Wie viert er het Sinterklaas feest ?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Refo, ik ben me bewust van de problemen. Ik vond het altijd vreemd dat het in Schotland wél ging. De kinderen gaan daar naar een openbare school. De kinderen blijven alleen thuis als er op school een kerstfeest wordt gevierd met daaraan gekoppeld een toneelspel.

Zijn die kinderen anders dan onze kinderen? Nee, ook zij zijn vleselijk. Zijn die ouders anders dan wij? Nee, ook zij zijn vleselijk. Toch is er wel één belangrijk verschil. Er is binnen de gezinnen een grote plaats voor de huisgodsdienst. Opvoeden is primair een taak van de ouders en niet voor de school of de kerk. Deuteronomium 6 wordt daar gepraktiseerd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar even voor alle duidelijkheid, Niek. Wat zie jij nou als het kernprobleem? Dat kinderen cadeaus gaan begeren? Je probleem is me nl. niet helemaal duideljik.
refo

Bericht door refo »

Ik heb op een openbare kleuterschool gezeten, op een redelijk 'lichte' lagere school en op een redelijk 'vrijzinnig' lyceum. .

Dat van het 'getuigen' zou ik me maar niet te veel van voorstellen. Denk je echt dat dat ieder kind van 4, van 9 of van 15 gegeven is?

Ik zou m'n eigen kinderen niet gauw zo'n schoolcarriere geven, maar toch ben ik wel eens blij ook in die keukens gekeken te hebben.

Verder lijkt het alsof we ndosnelaar willen overtuigen toch maar sinterklaas te vieren. Ieder moet dat zelf weten, amar hoever gaat 'anders zijn'. Denk aan zwemles, vakantie, auto's.
Marnix

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:De begeerlijkheid van de nieuwe mens is gericht op Christus.

De begeerlijkheid van de oude mens en de onbekeerde mens is gericht op zichzelf. Dit is zonde, want alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Als wij onszelf of onze kinderen opwekken tot deze vleselijke begeerte, dan wekken wij onze kinderen op tot zonde.

Dit is uiteraard niet alleen beperkt tot Sinterklaas, maar strekt zich uit tot vele terreinen van het leven.

Natuurlijk ligt er een groot verschil tussen het vieren van een Sinterklaasfeest waarbij onze kinderen meelopen in de stoet en in het houden van een gezellige familieavond waar we onze kinderen wat geven.

Toch vraag ik aan de laatste groep, waarom rond Sinterklaas? Waarom moeten wíj wereldgelijkvormig worden. Kunnen we dit niet anders invullen? Ligt hier geen ruimte om onze kinderen uit te leggen dat wij 'geheel anders' zijn. Wel in de wereld, maar niet van de wereld?
Het geheel anders zijn kan je beter een paar weken later uitleggen, bij kerst... wanneer mensen allerlei feesten en zo hebben.... en wij, christenen, die dagen heel anders invullen dan een gemiddelde nederlander.

Het "gij geheel anders" en het "wordt niet wereldgelijkvormig" wordt weer eens op creatieve wijze misbruikt om iets af te keuren.... behalve op die dingen waarin we zelf wel "wereldgelijkvormig" zijn..... Jammer dat deze opmerkingen van Paulus zo uit het verband worden gerukt. Paulus verbiedt namelijk nergens een familiefeest te houden en elkaar kado's te geven.
memento

Bericht door memento »

Het "gij geheel anders" en het "wordt niet wereldgelijkvormig" wordt weer eens op creatieve wijze misbruikt om iets af te keuren.... behalve op die dingen waarin we zelf wel "wereldgelijkvormig" zijn..... Jammer dat deze opmerkingen van Paulus zo uit het verband worden gerukt. Paulus verbiedt namelijk nergens een familiefeest te houden en elkaar kado's te geven.
Marnix, ikzelf zou niet zo ver willen gaan om sinterklaas niet meer te vieren. Wél ben ik enorm tegen de commerciele geest achter alle reclames. Alles word eraan gedaan om ons maar hebberig te maken, en om ons maar hebberig te maken. En dat is (m.i.) een overtreding van het 10e gebod. Onze wandel moet in de hemel zijn, en niet op deze aarde. En hoe meer materialistisch we zijn, hoe meer onze wandel op deze aarde is.

Ik zie materialisme als het grootste kwaad in onze tijd. We zijn gewend aan allerlei luxe, en noemen een hele hoop zaken die luxe zijn 'noodzakelijk' en 'onmisbaar'. En ondertussen vergeten we dat rijkdom een groot struikelblok is op weg naar de hemel.

