Los van het het feit dat ik me hier niet in herken, heb je denk ik ook geen juist beeld van de hedendaagse RD'ers. Het klopt dat het RD lang een gergemkrant is genoemd. Maar ook de nieuwe generatie gergemmers die bij het RD werken zijn niet allemaal van de Saambinderstijl zoals die er een tijd was, integendeel. Namen noemen heb ik weinig zin in, maar je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het personeelsbestand daar om dat te weten.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
- Maanenschijn
Het zijn toch woorden die jij zelf geschreven hebt, Job?Job schreef:Los van het het feit dat ik me hier niet in herken, heb je denk ik ook geen juist beeld van de hedendaagse RD'ers. Het klopt dat het RD lang een gergemkrant is genoemd. Maar ook de nieuwe generatie gergemmers die bij het RD werken zijn niet allemaal van de Saambinderstijl zoals die er een tijd was, integendeel. Namen noemen heb ik weinig zin in, maar je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het personeelsbestand daar om dat te weten.
'Sluimerend wantrouwen'. Ze vielen mij ook op. Gelukkig nog wel met 'eventueel' ervoor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Ik zal op mijn toon letten, excuses.HHR schreef: ↑11 jul 2023, 08:43Ik vind je toon niet prettig. Maar zal het proberen uit te leggen.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:30Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
Misschien kan je een actueel artikel delen met ons waaruit dat dan blijkt?
Bezwaarde GKV'ers komen dan in een gemeente waar bv over doop en verbond toch iets anders wordt gedacht. Men gaat daar over nadenken en komen dan tot andere conclusies dan wat ze altijd hebben geleerd. En ook wat betreft veranderingen in liturgie etc is men vaak heel terughoudend omdat men uit ervaring weet waar het toe kan leiden.
Een deel van de ex GG'ers binnen nieuwe gemeenten waartoe ze behoren willen juist wel verandering etc. Slaan soms wat door als het gaat om verbondsmatig denken.
Het is ook wel logisch te verklaren. Bezwaarde GKV'ers doen een stap naar 'rechts' , bezwaarde GG'ers vaak een stap naar 'links'
Dit artikel zegt er wel iets over: https://www.rd.nl/artikel/1018364-ex-vr ... fogemeente
Een vraag inderdaad die bij mij ook speelde was om hoeveel GKV'ers het dan gaat. Gaat het om 50 personen? Om 500?
In het artikel staat dat er gemiddeld per jaar 250-300 leden van de GKV vertrekken naar een meer behoudende kerk. Dan kijk ik welke kerkverbanden dat zijn namelijk: HHK, GG, CGK, DGK en GKN. Met alle respect, maar alleen van de HHK en GG is bekend dat ze echt behoudende kerkverbanden zijn. Als een GKV'er naar de CGK vertrekt dan is het niet duidelijk welk soort CGK gemeente dat dan is. Laat staan bij de DGK en GKN. Mijn conclusie is dan dus nog niet heel helder. Er vertrekken inderdaad mensen uit de GKV naar de HHK / GG, maar het is nog steeds niet duidelijk hoeveel dat er zijn. Laat staan om te stellen dat blijkbaar de doorsnee bezwaarde GKV'er meer behoudend is dan de ex-GG'er.
De meeste ex-GG'ers zitten in de CGK BHP, HHK en PKN GB. Ondanks hun problemen met de GG, zijn ze niet ineens niet behoudend meer te noemen. De schaal van 1 tot 10 kent niet maar 1 stap. Dat lijkt wel zo te zijn. De bezwaarde GKV gaat van 1 naar 10, en de ex-GG'er gaat van 10 naar 1. Er zullen, denk ik, extreme gevallen tussen zitten, waar de GKV'er rechtzinniger is dan de ex-GG'er, maar dat zal meer uitzondering zijn dan regel.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 11 jul 2023, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
https://www.rd.nl/artikel/1027458-hhg-d ... erk-bouwen
Mooi gebouw!
Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Mooi gebouw!
Iedere DGK en GKN is tamelijk behoudend. En mensen die uit de GG vertrekken, zijn juist bovengemiddeld veranderingsgezind. Althans, dat is vaak zo.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 11:56Ik zal op mijn toon letten, excuses.HHR schreef: ↑11 jul 2023, 08:43Ik vind je toon niet prettig. Maar zal het proberen uit te leggen.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:30Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
Misschien kan je een actueel artikel delen met ons waaruit dat dan blijkt?
Bezwaarde GKV'ers komen dan in een gemeente waar bv over doop en verbond toch iets anders wordt gedacht. Men gaat daar over nadenken en komen dan tot andere conclusies dan wat ze altijd hebben geleerd. En ook wat betreft veranderingen in liturgie etc is men vaak heel terughoudend omdat men uit ervaring weet waar het toe kan leiden.
Een deel van de ex GG'ers binnen nieuwe gemeenten waartoe ze behoren willen juist wel verandering etc. Slaan soms wat door als het gaat om verbondsmatig denken.
Het is ook wel logisch te verklaren. Bezwaarde GKV'ers doen een stap naar 'rechts' , bezwaarde GG'ers vaak een stap naar 'links'
Dit artikel zegt er wel iets over: https://www.rd.nl/artikel/1018364-ex-vr ... fogemeente
Een vraag inderdaad die bij mij ook speelde was om hoeveel GKV'ers het dan gaat. Gaat het om 50 personen? Om 500?
In het artikel staat dat er gemiddeld per jaar 250-300 leden van de GKV vertrekken naar een meer behoudende kerk. Dan kijk ik welke kerkverbanden dat zijn namelijk: HHK, GG, CGK, DGK en GKN. Met alle respect, maar alleen van de HHK en GG is bekend dat ze echt behoudende kerkverbanden zijn. Als een GKV'er naar de CGK vertrekt dan is het niet duidelijk welk soort CGK gemeente dat dan is. Laat staan bij de DGK en GKN. Mijn conclusie is dan dus nog niet heel helder. Er vertrekken inderdaad mensen uit de GKV naar de HHK / GG, maar het is nog steeds niet duidelijk hoeveel dat er zijn. Laat staan om te stellen dat blijkbaar de doorsnee bezwaarde GKV'er meer behoudend is dan de ex-GG'er.
De meeste ex-GG'ers zitten in de CGK BHP, HHK en PKN GB. Ondanks hun problemen met de GG, zijn ze niet ineens niet behoudend meer te noemen. De schaal van 1 tot 10 kent niet maar 1 stap. Dat lijkt wel zo te zijn. De bezwaarde GKV gaat van 1 naar 10, en de ex-GG'er gaat van 10 naar 1. Er zullen, denk ik, extreme gevallen tussen zitten, waar de GKV'er rechtzinniger is dan de ex-GG'er, maar dat zal meer uitzondering zijn dan regel.
Hoe bestaat het. Ik vond het een lelijk gebouw. Maar smaken verschillen.Mauries06 schreef: ↑11 jul 2023, 11:58 https://www.rd.nl/artikel/1027458-hhg-d ... erk-bouwen
Mooi gebouw!
-
Goed dat je me scherp houd, dank daarvoor.Maanenschijn schreef: ↑11 jul 2023, 09:42Waarom vind je dat vreemd HH? Kerkistisch denken is een rechtgeaarde Hervormde vreemd, lijkt me.HersteldHervormd schreef:Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook vreemd. Wat vind jij daar van?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
Het Hervormd denken kenmerkt zich door een persoonlijke geloofsbeleving binnen de plaatselijke gemeenschap, met ruimte voor een ander die dat anders beziet. Daar past ook ruimte bij om de boodschap te horen, al is dat vanuit een ander kerkverband/genootschap.
Tenminste, dat is waar ik in opgegroeid ben, al kerkte ik in mijn jeugd onder de prediking van ds. M.J van Gelder (GG).
