Vakantie

HersteldHervormd

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef: 02 aug 2023, 22:50
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 22:45
Bonny schreef: 02 aug 2023, 22:36
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 21:48 Nou, men heeft ons weer gevonden hoor. Tjonge jonge wat een drukte weer. Ik zal blij zijn als de zomer voorbij is. :fouet
Ja, wat verschrikkelijk. Al die mensen in de kerk. Foei!
Nou, het was wel extreem hoor, zondag.
Zal ik nog eens weer het verhaal vertellen van de gastvrije ontvangst die wij kregen in Kamperland, jaren geleden?
Ach, laat maar. Maar 't was gewoon "eigen volk eerst". Vakantiegasten moesten buiten wachten tot de eigen leden gesetteld waren, weer of geen weer. De gastvrijheid was nul komma nul.
Je bezorgt me een flinke glimlach met nul komma nul.
Het klinkt bijzonder komisch.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 23:08

Zal ik nog eens weer het verhaal vertellen van de gastvrije ontvangst die wij kregen in Kamperland, jaren geleden?
Ach, laat maar. Maar 't was gewoon "eigen volk eerst". Vakantiegasten moesten buiten wachten tot de eigen leden gesetteld waren, weer of geen weer. De gastvrijheid was nul komma nul.
Je bezorgt me een flinke glimlach met nul komma nul.
Het klinkt bijzonder komisch.
Natuurlijk, als het antwoord je niet bevalt, maak je het gewoon belachelijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Psalm

Bericht door Psalm »

Hendrikus schreef:
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 22:45 Zal ik nog eens weer het verhaal vertellen van de gastvrije ontvangst die wij kregen in Kamperland, jaren geleden?
Tja, het komt inderdaad wat ouderwets over. Maar was het zo frustrerend? Je werd toch verder gewoon toegelaten tot de dienst?

En even een bruggetje naar de politiek. Je zegt "Eigen volk eerst" met een negatieve connotatie. Kan ik daaruit opmaken dat je politieke opinie over asielbeleid dan ook gastvrij is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 21:48 Nou, men heeft ons weer gevonden hoor. Tjonge jonge wat een drukte weer. Ik zal blij zijn als de zomer voorbij is. :fouet
Het punt (jij zou niet weten wat je meemaakt) is dat hier dat juist niet het geval is. Alle plaatsen zijn vrij voor iedereen, ongeacht huidskleur, kerkelijke afkomst of wat dan ook. Dat is algemeen bekend, en vooral onder diegenen met een zekere Zeeuwse bestemming. Het gevolg is dat een kwartier voor de tijd de kerkzaal voor 50% gevuld is met vakantiegangers. Dat is fijn voor de gasten, maar het eigen volk loopt dan wel het risico ergens achter in de zaal te belanden.

Maar goed, ik mopper teveel. Dat is niet goed. Het positieve is dat er vorige week voor het eerst bovenstem werd gezongen in de eredienst. Dat is een mijlpaal op zich. En de oecumene van de vele verschillende kerkelijke achtergronden onder één dak, is ook heel wat waard.

Overigens ben ik eens heel vriendelijk ontvangen in Kamperland. Ik wad de eerste persoon, de koster was nog niet eens aanwezig. 10 minuten (!) voordat de kerkdienst begon, kwam hij op z'n gemakje de deur opendoen. Ik was de eerste persoon in de kerk. Kort erna kwamen de enkele tientallen kerkgangers (alsof ze op de seconde nauwkeurig de tijd hadden afgesproken) de kerkzaal binnen en even erna begon de dienst. Een voorspel voor de dienst was er volgens mij nauwelijks.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 02 aug 2023, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef:Het punt (jij zou niet weten wat je meemaakt) is dat hier dat juist niet het geval is. Alle plaatsen zijn vrij voor iedereen, ongeacht huidskleur, kerkelijke afkomst of wat dan ook. Dat is algemeen bekend, en vooral onder diegenen met een zekere Zeeuwse bestemming. Het gevolg is dat een kwartier voor de tijd de kerkzaal voor 50% gevuld is met vakantiegangers. Dat is fijn voor de gasten, maar het eigen volk loopt dan wel het risico ergens achter in de zaal te belanden.
Dit is inderdaad een wat gastvrijer beleid. Ik denk dat vakantiegangers vanuit zichzelf ook de beleefdheid moeten hebben om wat later te komen.

Maar merk je ook nog verschillen als 50% gevuld is met vakantiegangers? Bijvoorbeeld in het zangtempo of de kleding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het andersom inderdaad ook wel wat asociaal om een kwartier van tevoren in een andere kerk dan de jouwe in de kerk te gaan zitten.

Maar goed, in de kerk van mijn ouders ben je al vrij laat als je tien minuten vóór aanvang van de dienst binnenwandelt. Als je als kerkelijke gemeente gewend bent dat de kerk twintig minuten voor tijd open gaat en dat vrijwel iedereen in ongeveer tien minuten binnenloopt, is dat een heel andere situatie, maar de gasten nemen hun eigen ervaringen mee.

Wat betreft het zangtempo mag ik toch aannemen dat gasten luisteren naar de organist en dat dat dus geen invloed heeft.
nicob

Bericht door nicob »

Een luxeprobleem en een zegen, een meer dan gevulde kerk.
Psalm

Bericht door Psalm »

Hendrikus schreef: Zal ik nog eens weer het verhaal vertellen van de gastvrije ontvangst die wij kregen in Kamperland, jaren geleden?
Tja, het komt inderdaad wat ouderwets over. Maar was het zo frustrerend? Je werd toch verder gewoon toegelaten tot de dienst?

