Gereformeerde Gemeenten

parsifal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door parsifal »

refo schreef: 01 jul 2023, 21:03 In 50 jaar worden 100.000 kinderen gedoopt. In die 50 jaar worden 500 volwassenen gedoopt.
Als in die periode 5 dss uit de tweede groep komen is dat opvallend veel.
In Nederland betekent "uit de wereld komen" niet dat je als kind niet gedoopt bent. Zeker niet als je kind was voor de jaren 70 (maar eigenlijk nog steeds niet).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Thea

Bericht door Thea »

Een dominee, die 50 jaar gediend heeft op 81-jarige leeftijd afzetten? Ik kan er met de pet niet bij. Het lijkt wel overal oorlog...... Wat een wereld leven wij :nonnon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

pierre27 schreef: 03 jul 2023, 08:37
Tiberius schreef: 03 jul 2023, 08:36
Mannetje schreef: 03 jul 2023, 08:24 Is er ergens een nieuwsbericht over te vinden? Op gergeminfo kan ik nog niets vinden, net zo min als op de site van het rd.

Ik zoek absoluut geen details, maar ik ben vooral benieuwd naar wat er exact besloten is. Compleet afgezet als predikant? Of werd hij te oud en was dat in gedrag merkbaar?
Dat is nooit een reden tot afzetting.
En is ook duidelijk niet de reden in deze casus.
Helder!
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 03 jul 2023, 08:24 Is er ergens een nieuwsbericht over te vinden? Op gergeminfo kan ik nog niets vinden, net zo min als op de site van het rd.

Ik zoek absoluut geen details, maar ik ben vooral benieuwd naar wat er exact besloten is. Compleet afgezet als predikant? Of werd hij te oud en was dat in gedrag merkbaar?
Wat de reden is, hoef ik niet te weten. Dat gaat mij niets aan. Het lijkt mij intents verdrietig voor een 81 jarige.

Wel vraag ik mij af waarom iemand van 81 afgezet wordt. Dat iemand op een bepaald moment te oud wordt om adequaat te functioneren kan ik mij wel voorstellen.
HHR

Bericht door HHR »

Thea schreef: 03 jul 2023, 08:49 Een dominee, die 50 jaar gediend heeft op 81-jarige leeftijd afzetten? Ik kan er met de pet niet bij. Het lijkt wel overal oorlog...... Wat een wereld leven wij :nonnon
Vind je dat de tucht dan niet meer gehandhaafd moet worden?
merel

Bericht door merel »

HHR schreef: 03 jul 2023, 08:56
Thea schreef: 03 jul 2023, 08:49 Een dominee, die 50 jaar gediend heeft op 81-jarige leeftijd afzetten? Ik kan er met de pet niet bij. Het lijkt wel overal oorlog...... Wat een wereld leven wij :nonnon
Vind je dat de tucht dan niet meer gehandhaafd moet worden?
Geen flauw idee. Ik weet niet wat er speelt.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 03 jul 2023, 08:53

Wat de reden is, hoef ik niet te weten. Dat gaat mij niets aan. Het lijkt mij intents verdrietig voor een 81 jarige.

Wel vraag ik mij af waarom iemand van 81 afgezet wordt. Dat iemand op een bepaald moment te oud wordt om adequaat te functioneren kan ik mij wel voorstellen.
Omdat de 10 geboden ook tellen voor oudere dominees. De oude Mozes werd ook zwaar gestraft omdat hij zonde deed.

Laten we allemaal de officiële berichten. Het is verdrietig genoeg. De betrokken hebben meer aan ons gebed dan aan onze roddels.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Meestal wordt bij afzetting wel gemeld welk gebod er samenhangt met de afzetting. Niet dat ik speculatie wil bevorderen, maar normaliter wordt dat wel gemeld om enige openheid van zaken te geven.

Overigens ben ik wel benieuwd waar deze informatie vandaan komt? Op RD of GGinfo zie ik niets. En zover ik weet preekte de ds. nog gewoon in Clifton want ik ontdekte onlangs de audiostream van deze gemeente.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 03 jul 2023, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR

Bericht door HHR »

Erskinees schreef: 03 jul 2023, 09:03 Meestal wordt bij afzetting wel gemeld welk gebod er samenhangt met de afzetting. Niet dat ik speculatie wil bevorderen, maar normaliter wordt dat wel gemeld om enige openheid van zaken te geven.
7e & 9e gebod.

Inderdaad om speculatie tegen te gaan. En verder hoeven wij het hier niet in te vullen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Als iemand in zonden valt, of je dan 20 of 81 jaar oud bent, kan dit een reden zijn tot afzetting. Met nadruk: dit is feitelijk gezegd en geen speculatie waarom ds. Vogelaar mogelijk afgezet is. Want zolang er geen officiële berichtgeving is, zijn het voor mij speculaties.
HHR

Bericht door HHR »

Piet Puk schreef: 03 jul 2023, 09:08
Als iemand in zonden valt, of je dan 20 of 81 jaar oud bent, kan dit een reden zijn tot afzetting. Met nadruk: dit is feitelijk gezegd en geen speculatie waarom ds. Vogelaar mogelijk afgezet is. Want zolang er geen officiële berichtgeving is, zijn het voor mij speculaties.
Het is gisteren van de kansels in Amerika voorgelezen.
En alle predikanten in NL zijn vorige week geïnformeerd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef: 03 jul 2023, 09:03 Meestal wordt bij afzetting wel gemeld welk gebod er samenhangt met de afzetting. Niet dat ik speculatie wil bevorderen, maar normaliter wordt dat wel gemeld om enige openheid van zaken te geven.

Overigens ben ik wel benieuwd waar deze informatie vandaan komt? Op RD of GGinfo zie ik niets. En zover ik weet preekte de ds. nog gewoon in Clifton want ik ontdekte onlangs de audiostream van deze gemeente.
Sinds 30 juni niet meer dus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ok, ik geloof jullie wel hoor.

Triest. Zeker gezien de gezondheidssituatie van zijn eigen vrouw.

Anderzijds blijkt wel dat de kerkelijke tucht goed functioneert. Ik lever daar t.a.v. de GG wel eens commentaar op, maar ook over hooggeplaatsen worden dus juiste maatregelen genomen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef: 03 jul 2023, 09:12

Sinds 30 juni niet meer dus.
Dan was hij sindsdien hoogstwaarschijnlijk geschorst. Bij een goedwerkende kerkelijke tucht wordt namelijk iemand eerst geschorst, zodat onderzoek kan worden gedaan.
Plaats reactie