet uit dat dit mede is op advies van haar oud-consulent. Op dit moment telt de gemeente 121 leden (76 belijdende leden en 45 doopleden) en daarmee is ze na Oosterend (Texel) de kleinste gemeente in Nederland die (weer) gaat beroepen.

Ik begrijp @Opperzangmeester heel goed, maar de gemeente alhier is al bijna 20 jaar vacant. En zo'n kleine gemeente als Haamstede gun ik straks ook een eigen dominee.

Dus een wat meer ootmoedige gestalte is wel op zijn plaats.

Letten jullie wel een beetje op het quoten?
Het is gewoon een feit dat grote gemeenten snel weer een predikant krijgen. Het verhaal van Sint Annaland bevestigt dat alleen maar doordat het zo bijzonder is.
Job

Bericht door Job »

Opperzangmeester schreef: 09 sep 2023, 10:04(...)Hoewel dat zeer teleurstellend is voor die gemeenten, zie ik het niet voor me hoe wij als gemeente achter in de rij aan zouden kunnen sluiten. (...)
Daar heb je gelijk in. Praktisch kan dat inderdaad niet. Hoogstens qua gevoelen.
Opperzangmeester

Bericht door Opperzangmeester »

refo schreef: 09 sep 2023, 11:43
GerefGemeente-lid schreef: 09 sep 2023, 10:22
Robbie schreef: 09 sep 2023, 10:09 Let op de sortering en op de bezette /vacante predikantsplaatsen. Dan snap je vast mijn scepsis en verwarring waar ik tegen vecht.
Dan wijs ik jouw op Sint-Annaland. Ds. De Kok is daar nu predikant.
Hij is in zijn Westkapelse tijd consulent geweest van de gemeente alhier en ook van Haamstede. Deze gemeente zal volgende week, na ruim 19 jaar, het beroepingswerk weer ter hand nemen. Ik sluit niet uit dat dit mede is op advies van haar oud-consulent. Op dit moment telt de gemeente 121 leden (76 belijdende leden en 45 doopleden) en daarmee is ze na Oosterend (Texel) de kleinste gemeente in Nederland die (weer) gaat beroepen.

Ik begrijp @Opperzangmeester heel goed, maar de gemeente alhier is al bijna 20 jaar vacant. En zo'n kleine gemeente als Haamstede gun ik straks ook een eigen dominee.

Dus een wat meer ootmoedige gestalte is wel op zijn plaats.

Letten jullie wel een beetje op het quoten?
Het is gewoon een feit dat grote gemeenten snel weer een predikant krijgen. Het verhaal van Sint Annaland bevestigt dat alleen maar doordat het zo bijzonder is.
Zonder af te doen van de nood! Maar is dat ergens ook niet logisch? Het is maar een menselijke gedachte dus reken me er asjeblieft niet op af. Maar in grote gemeenten is meer werk te doen, ik heb wel eens ergens gezien dat idd ca. 60 van de 150 gemeenten een predikant hebben. Maar als je gaat kijken naar het percentage leden van de GG wat een eigen predikant heeft dan is dat meer dan 72%. Dat geeft weer een heel ander beeld.

Dus nogmaals niets ten nadele van de kleinere gemeenten, maar ergens wel logisch. Uiteraard zou het niet zo moeten zijn dat kleine gemeenten nooit een predikant zouden moeten hebben, want ook daar zitten zielen die leiding nodig hebben.

Ben benieuwd hoe jullie daar over denken!
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
helma

Bericht door helma »

Ik moet denken aan een klein kind wat met een verlangen liep om dominee te worden.
Op een dag zei hij: ik hoop dat ik dominee wordt van een hele grote gemeente.
Zijn moeder schrok en dacht: wat hoogmoedig van hem.
Want, vervolgde het jochie toen; dan kan ik aan héél veel mensen vertellen dat de Heere Jezus de Zaligmaker is.

Dat was een ander perspectief waar deze moeder veel van leerde...
Job

Bericht door Job »

Ik zou zelf denken dat predikanten blijer zijn met een kleine dan met een grote gemeente. We belijden soevereiniteit van de Heere in de zending van predikanten. Toch, als ik het zo mag zeggen, lijkt het nu (binnen mijn kerkverband in elk geval) of God vaker knechten zendt naar grotere groepen mensen dan naar kleinere groepjes. Ik vind dat heel moeilijk om te geloven. Juist omdat de Heere Jezus zoveel oog betoonde te hebben voor het individu. Hij moest door Samaria gaan voor één vrouw.

Ik wil niet cynisch naar het beroepingswerk gaan kijken, maar het is en blijft voor mij een vraagteken. Ik ben weleens bang dat er veel gevoel/emotie een rol speelt aan de kant van predikanten en dat dit zich onnavolgbaar gaat mengen met Bijbelse zaken.
gallio

Bericht door gallio »

Job schreef: 09 sep 2023, 13:30 ...
Juist omdat de Heere Jezus zoveel oog betoonde te hebben voor het individu. Hij moest door Samaria gaan voor één vrouw.
...
En velen der Samaritanen uit die stad geloofden in Hem, om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles, wat ik gedaan heb.
Als dan de Samaritanen tot Hem gekomen waren, baden zij Hem, dat Hij bij hen bleef; en Hij bleef aldaar twee dagen.
En er geloofden er veel meer om Zijns woords wil;
En zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om uws zeggens wil; want wij zelven hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der wereld.
Robbie

Bericht door Robbie »

Job schreef:Ik zou zelf denken dat predikanten blijer zijn met een kleine dan met een grote gemeente. We belijden soevereiniteit van de Heere in de zending van predikanten. Toch, als ik het zo mag zeggen, lijkt het nu (binnen mijn kerkverband in elk geval) of God vaker knechten zendt naar grotere groepen mensen dan naar kleinere groepjes. Ik vind dat heel moeilijk om te geloven. Juist omdat de Heere Jezus zoveel oog betoonde te hebben voor het individu. Hij moest door Samaria gaan voor één vrouw.

