Omtzigt

Wat denken jullie: Wat gaat Omtzigt doen?

Hij richt een eigen partij op
12
43%
Hij verlaat de politiek
7
25%
Hij sluit zich aan bij een bestaande politieke partij
5
18%
Functie elders
2
7%
Anders
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Omtzigt

Bericht door Psalm »

merel schreef: 29 jul 2023, 13:23Ik vind iemand met twee nationaliteiten juist totaal ongeschikt voor premier van een land.
Mocht zij toch enige loyaliteit hebben richting haar geboorteland, dan zal de druk vanuit de partij en het gehele kabinet wel voldoende effect hebben om dit risico volledig te mitigeren. Er is zelfs een kans dat de bewijsdrang van Dilan Yeşilgöz zo sterk is dat ze juist meer in het Nederlands belang gaat handelen, dan iemand met een nationaliteit zou doen. Dit zag je ook wel een beetje bij Khadija Arib. Ik vond haar vaak coulanter richting Geert Wilders dan richting de mannen van Denk. Dus ik denk dat dit risico eerder positief uitpakt dan negatief.

De andere kanshebbers zijn mijn inziens gewoon ongeschikt.
- Geert Wilders: te polariserend, te volks;
- Rob Jetten: te robotmatig, geen charisma;
- Frans Timmermans: te ver doorgeslagen in opinie over klimaat;
- Caroline van der Plas: te boers, geen uitstraling.

Dus op het niveau van kanshebbers blijft er gewoon weinig geschikts over.
DDD
Berichten: 28939
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Omtzigt

Bericht door DDD »

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik zie wel een belangrijk verschil tussen iemand die bewust de boel verdraait en iemand die onevenwichtig is.

Mensen die zich niet gehoord voelen, gaan vaak harder roepen. Daardoor worden ze niet serieuzer genomen, maar het kan ondertussen wel zo zijn dat ze ook écht gelijk hebben, natuurlijk.
Piet Puk
Berichten: 5501
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Omtzigt

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 29 jul 2023, 11:35 Natuurlijk gaat Omzigt niet terug naar het CDA. Die hebben hem een aantal keren achter elkaar niet erg netjes behandeld. Over de eerste keer kan je heenstappen, maar niet over een paar keer.
Ik vind het ook bijzonder dat het CDA nu pas komt. Dat duidt er toch enkel op dat ze de beoogde zetels van Omtzigt willen hebben? Ik snap dat Omtzigt de boot afhoudt.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12172
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Omtzigt

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 29 jul 2023, 14:27
Herman schreef: 29 jul 2023, 11:35 Natuurlijk gaat Omzigt niet terug naar het CDA. Die hebben hem een aantal keren achter elkaar niet erg netjes behandeld. Over de eerste keer kan je heenstappen, maar niet over een paar keer.
Ik vind het ook bijzonder dat het CDA nu pas komt. Dat duidt er toch enkel op dat ze de beoogde zetels van Omtzigt willen hebben? Ik snap dat Omtzigt de boot afhoudt.
Net na de enorme verkiezingsnederlaag is de terugkeer ook besproken. In ieder geval in het openbare debat.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

Psalm schreef: 29 jul 2023, 14:12
merel schreef: 29 jul 2023, 13:23Ik vind iemand met twee nationaliteiten juist totaal ongeschikt voor premier van een land.
Mocht zij toch enige loyaliteit hebben richting haar geboorteland, dan zal de druk vanuit de partij en het gehele kabinet wel voldoende effect hebben om dit risico volledig te mitigeren. Er is zelfs een kans dat de bewijsdrang van Dilan Yeşilgöz zo sterk is dat ze juist meer in het Nederlands belang gaat handelen, dan iemand met een nationaliteit zou doen. Dit zag je ook wel een beetje bij Khadija Arib. Ik vond haar vaak coulanter richting Geert Wilders dan richting de mannen van Denk. Dus ik denk dat dit risico eerder positief uitpakt dan negatief.

De andere kanshebbers zijn mijn inziens gewoon ongeschikt.
- Geert Wilders: te polariserend, te volks;
- Rob Jetten: te robotmatig, geen charisma;
- Frans Timmermans: te ver doorgeslagen in opinie over klimaat;
- Caroline van der Plas: te boers, geen uitstraling.