En even een bruggetje naar de politiek. Je zegt "Eigen volk eerst" met een negatieve connotatie. Kan ik daaruit opmaken dat je politieke opinie over asielbeleid dan ook gastvrij is?
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 02 aug 2023, 23:33 Ik vind het andersom inderdaad ook wel wat asociaal om een kwartier van tevoren in een andere kerk dan de jouwe in de kerk te gaan zitten.
Hier komen de meeste (eigen) mensen vanaf een kwartier voor de tijd de kerk binnen. Maar de vakantiegangers zitten dan dus vaak al.
Psalm schreef: 02 aug 2023, 23:32 Dit is inderdaad een wat gastvrijer beleid. Ik denk dat vakantiegangers vanuit zichzelf ook de beleefdheid moeten hebben om wat later te komen.
In de bekende plaats waar velen deze weken verblijven, was het zondag leesdienst. Dat zal vast een rol hebben gespeeld in de drukte. Maar zie verder hierboven richting @DDD.
Psalm schreef: 02 aug 2023, 23:32 Maar merk je ook nog verschillen als 50% gevuld is met vakantiegangers? Bijvoorbeeld in het zangtempo of de kleding.
Over dat eerste heeft @DDD al wat gezegd
We zingen hier redelijk snel en dat lijkt men dit jaar redelijk goed bij te kunnen benen. In het verleden was dat nog wel eens anders. Over dat tweede kan ik heel veel zeggen. Laten we het er op houden dat je ze er feilloos van tussenuit haalt. ;)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 21:48
Bourdon16 schreef: 02 aug 2023, 19:54 Toen wij vroeger weleens op vakantie waren in Zeeland gingen wij naar de GG.
Nou, men heeft ons weer gevonden hoor. Tjonge jonge wat een drukte weer. Ik zal blij zijn als de zomer voorbij is. :fouet
Wees blij dat ze in kerk zaten en niet op het strand!
Bruna

Bericht door Bruna »

HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 22:42
Bruna schreef: 02 aug 2023, 19:29
MGG schreef: 02 aug 2023, 17:14
HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 15:02

Naar dat laatste ben ik wel benieuwd. Wat bedoel je daar concreet mee?
Dat ik niet naar kerkdiensten ga van gemeenten die niet voldaan de criteria van NGB artikel 29.
Om het concreet te maken drie voorbeelden.
- Geen Roomse diensten (HC 80)
- Geen gemeenten waar mensen die in openbare zonden leven aan het avondmaal mogen.
- Geen diensten waarin een vrouwelijke voorganger voorgaat.
Zijn deze diensten er in Oostenrijk? Omgeving Vorarlberg?
Zeker, ik ben er afgelopen zondag geweest, het was zeer stichtelijk.

Kerktijden - Schruns
Dank, dat zal ‘vakantie’dienst zijn. Ik bedoel meer of er een Oostenrijkse gemeente is waar je de diensten van kunt bezoeken obv de MGG richtlijn. :sweat
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:40
DDD schreef: 02 aug 2023, 23:33 Ik vind het andersom inderdaad ook wel wat asociaal om een kwartier van tevoren in een andere kerk dan de jouwe in de kerk te gaan zitten.
Hier komen de meeste (eigen) mensen vanaf een kwartier voor de tijd de kerk binnen. Maar de vakantiegangers zitten dan dus vaak al.
Psalm schreef: 02 aug 2023, 23:32 Dit is inderdaad een wat gastvrijer beleid. Ik denk dat vakantiegangers vanuit zichzelf ook de beleefdheid moeten hebben om wat later te komen.
In de bekende plaats waar velen deze weken verblijven, was het zondag leesdienst. Dat zal vast een rol hebben gespeeld in de drukte. Maar zie verder hierboven richting @DDD.
Psalm schreef: 02 aug 2023, 23:32 Maar merk je ook nog verschillen als 50% gevuld is met vakantiegangers? Bijvoorbeeld in het zangtempo of de kleding.
We zingen hier redelijk snel en dat lijkt men dit jaar redelijk goed bij te kunnen benen. In het verleden was dat nog wel eens anders. Over dat tweede kan ik heel veel zeggen. Laten we het er op houden dat je ze er feilloos van tussenuit haalt. ;)
Waarom haalt men ze er van tussenuit? Dat is niet erg gastvrij.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wij hebben nu ook aardig wat vakantiegangers, en sommigen zijn idd wat stemmiger gekleed dan dat wij gewend zijn over het algemeen.
En soms merk je het aan het tempo.
Ook aardig wat mensen weg, dus dat levert niet veel problemen op qua ruimte
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:18 Overigens ben ik eens heel vriendelijk ontvangen in Kamperland. Ik wad de eerste persoon, de koster was nog niet eens aanwezig. 10 minuten (!) voordat de kerkdienst begon, kwam hij op z'n gemakje de deur opendoen. Ik was de eerste persoon in de kerk. Kort erna kwamen de enkele tientallen kerkgangers (alsof ze op de seconde nauwkeurig de tijd hadden afgesproken) de kerkzaal binnen en even erna begon de dienst. Een voorspel voor de dienst was er volgens mij nauwelijks.
Een soortgelijke ervaring had ik afgelopen weekend in een andere Zeeuwse gemeente. Wij waren rond 09:50 uur aanwezig en waren de eerste in de kerkzaal. Enkel de koster was in de kerk aanwezig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

refo schreef: 03 aug 2023, 08:41
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:40
Waarom haalt men ze er van tussenuit? Dat is niet erg gastvrij.
Je leest niet goed. Ik bedoel het in figuurlijke zin. Dat jij dat met je talenknobbel nou niet begrijpt... :fouet
Plaats reactie