De kanttekeningen kiezen hier een uitleg, die zeker niet de enige is. In Joodse traditie is de uitleg anders. https://www.myjewishlearning.com/articl ... ewish-law/huisman schreef: ↑12 jul 2023, 11:21Exodus 21:22 is het bewijs dat de HEERE ook het ongeboren leven net zo zwaar weegt als het geboren leven. Lees de kanttekening erbij.DDD schreef: ↑12 jul 2023, 11:13 Ik vind het veel te ver gaan om daar hier een hele analyse van te maken. Daar ging de discussie ook niet om. Ik beweer verder alleen dat er maar beperkt aanwijzingen zijn dat abortus verboden is. Ik kan psalm 139 bedenken. En de bepalingen over het mishandelen van een zwangere vrouw.
Ik houd me aanbevolen voor extra suggesties.
Jij stelde dat abortus in het O.T. een breed gebruikelijke praktijk was waar de Bijbel bijna geen kritische kanttekeningen bij plaatst. Dan vraag ik jou daar wat teksten van te noemen en dan kom je met niets. Zou je zo beleefd willen zijn om dan je stelling terug te nemen?
Thomas van Aquino heeft veel gedacht over de status van ongeboren leven en ja hij veroordeelt abortus, maar noemt het geen moord.
De discussie hier is al wat off-topic, maar blijft tekenend voor mij. Als je iets positiefs over Kaag zegt, dan is het alsof je zelf het D66 standpunt over abortus huldigt. Als je iets positiefs zegt over Rutte, Asscher of Wilders krijg je dit niet en dat begrijp ik niet zo.
Laten we ook niet vergeten dat de Bijbel vrij positief is over een heidense koning als Cyrus (Kores) van Perzie. Die ook niet de juiste visie op menselijk leven had. Er moet dan toch ook een mogelijkheid zijn om tegen abortus te zijn, maar met mensen samen te werken die dat niet perse zijn en door compromissen iets te doen waardoor het aantal abortussen kan afnemen.