De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Recentie van ds C ook. Door aan 1 kant te gaan hangen, verliest hij zichzelf in ernstige dwalingen.
-
dat kan, maar is dat gelijk een reden om zijn punt aan de kant te schuiven en het enkel over zijn éénzijdigheid te gaan hebben?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeker niet, dat punt moet echt aandacht hebben. Maar hij schiet zelf helemaal door naar de verkeerde kant en gaat allerlei dwalingen breed verkondigen. Ik ben bang dat hij er velen in meesleept. Zo ernstig!
-
Ik zie geen enkele dwaling in zijn standpunten, inderdaad. Wel eenzijdigheid. Minder gevaarlijk mijns inziens dan de eenzijdigheid van dr. Steenblok, maar enigszins eenzijdig is het wel.
Zie artikelenreeks in de Saambinder. Ik mag dat niet allemaal copieeren hier.
Daarbij komt, dat als je dingen niet noemt die in de gereformeerde traditie breed beleden worden, je ook dwaalt. Dus niet alleen dingen zeggen geven dwalingen, naar ook dingen niet zeggen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een predikant dingen niet noemt die iedereen al weet, dan is dat geen dwaling. Dat is nuchter en onderwijzend.
Hoewel het ook zo is, dat het God heeft behaagd ons steeds weer zonde en genade voor te houden. Waarschijnlijk omdat mensen ook steeds weer zondekennis en genade nodig hebben.
Hoewel het ook zo is, dat het God heeft behaagd ons steeds weer zonde en genade voor te houden. Waarschijnlijk omdat mensen ook steeds weer zondekennis en genade nodig hebben.
-
klopt, zeker mbt het aanbod van genade
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Nog 1 ding: ds vd Brink vervormt de gereformeerde leer naar zijn eigen inzichten. Heel subtiel, maar zo gevaarlijk.
-
Ik val in herhaling, maar zelf (bewust*) eenzijdigheid zijn om eenzijdigheid te bestrijden is in mijn ogen merkwaardig.
* dr. Vd Brink gaf aan dat de andere kant al genoeg benadrukt wordt, dus dat laat hij maar rusten.
-
De vergelijking met ds Steenblok gaat misschien in zoverre op, dat ze beschikken over gelijkwaardige karaktereigenschappen.
-DIA- schreef: ↑12 mei 2023, 10:05 Wie zou hij met die 'ze' bedoelen? Het viel me wel op. De toon.
https://www.youtube.com/watch?v=GESjwEsHeJo
DIA postte in een ander topic deze link.
Ik heb het geluisterd, en weer, grotendeels kan ik me in de zorg vinden.
Aangrijpend hoe dr vd Brink omschrijft hoe de onzekerheid overgaat van generatie op generatie.
Maar als Gert van der Brink spreekt over Mattheus 7 krijg ik toch wel weer veel vragen.
Want vanaf hier: https://youtu.be/GESjwEsHeJo?t=1169 geeft hij aan dat dit bidden, zoeken en kloppen niet gaat over geloven.
Ja het gaat ook zeker over het leven na bekering. Maar je kunt dit niet loskoppelen van het zoeken naar het heil.
De kanttekenaren verwijzen ook naar Spreuken 8 ver 17, zie kantt: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=40&hf=7&ind=1
En als dit niet over het geloven zou gaan zouden velen preken dus helemaal fout zitten.
Ook Spurgeon geeft een tweeërlei doel aan van de tekst. https://charlesspurgeon.nl/klopt-en-u-z ... an-worden/
Zou het zomaar niet andersom kunnen zijn?!Thea schreef:Nog 1 ding: ds vd Brink vervormt de gereformeerde leer naar zijn eigen inzichten. Heel subtiel, maar zo gevaarlijk.
En dat velen lange tenen hebben.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!