Maar goed, we moeten toch ook Hendrikus wel respecteren in zijn bevindingen. Het kan toch door allerlei externe omstandigheden doe we niet in de hand hebben eens mislopen?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 aug 2023, 23:18Het punt (jij zou niet weten wat je meemaakt) is dat hier dat juist niet het geval is. Alle plaatsen zijn vrij voor iedereen, ongeacht huidskleur, kerkelijke afkomst of wat dan ook. Dat is algemeen bekend, en vooral onder diegenen met een zekere Zeeuwse bestemming. Het gevolg is dat een kwartier voor de tijd de kerkzaal voor 50% gevuld is met vakantiegangers. Dat is fijn voor de gasten, maar het eigen volk loopt dan wel het risico ergens achter in de zaal te belanden.Hendrikus schreef: ↑02 aug 2023, 22:50Zal ik nog eens weer het verhaal vertellen van de gastvrije ontvangst die wij kregen in Kamperland, jaren geleden?
Ach, laat maar. Maar 't was gewoon "eigen volk eerst". Vakantiegasten moesten buiten wachten tot de eigen leden gesetteld waren, weer of geen weer. De gastvrijheid was nul komma nul.
Maar goed, ik mopper teveel. Dat is niet goed. Het positieve is dat er vorige week voor het eerst bovenstem werd gezongen in de eredienst. Dat is een mijlpaal op zich. En de oecumene van de vele verschillende kerkelijke achtergronden onder één dak, is ook heel wat waard.
Overigens ben ik eens heel vriendelijk ontvangen in Kamperland. Ik wad de eerste persoon, de koster was nog niet eens aanwezig. 10 minuten (!) voordat de kerkdienst begon, kwam hij op z'n gemakje de deur opendoen. Ik was de eerste persoon in de kerk. Kort erna kwamen de enkele tientallen kerkgangers (alsof ze op de seconde nauwkeurig de tijd hadden afgesproken) de kerkzaal binnen en even erna begon de dienst. Een voorspel voor de dienst was er volgens mij nauwelijks.