Inhoudelijk:
- De toelatingsprocedure van de OGG(iN) is niet mals. Je word er niet zo snel predikant. Het is vreemd dat best wel wat predikanten uit de HHK blijkbaar wel goedgekeurd worden, dat kan moeilijk en onacceptabel zijn voor mannen die zich aanmelden tot predikant, maar worden afgewezen. Niet alle dominees die preken daar zouden daadwerkelijk dominee kunnen zijn in het kerkverband;
- Er is toenadering gezocht vanuit de HHK naar de OGG(iN), welke afgewezen is door de OGG(iN). Ze kunnen zich niet vinden in wat er breed gebeurd in de HHK. Ik begrijp dat de dominees die voorgaan wel (meer) in hun straatje passen, maar ze kunnen zich ook gewoon aansluiten bij de HHK, en alleen de dominees voor laten gaan, en zelfs beroepen(!) die ze wensen. Zo zijn er tal van gemeenten binnen de HHK. Ook veel vrije gemeenten hebben zich onder deze voorwaarden aangesloten;
- Een paar jaar terug kon ik het 'vrije' van de OGG(iN) wel waarderen. Geen leerstellingen of statuten worden voorgeschreven, dat leek me eigenlijk wel een mooi uitgangspunt. Toch ben ik daar op terug gekomen. Er moet orde zijn binnen een kerkgenootschap/verband. Zomaar kandidaten/predikanten beroepen vanuit de HHK (destijds kand. Roelofsen & ds. Reinders) is niet hoe het zou moeten m.i. Ook HHK predikanten voor laten gaan op zondag terwijl ze niet bij je kerkverband horen is nogal vrij te noemen;
- Als een HHK predikant voor gaat in een ander kerkverband, dan kan deze niet voorgaan in een HHG. Draai dit eens om, is er wel eens een OGG(iN) dominee voorgegaan in een HHG op zondag? Het antwoord is, voor zover ik weet, nee.
Ik heb nog wel wat redenen, maar de tijd weerhoud me om deze op te schrijven. Misschien kom ik er later nog op terug.
Wat wel mooi is aan dit fenomeen is dat er wel kerkmuren wegvallen. De kerkgangers ter plaatse krijgen wel het Woord verkondigd, dat is natuurlijk wel mooi. Laat het verder ook duidelijk zijn, ik heb er geen moeite mee dat een predikant uit de HHG voor gaat in de OGG(iN), maar ik vind het wel vreemd.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 11 jul 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Bron?
Een bezwaarde GKV'er stapt echt niet over naar een gemeente binnen de CGK waar er een kans bestaat dat binnen een paar jaar een vrouw als ambtsdrager gekozen wordt.
-
Waar in het RD artikel staat dat het gaat om bezwaarde GKV'ers?
-
In Den Helder is natuurlijk ook geen alternatief. Dit soort voorbeelden zeggen mij eigenlijk in algemeenheid helemaal niks.
Dit is zo enorm vanzelfsprekend, dat ik betwijfel of er een externe bron is.
Waarom zouden die mensen de oude willen verzetten. Kennen ze de geschieden wel?DDD schreef: ↑11 jul 2023, 12:30Dit is zo enorm vanzelfsprekend, dat ik betwijfel of er een externe bron is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Misschien kan je dan de vanzelfsprekendheid hier uitkristalliseren?DDD schreef: ↑11 jul 2023, 12:30Dit is zo enorm vanzelfsprekend, dat ik betwijfel of er een externe bron is.
Ik spreek vooral uit eigen waarneming - gesprekken. Artikel had ik alleen als 'illustratie' toegevoegd aan mijn post.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 12:20Waar in het RD artikel staat dat het gaat om bezwaarde GKV'ers?
En prima als je het niet met me eens bent hoor. Ik vind het helemaal geen discussie waard.
Ik zie het om me heen, en ook Tiberius kent dit uit de praktijk.