Herziene Statenvertaling

MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 11:20
MGG schreef: 23 aug 2023, 11:18
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 11:14
Job schreef: 23 aug 2023, 11:10

Niet meer. Ik reageerde op MGG.
Het is, in ieder geval in Zeeland, niet om te groeien, maar gewoon te voorzien in de behoefte aan personeel, wat steeds schaarser wordt. Als we het lastig vinden met zijn allen, zullen we wellicht wat meer in het onderwijs moeten gaan werken.
Ook op het Calvijn College worden leerlingen van buiten de achterban toegelaten. Of de reden groei is weet ik niet.
Groei is er genoeg autonoom. Ik vind dat de leerlingen, als de grondslag wordt onderschreven, ook gewoon welkom zijn. Waar overigens wel eerst een gesprek voor nodig is, waarin directie bepaald. Wij hebben een dergelijk gesprek overigens ook moeten voeren :)
Ik knipper 3x met mijn ogen. Hebben je kinderen niet op een reformatorische basisschool gezeten? Ik dacht dat de HHK volledig binnen de achterban viel.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

MGG schreef: 23 aug 2023, 11:13
Job schreef: 23 aug 2023, 11:06
MGG schreef: 23 aug 2023, 11:01 Reformatorische scholen willen vaak zoveel mogelijk leerlingen trekken. Bij diverse scholen wordt ook niet reformatorisch personeel aangenomen. Mede hierdoor zullen nog veel meer zaken verruimd worden.
Het is indd nog maar het begin. Langzamerhand gaan de verworvenheden omver tuimelen. Beginnen met toegeven is opgeven en definitief verliezen. Hsv-gebruik vind ik daar niet zozeer onder vallen al sta ik ook niet te juichen, maar het aannemen van niet-reformatorisch personeel, enkel om te willen groeien, is de dood in de pot.
Dat laatste wordt vanzelfsprekend niet hardop gezegd. Personeelstekort wordt als reden opgevoerd. Een aantal jaar geleden vroeg ik aan een directeur waarom leerlingen van buiten de achterban toegelaten werden. Hij gaf toen aan dat dit was, omdat groei financieel gezien voordelig is. Daarnaast vond de school het onwenselijk om deze leerlingen te weigeren als de ouders de grondslag van de school respecteren. Hij zei dat de keerzijde was dat het daardoor nog moeilijker was om genoeg docenten uit de eigen achterban te vinden.
Dat vind ik wel bijzonder. En ook jammer, zeker bij een VO-school.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bourdon16 »

Klavart schreef: 23 aug 2023, 11:18
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:58
Klavart schreef: 23 aug 2023, 10:56
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:42 Op het Gomarus in Gorinchem.
Dat lijkt mij wat betreft reistijd voor de meesten niet echt een optie.
Dan gebiedt ik de school bij het lezen uit de HSV mijn kinderen uit de les te verwijderen. Zolang ik op zondag hoor dat de HSV een list is van de duivel om tweedracht te zaaien, kan ik het gebruik niet goedkeuren.
Je zou ook kunnen overwegen om thuisonderwijs te geven.
Ik ken mensen hier die de kinderen niet op de Gomarus willen hebben en daarom thuisonderwijs geven. De Voetiusschool in Andel kan nog wel door de beugel (basisonderwijs) en daarna dus thuisonderwijs.
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Charles »

Wij zijn als gezin 'afgegleden' naar de HSV in de loop der jaren.
Laatst gewijzigd door Charles op 23 aug 2023, 14:33, 3 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Job schreef: 23 aug 2023, 11:22
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 11:14
Job schreef: 23 aug 2023, 11:10
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 11:07 Werk jij in het onderwijs?
Niet meer. Ik reageerde op MGG.
Het is, in ieder geval in Zeeland, niet om te groeien, maar gewoon te voorzien in de behoefte aan personeel, wat steeds schaarser wordt. Als we het lastig vinden met zijn allen, zullen we wellicht wat meer in het onderwijs moeten gaan werken.
Ik zie dat MGG zijn/haar standpunt nu nuanceert. Dus het lijkt niet helemaal of helemaal niet te kloppen. Dan neem ik het natuurlijk terug.
Ik had beter direct een uitgebreid bericht kunnen doen.
Mijn stelling was/is/blijft dat personeelstekorten vergroot worden door het brede toelatingsbeleid. Helaas moet (mede) daardoor ook een bredere groep docenten aangeboord worden.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 23 aug 2023, 11:24
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 11:20
MGG schreef: 23 aug 2023, 11:18
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 11:14 Het is, in ieder geval in Zeeland, niet om te groeien, maar gewoon te voorzien in de behoefte aan personeel, wat steeds schaarser wordt. Als we het lastig vinden met zijn allen, zullen we wellicht wat meer in het onderwijs moeten gaan werken.
Ook op het Calvijn College worden leerlingen van buiten de achterban toegelaten. Of de reden groei is weet ik niet.
Groei is er genoeg autonoom. Ik vind dat de leerlingen, als de grondslag wordt onderschreven, ook gewoon welkom zijn. Waar overigens wel eerst een gesprek voor nodig is, waarin directie bepaald. Wij hebben een dergelijk gesprek overigens ook moeten voeren :)
Ik knipper 3x met mijn ogen. Hebben je kinderen niet op een reformatorische basisschool gezeten? Ik dacht dat de HHK volledig binnen de achterban viel.
De oudste heeft de laatste 2 jaar op een HBC gezeten. Dat was algemeen christelijk/openbaar. Ik denk overigens dat we, als ik gebeld had met de locatiedirecteur, het gesprek hadden kunnen overslaan. Maar het leek me sowieso goed even contact te hebben.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:58 Dan gebiedt ik de school bij het lezen uit de HSV mijn kinderen uit de les te verwijderen. Zolang ik op zondag hoor dat de HSV een list is van de duivel om tweedracht te zaaien, kan ik het gebruik niet goedkeuren.
Een Bijbelvertaling 'onder een deksel' dus. Paulus zou zeggen: "Onder een deksel of niet, als de Bijbel dan maar wordt gelezen."
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef: 23 aug 2023, 11:26
Klavart schreef: 23 aug 2023, 11:18
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:58
Klavart schreef: 23 aug 2023, 10:56
Dat lijkt mij wat betreft reistijd voor de meesten niet echt een optie.
Dan gebiedt ik de school bij het lezen uit de HSV mijn kinderen uit de les te verwijderen. Zolang ik op zondag hoor dat de HSV een list is van de duivel om tweedracht te zaaien, kan ik het gebruik niet goedkeuren.
Je zou ook kunnen overwegen om thuisonderwijs te geven.
Ik ken mensen hier die de kinderen niet op de Gomarus willen hebben en daarom thuisonderwijs geven. De Voetiusschool in Andel kan nog wel door de beugel (basisonderwijs) en daarna dus thuisonderwijs.
Tsja, je zult ze toch echt een keer moeten loslaten. Dusdanig beschermd opvoeden is m.i. geen goede voorbereiding op 'de maatschappij'.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