Dus op het niveau van kanshebbers blijft er gewoon weinig geschikts over.
Besef je wel hoe gevaarlijk het kan zijn wat jij zegt? Jij gaat ervan uit dat ze bij een loyaliteitsptobleem terug gefloten wordt. In diverse landen om ons heen gebeurt dat niet. Ik vind de schijn van al genoeg om haar niet te accepteren als MP. Ik vermoed en weet bijna zeker dat zij het ook niet gaan worden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Omtzigt

Bericht door Psalm »

merel schreef: 29 jul 2023, 15:20 Besef je wel hoe gevaarlijk het kan zijn wat jij zegt? Jij gaat ervan uit dat ze bij een loyaliteitsptobleem terug gefloten wordt. In diverse landen om ons heen gebeurt dat niet. Ik vind de schijn van al genoeg om haar niet te accepteren als MP. Ik vermoed en weet bijna zeker dat zij het ook niet gaan worden.
Ja, klopt ik denk inderdaad dat deze druk zo groot is dat het loyaliteitsrisico daarmee voldoende afgedekt wordt. Wat voor concrete risico's zie jij dan bij Dilan Yeşilgöz? Ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat jij de macht van een premier overschat.

Je zegt ook dat in diverse landen deze premiers niet worden teruggefloten. Kun je hier een aantal voorbeelden van noemen? Ik ken deze namelijk niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

merel schreef: 29 jul 2023, 15:20
Psalm schreef: 29 jul 2023, 14:12
merel schreef: 29 jul 2023, 13:23Ik vind iemand met twee nationaliteiten juist totaal ongeschikt voor premier van een land.
Mocht zij toch enige loyaliteit hebben richting haar geboorteland, dan zal de druk vanuit de partij en het gehele kabinet wel voldoende effect hebben om dit risico volledig te mitigeren. Er is zelfs een kans dat de bewijsdrang van Dilan Yeşilgöz zo sterk is dat ze juist meer in het Nederlands belang gaat handelen, dan iemand met een nationaliteit zou doen. Dit zag je ook wel een beetje bij Khadija Arib. Ik vond haar vaak coulanter richting Geert Wilders dan richting de mannen van Denk. Dus ik denk dat dit risico eerder positief uitpakt dan negatief.

De andere kanshebbers zijn mijn inziens gewoon ongeschikt.
- Geert Wilders: te polariserend, te volks;
- Rob Jetten: te robotmatig, geen charisma;
- Frans Timmermans: te ver doorgeslagen in opinie over klimaat;
- Caroline van der Plas: te boers, geen uitstraling.

Dus op het niveau van kanshebbers blijft er gewoon weinig geschikts over.
Besef je wel hoe gevaarlijk het kan zijn wat jij zegt? Jij gaat ervan uit dat ze bij een loyaliteitsptobleem terug gefloten wordt. In diverse landen om ons heen gebeurt dat niet. Ik vind de schijn van al genoeg om haar niet te accepteren als MP. Ik vermoed en weet bijna zeker dat zij het ook niet gaan worden.
Ik heb niet zo veel problemen met dubbele paspoorten. Iemand die gevlucht is uit een land verliest niet automatisch het paspoort. Iemand met een buitenlandse partner krijgt niet automatisch dat paspoort maar kan meer binding hebben met het land van de partner. Net zo met iemand die lang in buitenland heeft gewoond. Ik heb bij Aboutaleb minder het idee van banden met buitenland dan bij Wilders bijvoorbeeld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

De Turkse nationaliteit kan eenvoudig ingeleverd worden. Het is in dit geval een bewuste keus om twee nationaliteiten te hebben. Wat mij betreft worden mensen met een dubbele nationaliteit uit de politiek geweerd. Met een uitzondering voor mensen met een nationaliteit die je niet kan inleveren.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Omtzigt

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:De Turkse nationaliteit kan eenvoudig ingeleverd worden. Het is in dit geval een bewuste keus om twee nationaliteiten te hebben. Wat mij betreft worden mensen met een dubbele nationaliteit uit de politiek geweerd. Met een uitzondering voor mensen met een nationaliteit die je niet kan inleveren.
Waarom?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 17:31
MGG schreef:De Turkse nationaliteit kan eenvoudig ingeleverd worden. Het is in dit geval een bewuste keus om twee nationaliteiten te hebben. Wat mij betreft worden mensen met een dubbele nationaliteit uit de politiek geweerd. Met een uitzondering voor mensen met een nationaliteit die je niet kan inleveren.
Waarom?
Loyaliteitsvraagstukken. Het is de Nederlandse politiek niet de Turks-Nederlandse of Nederlands-Turkse politiek. Sowieso ben ik een voorstander van het afschaffen van dubbele paspoorten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Omtzigt

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 17:31
MGG schreef:De Turkse nationaliteit kan eenvoudig ingeleverd worden. Het is in dit geval een bewuste keus om twee nationaliteiten te hebben. Wat mij betreft worden mensen met een dubbele nationaliteit uit de politiek geweerd. Met een uitzondering voor mensen met een nationaliteit die je niet kan inleveren.
Waarom?
Loyaliteitsvraagstukken. Het is de Nederlandse politiek niet de Turks-Nederlandse of Nederlands-Turkse politiek. Sowieso ben ik een voorstander van het afschaffen van dubbele paspoorten.
Loyaliteit is toch niet het wel of niet hebben van een paspoort, lijkt me.
Veel meer in welke mate je je verbonden weet aan een land en daar trouw aan bent.