Nee, het doel van een christen hier op aarde is om God en zijn naaste te dienen, en niet het vergaren van allerlei luxe. Maarja, tegenwoordig zou iemand die zn huis (met verlies) zou verkopen om bezig te gaan in 'het koninkrijk van God' als dwaas aangekeken worden. Alles overhebben ten dienste van God en onze naaste, kennen we dat nog? Of zijn we verworden als de rijke jongeling...
duizendknoop

Bericht door duizendknoop »

memento schreef:
Marnix, ikzelf zou niet zo ver willen gaan om sinterklaas niet meer te vieren. Wél ben ik enorm tegen de commerciele geest achter alle reclames. Alles word eraan gedaan om ons maar hebberig te maken, en om ons maar hebberig te maken. En dat is (m.i.) een overtreding van het 10e gebod. Onze wandel moet in de hemel zijn, en niet op deze aarde. En hoe meer materialistisch we zijn, hoe meer onze wandel op deze aarde is.

Ik zie materialisme als het grootste kwaad in onze tijd. We zijn gewend aan allerlei luxe, en noemen een hele hoop zaken die luxe zijn 'noodzakelijk' en 'onmisbaar'. En ondertussen vergeten we dat rijkdom een groot struikelblok is op weg naar de hemel.

Nee, het doel van een christen hier op aarde is om God en zijn naaste te dienen, en niet het vergaren van allerlei luxe. Maarja, tegenwoordig zou iemand die zn huis (met verlies) zou verkopen om bezig te gaan in 'het koninkrijk van God' als dwaas aangekeken worden. Alles overhebben ten dienste van God en onze naaste, kennen we dat nog? Of zijn we verworden als de rijke jongeling...

Ook het volk Israël kende hun feesten met kado's en al erbij. Lees Esther 9:22 er maar op na:

Naar de dagen, in dewelke de Joden tot rust gekomen waren van hun vijanden, en de maand, die hun veranderd was van droefenis in blijdschap, en van rouw in een vrolijken dag; dat zij dezelve dagen maken zouden tot dagen der maaltijden, en der vreugde, en der zending van delen aan elkander, en der gaven aan de armen.

Het vieren van een feest wordt in de Bijbel nergens verboden. Ook het geven van kadootjes aan elkaar niet. Het Joodse 'carnaval' illustreert in elk geval de rabbinale omgang met dit feest.

Inderdaad moeten we notie van materialisme hierbij wel in het oog houden. Matigheid is een in dit opzicht voluit Bijbels gegeven. En laten we vooral de minder bedeelden in dit geval niet vergeten. Maar soms bekruipt me het gevoel dat we niet meer genieten mogen van gewone dingen, zoals een pakjesavond. Genieten, ook van onze overvloed, is een voluit Bijbels gegeven, zoals Salomo opmerkt.

Overigens heb ik niks met een Sinterklaas of zwarte Piet. Versjes als: Hij komt, hij komt... stuiten met tegen de borst. Onwillekeurig denk ik dan ergens anders aan... Maar gewoon nuchter een pakjesavond zonder dat gedoe is toch heel goed mogelijk?
Gian

Bericht door Gian »

Hoe leg je aan je omgeving uit dat Sinterklaas vieren zondig is? Omdat hij cadeautjes geeft? Omdat het van heidense oorsprong is?
Ik zou het niet weten. Er zijn zoveel dingen van heidense komaf.
Nee, het enigste waar ik moeite mee heb is het kruis op z'n mijter. Dat moeten ze er maar gauw aflaten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

[quote="Gian" enigste waar ik moeite mee heb is het kruis op z'n mijter. Dat moeten ze er maar gauw aflaten.[/quote]

ja, dat vind ik ook,

trouwens over hebberigheid ed. geproken, die zak snoep en het boek met kerst in de kerk, werkt dat ook geen begeerte in de hand ?
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:

Mee eens hoor, Sinterklaas is een van de voorbeelden van ozne commerciele geest... overigens geldt dit meer voor het bedrijfsleven dat handig op dit traditionele volksfeest inspeelt, dan door de mensen zelf... helaas merk je deze postmodernistische tijdsgeest in alles. Ik ben ook tegen de sinterklaashype, ik vind het belachelijk dat half oktober de sinterklaasfolders en zo alweer op de mat vallen... Maar het afschaffen vind ik inderdaad niet nodig. Het gij geheel anders wil niet zeggen dat we dingen niet moeten doen die anderen verkeerd doen. Als mensen met drank verkeerd omgaan, moeten wij maar helemaal niet drinken? Omdat er mensen zijn die joyriden, moeten wij daarom maar niet meer autorijden? Omdat menen materialistisch zijn, moeten we daarom maar geen sinterklaas meer vieren? Het gij geheel anders houdt in dat we met deze dingen op een goede, verantwoordelijke manier omgaan. En gelukkig kan dat ook gewoon met sinterklaas. Je kan sinterklaas vieren zonder mee te doen met de materialistische samenleving.....

