Goudmijntje

Miscanthus

Goudmijntje

Bericht door Miscanthus »

Op Deze sitestaan prachtige frisse gereformeerde preken.[
Ik wilde het jullie niet onthouden...

[Aangepast op 26/4/05 door Miscanthus]
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Op Deze sitestaan prachtige frisse gereformeerde preken.[
Ik wilde het jullie niet onthouden...

[Aangepast op 26/4/05 door Miscanthus]
iemand iets gelezen?

spreekt het jullie aan?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb die van zondag 7 even aangeklikt, maar nee, het kan mij niet bekoren, Miscanthus.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik heb die van zondag 7 even aangeklikt, maar nee, het kan mij niet bekoren, Miscanthus.
Kun je iets concreter zijn?
Of zullen we daar een nieuwe topic voor openen voordat we van de goudmijn een modderpoel maken? ;)

[Aangepast op 4/7/05 door Miscanthus]
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik heb even een stuk van zondag 8 gelezen. Maar sorry, wat een omhaal van woorden, dan heb ik gisteren toch wel een helderde preek gehad.
Dus geen "wereldse bewegingen", maar "wat moet je doen als jehova's met een bijbeltekst komen tegen de drieëenheid." Hier blijkt gewoon een heldere verklaring voor te zijn, zonder met je mond vol tanden te hoeven staan.
Ik wou dat ik die preek kon terugvinden ;)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Of zullen we daar een nieuwe topic voor openen voordat we van de goudmijn een modderpoel maken? ;)

Vind ik best, maar quote dan even een passage uit die preek die jou aanspreekt. Anders praat het wat lastig.:t
arend

Bericht door arend »

Tunderman... Dat is toch zo'n vrijgemaakt-vrijgemaakte oudvader? :D
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door arend
Tunderman... Dat is toch zo'n vrijgemaakt-vrijgemaakte oudvader? :D
Hebben de vrijgemaakt-vrijgemaakten al een predikant dan? Ik dacht dat er een paar in opleidng waren. Tenminste, oud-schoolmeesters die preken gaan geven.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
arend

Bericht door arend »

Nee, ik zal het wel even uitleggen, als kenner van orthodox-christelijk Nederland :sm

J.W. Tundermann heeft de vrijmaking zelf nietmeer meegemaakt; hij werd in Dachau door de Nazi's omgebracht. Bij leven was hij predikant in Groningen-Helpman. Als ik het goed heb heeft hij zich met Schilder altijd fel gekeerd tegen de vage doopvisie en de voortwoekerende vrijzinnigheid binnen de Gereformeerde Kerken. Toch heeft hij zich (weer als ik het goed heb) nooit voor of tegen een eventuele vrijmaking uitgesproken. Tundermann schijnt nu populair te zijn onder de kleine groep die zich onder ds. Van Gurp heeft afgescheiden van de GKv. Ze worden ook wel 'vrijgemaakte vrijgemaakten' genoemd, bij gebrek aan een iets minder vreselijke omschrijving. Ze vinden dat de naam 'gereformeerd' hen rechtens toekomt. Tundermann wordt veel gelezen en besproken binnen deze kringen, omdat hij zo voluit Gereformeerd zou zijn. ik weet het niet, heb nooit wat van hem gelezen, en heb voor het ds. Van Gurpdrama ook nog nooit van hem gehoord. Om bovenstaande reden noemde ik ds. Tunderman gekscherend de vrijgemaakt-vrijgemaakte oudvader.

Het kerkverbandje in kwestie (bestaat sinds 2003) heeft ca 1300 leden verdeelt over een stuk of 10 kerken. ze hebben 1 predikant, ds. Van Gurp, die inmiddels 85 jaar is. Ze hebben een beroep uitgevaardigd op ds. Van der Jagt van de Free Reformed Church uit Australië, waar ze veel medestrijders vinden. Van der Jagt heeft echter voor het beroep bedankt. de FRC is nog steeds een zusterkerk van de Gkv.
Inmiddels is het wel zover dat een van de leidende personen, dhr. De Marie, opteerd voor een predikantschap op artikel 8 DKO. Dat is op basis van singuliere gaven, zodat hij geen volledige opleiding hoeft te doorlopen. Dat kan ook niet, want ze hebben geen eigen universiteit, en gezien hun kerkistische instelling zullen ze nooit naar Kampen, Apeldoorn of een andere univeriteit gaan.
Dhr. De Marie is arts en kreeg vooral bekendheid toen hij als voorzitter van het blad Reformanda (nu ahw de Saambinder van de vrijgemaakte vrijgemaakten, toen een blad binnen de GKV) de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) omschreef als een terminale kankerpatient. Dhr. De Marie werkt beroepshalve met terminale kankerpatienten en wist dus wel zo'n beetje wat hij zei.

