Klopt, heb familie in De Valk zitten, die schatten dat zo ongeveer de helft van de kerk gevuld is met eigen gemeente en de rest komt uit andere gemeentes. Maar dat is nog steeds een behoorlijke opkomst, bij mijn gemeente is de opkomst een stuk lager doordeweeks.
Weekdiensten
-
Re: Weekdiensten
Dat door de weeks dopen blijft iets vreemds.
De HC verwijst toch echt naar de Sabbat - Zondag:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /zondag-38
De HC verwijst toch echt naar de Sabbat - Zondag:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /zondag-38
Ik zou zeggen dopen op zondag. Of er wel of geen familie bij is is niet zo belangrijk.
eens! Kind van de gemeente, dus die hoort erbij te zijn.
met huwelijken zou dat ook eigenlijk beter zijn.
met huwelijken zou dat ook eigenlijk beter zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
In deze gemeentes is de gemeente er ook voor een heel deel bij, maar dan nog zie ik ook liever de Heilige Doop bediend worden op zondag. Meen dat het ds. Schultink was die hier een punt van maakte bij de GGiN in Barneveld en daar wordt nu regelmatig op zondag gedoopt, maar soms ook op tweede feestdagen.
Wat betreft huwelijken, vind de directe gang naar Gods huis op de trouwdag ook wel wat hebben. Doe je dat op zondag dan stel je het weer een paar dagen uit. Een mooie oplossing is mijns inziens de huwelijksdienst aan het begin van de avond doen, om 6 uur ofzo.
Ja, dit zou wat mij betreft vanuit kerkenraden best gestimuleerd mogen worden eigenlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Een huwelijk is geen sacrament.
- FlyingEagle
Dat maakt niet zoveel uit toch?
Waarom zou je niet het burgerlijk huwelijk op vrijdag kunnen doen en de kerkelijke bevestiging op de zondag erna? Voor de gemeente wordt de waarde van het huwelijk nog eens extra zichtbaar.
Waarom zou je niet het burgerlijk huwelijk op vrijdag kunnen doen en de kerkelijke bevestiging op de zondag erna? Voor de gemeente wordt de waarde van het huwelijk nog eens extra zichtbaar.
Ik ben geen voorstander van huwelijksdienst op zondag. Die dienst is in principe voor het bruidspaar bestemd. Sacramenten zijn er voor de hele gemeente.
Dat is dus niet waar, de dienst is voor de gehele gemeente bestemd. "... voor God en Zijn gemeente ..."
- Niet meer zo actief -
- J.C. Philpot
Ik heb dat in 2003 in Roemenie ook een keer meegemaakt. Het burgelijk huwelijk was doordeweeks een formaliteit met wat vrienden. De echte trouwdag was zondags in de kerk (diensten duurden daar 3.5 uur), met een grote maaltijd daarna. En s avonds gewoon weer een kerkdienst van 3 uur.FlyingEagle schreef: ↑17 aug 2023, 10:30 Dat maakt niet zoveel uit toch?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
De meeste mensen kunnen ook door de weeks naar een trouwdienst. De datum staat al maanden vast, dus een dagdeel vrij nemen zal voor de meeste prima mogelijk zijn.
- FlyingEagle
'de meeste mensen' ja natuurlijk, de huisvrouw van 5 kinderen waarvan er nog 2 thuis zijn die kan dat makkelijk. Of iemand met een fulltime baan kan ook prima huwelijksdiensten bezoeken, en wat denk je van de eigenaar van een bedrijf die veel in het buitenland is? En studenten al helemaal, die hebben er alle tijd voor, de juffrouw of meester op school, de tandartsassistent... Nee, echt dit gaat prima... zeker met een trouwlustige gemeente moet dit geen probleem zijn

-
Een trouwdienst of elke trouwdienst is in sommige gemeente een wereld van verschil. Als je fulltime werkt, dan heb je minimaal 20 vakantiedagen. Het gaat vaak niet om tijd, maar om prioriteit. En nee, mij prioriteiten liggen ook niet bij het opnemen van vakantiedagen voor trouwdiensten.FlyingEagle schreef: ↑17 aug 2023, 15:00'de meeste mensen' ja natuurlijk, de huisvrouw van 5 kinderen waarvan er nog 2 thuis zijn die kan dat makkelijk. Of iemand met een fulltime baan kan ook prima huwelijksdiensten bezoeken, en wat denk je van de eigenaar van een bedrijf die veel in het buitenland is? En studenten al helemaal, die hebben er alle tijd voor, de juffrouw of meester op school, de tandartsassistent... Nee, echt dit gaat prima... zeker met een trouwlustige gemeente moet dit geen probleem zijn![]()
Voor hoeveel procent van jullie gemeente zou het onmogelijk zijn om bijvoorbeeld 2 trouwdiensten per jaar te bezoeken?
-
In onze gemeente is het sinds kort niet meer toegestaan om elders het kerkelijk huwelijk te laten bevestigen in een mooi kerkje of iets dergelijks.
Dit ivm de gemeente alhier die niet aanwezig is en ook de lange reistijd voor dominee en kerkenraad.
Dit ivm de gemeente alhier die niet aanwezig is en ook de lange reistijd voor dominee en kerkenraad.