Voor mij is een paspoort een boekje in de la, handig en noodzakelijk als ik buiten de EU wil reizen en een leuk naslagwerk van alle visa en stempeltjes. Ik voel me Nederlander, maar niet door het bezit van het paspoort of het hebben van de nationaliteit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 19:42
MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 17:31
MGG schreef:De Turkse nationaliteit kan eenvoudig ingeleverd worden. Het is in dit geval een bewuste keus om twee nationaliteiten te hebben. Wat mij betreft worden mensen met een dubbele nationaliteit uit de politiek geweerd. Met een uitzondering voor mensen met een nationaliteit die je niet kan inleveren.
Waarom?
Loyaliteitsvraagstukken. Het is de Nederlandse politiek niet de Turks-Nederlandse of Nederlands-Turkse politiek. Sowieso ben ik een voorstander van het afschaffen van dubbele paspoorten.
Loyaliteit is toch niet het wel of niet hebben van een paspoort, lijkt me.
Veel meer in welke mate je je verbonden weet aan een land en daar trouw aan bent.

Voor mij is een paspoort een boekje in de la, handig en noodzakelijk als ik buiten de EU wil reizen en een leuk naslagwerk van alle visa en stempeltjes. Ik voel me Nederlander, maar niet door het bezit van het paspoort of het hebben van de nationaliteit.
Mee eens dat het meer is dan een paspoort.
Rond de Turkse verkiezingen en voetbal zien we dat de loyaliteit van vele niet of niet volledig bij Nederland ligt. Waarom zou een vertegenwoordiger van Nederland zijn/haar tweede nationaliteit willen behouden.
Van een vertegenwoordigd bij iPhone verwacht ik ook dat hij privé geen Samsung telefoon gebruikt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 29 jul 2023, 20:51
Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 19:42
MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 17:31 Waarom?
Loyaliteitsvraagstukken. Het is de Nederlandse politiek niet de Turks-Nederlandse of Nederlands-Turkse politiek. Sowieso ben ik een voorstander van het afschaffen van dubbele paspoorten.
Loyaliteit is toch niet het wel of niet hebben van een paspoort, lijkt me.
Veel meer in welke mate je je verbonden weet aan een land en daar trouw aan bent.

Voor mij is een paspoort een boekje in de la, handig en noodzakelijk als ik buiten de EU wil reizen en een leuk naslagwerk van alle visa en stempeltjes. Ik voel me Nederlander, maar niet door het bezit van het paspoort of het hebben van de nationaliteit.
Mee eens dat het meer is dan een paspoort.
Rond de Turkse verkiezingen en voetbal zien we dat de loyaliteit van vele niet of niet volledig bij Nederland ligt. Waarom zou een vertegenwoordiger van Nederland zijn/haar tweede nationaliteit willen behouden.
Van een vertegenwoordigd bij iPhone verwacht ik ook dat hij privé geen Samsung telefoon gebruikt.
In dit geval gaat het meen ik om een Koerdische vluchtelinge. Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.

Ik weet niet wat in dit geval de redenen zijn om paspoort te houden. Ik weet dat het in sommige landen om mogelijkheid tot bezoek gaat of recht op erfenis, bezit van familieland of emotionele redenen. Een beetje zoals sommige Amerikanen heel erg aan hun Ierse of Scandinavische wortels hangen zonder ook maar een loyaliteit te hebben aan het huidige Ierland of Noorwegen of de regeringen daar.

Mijn zoons hebben twee nationaliteiten vanaf hun geboorte en mochten ze de politiek in willen en ze moeten daarvoor hun paspoort opgeven verandert dat echt niets aan hun loyaliteit. Ollogren was een zelfde verhaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6262
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:15
Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.
Is de PVV dan echt rechts? Volgens mij zijn ze vooral anti-islam en willen ze uit de EU. Het economische programma is zo ongeveer gepikt van de SP.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef: 29 jul 2023, 21:37
parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:15
Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.
Is de PVV dan echt rechts? Volgens mij zijn ze vooral anti-islam en willen ze uit de EU. Het economische programma is zo ongeveer gepikt van de SP.
Het was wat te gemakkelijk van me. Politiek hebben ze wel veel gemeen met Orban en co. En nee ik verdenk Wilders niet van verdeelde loyaliteit. Maar ik doe het ook niet bij een gevluchte Koerd uit Turkije die vast houdt aan haar paspoort. Wel zie ik bij Wilders meer waarschuwingsvlaggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie