De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10670
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 19:14
-DIA- schreef: 11 mei 2023, 19:04 Nu wordt er zonder mij over mij gesproken.
Wordt er ook over u gesproken?

Het lijkt me netjes, als er vragen zijn, om dan niet een ander te laten antwoorden,
maar liever degene waarover men vragen heeft zelf?
Zou dat niet wat netter zijn? De ouders van de blindgeborene wilden niet rechtuit
antwoorden: bang om uit de synagoge geworpen te worden.
Als ons hart recht is behoeven wij geen omweg te maken of zaken te veronderstellen.

Ik zal nu niemand iets verwijten, maar ik wilde hier toch wel even op wijzen omdat dit niet de eerste keer is dat anderen voor me antwoorden.
Ik verwonder me trouwens weer eens over de kennis, of beter, het gebrek daaraan over de Bijbelse leer.
Maar goed, het zij zo als men het zich goeddunkt.-
Ik vind dit een uiterst onvriendelijke reactie, zo niet erger.
Het is een openbare discussie, dus iedereen die meeleest mag zich hierin mengen. Het maakt toch niet uit wíé iets zegt? Het gaat er toch om wát er gezegd wordt? En ik vraag me af of jij wel met een voorbeeld gekomen was...
Deze bedoelde ik DIA. Daar is al op gereageerd.

Verder heeft bijvoorbeeld Evangelist wel degelijk een poging gedaan om e.e.a. recht te zetten. Daar ga je aan voorbij. Ik heb dat een 'sneer' genoemd.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 09:55
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 19:14
-DIA- schreef: 11 mei 2023, 19:04 Nu wordt er zonder mij over mij gesproken.
Wordt er ook over u gesproken?

Het lijkt me netjes, als er vragen zijn, om dan niet een ander te laten antwoorden,
maar liever degene waarover men vragen heeft zelf?
Zou dat niet wat netter zijn? De ouders van de blindgeborene wilden niet rechtuit
antwoorden: bang om uit de synagoge geworpen te worden.
Als ons hart recht is behoeven wij geen omweg te maken of zaken te veronderstellen.

Ik zal nu niemand iets verwijten, maar ik wilde hier toch wel even op wijzen omdat dit niet de eerste keer is dat anderen voor me antwoorden.
Ik verwonder me trouwens weer eens over de kennis, of beter, het gebrek daaraan over de Bijbelse leer.
Maar goed, het zij zo als men het zich goeddunkt.-
Ik vind dit een uiterst onvriendelijke reactie, zo niet erger.
Het is een openbare discussie, dus iedereen die meeleest mag zich hierin mengen. Het maakt toch niet uit wíé iets zegt? Het gaat er toch om wát er gezegd wordt? En ik vraag me af of jij wel met een voorbeeld gekomen was...
Deze bedoelde ik DIA. Daar is al op gereageerd.

Verder heeft bijvoorbeeld Evangelist wel degelijk een poging gedaan om e.e.a. recht te zetten. Daar ga je aan voorbij. Ik heb dat een 'sneer' genoemd.
Als ik hier mensen gekwetst heb biet ik hem of haar mijn excuses aan. Ik bedoelde dat ik ook zou kunnen reageren. We antwoorden normaal gesproken niet voor een ander. Maar goed als het zo is: mijn excuses.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10670
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:35 Er zijn al genoeg argumenten uitgewisseld. Maar de karikaturen blijven. Dus dat zou best aan banden gelegen mogen worden, of door degenen die die karikaturen verkondigen met bewijs moeten worden gestaafd.

En verder verwijs ik je graag naar de preek die gisterenavond in jouw gemeente is uitgesproken. Die heb ik in het verleden ook wel eens gehoord. Leg het eens naast deze discussie en toets of de woorden in dit draadje daarmee in overeenstemming zijn.

Ik hoor het graag.
Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Kijk maar even op digibron en je ziet dat deze vraagstukken al heel lang leven. Bijvoorbeeld hier:
En hier gaat het om. Lees vooral het stukje van Erskine even.
En ja, dan is er in onze kerken wat onevenwichtigs. Er is een angst dat wij (predikers) bijvoorbeeld schijn en zijn moeten scheiden. In de gelijkenis van de zaaier zijn het de maaiers die de de scheiding aanbrengen. Daar hoeven we ons niet mee bezig te houden. Wij moeten zaaien, dat is de enige taak. (En zaaien betekent het Evangelie verkondigen: Jezus Christus en Dien gekruisigd) En het wonderlijke mag voorgehouden worden: in de natuur kan het niet, in de genade wel: onkruid kan tarwe worden!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10670
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 12 mei 2023, 09:59 Als ik hier mensen gekwetst heb biet ik hem of haar mijn excuses aan. Ik bedoelde dat ik ook zou kunnen reageren. We antwoorden normaal gesproken niet voor een ander. Maar goed als het zo is: mijn excuses.
Helemaal aanvaard, DIA! :super
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef: 12 mei 2023, 09:59Als ik hier mensen gekwetst heb biet ik hem of haar mijn excuses aan. Ik bedoelde dat ik ook zou kunnen reageren. We antwoorden normaal gesproken niet voor een ander. Maar goed als het zo is: mijn excuses.
Oké, -DIA-.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bevindelijk »

Johann Gottfried Walther schreef: 12 mei 2023, 09:22 Bij geval kwam ik het volgende tegen, voor diegene die nog wel in Gods leiding geloven:

"Sommige predikanten verkondigen de val van Adam en nog eens en duizend keer de val van Adam en onze val in hem en onze onmacht en onwil en vijandschap en het oordeel der verdoemenis dat op ons rust. MAAR zij verkondigen niet met Paulus: "zo zij u dan bekend, mannenbroeders, dat door dezen u vergeving van zonde verkondigd wordt; en zij roepen niet: wij bidden u van Christus' wege alsof God door ons bade: laat u met God verzoenen".
Wulfert Floor (1818 - 1876)
Mooi citaat! Uit welke oefening komt het citaat?
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bevindelijk »

KDD schreef: 11 mei 2023, 16:03
Cyrillus schreef: 11 mei 2023, 15:53
KDD schreef: 11 mei 2023, 14:09
MGG schreef: 11 mei 2023, 13:19

Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
ds. L. Vroegindeweij schreef:
In Handelingen 8 lezen we van Filippus, dat hij het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de Naam van Jezus Christus verkondigde. Wanneer het ons veroorloofd is om bij het evengelie des Koninkrijks te denken aan de prediking van Jezus: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen", Matt. 4:17, dan gaat ook in deze woorden de bekering voorop. Meer overweging vraagt echter de geschiedenis van de Moorman. Bij hem lezen we immers niets van bekering en kennis van zonde en van dergelijke eisen? Inderdaad, doch heeft Filippus hem dat niet gepredikt? Wie is deze Moorman. Iemand die met de wet Gods in aanraking gekomen is en toen dit zo langzamerhand heeft geleerd, dat de zaligheid voor hem uitgesloten was. Hij was immers een gesnedene en wat daarvan de Schrift zegt, kan men lezen in Deut. 23 : 1. In de tempel had hij ondervonden, dat hem geen verdere toegang werd verleend, dan tot in de voorhof der heidenen. En toch hoopte hij op hope tegen hope, dat er ook voor hem nog een weg was tot God. In Jesaja 56 : 3 werd ook voor hem een deur der hope geopend in de nieuwe tijd, die God zou brengen. In zijn hart lag een betrekking op die God van Israël en dat dreef hem naar het huis Gods.

Doch hij vond daar niet wat hij zocht. Ware dit zo geweest, zo was hij onvatbaar gebleken voor de prediking van Filippus. Onvoldaan keerde hij huiswaarts. Jeruzalem is hem tegengevallen. Mismoedig zit hij nu nu hardop te lezen uit Jesaja 53, over die straf die ons de vrede aanbrengt en over de Man van smarten. Men kan moeilijk zeggen, dat de Moorman iemand was, zo maar midden uit de wereld, die op een goeden dag in de kerk verdwaalt en dan begint met in Jezus te geloven. Die man had een toeleidende weg, heeft veel en ernstig gezocht en wordt nu door Filippus onderricht. De diaken en evangelist verkondigt hem Jezus. Hand. 8 : 35 begint zo: En Filippus deed zijnen mond open". Dat is ook het begin van Matth. 5 : 2. Het is een plechtige mededeling, omdat er een groot en omstandig verhaal gaat beginnen, waarin Filippus alles heeft kunnen vertellen van de prediking van Jezus over de bekering, van Zijn kruisdood en wat die kruisdood betekende en van het geloof in Christus, waarin de behoudenis van zondaren ligt. Het is ook niet waarschijnlijk, dat de kamerling nooit eens wat er tussen door gevraagd of gezegd heeft. Hier is dus een mens, die een reis maakt om vrede voor zijn ziel te vinden en die niet vindt. Een mens die het O. T. kent en de geboden Gods en de beloften en de bedreigingen, hoewel te voren een heiden. Hij kent ze niet alleen, hij gelooft ze ook. En aan die mens wordt Jezus verkondigd. Zeg nu maar, dat hier geen omkering eerst is en dat die man nergens aan dacht en zomaar ineens, toen hij water zag, begon te geloven. Uit het feit, dat hij de Doop begeert is ook duidelijk, dat de evangelist over de Doop had gesproken, gelijk de leer van de Doop ook in Hebr. 6 : 2 tot de beginselen der prediking behoort.

