Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Het kabinet gaat 'vallen'

Ja
20
48%
Nee
16
38%
Weet ik niet
6
14%

Totaal aantal stemmen: 42

parsifal

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 12 jul 2023, 11:21
DDD schreef: 12 jul 2023, 11:13 Ik vind het veel te ver gaan om daar hier een hele analyse van te maken. Daar ging de discussie ook niet om. Ik beweer verder alleen dat er maar beperkt aanwijzingen zijn dat abortus verboden is. Ik kan psalm 139 bedenken. En de bepalingen over het mishandelen van een zwangere vrouw.

Ik houd me aanbevolen voor extra suggesties.
Exodus 21:22 is het bewijs dat de HEERE ook het ongeboren leven net zo zwaar weegt als het geboren leven. Lees de kanttekening erbij.

Jij stelde dat abortus in het O.T. een breed gebruikelijke praktijk was waar de Bijbel bijna geen kritische kanttekeningen bij plaatst. Dan vraag ik jou daar wat teksten van te noemen en dan kom je met niets. Zou je zo beleefd willen zijn om dan je stelling terug te nemen?
De kanttekeningen kiezen hier een uitleg, die zeker niet de enige is. In Joodse traditie is de uitleg anders. https://www.myjewishlearning.com/articl ... ewish-law/
Thomas van Aquino heeft veel gedacht over de status van ongeboren leven en ja hij veroordeelt abortus, maar noemt het geen moord.

De discussie hier is al wat off-topic, maar blijft tekenend voor mij. Als je iets positiefs over Kaag zegt, dan is het alsof je zelf het D66 standpunt over abortus huldigt. Als je iets positiefs zegt over Rutte, Asscher of Wilders krijg je dit niet en dat begrijp ik niet zo.

Laten we ook niet vergeten dat de Bijbel vrij positief is over een heidense koning als Cyrus (Kores) van Perzie. Die ook niet de juiste visie op menselijk leven had. Er moet dan toch ook een mogelijkheid zijn om tegen abortus te zijn, maar met mensen samen te werken die dat niet perse zijn en door compromissen iets te doen waardoor het aantal abortussen kan afnemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 12 jul 2023, 11:34 Het is allebei fruit.
Leg maar uit waar het verschil zit. Overeenkomst: Beide praktijken zorgen voor grote schade van het kind om volwassenen 'voordeel' te geven.
Je doet net of er een overeenkomst is, maar die is er niet. Een geaborteerde vrucht heeft in juridische zin nooit bestaan en in fysieke vorm ook niet als mens, slechts als een mens in wording.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 12 jul 2023, 11:36 De discussie hier is al wat off-topic, maar blijft tekenend voor mij. Als je iets positiefs over Kaag zegt, dan is het alsof je zelf het D66 standpunt over abortus huldigt. Als je iets positiefs zegt over Rutte, Asscher of Wilders krijg je dit niet en dat begrijp ik niet zo.
Ik verbaas me met jou.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

In onze gezindte is er een bepaalde haat richting D66. Ik snap dat en heb dat zelf ook enigszins. Als je dus iets positiefs zegt in relatie tot D66 dan is iedereen boos. Maar in 2023 is D66 niet meer de grootste zorg. Dat zijn zo'n beetje alle partijen m.u.v. CU en SGP.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef: 12 jul 2023, 11:52
parsifal schreef: 12 jul 2023, 11:36 De discussie hier is al wat off-topic, maar blijft tekenend voor mij. Als je iets positiefs over Kaag zegt, dan is het alsof je zelf het D66 standpunt over abortus huldigt. Als je iets positiefs zegt over Rutte, Asscher of Wilders krijg je dit niet en dat begrijp ik niet zo.
Ik verbaas me met jou.
Je hebt niet-christelijke partijen en anti-christelijke partijen. Ten diepste is dat onderscheid er niet: Lukas 11:23.

Toch is de beleving anders: D66 heeft op medisch ethisch gebied diverse malen laten zien actief anti-christelijk te zijn. Dat maakt het verschil meen ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat gold voor de jaren 90 van de vorige eeuw. Maar niet meer in 2023. Dat is wel een terecht punt wat hier neergezet wordt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 12 jul 2023, 12:02 Dat gold voor de jaren 90 van de vorige eeuw. Maar niet meer in 2023. Dat is wel een terecht punt wat hier neergezet wordt.
Tegen wie heb je het nu?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tegen jouw.
Paternotte (D66), Kuiken (PvdA), Ellemeet (GroenLinks) en Tellegen (VVD) willen de verplichte beraadtermijn bij abortus van minimaal vijf dagen uit de wet halen.
Volgens mij was die mevrouw van Groenlinks het meest offensief in de debatten richting Bikker.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen vormen van niet-Christelijke visie. Ik ben tegen extreem secularisme (wat inderdaad door sommige D66ers wordt voorgestaan), maar er is zeker een punt te maken voor dat het liberalisme wat aan het secularisme van D66 ten grondslag ligt heel erg leunt op Christelijke waarden (maar nu ontdaan van God).

