Gereformeerde Gemeenten

Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef: 17 jun 2023, 14:21
Hendrien schreef: 17 jun 2023, 14:19
Ad Anker schreef: 17 jun 2023, 13:17 Goed en helder artikel van ds. de Heer. Ik vind de reacties wat goedkopig en onterecht. Je mist zelfreflectie. Daarmee gooi je alle waarheden die wel gezegd worden overboord. Je kerk verlaten is een grote zonde. In navolging van het 1e, 5e en 9e gebod je plaats innemen in je kerk iets waar Gods zegen op rust. En dat is treffend weergegeven.
Het kan ook zonde zijn om in je gemeente te blijven en een overtreding zijn van bijna alle geboden.
Je bedoelt als je Rooms Katholiek bent ofzo? Anders begrijp ik hem niet. Maar wellicht wil je het verduidelijken.
Nee, gewoon in onze gezindte. Als er bijv. sprake is van een onbijbels Godsbeeld, machtsmisbruik,
pastorale onveiligheid, ernstige misstanden rond het H. Avondmaal.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 17 jun 2023, 14:18
DDD schreef: 17 jun 2023, 13:40 Waarom is dat voor mensen uit afgescheiden kerken per definitie een vreemde uitspraak?
Omdat je dan zou kunnen beargumenteren dat de oorsprong van die kerken grote zonde is en derhalve geen bestaansrecht hebben.
Het is inderdaad grote zonde hoe de hervormde kerk met bijvoorbeeld ds. Ledeboer is omgegaan. De NGB stelt 3 criteria aan een ware kerk. Voldoet de landelijke PKN volgens jou aan die criteria?
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 17 jun 2023, 14:37

Het is inderdaad grote zonde hoe de hervormde kerk met bijvoorbeeld ds. Ledeboer is omgegaan. De NGB stelt 3 criteria aan een ware kerk. Voldoet de landelijke PKN volgens jou aan die criteria?
Volgens mij was Ledeboer enigszins eigenzinnig, dus dat vind ik niet zo relevant.

Of de PKN in zijn geheel aan de kenmerken van de ware kerk uit de NGB voldoet, kan ik moeilijk beoordelen. Wat is overigens de landelijke PKN?

De gemeente waar ik lid van ben in ieder geval wel, en dat is voor mij het belangrijkste. Er zullen vast gemeentes zijn die in mindere mate aan de maatstaf van de NGB voldoen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

BSH schreef: 17 jun 2023, 14:11
Ad Anker schreef: 17 jun 2023, 13:17 Goed en helder artikel van ds. de Heer. Ik vind de reacties wat goedkopig en onterecht. Je mist zelfreflectie. Daarmee gooi je alle waarheden die wel gezegd worden overboord. Je kerk verlaten is een grote zonde. In navolging van het 1e, 5e en 9e gebod je plaats innemen in je kerk iets waar Gods zegen op rust. En dat is treffend weergegeven.
Pardon?

Ik ken iemand die vals beschuldigd werd. Wegens de beroerde relatie met de kerkenraad besloot hij van gemeente te wisselen, in plaats van een dorp naar recht op zondag, reed hij voortaan een dorp naar links. Vraagt zijn papieren op in oude gemeente. Krijgt geen attestatie, wel bewijs van lidmaatschap. Dus uitgeschreven in oude gemeente met in jaarboek GG opgeteld bij de 'kerkverlaters'.
In nieuwe gemeente willen ze hem niet opnemen met dit bewijs van lidmaatschap. Ik oude gemeente willen ze niet alsnog attestatie afgeven. Beroep op classis staat niet open voor niet-leden.

Nu is hij afgeweken naar links, zoals dat heet...

Deze dingen maken mij voorzichtig in het oordelen over kerkverlating. En geven een dubbel gevoel bij beschouwingen over kerkverlating.
"Deze dingen", dat is meervoud. Het is gevaarlijk om een casus als stempel op een kerkverband te drukken, zoals hier al vaker betoogd is. Bovendien ken jij maar één kant van het verhaal.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
JanRap
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Ambtenaar schreef: 17 jun 2023, 15:47
MGG schreef: 17 jun 2023, 14:37

Het is inderdaad grote zonde hoe de hervormde kerk met bijvoorbeeld ds. Ledeboer is omgegaan. De NGB stelt 3 criteria aan een ware kerk. Voldoet de landelijke PKN volgens jou aan die criteria?
Volgens mij was Ledeboer enigszins eigenzinnig, dus dat vind ik niet zo relevant.

Of de PKN in zijn geheel aan de kenmerken van de ware kerk uit de NGB voldoet, kan ik moeilijk beoordelen. Wat is overigens de landelijke PKN?

De gemeente waar ik lid van ben in ieder geval wel, en dat is voor mij het belangrijkste. Er zullen vast gemeentes zijn die in mindere mate aan de maatstaf van de NGB voldoen.
@Ambtenaar, Helemaal met u eens. Maar er is meer van te zeggen. De Hervormde kerk in die jaren ging keihard om met eigenzinnige dissidenten als ds. Ledeboer. En hij was niet de enige. Ds. de Cock uit Ulrum idem dito. Men volgde als Hervormde Kerk een juridisch traject zonder ook maar enigszins rekening te houden met wat genoemde predikanten ten diepste dreef. Anderzijds: Het is niet te begrijpen dat mensen als de Cock en Ledeboer met hun singuliere gaven en nog meer singuliere eigenaardigheden nu in afgescheiden kring als geloofshelden worden geëerd. Echter als lidmaat van de PKN, of als lidmaat van de HHK die zegt de Hervormde Kerk voort te zetten en voort te bouwen op haar vervallen fundamenten, zoals ze dat zo aandoenlijk omschrijven, hebben we ons een potje te schamen voor wat we genoemde predikanten en hun gezinnen ( de Cock) hebben aangedaan.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Job schreef: 17 jun 2023, 16:55
BSH schreef: 17 jun 2023, 14:11
Ad Anker schreef: 17 jun 2023, 13:17 Goed en helder artikel van ds. de Heer. Ik vind de reacties wat goedkopig en onterecht. Je mist zelfreflectie. Daarmee gooi je alle waarheden die wel gezegd worden overboord. Je kerk verlaten is een grote zonde. In navolging van het 1e, 5e en 9e gebod je plaats innemen in je kerk iets waar Gods zegen op rust. En dat is treffend weergegeven.
Pardon?

Ik ken iemand die vals beschuldigd werd. Wegens de beroerde relatie met de kerkenraad besloot hij van gemeente te wisselen, in plaats van een dorp naar recht op zondag, reed hij voortaan een dorp naar links. Vraagt zijn papieren op in oude gemeente. Krijgt geen attestatie, wel bewijs van lidmaatschap. Dus uitgeschreven in oude gemeente met in jaarboek GG opgeteld bij de 'kerkverlaters'.
In nieuwe gemeente willen ze hem niet opnemen met dit bewijs van lidmaatschap. Ik oude gemeente willen ze niet alsnog attestatie afgeven. Beroep op classis staat niet open voor niet-leden.

Nu is hij afgeweken naar links, zoals dat heet...

Deze dingen maken mij voorzichtig in het oordelen over kerkverlating. En geven een dubbel gevoel bij beschouwingen over kerkverlating.
"Deze dingen", dat is meervoud. Het is gevaarlijk om een casus als stempel op een kerkverband te drukken, zoals hier al vaker betoogd is. Bovendien ken jij maar één kant van het verhaal.
Afdoen als 'jij kent maar 1 kant van het verhaal', is te gemakkelijk. Daarmee ontken je de problematiek ( en ook zondige praktijken) die in bepaalde kerkelijke gemeentes speelt.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

.@merel, nee, ik geloof gelijk deze kant van het verhaal. Geen reden om daaraan te twijfelen. Maar het is natuurlijk volstrekt onvoldoende om dan te komen met een meervoudskwalificatie als "deze verhalen" en daarmee een stempel op een heel kerkverband te drukken.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
deschpin
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Tiberius schreef: 16 jun 2023, 10:50
HHR schreef: 16 jun 2023, 10:00 Wel weer wat weinig zelfreflectie:

https://cvandaag.nl/premium/96508-kerke ... EUlNcRUUGQ
Ds. de Heer schreef:Secularisatie
In het licht van bovenstaande zijn kerkelijke statistieken veel meer dan getallen. Toenemend kerkelijk grensverkeer zegt iets over de geloofsbeleving van kerkleden. Vaak maakt de tijd duidelijk dat het een vorm van secularisatie is.