Charles schreef: 23 aug 2023, 11:27 Wij zijn als gezin 'afgegleden' naar de HSV. Bij keuze voor Bijbel van opa/oma voor de kids toch gekozen voor HSV. Op gegeven moment bij het lezen van Bijbel aan tafel HSV gepakt omdat betreffende Bijbelboek niet te begrijpen was in SV. HSV is daarna niet meer weggegaan. Voor persoonlijke Bijbelstudie wilde ik een SV met brede kantlijn voor aantekeningen. Die bleek er ondanks tich uitgaven niet te zijn, dus werd het een HSV. Ga ook niet meer terug was als ik nu een SV lees denk ik 'huh, wat (onnodig) moeilijk'. En dat terwijl ik talige drs. ben.

En al dat gedoe omdat de GBS zn werk niet goed heeft gedaan. Het is na bijna 100 jaar nog steeds 'In den beginne' terwijl het formeel sinds de jaren 30 al 'in het begin' is.
Wij lezen uit verschillende vertalingen, om de kinderen er ook mee kennis te laten maken. Ik lees zelf heel graag de SV. Ik hou van die taal. Maar verder thuis vaker HSV of nog een andere. Ik zie op de kringen in de kerk ook meerdere vertalingen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 23 aug 2023, 11:19Hoor je dat echt nog in Oostkapelle?
Ja zeker. Pas nog, al was dat wel ietsje genuanceerder. Ik hoorde het enige tijd geleden wel van een andere dominee. En ik geloof dat hij gelijk heeft.

Ik zal zijn naam niet noemen, want hij krijgt al genoeg ellende over zich heen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 23 aug 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:33 Ik zou mijn kinderen direct van school halen.
En waar dan op school doen?
-
MePaul
Berichten: 512
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MePaul »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:33 Ik zou mijn kinderen direct van school halen.
Waarom?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 11:42
Ad Anker schreef: 23 aug 2023, 11:19Hoor je dat echt nog in Oostkapelle?
Ja zeker. Pas nog.
Ik ben benieuwd of dat ook gezegd wordt over het project van de GBS waaraan de OGGiN niet deelnemen.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Mannetje »

Soms denk ik wel eens: hoe groter de woorden die men gebruikt, hoe minder verstand men er van heeft.
-
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:58
Klavart schreef: 23 aug 2023, 10:56
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 10:42
Mistig schreef: 23 aug 2023, 10:33
En waar zou je ze vervolgens op school doen?
Op het Gomarus in Gorinchem.
Dat lijkt mij wat betreft reistijd voor de meesten niet echt een optie.
Dan gebiedt ik de school bij het lezen uit de HSV mijn kinderen uit de les te verwijderen. Zolang ik op zondag hoor dat de HSV een list is van de duivel om tweedracht te zaaien, kan ik het gebruik niet goedkeuren.
Wie preekt dat dan op zondag vanaf jullie kansel? Ik hoor dit zelf nooit meer, terwijl mijn gemeente een wat meer midden/rechts uitnodigingsbeleid heeft.

Ook in mijn GG wordt de HSV breed gebruikt. Op de +23 bijbelstudiegroep is het 50/50 en doen we als leiding niet moeilijk over vertalingen. Er zijn wel jongeren die de SV prefereren, maar de uitkomst is altijd dat het elkaar mooi aanvult (SV, ktt, BMU, HSV en HSV jongeren bijbel). Wellicht wordt dat wel de toekomst: respect voor elkaars keuzes en leren van zowel SV als HSV. Ik wil zelf de SV overigens echt niet kwijt, maar zie wel dat mijn kinderen weinig feeling meer hebben met de SV en op kerkelijke activiteiten gewoon HSV gebruiken. Ook op officieel kerkelijk vlak zou ik iets meer flexibiliteit wensen.
Plaats reactie