We zien ook in de geschiedenis van de kamerling bevestigd, dat er aan het geloof in Christus een toeleidende weg voorafgaat: eerst heiden, dan Joodsgezind, dan een Christen, waarin ook deze mens niets overhield, dan dat hij het Woord Gods niet begreep. De toeleidende weg is geen weg van trappen, waarin men van trap tot trap vromer, bekeerder en in de weg der zaligheid geleerder wordt. Integendeel, als er trappen in zijn, dan zijn het trappen naar beneden. Al wat wij proberen mislukt. Wij kunnen niet willen, niet geloven, ons niet bekeren, niet het goede werken, niets. En tenslotte verstaan we er niets meer van ook, omdat we Jezus niet kennen. Maar God werkt het willen en het werken in de tijd des welbehagens en in de persoon des welbehagens. Als het met ons niets meer is, brengt Jezus alles. Dst is ook duidelijk in de geschiedenis van de kamerling. Maar wie zegt nu nog, dat er bij hem geen toeleidende weg, geen kennis van zonde, geen weten van de eis der bekering was?
Het is een hoop inlegkunde gebaseerd op een hoop veronderstellingen en zelfs aantoonbaar niet juist. Als de moorman overtuigd was dat hij er toch niet bij zou kunnen horen, waarom zou hij dan nog een duur bijbelboek aanschaffen? De boekdrukkunst was immers nog niet uitgevonden. Hij was nota bene naar Jeruzalem gekomen om te aanbidden! Hij was overtuigd dat hij er bij zou kunnen horen. Ik lees niets van teleurstelling in Jeruzalem en mismoedigheid, alleen van niet begrijpen. De dominee spant de moorman voor zijn karretje. Laat ik maar zeggen wat veel mensen denken.
Dat is nou een voorbeeld van een heilzaam wanhoop. Geen hoop meer maar de Heere toch niet los kunnen laten. Ondanks alles ging zijn hart nog uit naar de Heere. Aan zulke mensen wordt het evangelie gepredikt.
Aan iedere zondaar wordt het evangelie gepredikt. Niet alleen aan diegene die een heilzame waanhoop heeft. Overigens lees ik de uitdrukking 'heilzame wanhoop' nergens in de Bijbel, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17580
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 10:06
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:35 Er zijn al genoeg argumenten uitgewisseld. Maar de karikaturen blijven. Dus dat zou best aan banden gelegen mogen worden, of door degenen die die karikaturen verkondigen met bewijs moeten worden gestaafd.

En verder verwijs ik je graag naar de preek die gisterenavond in jouw gemeente is uitgesproken. Die heb ik in het verleden ook wel eens gehoord. Leg het eens naast deze discussie en toets of de woorden in dit draadje daarmee in overeenstemming zijn.

Ik hoor het graag.
Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Kijk maar even op digibron en je ziet dat deze vraagstukken al heel lang leven. Bijvoorbeeld hier:
En hier gaat het om. Lees vooral het stukje van Erskine even.
En ja, dan is er in onze kerken wat onevenwichtigs. Er is een angst dat wij (predikers) bijvoorbeeld schijn en zijn moeten scheiden. In de gelijkenis van de zaaier zijn het de maaiers die de de scheiding aanbrengen. Daar hoeven we ons niet mee bezig te houden. Wij moeten zaaien, dat is de enige taak. (En zaaien betekent het Evangelie verkondigen: Jezus Christus en Dien gekruisigd) En het wonderlijke mag voorgehouden worden: in de natuur kan het niet, in de genade wel: onkruid kan tarwe worden!
Met veel eens hoor maar het gaat juist omdat zaaien. Het zaad is het Woord Gods (Lukas 8:11 ) . Dan past het niet omdat zaad genetisch te manipuleren . Dat doen ‘aanbod-ontkenners’ en dat doet dr. G.A. van de Brink zeker ook met zijn eenzijdige boodschap.

Natuurlijk moeten predikers ook schijn en zijn Bijbels onderscheiden anders spreek je de Heere Jezus niet na. De scheiding die jij bedoeld is bij de oogst. Die komt ons niet toe. Maar dat is totaal iets anders dan onderscheiden tussen bv een tijd, wonder, historisch, en een zaligmakend geloof . Dat moet zeker in het heden der genade gepreekt worden. Er moet immers bekering en vergeving der zonden gepreekt worden in Zijn Naam.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bevindelijk schreef: 12 mei 2023, 10:40
Johann Gottfried Walther schreef: 12 mei 2023, 09:22 Bij geval kwam ik het volgende tegen, voor diegene die nog wel in Gods leiding geloven:

"Sommige predikanten verkondigen de val van Adam en nog eens en duizend keer de val van Adam en onze val in hem en onze onmacht en onwil en vijandschap en het oordeel der verdoemenis dat op ons rust. MAAR zij verkondigen niet met Paulus: "zo zij u dan bekend, mannenbroeders, dat door dezen u vergeving van zonde verkondigd wordt; en zij roepen niet: wij bidden u van Christus' wege alsof God door ons bade: laat u met God verzoenen".
Wulfert Floor (1818 - 1876)
Mooi citaat! Uit welke oefening komt het citaat?
Eenvoudige oefeningen. Bundel 8 Oefening 11: Over Hebr. 4:16
Het citaat komt uit de Toepassing.

Hier de gehele toepassing:

Hier merken wij nu ter toepassing de volgende dingen op:

Ten eerste. Hoe zoet en vol troost is deze zuivere Evangelietaal van Paulus in de tekst. Hier wordt ik genodigd als ik beschroomd ben, om al mijn beschroomdheid aan de zijde te zetten en met vrijmoedigheid toe te gaan. Beklaagt mij mijn geweten, ben ik oud, ben ik dom en onkundig, heb ik lang en veel de wereld gediend? Niets van dit alles behoeft mij mijn vrijmoedigheid te ontnemen. God nodigt zondaars, grote, harde, oude zondaars, en alles wat Hij hun aanbiedt en geeft, dat geeft Hij om niet, evenals een bedelaar een aalmoes ontvangt.

Ten tweede. Hier behoef ik over geen verkiezing of verwerping te tobben, of mij met de besluiten Gods moeilijk te maken, want die worden hier niet genoemd of tussenbeide gesteld, bij voorbeeld, komt met vrijmoedigheid als gij uitverkoren zijt, en komt anders niet. Ik moet wel een verkiezing geloven en belijden, maar in die nodigingen van het Evangelie moet ik handelen alsof er geen verkiezing was. Ik moet tot Jezus komen, mij aan Hem opdragen en overgeven, en alles tot vergeving, genezing, bekering, heiligmaking, bewaring en zaligheid van Hem verwachten, en dan zal mijn verkiezing mij later uit de vruchten duidelijk worden en ik zal mij onder de uitverkorenen kunnen tellen, als ik de vruchten van geloof en bekering draag, en Jezus als mijn eeuwige Koning gekozen heb en Hem oprecht, ofschoon niet volmaakt gehoorzaam ben.

Ten derde. Maar ach, denk ik nu weer bij mijzelf, wat een arme stumperd ben ik toch en hoe alleszins gebrekkig om van de waarheid van mijn tekst het rechte gebruik te maken, en daaruit een duurzaam nut te trekken. Andere mensen kunnen springen over de bergen en huppelen over de heuvelen, maar ik kan nauwelijks kruipen. Hoe menigmaal heb ik, ongelukkig genoeg, tijden, dat ik deze troon der genade niet eens vinden kan en dat ik met Job moet zeggen: och, of ik wist dat ik Hem vinden zou! ik zou tot zijn stoel komen, (Job 23:3). Wel zevenmaal soms op een dag ga ik die troon der genade zoeken en dan kan ik die niet vinden, of het komt mij voor alsof het Hof gesloten is, en ik kan onmogelijk mijn gebed en klacht omhoog krijgen. O! denk ik dan weleens, als het Hof eens weer open is en mijn hart ook open is, dan zal ik dit en dat en o zoveel eens aan de Heere klagen en Hem al mijn wegen vertellen, en met Hem over de kleinste bijzonderheden raadplegen en van Hem tot al mijn plichten kracht afsmeken, en Hem voor al mijn voorrechten prijzen. Jammer maar, dat die tijd al te zelden komt en ik wegens al mijn af- en omzwerven zo menigmaal Gods liefde en zalige nabijheid moet missen.