Opvallend is dat mensen die een kerkelijke overgang maken doorgaans weinig kritisch richting zichzelf zijn. Je hoort niet vaak vragen als: Waarom zijn we zo veranderd in geloofsbeleving? Waarom kan er in ons dagelijks leven veel meer mee door? Zijn we echt op de goede weg? Wat betekenen de vermaningen van bijvoorbeeld ouders of ambtsdragers? Heb ik het mis dat zulke vragen (te) weinig worden gesteld? Terwijl ze juist kunnen voorkomen dat de pijlen zich richten op het kerkverband dat men verlaat. Want, niet zelden krijgt de kerk de schuld. Immers, de kerk ‘verrechtst’, ‘verstart’, is ‘wettisch’ en dergelijke typeringen.
Weinig nieuwswaarde dus, dezelfde reflex als altijd.
Glas-plas-was.
bekende duwtje na, maar ook begrijpelijk de gelederen worden goed gesloten gehouden.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Ad Anker schreef: 17 jun 2023, 13:17 Goed en helder artikel van ds. de Heer. Ik vind de reacties wat goedkopig en onterecht. Je mist zelfreflectie. Daarmee gooi je alle waarheden die wel gezegd worden overboord. Je kerk verlaten is een grote zonde. In navolging van het 1e, 5e en 9e gebod je plaats innemen in je kerk iets waar Gods zegen op rust. En dat is treffend weergegeven.
De overgrote meerderheid die ik zie overstappen doen dat niet lichtzinnig en daar zit een traject achter van jaren van zoeken en afwegen.
En misschien moeten we wat nuchterder worden en de kerk verlaten bezien als een andere gradatie dan de Kerk verlaten.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/1024890-gg-be ... hriftgezag

Op de post van studiesecretaris Schriftgezag hebben de Gereformeerde Gemeenten niet een, maar drie personen benoemd: J. van Gurp, J.N. Mouthaan en J.A. Roukens.

Drs. J. van Gurp is godsdienstleraar op het Driestar College in Gouda en studieleider CGO Toerusting. J.N. Mouthaan MA is docent godsdienst aan het Driestar College in Gouda. J.A. Roukens MA is docent klassieke talen aan het Wartburg College te Rotterdam.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1476
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Ds. H. Brons promoveert: Hellenbroek was als prediker zeer gehoorzaam aan de Schrift

https://www.rd.nl/artikel/1024995-ds-h- ... de-schrift

https://www.tua.nl/assets/admin/plugins ... ENG_NL.pdf
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Mooi artikel. Ook een mooi onderwerp om op te promoveren. Al ben ik het er niet mee eens dat een preek altijd in alle delen voor iedereen te begrijpen moet zijn. Het is mijns inziens goed als een predikant ook dingen zegt die drie kwart van de luisteraars boven de pet gaan, als ze de hoofdlijn maar begrijpen.

Er zijn verschillende luisteraars, en het is mooi als een predikant voor elk wat zinnigs heeft te melden. Ik begrijp dat dat niet voor iedere predikant mogelijk is, maar dat is een ander discussiepunt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Prachtig interview.

Dit is mooi gezegd:
Ds H Brons schreef:Een les is ook om als predikant niet in een kramp te schieten: waardoor allerlei dingen een plaats móéten krijgen in een preek. Dat hoeft niet altijd. Hellenbroek doet het ook niet. Verwacht veel van de Heere. Hij bedient.
Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef: 22 jun 2023, 18:40 Prachtig interview.

Dit is mooi gezegd:
Ds H Brons schreef:Een les is ook om als predikant niet in een kramp te schieten: waardoor allerlei dingen een plaats móéten krijgen in een preek. Dat hoeft niet altijd. Hellenbroek doet het ook niet. Verwacht veel van de Heere. Hij bedient.
Zeker mooi citaat!
-
Strandmeeuw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Strandmeeuw »

GGotK schreef: 22 jun 2023, 16:16 https://www.rd.nl/artikel/1024890-gg-be ... hriftgezag

Op de post van studiesecretaris Schriftgezag hebben de Gereformeerde Gemeenten niet een, maar drie personen benoemd: J. van Gurp, J.N. Mouthaan en J.A. Roukens.

Drs. J. van Gurp is godsdienstleraar op het Driestar College in Gouda en studieleider CGO Toerusting. J.N. Mouthaan MA is docent godsdienst aan het Driestar College in Gouda. J.A. Roukens MA is docent klassieke talen aan het Wartburg College te Rotterdam.
J.N. Mouthaan is tevens betrokken bij het CGO. Hij is docent Dogmatiek op de HBO-opleiding.
Plaats reactie