al met al een diep- en dieptreurige geschiedenis. ik had het misschien beter niet kunnen beschrijven.
Unionist

Bericht door Unionist »

Luister hier naar een preek van Ds. Van Gurp.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Valt dat ook onder "mijn goudmijntje?" :!
Miscanthus

Vind ik best, maar quote dan even een passage uit die preek die jou aanspreekt. Anders praat het wat lastig.:t
Deze bijvoorbeeld, sprak me wel aan:

citaat uit zondag 7;

Maar we dragen zowel in het een als in het ander onze volle verantwoordelijkheid. Er is een roeping om Christus te kennen en er is ook een roeping om Hem te vertrouwen. Deze dingen kun je op geen enkele manier van elkaar scheiden. Daarom is met de kennis ook het vertrouwen gegeven en het vertrouwen is in de kennis gegrond. Je kunt niet zeggen, dat iemand misschien wel met zijn hoofd in Christus gelooft, maar met zijn hart niet. De ouderwetse uitdrukking dat iemand het geloof een paar centimeters te hoog heeft zitten, is daarom ook uit de boze. Als iemand met zijn hart niet gelooft, dan gelooft hij ook met zijn verstand niet. Dan is al zijn kennis alleen maar een kennis die opgeblazen maakt. Dat is slechts het verstand van het vlees, net zoals de Schrift dat zo ontdekkend noemt.

Daarom moet je ook nooit gaan spreken over soorten geloof, alsof je het hebt over trappen, die er zouden zijn in het geloof in Christus. Het spraakgebruik dat rept van een historisch geloof, een tijdgeloof en een wondergeloof is op zichzelf wel te aanvaarden, maar in de huidige tijd kun je dergelijke uitspraken beter vermijden.

Als je gelooft, dan geloof je met je verstand en met je hart en met je ziel en met je gevoel. Dan geloof je als het ware met je vlees en met je beenderen. Je gelooft tot in de nagels van de vlees, tot in de uiterste zenuwtoppen.

Of je gelooft niet, maar dan geloof je ook in z'n geheel niet: noch met je verstand, noch met je denken, noch met iets anders in je.

Het komt overeen met dit:

5. Verstand en gevoel

Gesonde spiritualisme wil die geopenbaarde (die kenbaar gemaakte) wil en werk van God beleef. Afwykende spiritualiteit maak aan die ander kant 'n onderskeid tussen "ken" en "beleef" en skei dikwels dié twee. Daarom is hulle ook lief om te werk met die illusie van die "verstandschristen" wat hulle stel teenoor die "gemoeds- of gevoelschristen". Hierdie valse onderskeid (as-of geloof net kennis, of net belewing kan wees) word gemaak juis omdat die verstand telkens die korrektief bring op oordrewe geestelikheid. Terwyl die predikers van die "verstandsgodsdiens" poog om te preek volgens al die hoofstukke van die dogmatiek, preek hulle gunsteling predikers gewoonlik dan ook net oor die leer van die saligheid en die innerlike sielevertroosting.

Hierdie botsing tussen gevoel en verstand mag nie gering geskat word nie. Ten diepste bring dit die geloof in die gedrang, want die geestelike mens aanvaar God met hart, siel en verstand.

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Daarom moet je ook nooit gaan spreken over soorten geloof, alsof je het hebt over trappen, die er zouden zijn in het geloof in Christus. Het spraakgebruik dat rept van een historisch geloof, een tijdgeloof en een wondergeloof is op zichzelf wel te aanvaarden, maar in de huidige tijd kun je dergelijke uitspraken beter vermijden.
Dit snap ik niet. Wat moeten we dan met Matth. 13?
Zou deze ds. niet weten dat er velen zijn die een historisch geloof hebben, die denken dat dat het echte geloof is en die daarmee verloren gaan?
Miscanthus

Dit snap ik niet. Wat moeten we dan met Matth. 13?
Zou deze ds. niet weten dat er velen zijn die een historisch geloof hebben, die denken dat dat het echte geloof is en die daarmee verloren gaan?
Je kunt niet geloven dat Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken, maar niet voor jou.
Wie tot God bidt, moet geloven dat Hij is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken....
Jezus Christus is niet Iemand waar je omheen kunt lopen. Hij is een val en opstanding. Lu 20:18 Een iegelijk, die op dien steen valt, zal verpletterd worden, en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.

[Aangepast op 5/7/05 door Miscanthus]
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Valt dat ook onder "mijn goudmijntje?" :!
Het is slechts n.a.v. de posting van Arend.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie