Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 23 mei 2023, 09:38
GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 09:35
Johann Gottfried Walther schreef: 23 mei 2023, 09:05 Het ergste is dat veel mensen leesdiensten als gewoon zien, en het te kort aan predikanten niet als een oordeel wordt gezien.
Juist.

Als dat zo is, is het oordeel misschien wel dat er zo weinig mannen aangenomen worden.

En wat ook een oordeel is, is het weinige gebed en het weinige vertrouwen dat er is. Elia kreeg de belofte dat er regen kwam en hij bad of God die belofte wilde waarmaken. Ik vrees dat dit vertrouwen er weinig of niet is, als het gaat om dienaren. En dat is een grote aanklacht.

Je hoort soms nog wel eens dat het groot is als de Heere één mens bekeert onder de preek. Dat is zeker zo, maar we mogen dan toch zeker ook wel bidden of Hij iedereen wil bekeren? Numeri 23: 19: God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen en niet doen, of spreken en niet bestendig maken?
de apostelen hadden meer angst dat er één achtergebleven en niet bekeert zou zijn dan andersom. En dat is misschien wel de armoede, we denken te klein van de Heere
Inderdaad. Dat bedoel ik.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Onbekende »

Bertiel schreef: 23 mei 2023, 09:38
GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 09:35
Johann Gottfried Walther schreef: 23 mei 2023, 09:05 Het ergste is dat veel mensen leesdiensten als gewoon zien, en het te kort aan predikanten niet als een oordeel wordt gezien.
Juist.

Als dat zo is, is het oordeel misschien wel dat er zo weinig mannen aangenomen worden.

En wat ook een oordeel is, is het weinige gebed en het weinige vertrouwen dat er is. Elia kreeg de belofte dat er regen kwam en hij bad of God die belofte wilde waarmaken. Ik vrees dat dit vertrouwen er weinig of niet is, als het gaat om dienaren. En dat is een grote aanklacht.

Je hoort soms nog wel eens dat het groot is als de Heere één mens bekeert onder de preek. Dat is zeker zo, maar we mogen dan toch zeker ook wel bidden of Hij iedereen wil bekeren? Numeri 23: 19: God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen en niet doen, of spreken en niet bestendig maken?
de apostelen hadden meer angst dat er één achtergebleven en niet bekeert zou zijn dan andersom. En dat is misschien wel de armoede, we denken te klein van de Heere
Ben het zowaar met al deze 3 postings grondig eens!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door CvdW »

Ger-Gemeente schreef: 23 mei 2023, 09:01
GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 08:52
Ger-Gemeente schreef: 23 mei 2023, 08:23
Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 08:21 Dus met met meer arbeiders heeft God meer middelen?
God wil ook leesdiensten gebruiken. Dus ik denk dat God dan niet meer arbeiders heeft. Of er nu een ouderling een preek leest of een student of dominee voorgaat, God kan allebei gebruiken
Leesdiensten zijn nooddiensten. Het is niet de levendige verkondiging van Gods Woord. Dus het mag nooit een gewoonte zijn of worden!
Dat is niet waar. Leesdiensten zijn wel de levende verkondiging van Gods Woord. Ik weet niet of u de catechismus van Ds. A. Moerkerken heeft. Hij schrijft bij zondag 35 (daar gaat het over de levende verkondiging) dat ook onder leesdiensten de levende verkondiging kan zijn. Soms kunnen "preekdiensten" dood zijn als een steen. Het gaat erom of de Heilige Geest erin meekomt, dán is het de levende verkonding van Gods woord. (Blz. 499)
Waarom lezen we niet goed? De één spreekt over levendige verkondiging en de ander over levende verkondiging.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Michaels »

CvdW schreef: 23 mei 2023, 12:25 Waarom lezen we niet goed? De één spreekt over levendige verkondiging en de ander over levende verkondiging.
Hier: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -hoorders/ wordt blijkbaar geen levendige verkondiging verkondigd maar het wordt wel onder de levende verkondigd.
GGG038
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door GGG038 »

Inmiddels is nr. 3 toegelaten: H.R. Keurhorst uit Veenendaal (38). Hij is docent klassieke talen en godsdienst bij het Ichtuscollege te Veenendaal. Hij is getrouwd, samen hebben ze twee kinderen. De heer Keurhorst is ouderling in de gemeente Veenendaal.

Henri Keurhorst studeerde theologie aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn en Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Henri Keurhorst studeerde cum laude af aan de TU Apeldoorn.
Tevens schrijver van het boekje: de pijn van Job. ISBN 9789033629808.
GGG038
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door GGG038 »

GGG038 schreef: 23 mei 2023, 12:50 Inmiddels is nr. 3 toegelaten: H.R. Keurhorst uit Veenendaal (38). Hij is docent klassieke talen en godsdienst bij het Ichtuscollege te Veenendaal. Hij is getrouwd, samen hebben ze twee kinderen. De heer Keurhorst is ouderling in de gemeente Veenendaal.

Henri Keurhorst studeerde theologie aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn en Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Henri Keurhorst studeerde cum laude af aan de TU Apeldoorn.

Tevens schrijver van het boekje: de pijn van Job. ISBN 9789033629808.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door FlyingEagle »

En hij is docent bij de CGO
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door GerefGemeente-lid »

Daar mogen we blij mee wezen.
Emma de Jong
Berichten: 174
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Emma de Jong »

Als het artikel in het RD klopt, vergadert het curatorium vanmiddag niet meer.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 23 mei 2023, 08:25
Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 08:15
MGG schreef: 23 mei 2023, 07:43
Met elke vervulde vacature zijn ik en mijn collega's blij.
Ik vermoed dat het aantal vacatures in de GG momenteel historisch laag is.

