Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2788
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mistig schreef: 29 jun 2023, 22:48
Gerardus2 schreef: 29 jun 2023, 18:51
rian schreef: 29 jun 2023, 17:56 https://cvandaag.nl/premium/96758-ds-m- ... e-deur-uit
Mooi artikel!!
In het artikel staat dat ds. verheugd is dat wij in een tijd leven met lagere kerkmuren. Helaas is dat in de praktijk vaak niet het geval. Denk alleen maar aan het niet openstellen van kansels voor predikanten van andere kerkverbanden, die dezelfde beginselen nastreven.
Eens!
En terwijl hij het verheugend vindt om te preken voor ‘vogels van allerlei pluimage’ kan hij het niet laten weer op livestreams af te geven. Iets wat hij overal en steevast doet.
Dit interview verschijnt toch ook alleen op internet? Daar kan je toch dezelfde rommel vinden als op YouTube? Ik begrijp het niet zo goed.
Soort stokpaardje. Op de classis Utrecht ook al twee keer geagendeerd. Prima dat je er zo over denkt, maar ik ken geen enkele ds. die voorstander is van kerkvideo en vervolgens allerlei interviews over dat onderwerp kaapt. Nouja, het zal hem wel diep zitten.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef: 30 jun 2023, 07:39
Mistig schreef: 29 jun 2023, 22:48
Gerardus2 schreef: 29 jun 2023, 18:51
rian schreef: 29 jun 2023, 17:56 https://cvandaag.nl/premium/96758-ds-m- ... e-deur-uit
Mooi artikel!!
In het artikel staat dat ds. verheugd is dat wij in een tijd leven met lagere kerkmuren. Helaas is dat in de praktijk vaak niet het geval. Denk alleen maar aan het niet openstellen van kansels voor predikanten van andere kerkverbanden, die dezelfde beginselen nastreven.
Eens!
En terwijl hij het verheugend vindt om te preken voor ‘vogels van allerlei pluimage’ kan hij het niet laten weer op livestreams af te geven. Iets wat hij overal en steevast doet.
Dit interview verschijnt toch ook alleen op internet? Daar kan je toch dezelfde rommel vinden als op YouTube? Ik begrijp het niet zo goed.
Soort stokpaardje. Op de classis Utrecht ook al twee keer geagendeerd. Prima dat je er zo over denkt, maar ik ken geen enkele ds. die voorstander is van kerkvideo en vervolgens allerlei interviews over dat onderwerp kaapt. Nouja, het zal hem wel diep zitten.
Ja en hier een soort slagstok.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3756
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 30 jun 2023, 07:39
Mistig schreef: 29 jun 2023, 22:48
Gerardus2 schreef: 29 jun 2023, 18:51
rian schreef: 29 jun 2023, 17:56 https://cvandaag.nl/premium/96758-ds-m- ... e-deur-uit
Mooi artikel!!
In het artikel staat dat ds. verheugd is dat wij in een tijd leven met lagere kerkmuren. Helaas is dat in de praktijk vaak niet het geval. Denk alleen maar aan het niet openstellen van kansels voor predikanten van andere kerkverbanden, die dezelfde beginselen nastreven.
Eens!
En terwijl hij het verheugend vindt om te preken voor ‘vogels van allerlei pluimage’ kan hij het niet laten weer op livestreams af te geven. Iets wat hij overal en steevast doet.
Dit interview verschijnt toch ook alleen op internet? Daar kan je toch dezelfde rommel vinden als op YouTube? Ik begrijp het niet zo goed.
Soort stokpaardje. Op de classis Utrecht ook al twee keer geagendeerd. Prima dat je er zo over denkt, maar ik ken geen enkele ds. die voorstander is van kerkvideo en vervolgens allerlei interviews over dat onderwerp kaapt. Nouja, het zal hem wel diep zitten.
We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Zijn zorg zit inderdaad diep. Gezien zijn achtergrond en de ontwikkelingen in refoland snap ik dat heel goed. (Hoewel ik zijn standpunt niet deel.)
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 30 jun 2023, 09:17 We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Terecht dat je dit naar voren brengt. Het valt me trouwens op dat CVandaag wat minder juicy lijkt te gaan berichten, over de GG bijvoorbeeld. Als ze een relletje hadden willen schoppen hadden ze van de kerkvideo-uitspraak de titel kunnen maken, bijvoorbeeld. Fijn.
En wat de herhaling van dit standpunt betreft: zoiets is snel aan waarde-deflatie onderhevig en gaat dan alleen nog maar ergernis oproepen. Maar mogelijk voelt hij zich niet gehoord. Hopelijk is er iemand die deze broeder vaderlijk begeleidt in zijn nog steeds maar prille refo-schap. Ik herinner me, toen de legging een hot item was, dat het eindeloze hameren hierop ook door sommige mensen gebeurde: herhalen, herhalen, herhalen. Op de meest onmogelijke momenten, van ledenvergaderingen tot rouwdiensten. Naast een groep anderen herinner ik me daarin één persoon specifiek en ik realiseer me nu ineens dat juist hij ook uit de wereld afkomstig is. We mogen wel wat geduld hebben met deze lieden en enige bereidheid tonen in hun spiegel te kijken.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Emma de Jong
Berichten: 173
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Wat mooi dat Ds. L. Blok weer een huwelijksdienst mag leiden: https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... vents/live
Bertiel
Berichten: 4748
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

van wie mocht het dan niet?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2788
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Emma de Jong schreef: 30 jun 2023, 14:42 Wat mooi dat Ds. L. Blok weer een huwelijksdienst mag leiden: https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... vents/live
Ik zie ds. Maljaars?
TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

MGG schreef: 30 jun 2023, 09:17
Erskinees schreef: 30 jun 2023, 07:39
Mistig schreef: 29 jun 2023, 22:48
Gerardus2 schreef: 29 jun 2023, 18:51

In het artikel staat dat ds. verheugd is dat wij in een tijd leven met lagere kerkmuren. Helaas is dat in de praktijk vaak niet het geval. Denk alleen maar aan het niet openstellen van kansels voor predikanten van andere kerkverbanden, die dezelfde beginselen nastreven.
Eens!
En terwijl hij het verheugend vindt om te preken voor ‘vogels van allerlei pluimage’ kan hij het niet laten weer op livestreams af te geven. Iets wat hij overal en steevast doet.
Dit interview verschijnt toch ook alleen op internet? Daar kan je toch dezelfde rommel vinden als op YouTube? Ik begrijp het niet zo goed.
Soort stokpaardje. Op de classis Utrecht ook al twee keer geagendeerd. Prima dat je er zo over denkt, maar ik ken geen enkele ds. die voorstander is van kerkvideo en vervolgens allerlei interviews over dat onderwerp kaapt. Nouja, het zal hem wel diep zitten.
We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Zijn zorg zit inderdaad diep. Gezien zijn achtergrond en de ontwikkelingen in refoland snap ik dat heel goed. (Hoewel ik zijn standpunt niet deel.)
Zijn standpunt is hier wel een soort van rode lap geworden zeg, sjonge jonge. Hij zegt letterlijk:

Ik vind het niet passend om daar een camera op te zetten. (...)
Daarom is het verstandiger om als kerk geen gebruik te maken van YouTube.”

Hij legt helemaal niemand iets op, geeft alleen zijn eigen mening, geeft niet af op mensen die er anders over denken en is genuanceerd in zijn conclusie ("is het verstandiger om").

Maar ja, het is Al-Chalabi en het gaat over videouitzendingen, dus ja. Ik ben het wel met Simon eens, hier is het een soort slagstok.

Verder: Prachtig interview!
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 30 jun 2023, 15:21
Emma de Jong schreef: 30 jun 2023, 14:42 Wat mooi dat Ds. L. Blok weer een huwelijksdienst mag leiden: https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... vents/live
Ik zie ds. Maljaars?
Ds. Blok preekte.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Henk J
Berichten: 2666
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 30 jun 2023, 14:48 van wie mocht het dan niet?
Volgens mij is ds. Blok een tijd ziek geweest, hij is ook al behoorlijk op leeftijd.
Emma de Jong
Berichten: 173
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Henk J schreef: 30 jun 2023, 16:40
Bertiel schreef: 30 jun 2023, 14:48 van wie mocht het dan niet?
Volgens mij is ds. Blok een tijd ziek geweest, hij is ook al behoorlijk op leeftijd.
Het was zijn eerste dienst sinds de afscheidsdienst van Gorinchem begin februari. Hij is ernstig ziek. De gevolgen van de behandelingen waren ook duidelijk zichtbaar, maar toch fijn dat hij kon preken. De dienst is nog terug te kijken.
DDD
Berichten: 29077
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 30 jun 2023, 11:41
MGG schreef: 30 jun 2023, 09:17 We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Terecht dat je dit naar voren brengt. Het valt me trouwens op dat CVandaag wat minder juicy lijkt te gaan berichten, over de GG bijvoorbeeld. Als ze een relletje hadden willen schoppen hadden ze van de kerkvideo-uitspraak de titel kunnen maken, bijvoorbeeld. Fijn.
En wat de herhaling van dit standpunt betreft: zoiets is snel aan waarde-deflatie onderhevig en gaat dan alleen nog maar ergernis oproepen. Maar mogelijk voelt hij zich niet gehoord. Hopelijk is er iemand die deze broeder vaderlijk begeleidt in zijn nog steeds maar prille refo-schap. Ik herinner me, toen de legging een hot item was, dat het eindeloze hameren hierop ook door sommige mensen gebeurde: herhalen, herhalen, herhalen. Op de meest onmogelijke momenten, van ledenvergaderingen tot rouwdiensten. Naast een groep anderen herinner ik me daarin één persoon specifiek en ik realiseer me nu ineens dat juist hij ook uit de wereld afkomstig is. We mogen wel wat geduld hebben met deze lieden en enige bereidheid tonen in hun spiegel te kijken.
Een relatief bezien heel groot deel van de predikanten in de GG is uit de wereld afkomstig. Dat komt door het gebrekkige selectiesysteem. Ik geloof niet dat dat allemaal zulke extreem denkende mensen zijn.

