Vakantie

MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door MGG »

HHR schreef: 03 aug 2023, 10:57
GerefGemeente-lid schreef: 03 aug 2023, 10:52
HHR schreef: 03 aug 2023, 10:31 Wij hebben de afgelopen weken vier Vakanz diensten meegemaakt in Duitsland.
Mooi.
Van OGG tot NGK onder de prediking van een CGK ds.
Elke keer verwonder ik me daar weer over. Waarom kan het dan wel.

Maar de praktijk leert helaas dat deze kerkmuur overstijgende verbinding vooral tijdens die paar zomermaanden gevonden wordt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zie het hier zomers ook. De gehele achterban is aanwezig, van GGiN tot PKN aan toe.
Mooi! Maar nu de rest van het jaar nog.
Op zondag eigen diensten verzuimen om elders naar de kerk te gaan? Of als 3e/4e dienst naar een andere gemeente gaan?
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Vakantie

Bericht door HHR »

Terecht punt. Maar bv bij weekdiensten.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door MGG »

HHR schreef: 03 aug 2023, 11:38 Terecht punt. Maar bv bij weekdiensten.
Helaas heeft Oostkapelle die niet of nauwelijks. Het zou wel een aanwinst zijn om zomers elke week een weekdienst te hebben. Met zoveel vakantiegangers in de buurt moet daar toch wel animo voor zijn?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vakantie

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 03 aug 2023, 11:47
HHR schreef: 03 aug 2023, 11:38 Terecht punt. Maar bv bij weekdiensten.
Helaas heeft Oostkapelle die niet of nauwelijks. Het zou wel een aanwinst zijn om zomers elke week een weekdienst te hebben. Met zoveel vakantiegangers in de buurt moet daar toch wel animo voor zijn?
Het ging nu over zondagse erediensten en het feit dat men op vakantie niet moeilijk doet om een ander kerkverband te bezoeken.

Het punt is dat men ondertussen wel hele kerkbladen kan volschrijven en interviews kan geven over al die grote verschillen in ligging en in leer.

Het feit dat men in de vakantie blijkbaar veel makkelijker over de eigen schaduw kan heenspringen zou daarom ook op zondag meer moeten blijken.
Robbie
Berichten: 77
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Vakantie

Bericht door Robbie »

GerefGemeente-lid schreef:
MGG schreef: 03 aug 2023, 11:47
HHR schreef: 03 aug 2023, 11:38 Terecht punt. Maar bv bij weekdiensten.
Helaas heeft Oostkapelle die niet of nauwelijks. Het zou wel een aanwinst zijn om zomers elke week een weekdienst te hebben. Met zoveel vakantiegangers in de buurt moet daar toch wel animo voor zijn?
Het ging nu over zondagse erediensten en het feit dat men op vakantie niet moeilijk doet om een ander kerkverband te bezoeken.

Het punt is dat men ondertussen wel hele kerkbladen kan volschrijven en interviews kan geven over al die grote verschillen in ligging en in leer.

Het feit dat men in de vakantie blijkbaar veel makkelijker over de eigen schaduw kan heenspringen zou daarom ook op zondag meer moeten blijken.
Over eigen schaduw heenspringen is denk ik heel betrekkelijk.
Wie schrijven de kerkelijke bladen vol? Juist ja, predikanten en ouderlingen. Hoeveel procent van de vakantiegangers is ambtsdrager?
En wie lezen de kerkelijke bladen? Ambtsdragers en (een deel van) het kerkvolk.
En je ziet sowieso op veel gebieden verschil tussen wat in de kerkelijke bladen verkondigd wordt en wat Jan met de Pet in de praktijk doet. Voorbeelden te over: Bijbelvertaling, kleedstijl, en ja: ook kerkmuren. Of het erg is, weet ik niet. Het is wel een feit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Vanaf morgen een weekje in Lunteren. Zijn er nog vriendelijke forummers die we daar op zondag tegen gaan komen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vakantie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Robbie schreef: 03 aug 2023, 12:17 Hoeveel procent van de vakantiegangers is ambtsdrager?
Nou, meer dan je denkt... Sommigen zelfs met een vooraanstaande plaats in het kerkelijk leven.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Bruna schreef: 03 aug 2023, 08:36
HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 22:42
Bruna schreef: 02 aug 2023, 19:29
MGG schreef: 02 aug 2023, 17:14

Dat ik niet naar kerkdiensten ga van gemeenten die niet voldaan de criteria van NGB artikel 29.
Om het concreet te maken drie voorbeelden.
- Geen Roomse diensten (HC 80)
- Geen gemeenten waar mensen die in openbare zonden leven aan het avondmaal mogen.
- Geen diensten waarin een vrouwelijke voorganger voorgaat.
Zijn deze diensten er in Oostenrijk? Omgeving Vorarlberg?
Zeker, ik ben er afgelopen zondag geweest, het was zeer stichtelijk.