Blijdschap kan moeilijk verplicht worden. Jezus zegt 'de oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; bidt dan de Heere des oogstes dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.' Op grond van deze tekst zie ik reden tot blijdschap. In de hemel is er blijdschap over 1 zondaar die zich bekeert. Blijkbaar wordt daar niet gezegd het is er maar 1.
Je laatste tekst gebruik je nu wel heel selectief. Het gaat om blijdschap over 1 zondaar die zich bekeert, meer dan over 99 'rechtvaardigen' die de bekering niet van node hebben. Als je deze tekst nu gaat gebruiken zoals jij dat doet, doe je m.i. iets gevaarlijks.
Wat dan? Ik heb mijn bericht nog een keer gelezen en ik zie geen gevaarlijk gebruik.
Misschien is gevaarlijk iets te overdreven van me. Ik bedoel er meer mee te zeggen dat we grotere dingen van de Heere zouden mogen verwachten dan 'er is er eentje die zich bekeert' ipv dat we 'tevreden' zijn met eentje.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 13:16
MGG schreef: 23 mei 2023, 08:25
Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 08:15
MGG schreef: 23 mei 2023, 07:43
Met elke vervulde vacature zijn ik en mijn collega's blij.
Ik vermoed dat het aantal vacatures in de GG momenteel historisch laag is.

Blijdschap kan moeilijk verplicht worden. Jezus zegt 'de oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; bidt dan de Heere des oogstes dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.' Op grond van deze tekst zie ik reden tot blijdschap. In de hemel is er blijdschap over 1 zondaar die zich bekeert. Blijkbaar wordt daar niet gezegd het is er maar 1.
Je laatste tekst gebruik je nu wel heel selectief. Het gaat om blijdschap over 1 zondaar die zich bekeert, meer dan over 99 'rechtvaardigen' die de bekering niet van node hebben. Als je deze tekst nu gaat gebruiken zoals jij dat doet, doe je m.i. iets gevaarlijks.
Wat dan? Ik heb mijn bericht nog een keer gelezen en ik zie geen gevaarlijk gebruik.
Misschien is gevaarlijk iets te overdreven van me. Ik bedoel er meer mee te zeggen dat we grotere dingen van de Heere zouden mogen verwachten dan 'er is er eentje die zich bekeert' ipv dat we 'tevreden' zijn met eentje.
Eens, we mogen grotere dingen verwachten en bidden. Tegelijkertijd mogen we blij zijn voor alles wat God uit Zijn rechterhand geeft
SanderL
Berichten: 360
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door SanderL »

Emma de Jong schreef: 23 mei 2023, 13:13 Als het artikel in het RD klopt, vergadert het curatorium vanmiddag niet meer.
Op GGinfo staat "dinsdagmorgen is toegelaten". Vanmiddag gaat de vergadering verder.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Mistig »

Ik ben altijd erg kritisch op het curatorium, en op de werkwijze eigenlijk nog steeds wel.
Volgens mij kan en moet het anders.

Toch mogen we wel dankbaar zijn. Al drie studenten in de eerste 1,5 dag van de vergaderingen.
Dat is al meer dan de afgelopen jaren in drie dagen. Ik hoop echt en bid dat het er nog meer zullen worden. We hebben ook meer nodig.
Maar toch. Wat een zegen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hendrien
Berichten: 1344
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Hendrien »

GGG038 schreef: 23 mei 2023, 12:52
GGG038 schreef: 23 mei 2023, 12:50 Inmiddels is nr. 3 toegelaten: H.R. Keurhorst uit Veenendaal (38). Hij is docent klassieke talen en godsdienst bij het Ichtuscollege te Veenendaal. Hij is getrouwd, samen hebben ze twee kinderen. De heer Keurhorst is ouderling in de gemeente Veenendaal.

Henri Keurhorst studeerde theologie aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn en Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Henri Keurhorst studeerde cum laude af aan de TU Apeldoorn.

Tevens schrijver van het boekje: de pijn van Job. ISBN 9789033629808.
En voor het Ichthus College erg jammer…
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 23 mei 2023, 13:25
Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 13:16
MGG schreef: 23 mei 2023, 08:25
Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 08:15 Je laatste tekst gebruik je nu wel heel selectief. Het gaat om blijdschap over 1 zondaar die zich bekeert, meer dan over 99 'rechtvaardigen' die de bekering niet van node hebben. Als je deze tekst nu gaat gebruiken zoals jij dat doet, doe je m.i. iets gevaarlijks.
Wat dan? Ik heb mijn bericht nog een keer gelezen en ik zie geen gevaarlijk gebruik.
Misschien is gevaarlijk iets te overdreven van me. Ik bedoel er meer mee te zeggen dat we grotere dingen van de Heere zouden mogen verwachten dan 'er is er eentje die zich bekeert' ipv dat we 'tevreden' zijn met eentje.
Eens, we mogen grotere dingen verwachten en bidden. Tegelijkertijd mogen we blij zijn voor alles wat God uit Zijn rechterhand geeft
Laat dat 'rechter' maar weg. Daar kunnen wij niet over oordelen.
Gesloten