Het is ook geen argument. Het is puur een uitleg van mijn opmerking dat ik zelf ook bevooroordeeld ben.GerefGemeente-lid schreef: ↑17 mei 2023, 23:10Dit is geen argument.Onbekende schreef: ↑17 mei 2023, 22:15 Ik zal mijn eigen vooroordeel uitleggen, dan hoeven daar geen vragen over te zijn. In de tijd dat ik in rechts-GG zat en er meer preken waren die vragen opriepen dan preken die vragen beantwoordden, heb ik veel gehad aan de preken van o.a. ds. GA van den Brink, maar ook bijvoorbeeld van ds. F van Binsbergen en ds. Paul Visser. Deze zorgden voor het nodige evenwicht/tegenwicht. Recent nog bij ds. F van Binsbergen een mooie dienst bijgewoond. Prachtig!
Want dan kan ik ook wel zeggen: in de tijd dat ik in links-GG zat waren en er veel leespreken waren die meer vragen opriepen dan vragen beantwoordden, heb ik veel gehad aan de leespreken van o.a. ds. X. en ds. Y. Deze zorgen voor het nodige evenwicht/tegenwicht.
En voor alle duidelijkheid: dat zeg ik dus juist niet!!
Ik vind dat je beter kan stoppen om aan nestbevuiling te doen. Je mag het van mij eens zijn met dr. Van den Brink, maar laat alsjeblieft anderen in hun waarde.
Deze zinnen vind ik laakbaar. Jij kunt helemaal niet voor een ander bepalen of diens Godsbeeld wel of niet verkeerd is.
Wat betreft een verkeerd Godsbeeld: ik weet (uit eigen ervaring én uit de mond van degenen die ik spreek die verkeren in rechts-reformatorisch-nederland én uit de mond van degenen die ik spreek die rechts-reformatorisch-nederland hebben verlaten dat er daar vanaf de kansel een beeld van God word neergezet dat God ver weg en onbereikbaar is. Inmiddels kan ik ook uit eigen ervaring vertellen dat dit absoluut niet waar is !! God wil niets liever dan dat wij gered worden.
Voor mezelf was het nodig om mijn opgebouwde Godsbeeld los te laten. Helpend hierbij was een GG-preek over het tweede gebod, waar duidelijk werd gesteld dat dit gebod niet alleen gaat over afgodsbeelden, maar óók over ons (verkeerde) beeld van God!
God is zó genadig dat Hij ons mét de genade ook de zekerheid schenkt, en de kracht om daaruit te mogen leven door de inwoning van Zijn Geest. En ja, ik weet dat er twijfels en aanvechting kunnen zijn, maar dat ligt dan aan mijzelf en mijn zwakheid, en níet aan mijn God.
Ik erken volmondig dat mijn bijdragen gekleurd zijn door mijn eigen ervaringen. Tot die ervaringen behoort ook dat God naar mij heeft willen omzien, mij verhoorde toen ik Hem nodig had, ondanks mijn eerdere onwilligheid en uitleven in zonden. Dat Hij geen dogmatisch God is die allerlei voorwaarden stelt, maar vluchten tot Hem genoeg vind. Kun je dan een klein beetje begrijpen dat ik erop aansla als de o zo belangrijke boodschap van vrije genade geweld word aangedaan door voorwaarden te stellen. Kun je dan een klein beetje begrijpen dat ik de boodschap die ds. van den Brink (en overigens vele anderen met hem, maar de discussie splitst zich nu op hem toe doordat hij de publiciteit zoekt voor deze belangrijke boodschap) van harte onderschrijf? Kun je dan een klein beetje begrijpen dat ik verdrietig word als men blijft hangen in discussies over de toonzetting of over wat hij niet zegt, maar voorbij gaat aan wat hij wel zegt?
Ik besef echt wel dat zijn boodschap je vreemd in de oren kan klinken als je structureel een andere boodschap van de kansel hoort. Maar dat wil nog niet zeggen dat zijn boodschap niet deugt. Onderzoek het zelf, en het kan zomaar tot grote zegen zijn.