Toen een Baudet een tijdje geleden wat dingen over de Heere Jezus zei, ging hij meer de kant van Nietzsche op. De verachting voor het zwakke daarin is m.i. wel anti-christelijk.

Uiteindelijk moet een land bestuurd worden, moeten de financien op orde zijn en moeten we er toch samen uitkomen en we staan hierbij allemaal voor God. Er zijn meerdere keuzes mogelijk. In Nederland kun je nog kiezen voor partijen die mogelijk het aantal abortussen kunnen verminderen door beleid. In Zweden was dat al moeilijker (al waren daar zeker partijen die beleid zijn die de vraag zouden kunnen doen afnemen). In de VS is het al moeilijker (de vraag is of door de wetgeving die het nu moeilijker maakt in sommige staten, het aantal abortussen echt gaat afnemen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 12 jul 2023, 11:48
Leg maar uit waar het verschil zit. Overeenkomst: Beide praktijken zorgen voor grote schade van het kind om volwassenen 'voordeel' te geven.
Je doet net of er een overeenkomst is, maar die is er niet. Een geaborteerde vrucht heeft in juridische zin nooit bestaan en in fysieke vorm ook niet als mens, slechts als een mens in wording.
Wat een verschrikkelijke post. Maar ook dit mag op het RF en zal dus wel in overeenstemming zijn met Schrift en belijdenis. Echt de grondslag van het RF is een lege huls. Alles mag hier verdedigd worden. Walgelijk!!!

Begin van dit jaar drie maal meegemaakt dat ongeboren leven geboren mocht worden. Wat een wonder van onze God en Schepper.

Voorlopig vertrek ik van dit seculiere forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 12 jul 2023, 12:23
Wat een verschrikkelijke post. Maar ook dit mag op het RF en zal dus wel in overeenstemming zijn met Schrift en belijdenis. Echt de grondslag van het RF is een lege huls. Alles mag hier verdedigd worden. Walgelijk!!!

Begin van dit jaar drie maal meegemaakt dat ongeboren leven geboren mocht worden. Wat een wonder van onze God en Schepper.

Anbtenaar toont alleen maar aan dat jouw vergelijking met pedofilie in juridische zin niet opgaat. Dat heeft m.i. weinig met grondslagen enzo te maken.
DDD

Bericht door DDD »

tja schreef: 12 jul 2023, 11:16
DDD schreef: 12 jul 2023, 11:13 Ik vind het veel te ver gaan om daar hier een hele analyse van te maken. Daar ging de discussie ook niet om. Ik beweer verder alleen dat er maar beperkt aanwijzingen zijn dat abortus verboden is. Ik kan psalm 139 bedenken. En de bepalingen over het mishandelen van een zwangere vrouw.

Ik houd me aanbevolen voor extra suggesties.
Zie je abortus dan niet als het beëindigen van een door God gemaakt leven? Gij zult niet doodslaan is volgens mij een ruimschoots afdoende argument.
Dat was mijn punt niet. Je moet natuurlijk wel de hele discussie lezen.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 12 jul 2023, 11:58
Ambtenaar schreef: 12 jul 2023, 11:52
Ik verbaas me met jou.
Je hebt niet-christelijke partijen en anti-christelijke partijen. Ten diepste is dat onderscheid er niet: Lukas 11:23.

Toch is de beleving anders: D66 heeft op medisch ethisch gebied diverse malen laten zien actief anti-christelijk te zijn. Dat maakt het verschil meen ik.
Dat is gewoon onzin.

FvD is eerder anti-christelijk dan D66.

Hoe kom je op het idee. Het wortelt in dezelfde misvattingen als zouden christenen in Nederland vervolgd worden. D66 hecht veel waarde aan menselijke autonomie. Deels vloeit dat voort uit het christendom, deels staat het er haaks op.

Maar dat heeft niets met anti-christelijk te maken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jij bent simpelweg niet voor rede vatbaar. Ik verdedig abortus helemaal niet. En dat kan ook niet, omdat ik tegen abortus ben. Ik licht enkel wat toe m.b.t. tot de huidige realiteit n.a.v. een nogal kromme vergelijking jouwerzijds.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 12 jul 2023, 12:35

Anbtenaar toont alleen maar aan dat jouw vergelijking met pedofilie in juridische zin niet opgaat. Dat heeft m.i. weinig met grondslagen enzo te maken.
Nog even los van het feit dat je bij abortus het dilemma hebt dat het ongeboren leven de vrouw nodig heeft om te volgroeien. Zonder dat offer van een vrouw, kan een mens in beginsel niet worden geboren. Je kunt dat toch onmogelijk vergelijken met het verkrachten van kinderen, die zonder dat juist een beter bestaan zouden hebben.

Waar is je gezonde verstand gebleven?
Plaats reactie