En wie dat niet kan.... die kunnen inderdaad beter geen Sinterklaas vieren.
joepie

geen

Bericht door joepie »

Wij hebben eigenlijk sinterklaas altijd gezien als pakjesavond. Waarop je de kinderen en elkaar eens extra in het "zonnetje" mag zetten.
Maar we hebben onze kinderen nooit voorgelogen over een sinterklaas die door de schoorsteen, enz. enz.
We hebben gewoon altijd het verhaal achter ons sinterklaasfeest verteld. Want ik vind je je kinderen niet mag voorliegen. Ook niet over sinterklaas.

Wat dat betrefd heb ik nog wel een verhaaltje daarover.
Toen ons grut op de leeftijd van de pubers kwamen, hadden zij eens zo een muts gekocht met lichtjes erop. Iedereen noemt het een kerstmuts, maar zij vonden dat wel leuk om in het donker met zo een ding op te fietsen. Die hadden ze dus eens naar de kerk opgedaan omdat we, als de kerk uitging, in het donker naar huis moesten fietsen.
Toen werden zij er door een kerklid op aangesproken dat die muts niet kon, want met kerst denk je aan de geboorte van Christus en niet aan de kerstman. Want die bestaan niet!
Toen vroeg 1 van de kinderen: doet u aan sinterklaas? Ja? Bestaat die dan wel?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Als je je stoort aan de commercie die hebberigheid opwekt, wat denk je dan van vader- en moederdag? Wat de heren Black, Decker Makita en Bosch mijn kinderen al niet hebben willen aansmeren voor die dag! Om maar te zwijgen van de heren Bang, Olufsen, Sony en Philips. Als die hun zin kregen, ontving ik die zondag in juni een complete studio in de huiskamer en een fabriek in de schuur.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Naar de dagen, in dewelke de Joden tot rust gekomen waren van hun vijanden, en de maand, die hun veranderd was van droefenis in blijdschap, en van rouw in een vrolijken dag; dat zij dezelve dagen maken zouden tot dagen der maaltijden, en der vreugde, en der zending van delen aan elkander, en der gaven aan de armen.
Kijk dat zou nou eens een mooie invulling zijn van december. 'De zending van delen aan elkander, en der gaven aan de armen'.

Marnix, wij raken het over deze zaken niet eens. Jouw cultuurhouding is de mijne niet.

Memento, ik ben het met je eens. Alles is gericht op het individu en het materialisme, ook onze gemeenten. Er is weinig meer over van de ortho praxis van de eerste gemeente: en zij waren allen eendrachtiglijk bijeen, volhardende in de gebeden én zij vergaten hun arme naaste niet.
Lassie

Bericht door Lassie »

Wij vieren met mijn ouders/broers/zussen/zwagers/schoonzus/neefje/nichtje sinterklaas.

Wij doen dit in een gezellig weekendje weg te zijn en bij elkaar te zijn. Om zo 1 keer per jaar bijelkaar te zijn. En dan houden we op zaterdagavond de sinterklaasavond. Best gezellig vindt ik dat.
refo

Bericht door refo »

In mijn agenda staat bij 5 december: pakjesavond.
In mijn agenda staat bij 6 december: St. Nicolaas
joepie

Bericht door joepie »

Unionist schreef:Als je je stoort aan de commercie die hebberigheid opwekt, wat denk je dan van vader- en moederdag? Wat de heren Black, Decker Makita en Bosch mijn kinderen al niet hebben willen aansmeren voor die dag! Om maar te zwijgen van de heren Bang, Olufsen, Sony en Philips. Als die hun zin kregen, ontving ik die zondag in juni een complete studio in de huiskamer en een fabriek in de schuur.
Dat heb je toch ook zelf in de hand?
Je hoefd geen dure kado's te kopen of te geven.
Laat staan te vragen. Ik ben altijd blij om met moederdag iets te krijgen van de kinderen waarop ze zelf erg hun best hebben gedaan. Daarbij is het helemaal niet slecht om je moeder of vader 1 x per jaar eens in het zonnetje te zetten.
En extra aandacht te geven.
Zo bepaal je ook zelf of meedoet met de nononsens rond pakjesavond. En bepaal je zelf wat je er aan uit wil geven of niet.

Het is trouwens bij ons een gewoonte om het geld wat we uitgeven aan een kadotje ook te geven aan een goed doel wat we met elkaar uitzoeken. Zo hebben we ook regelmatig geen pakjesavond gevierd omdat er een ramp gebeurd was en daar ons geld beter heen kon gaan. Maar toen hebben we gezellig met elkaar iets lekker bij de koffie genomen en lekker gegeten.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Plaats reactie