Geloof, zo staat hierboven. Soorten geloof.
In Jakobus 2 kunnen we lezen over het tekort van een algemeen geloven en het ware zaligmakend geloof. Geloven dat God een enig God is, zo wordt gezegd, is goed: Gij doet wèl, maar het geloof is onderscheiden, want dan lezen we verder: De duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Wat wij, naar ik meen nodig hebben is een eerlijke prediking die voor ogen stelt wie en wat de mens is geworden en wie en wat de mens in zijn oorspronkelijke staat was. Hoe een mens dood is door de misdaden en de zonden, hoe hij van nature een vijand van God en Zijn volk is, en hoe een mens wederom geboren moet worden.
Misschien dat sommigen het wat off-topic vinden, maar ik geloof dat in de preken die hier te beluisteren zijn het ware geloof, maar ook het tijdgeloof, wondergeloof enz. op te luisteren zijn.
https://theologienet.nl/audiopreken/
Er zijn nu veel kerken die er gewoon van uitgaan dat elke hoorder een christen is, zo het lijkt enkel om het feit dat men naar de kerk gaat en gelooft wat de predikant zegt.
Ik hoor in veel kerken geen oproep meer tot bekering of zelfonderzoek. Het geloof wordt als het ware in het menselijke getrokken, en het wonder is eruit. Over Gods recht wordt gezwegen en de mens is blijkbaar niet dood door de zonden en misdaden. En de genade is meer algemeen, waar het Goddelijke wonder van de wedergeboorte niet juist wordt voorgesteld.
Hieronder een verzameling preken waarin de zaken nog wel eerlijk en bij name worden genoemd. Ik heb zo een vreze dat deze preken niet meer zo geapprecieerd worden, als ik de geluiden om me heen goed versta.
Ik meen dat dit in onze reformatorische kerken altijd is geleerd.
Het verstaan is op zich al iets: verstaan we het verstandelijk, of ook bevindelijk. Ook hier is een verandering, waar we veel meer geneigd zijn een historisch geloven niet te onderscheiden van het ware zaligmakende geloof. Zie hiervoor ook bv. de gelijkenis van de zaaier, of de 10 maagden enz. Dan is er geen reden om naar een ander te zien, maar zichzelf te onderzoeken, ja zelfs zeer nauw te onderzoeken.
Verder denk ik niet dat geloof iets is wat we in zulk een tijd als nu op een openbaar forum kunnen bespreken. Laten we dan, dat zou ik adviseren, luisteren naar wat ons door Gods voorzienigheid door onze vaderen is overgeleverd, al zijn er sommigen die juist deze waarheid als vals zijn gaan betitelen, wat op zich wel een teken aan de wand mag worden genoemd. Sprekend over een tijd dat velen geërgerd worden en kittelachtig van gehoor, dan denken we aan anderen en stellen onszelf daar buiten. Ook dit mag wel opmerkelijk zijn: De bevindelijke waarheid is nooit populair geweest, maar ik zie wel een grotere afkeer hiervan dan in de dagen van de bloei van de kerk.
In de preken die via de link te beluisteren zijn horen we de separatie en het zelfonderzoek nog wel, meen ik.
https://theologienet.nl/audiopreken/