Overigens is dat ook een boeiende opmerking in dit interview. Deze dominee benoemt het in dit interview ook letterlijk: het curatorium durfde niet te weigeren. Op zich is dat heel goed. Het zou een kwalijke zaak zijn als een curatorium bewust het werk van God zou tegenstaan. Maar het is wel een beetje vreemd als rond de 20 procent van de predikanten uit een buitenkerkelijk gezin afkomstig is. En ik kan er zo al zes noemen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 30 jun 2023, 20:31
Job schreef: 30 jun 2023, 11:41
MGG schreef: 30 jun 2023, 09:17 We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Terecht dat je dit naar voren brengt. Het valt me trouwens op dat CVandaag wat minder juicy lijkt te gaan berichten, over de GG bijvoorbeeld. Als ze een relletje hadden willen schoppen hadden ze van de kerkvideo-uitspraak de titel kunnen maken, bijvoorbeeld. Fijn.
En wat de herhaling van dit standpunt betreft: zoiets is snel aan waarde-deflatie onderhevig en gaat dan alleen nog maar ergernis oproepen. Maar mogelijk voelt hij zich niet gehoord. Hopelijk is er iemand die deze broeder vaderlijk begeleidt in zijn nog steeds maar prille refo-schap. Ik herinner me, toen de legging een hot item was, dat het eindeloze hameren hierop ook door sommige mensen gebeurde: herhalen, herhalen, herhalen. Op de meest onmogelijke momenten, van ledenvergaderingen tot rouwdiensten. Naast een groep anderen herinner ik me daarin één persoon specifiek en ik realiseer me nu ineens dat juist hij ook uit de wereld afkomstig is. We mogen wel wat geduld hebben met deze lieden en enige bereidheid tonen in hun spiegel te kijken.
Een relatief bezien heel groot deel van de predikanten in de GG is uit de wereld afkomstig. Dat komt door het gebrekkige selectiesysteem. Ik geloof niet dat dat allemaal zulke extreem denkende mensen zijn.

Overigens is dat ook een boeiende opmerking in dit interview. Deze dominee benoemt het in dit interview ook letterlijk: het curatorium durfde niet te weigeren. Op zich is dat heel goed. Het zou een kwalijke zaak zijn als een curatorium bewust het werk van God zou tegenstaan. Maar het is wel een beetje vreemd als rond de 20 procent van de predikanten uit een buitenkerkelijk gezin afkomstig is. En ik kan er zo al zes noemen.
Eh...dat is toch nog lang geen 20%? Heb jij het ook over al overleden dominees ?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29077
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee, maar van de meesten heb ik geen idee. Onder overleden dominees kan ik er zo ook nog een aantal opnoemen. Maar ook als het niet op 20 procent komt, dan nog blijft het een enorm percentage.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 30 jun 2023, 20:58 Nee, maar van de meesten heb ik geen idee. Onder overleden dominees kan ik er zo ook nog een aantal opnoemen. Maar ook als het niet op 20 procent komt, dan nog blijft het een enorm percentage.
Inderdaad. Zeker als je het vergelijkt met het aantal leden dat als volwassene gedoopt wordt per jaar in de hele GG. En als kind. Dan is het aantal dominees die niet kerkelijk zijn opgegroeid buitengewoon hoog. En ik vind dat ergens ook wel bijzonder (in positieve zin).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie