Wat doen we vandaag?

Zeeuw

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 26 jun 2023, 20:26
Zeeuw schreef: 26 jun 2023, 20:13
merel schreef: 26 jun 2023, 20:05
Maanenschijn schreef: 26 jun 2023, 19:38 Niemand hier specifiek op het oog hoor, maar wordt wel wat moe van al dat geklaag over de warmte.

Ik heb altijd in oude huizen gewoond, in de winter koud, in de zomer warm. Airco’s zijn vooral van de laatste jaren, maar niemand blijkt er meer zonder te kunnen.

Gewoon rustig blijven. Waaiertje aan eventueel. Alleen een lakentje en weer op tijd uit bed.
Mee eens. Ik heb hetzelfde. Gisteren had ik in de kerk echt last van de warmte. Achteraf kwam ik erachter dat ik te weinig zout en vocht tot mij had genomen.

Vanmorgen waren wij om 4.20 uur op. Dat was ook niet de bedoeling. Wij hadden alle deuren en ramen tegenover elkaar open gezet en daardoor was een glazen vaas gevallen. Rond 5.00 uur was alles opgeruimd. Normaliter staan wij een half uur later op. Nu maar opgebleven en nog wat eerder naar kantoor gegaan.
Maar...je bent wel lekker duurzaam. Met de fiets naar kantoor gegaan? Dat was beter te doen dan vorige week.
Zit je nu te vissen of ik wellicht met de auto ga ;) ? Mijn woon- werkafstand is enkele reis 45 km. Helaas te ver om te fietsen. Daarom ga ik met OV. Vanmorgen om 6.00 uur op de trein gestapt . En nee, ik ga niet met een auto naar het station.
Ik zou niet durven...:-)
helma

Bericht door helma »

Ik kan ook niet zo goed meer tegen de warmte..
Nu voel ik me al een paar weken lamlendig, maar ik heb vandaag mijn 2e ab.kuur in 3 weken voor terugkerende blaasontsteking. Slaap slecht vanwege constante buikpijn. Dus het zal een combinatie van factoren zijn.

ff zielig doen
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik ben blij met onze airco. In de zomer koelen en in de winter verwarmen. Icm zonnepanelen een prima oplossing.
Maar inderdaad, verwarming en koeling is een luxe.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 26 jun 2023, 20:41
merel schreef: 26 jun 2023, 20:27
Zeeuw schreef: 26 jun 2023, 20:26
Orchidee schreef: 26 jun 2023, 20:23 Toch echt een enorm luxeprobleem!
Ik kan héél slecht tegen de warmte, bij ons was het boven gisterenavond 30,5 graden, dus word er ook slecht geslapen.
Ik functioneer ook mindere bij hoge temperaturen maar dat is ook iets waar je gewoon mee kan leven.
Alleen in deze gejaagde, snelle en nog snellere maatschappij zijn we inmiddels zover doorgeslagen dat we altijd op onze toppen moeten presteren.
Genoeg landen waar zeker rekening word gehouden met de warmte oa de siësta en daar is niets mis mee.
Zonnepanelen is een kostbare aanschaf, airconditioning ook en niet iedereen in het "rijke" westen kan zich dat permitteren.
Waarom zou het een luxeprobleem zijn? Is alles wat niet iedereen kan betalen een 'luxe probleem'?
Alles wat geen primaire levensbehoefte is, is toch luxe?
Als je het zo definieert kun je de primaire levensbehoefte zelfs nog luxe invullen vermoed ik.
Zeker en het is goed om dat met enige regelmaat voor ogen te houden.

Onze kinderen wilden bijna beweren dat wij arm waren, omdat wij ' maar' 1 x per op vakantie gaan, nooit weekendjes weggaan en zelden uit eten gaan. Wij hebben ons als gezin direct opgegeven voor een diaconaal project..
Laatst gewijzigd door merel op 26 jun 2023, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

helma schreef: 26 jun 2023, 20:44 Ik kan ook niet zo goed meer tegen de warmte..
Nu voel ik me al een paar weken lamlendig, maar ik heb vandaag mijn 2e ab.kuur in 3 weken voor terugkerende blaasontsteking. Slaap slecht vanwege constante buikpijn. Dus het zal een combinatie van factoren zijn.

ff zielig doen Afbeelding
Wat vervelend Helma! Sterkte!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 26 jun 2023, 20:56

Onze kinderen wilden bijna beweren dat wij arm waren, omdat wij ' maar' 1 x per op vakantie gaan, nooit weekendjes weggaan en zelden uit eten gaan. Wij hebben ons als gezin direct opgegeven voor een diaconaal project..
Heel goed. We zullen doneren.
Is uit eten ook de McDonalds, Chinees, Domino's etc?
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 26 jun 2023, 21:09

Afhaal valt m.i. niet onder uit eten gaan. Ook dat doen we heel weinig.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 26 jun 2023, 21:23
Zeeuw schreef: 26 jun 2023, 21:09

Afhaal valt m.i. niet onder uit eten gaan. Ook dat doen we heel weinig.
Ok, dat doen wij wel veel vaker. Echt uit eten, daar moeten ze nog wat ouder voor worden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

helma schreef: 26 jun 2023, 20:44 Ik kan ook niet zo goed meer tegen de warmte..

Sterkte ermee en hopen dat de kuur mag aanslaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

Van harte beterschap en juist goed om zoiets even te delen (met wie dan ook).
DDD

Bericht door DDD »

De warmte die je binnen naar buiten laat, is eerst van buiten naar binnen gekomen. Bovendien zorgen warmtepompen in de winter ook juist voor minder hittevorming en dus ook voor minder opwarming van de aarde.

Zolang je de airco voornamelijk met groene stroom laat draaien, is de milieubelasting vrij gering. Los daarvan ben ik er inmiddels achter dat ik liever in de winter met 17 graden zit dan in de zomer met 27. Dus dat is ook persoonlijk. Al wen ik er langzaam wel een beetje aan.

Het probleem is vooral dat welvarende mensen wel kunnen investeren in een airco en daarmee heel goedkoop kunnen verwarmen, maar dat minder welvarende mensen die mogelijkheid niet hebben. Hoewel dat misschien via een duurzaamheidslening alsnog wel zou kunnen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wij hebben ook airco, niet zelf geïnstalleerd maar het zat er al toen we ons huis kochten. Denk wel dat als die stuk is we een vervanger laten installeren.
Went snel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 26 jun 2023, 21:58 De warmte die je binnen naar buiten laat, is eerst van buiten naar binnen gekomen. Bovendien zorgen warmtepompen in de winter ook juist voor minder hittevorming en dus ook voor minder opwarming van de aarde.

Zolang je de airco voornamelijk met groene stroom laat draaien, is de milieubelasting vrij gering. Los daarvan ben ik er inmiddels achter dat ik liever in de winter met 17 graden zit dan in de zomer met 27. Dus dat is ook persoonlijk. Al wen ik er langzaam wel een beetje aan.

Het probleem is vooral dat welvarende mensen wel kunnen investeren in een airco en daarmee heel goedkoop kunnen verwarmen, maar dat minder welvarende mensen die mogelijkheid niet hebben. Hoewel dat misschien via een duurzaamheidslening alsnog wel zou kunnen.
Waarom is dat een probleem? Hebben minder welvarende mensen last van het voordeel van andere?
Bij subsidie op elektrische auto's of de salderingsregeling zie ik het probleem. Iedereen betaald mee aan een voordeel dat grotendeels bij de rijkere burgers terrecht komt. Kost het mensen die een cv gebruiken wat als andere met airco verwarmen?
DDD

Bericht door DDD »

Jawel, want de energiebelasting die arme mensen moeten betalen is dus veel hoger dan de energiebelasting voor veel rijkeren.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 26 jun 2023, 22:28 Jawel, want de energiebelasting die arme mensen moeten betalen is dus veel hoger dan de energiebelasting voor veel rijkeren.
Goed punt. Van het najaar moet ik maar eens gaan uitrekenen of verwarmen met airco voordeliger is dan met de CV. Verwarmen met een CV vind ik wat comfortabeler, maar bij genoeg voordeel gaat de airco aan. De linkse partijen kunnen dan blij zijn, want dan ben ik bijna van het gas af.
Plaats reactie