Kerktijden - Schruns
Dank, dat zal ‘vakantie’dienst zijn. Ik bedoel meer of er een Oostenrijkse gemeente is waar je de diensten van kunt bezoeken obv de MGG richtlijn. :sweat
Je hebt geloof ik in omgeving Bludenz een redelijke gemeente, die onderhoudt contacten met de GKV. Maar waarom ben je zo benieuwd naar de Vorarlberg?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Bruna »

We hopen daar 2 zondagen te zijn op vakantie.
Hoopvol
Berichten: 1333
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vakantie

Bericht door Hoopvol »

Zeeuw schreef: 03 aug 2023, 12:31 Vanaf morgen een weekje in Lunteren. Zijn er nog vriendelijke forummers die we daar op zondag tegen gaan komen?
Ga je ook naar de kerk in Lunteren?
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 03 aug 2023, 12:31 Vanaf morgen een weekje in Lunteren. Zijn er nog vriendelijke forummers die we daar op zondag tegen gaan komen?
Kun je naar de muur.
Christen
Berichten: 778
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vakantie

Bericht door Christen »

Bruna schreef: 03 aug 2023, 15:22 We hopen daar 2 zondagen te zijn op vakantie.
https://www.evangelischegemeindebludenz.at/

A.s. zondagmorgen dienst met mannelijke predikant, komt uit Bonn maar komt daar al 4 jaar. Week erop dacht ik andere predikant en ik weet niet helemaal zeker of die mannelijk is. Hun eigen Pfarrer is dacht ik een vrouwelijke predikant maar zij is dan nog niet terug.
Ik zou zeker a.s. zondagmorgen gaan als dat lukt.. je maakt ze zo blij met je komst. En je krijgt echt een boodschap mee.
Een lid van de gemeente is Nederlandse van afkomst. Het orgelspel is geen Bismarck maar ook prachtig. Veel gekozen liederen zijn met bekende wijs.

Schruns (Nederlandstalig) is vlakbij idd. Met de 188 volgen kom je ver.

Maar dit is omgeving Bludenz, dus ik weet niet waar je in Vorarlberg hoopt te zijn. Dit is net onder Bregenz etc.

Misschien een gemeente meer in de buurt van jouw tijdelijke woning?

Goede reis en fijne vakantie iig!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vakantie

Bericht door -DIA- »

Christen schreef: 03 aug 2023, 19:18
https://www.evangelischegemeindebludenz.at/

A.s. zondagmorgen dienst met mannelijke predikant, komt uit Bonn maar komt daar al 4 jaar. Week erop dacht ik andere predikant en ik weet niet helemaal zeker of die mannelijk is. Hun eigen Pfarrer is dacht ik een vrouwelijke predikant maar zij is dan nog niet terug.
Ik zou zeker a.s. zondagmorgen gaan als dat lukt.. je maakt ze zo blij met je komst. En je krijgt echt een boodschap mee.
Een lid van de gemeente is Nederlandse van afkomst. Het orgelspel is geen Bismarck maar ook prachtig. Veel gekozen liederen zijn met bekende wijs.

Schruns (Nederlandstalig) is vlakbij idd. Met de 188 volgen kom je ver.

Maar dit is omgeving Bludenz, dus ik weet niet waar je in Vorarlberg hoopt te zijn. Dit is net onder Bregenz etc.

Misschien een gemeente meer in de buurt van jouw tijdelijke woning?

Goede reis en fijne vakantie iig!
Ze hebben daar wel een Pfarrerin, en ik geloof niet dat dit echt een kerk is waar je je ziel aan kunt toebetrouwen. Onze predikanten zeggen altijd dat je eerst moet weten of je ergens op vakantie kunt gaan als er een betrouwbare kerk is, waar met een kerk is die de hele waarheid brengt. Vooral als je de zaken niet goed kunt onderscheiden is dit een gevaar.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 aug 2023, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
TSD
Berichten: 2198
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vakantie

Bericht door TSD »

Christen schreef: 03 aug 2023, 19:18
Bruna schreef: 03 aug 2023, 15:22 We hopen daar 2 zondagen te zijn op vakantie.
https://www.evangelischegemeindebludenz.at/

A.s. zondagmorgen dienst met mannelijke predikant, komt uit Bonn maar komt daar al 4 jaar. Week erop dacht ik andere predikant en ik weet niet helemaal zeker of die mannelijk is. Hun eigen Pfarrer is dacht ik een vrouwelijke predikant maar zij is dan nog niet terug.
Ik zou zeker a.s. zondagmorgen gaan als dat lukt.. je maakt ze zo blij met je komst. En je krijgt echt een boodschap mee.
Een lid van de gemeente is Nederlandse van afkomst. Het orgelspel is geen Bismarck maar ook prachtig. Veel gekozen liederen zijn met bekende wijs.

Schruns (Nederlandstalig) is vlakbij idd. Met de 188 volgen kom je ver.

Maar dit is omgeving Bludenz, dus ik weet niet waar je in Vorarlberg hoopt te zijn. Dit is net onder Bregenz etc.

Misschien een gemeente meer in de buurt van jouw tijdelijke woning?

Goede reis en fijne vakantie iig!
Er is een meer Bijbelgetrouwe gemeente in Vorarlberg.

De evangelisch reformierte kirche in Rankweil. In de zomer is daar vaak 1 Nederlandstalige en 1 Duitstalige dienst (speciaal voor de Nederlandse gasten): https://reformiert.at/rankweil/
Christen
Berichten: 778
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vakantie

Bericht door Christen »

;)
Laatst gewijzigd door Christen op 03 aug 2023, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie