vriend-en-metgezel schreef: ↑12 jul 2023, 13:59
Vandaag zag ik het volgende bericht langskomen:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/san ... st-krijgt/
Ik vind het een heel triest verhaal. Wat ontzettend verdrietig als jarenlang lijdt aan het leven en tenslotte de dood verkiest boven het leven.
Tegelijkertijd: tekenend voor de doorgaande secularisatie. En wat me ook opvalt: door dit soort artikelen te publiceren in de media (door ons als belastingbetalers gefinancierd), worden de geesten rijp gemaakt voor ruimere euthanasiepraktijken.
Ik heb heel lang getwijfeld om hier op te reageren, maar ik durf het toch.
Eerder in dit topic zag ik de opmerking van Ambtenaar die zei minder zwart-wit te denken over euthanasie op basis van persoonlijke ervaringen. Het is maar één simpele opmerking, maar ik het had kunnen schrijven omdat ik 't precies zo voel.
Het is zo verdrietig dat zo'n jonge vrouw, zoals de dame uit het verhaal van Eenvandaag, lijdt aan het leven en de dood verkiest. Tijdens het lezen dacht ik echter: wat moet het een troost zijn om bij het Expertisecentrum terecht te kunnen. Ben ik dan direct een voorstander van euthanasie? Nee. Daar kan ik niet duidelijk genoeg over zijn.
Tegelijkertijd vind ik de gedachte dat iemand terecht kan bij professionals toch ergens 'troostrijk' (ik weet niet of dit het juiste woord is, het komt in elk geval het dichtst bij mijn gevoel op dit moment) en ik zal uitleggen waarom.
Ik had een neef met complexe mentale problemen, die hij op den duur niet meer kon overzien. Wachtlijsten in de GGZ; bij elke hulpverlener een verkeerde diagnose (ik geef hier niemand de schuld, niemand weet namelijk of hijzelf een eerlijk beeld heeft geschetst en of zij hem redelijkerwijs hadden kunnen doorzien); medicatie met bizarre bijwerkingen maar weinig uitwerkingen, etc, etc. We zagen hem, met af en toe wat positieve momenten, voor onze ogen afglijden, en we stonden allemaal machteloos: familie, vrienden, kerkenraad, dominee, hoewel hij zijn geloof al heel lang kwijt was. Uiteindelijk heeft hij zich op een zomerochtend voor een goederentrein gegooid. Het heeft dagen geduurd eer men hem kon identificeren. Het verdriet, de onzekerheid, de hoop (de hoop dat het een ander was; niet te bevatten!), gekmakend was het. Het was ergens een opluchting om te horen dat hij het was: het niet weten is in zo'n situatie beter dan het wel weten. Onze gedachten gingen ook uit naar de machinist en de ploeg die het onderzoek moest uitvoeren, en wij hebben hen via de spoorwegmaatschappijen een bemoedigende brief gestuurd en daar ook antwoord op gekregen.
Als ik daaraan terugdenk, dan had ik toch liever gezien dat hij in rust, en na afscheid genomen te hebben, op een waardigere manier kon sterven. Want dat hij sterven wilde, stond vast.
Nogmaals, ben ik nu voor euthanasie? Nee. Wil ik laten zien dat het misschien in sommige situaties wel zou mogen? Nee.
Wat ik wel wil zeggen is dit: het is bijna nooit zo zwart-wit als men denkt, of als men hoopt dat het is. Wees dankbaar dat je die donkerte, die wanhoop, niet kent. Want dat is, nee, dat kunnen we ons niet voorstellen tenzij we 't zelf ervaren hebben.