Ik wil niet cynisch naar het beroepingswerk gaan kijken, maar het is en blijft voor mij een vraagteken. Ik ben weleens bang dat er veel gevoel/emotie een rol speelt aan de kant van predikanten en dat dit zich onnavolgbaar gaat mengen met Bijbelse zaken.
Ik voel helemaal aan wat je bedoelt.

En... 72% van de leden heeft een dominee? Dat kan zo zijn. Maar dat houdt in dat 28% geen dominee heeft. Soms al een hele/halve/kwart eeuw. Zij missen dus een ambt, ze missen structuur in de prediking, ze missen ook een onderherder die van buitenaf komt en met een soms frisse blik tegen dingen aankijkt. Ook 28% heeft ambtelijke leiding nodig.
Ik herhaal mijn begin-uitspraak: bidt dan de Heere des oogstes (...) de velden zijn wit om te oogsten, en de arbeiders zijn weinig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Laatst gewijzigd door Robbie op 09 sep 2023, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

gallio schreef: 09 sep 2023, 13:46
Juist omdat de Heere Jezus zoveel oog betoonde te hebben voor het individu. Hij moest door Samaria gaan voor één vrouw.
...
En velen der Samaritanen uit die stad geloofden in Hem, om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles, wat ik gedaan heb.
Als dan de Samaritanen tot Hem gekomen waren, baden zij Hem, dat Hij bij hen bleef; en Hij bleef aldaar twee dagen.
En zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om uws zeggens wil; want wij zelven hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der wereld.
Dat klopt, dus technisch gezien is wat Job zegt niet juist, tegelijkertijd blijkt juist uit deze geschiedenis wel degelijk dat hij hoog had voor het individu. Hij kwam ook voor die ene vrouw, dat was Hem meer waard dan eten of drinken.
Job

Bericht door Job »

...
Dat was geen goed voorbeeld van mij misschien. In elk geval bestond zijn oorspronkelijke gehoor uit één vrouw en daar deed Hij moeite voor. Verder is denk ik wel duidelijk wat ik bedoel.
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 09 sep 2023, 13:23 Ik moet denken aan een klein kind wat met een verlangen liep om dominee te worden.
Op een dag zei hij: ik hoop dat ik dominee wordt van een hele grote gemeente.
Zijn moeder schrok en dacht: wat hoogmoedig van hem.
Want, vervolgde het jochie toen; dan kan ik aan héél veel mensen vertellen dat de Heere Jezus de Zaligmaker is.

Dat was een ander perspectief waar deze moeder veel van leerde...
Mooi gezichtspunt en ik snap het helemaal!
Toch..........hebben de mensen in die kleine gemeenten het even hard nodig.
gallio

Bericht door gallio »

Job schreef: 09 sep 2023, 14:33
...
Dat was geen goed voorbeeld van mij misschien. In elk geval bestond zijn oorspronkelijke gehoor uit één vrouw en daar deed Hij moeite voor. Verder is denk ik wel duidelijk wat ik bedoel.
Ja, het is duidelijk. Het verhaal over de Kananese vrouw en haar dochter is een goed voorbeeld.
Job

Bericht door Job »

gallio schreef: 09 sep 2023, 14:40
Job schreef: 09 sep 2023, 14:33
...
Ja, het is duidelijk. Het verhaal over de Kananese vrouw en haar dochter is een goed voorbeeld.
Bedankt, inderdaad. Ik vind het een grote troost dat de Heere zo individueel ziet. Het is onbegrijpelijk, we zijn heel wat minder dan stipjes in het heelal, en dan ook nog eens vijandig en onwillig.

Om de link naar het beroepingswerk weer te leggen: De Heere Jezus zocht naast het individu ook altijd het verachte en onedele. Ik heb weleens het gevoel dat er gemeenten zijn die erg gezien en ook wel gewild zijn binnen ons kerkverband (vanwaar?). Toen wij nog een predikant hadden vroeger en als er dan beroepen uit dergelijke gemeenten kwamen, hoorde ik nogal eens: "Oeii....dat zou weleens...!" Terwijl je dat bij beroepen vanuit andere gemeenten nou nooit hoorde. Gemeenten waar we niet zoveel van horen en lezen. Gemeenten waar men trouw beroept. Maar tot op heden altijd nee op rekest. Gelukkig zijn er de laatste jaren ook bemoedigingen. Verschillende hier al genoemd. Westkapelle, Brakel, Hilversum, Ouddorp, Poederoijen, Zwolle, Sint Annaland. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat verachte gemeenten zijn. Wel vind ik dat rijtje moedeloos-makend kort.
newton

Bericht door newton »

Job schreef:Hij moest door Samaria gaan.
Met deze tekst kwam ds. Janse naar een gemeente van zo’n 2800 leden Afbeelding
Plaats reactie