Ten vierde. Niettegenstaande al mijn gebrek, ongeloof en stompheid, neem ik toch uit mijn tekst aanleiding om te spreken over de noodzaak om het dierbaar en vriendelijk Evangelie te verkondigen, gelijk Paulus zo eenvoudig en duidelijk, zo liefelijk en vriendelijk doet in de woorden van onze tekst.

Sommige predikanten verkondigen Adams val en nog eens en duizendmaal Adams val en onze val in hem, en onze onmacht en onwil en vijandschap, en het oordeel der verdoemenis dat op ons rust. Maar zij verkondigen niet met Paulus: zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Deze u vergeving van zonde verkondigd wordt, (Hand. 13:38). En zij roepen niet: wij bidden u van Christus' wege, alsof God door ons bade, laat u met God verzoenen, (2 Kor. 5:19,20). Of, zoals Jezus aan Zijn discipelen beval: verkondigt in mijn naam bekering en vergeving van zonden, (Luk. 24:47). Het komt mij altijd zo voor, dat zulke predikers een kil en koud hart hebben en geen medelijden met de arme zondaar, die op de reis is naar de grote eeuwigheid. Mij dunkt, hadden zij liefde en medelijden met arme ongelukkige zielen, dan verkondigden zij beide vloek en zegen, dood en leven, ellende en ook mogelijkheid van verlossing en redding voor de eeuwigheid.

Toen ik nog het voorrecht had om tot mensen, tot zondaars in het openbaar te spreken, deed ik mijn plicht om de zondaar de val en zijn ongeluk uiteen te zetten zoveel mij mogelijk was; maar met grote blijdschap maakte ik ook gebruik van mijn voorrecht, mijn dierbaar voorrecht, om Jezus in Zijn liefde en vriendelijkheid aan mijn medezondaar aan te prijzen. En dan tevens zocht ik hem getrouw te waarschuwen en riep hem toe: o mens! indien gij binnen het bestek van deze dierbare tijd der genade verzuimt om de Heere te zoeken en u aan Jezus op te dragen, en gij sterft onbekeerd, dan zal ook eenmaal naar het woord des Heeren uw verdoemenis geëvenredigd zijn naar de middelen en roepstemmen, die gij hier gehad hebt in de tijd der genade.

De last aan Gods dienaren is, om te zeggen: wee de goddelooze, het zal hem kwalijk gaan! (Jes. 3:11). Maar ook: predikt het evangelie, de blijde boodschap, aan alle creaturen, (Mark. 16:15). Die u alleen de zegen en niet de vloek verkondigt, doet zijn boodschap maar half, en die alleen de vloek verkondigt en niet de zegen, doet zijn boodschap evenzeer half. En als wij zulke dienstboden in onze dienst hebben, die altijd de boodschappen, die wij hun belasten, maar half overbrengen, dan zenden wij ze weg uit onze dienst, als onbekwaam voor de zaken, waarvoor wij ze anders zouden willen gebruiken.

Ten vijfde. Maar wij zwerven hier in 't rond, van het een op het ander, en zouden haast vergeten om aan onze medezondaren te vragen: wat dunkt u van deze tekst, wat dunkt u van het Evangelie, van de uitnodiging des Heeren? Och valt er toch mee op uw knieën voor de deur van genade voor eeuwig toe gaat. Denkt toch, de dwaze maagden kwamen te laat, de poort was gesloten, de tijd was voorbij, en er schoot niets anders over dan om een lange eeuwigheid te bejammeren, dat zij genodigd waren, maar de schone tijd der genade tot haar eigen nadeel hadden verwaarloosd. O! het is vreselijk voor een dicht gesloten poort te komen, een poort die weleer open stond, en waarin wij genodigd waren in te gaan, die nu op het nachtslot zit en nooit weer geopend worden zal.

Ten zesde. En gij, die uw redding dagelijks zoekt aan de troon der genade en toch klaagt, dat er geen licht, troost of redding komt, bedenkt, het zal ieder die op Jezus wacht geschonken worden op Gods tijd, op de bekwame tijd, al was het dan bij uw uitgang uit de wereld. Houdt aan, de Heere heeft gezegd: zoekt en gij zult vinden. Daar kunt gij vast rekening op maken.

En zijn er hier zielen, die zich gered en verlost bevinden? Gij zijt onbeschrijfelijk gelukkig. De Heere eert u, en gij zijt dierbaar in Zijn ogen. De Engelen legeren zich rondom u, en dienen u met hoogachting en liefde. Door de beginselen van het nieuwe leven, door Gods nabijheid aan uw hart, zijt gij menigmaal verheugd. Gij wordt almachtig bewaard, zodat gij nooit uit uw gelukkige staat weer kunt uitvallen. Gij wordt spoedig erfgenaam en inwoner in het beste vaderland. Ziedaar uw geluk. Evenwel zijt gij hier nog met andere mensen in rampen gewikkeld. Gij wordt ook wegens uw mistappen wel eens door de Heere gekastijd. Ook moet gij hier wel eens min of meer iets lijden juist omdat gij een bekeerd mens zijt. Maar hoe kort is uw leeftijd en hoe kort dus ook uw lijden; het ene vliegt met het andere voorbij en dan zijt gij eeuwig in de rust.

Blijft evenwel dagelijks met Paulus aanhouden aan deze troon. Gij zijt nog in de hemel niet, maar bevindt u nog op het slagveld, waar dagelijks gestreden en gebeden moet worden. Daarom, waakt en bidt. Denkt altijd gering over uw eigen kracht en bekwaamheid. Draagt uw toestand dagelijks aan God op en vertrouwt Hem uw zaak geheel toe. Spoedig gaat gij de jordaan over naar het beloofde land.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6811
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 10:06
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:35 Er zijn al genoeg argumenten uitgewisseld. Maar de karikaturen blijven. Dus dat zou best aan banden gelegen mogen worden, of door degenen die die karikaturen verkondigen met bewijs moeten worden gestaafd.

En verder verwijs ik je graag naar de preek die gisterenavond in jouw gemeente is uitgesproken. Die heb ik in het verleden ook wel eens gehoord. Leg het eens naast deze discussie en toets of de woorden in dit draadje daarmee in overeenstemming zijn.

Ik hoor het graag.
Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Kijk maar even op digibron en je ziet dat deze vraagstukken al heel lang leven. Bijvoorbeeld hier:
En hier gaat het om. Lees vooral het stukje van Erskine even.
En ja, dan is er in onze kerken wat onevenwichtigs. Er is een angst dat wij (predikers) bijvoorbeeld schijn en zijn moeten scheiden. In de gelijkenis van de zaaier zijn het de maaiers die de de scheiding aanbrengen. Daar hoeven we ons niet mee bezig te houden. Wij moeten zaaien, dat is de enige taak. (En zaaien betekent het Evangelie verkondigen: Jezus Christus en Dien gekruisigd) En het wonderlijke mag voorgehouden worden: in de natuur kan het niet, in de genade wel: onkruid kan tarwe worden!
Je schrijft de preek van ds. De Kok hiermee dus af?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 11:06
Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 10:06
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:35 Er zijn al genoeg argumenten uitgewisseld. Maar de karikaturen blijven. Dus dat zou best aan banden gelegen mogen worden, of door degenen die die karikaturen verkondigen met bewijs moeten worden gestaafd.

En verder verwijs ik je graag naar de preek die gisterenavond in jouw gemeente is uitgesproken. Die heb ik in het verleden ook wel eens gehoord. Leg het eens naast deze discussie en toets of de woorden in dit draadje daarmee in overeenstemming zijn.

Ik hoor het graag.
Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Kijk maar even op digibron en je ziet dat deze vraagstukken al heel lang leven. Bijvoorbeeld hier:
En hier gaat het om. Lees vooral het stukje van Erskine even.
En ja, dan is er in onze kerken wat onevenwichtigs. Er is een angst dat wij (predikers) bijvoorbeeld schijn en zijn moeten scheiden. In de gelijkenis van de zaaier zijn het de maaiers die de de scheiding aanbrengen. Daar hoeven we ons niet mee bezig te houden. Wij moeten zaaien, dat is de enige taak. (En zaaien betekent het Evangelie verkondigen: Jezus Christus en Dien gekruisigd) En het wonderlijke mag voorgehouden worden: in de natuur kan het niet, in de genade wel: onkruid kan tarwe worden!
Je schrijft de preek van ds. De Kok hiermee dus af?
Over karikaturen gesproken...
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 09:38
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:35 Er zijn al genoeg argumenten uitgewisseld. Maar de karikaturen blijven. Dus dat zou best aan banden gelegen mogen worden, of door degenen die die karikaturen verkondigen met bewijs moeten worden gestaafd.
Het is maar net wat je van een internetforum verwacht. Verwacht je hier genuanceerde en zorgvuldig onderbouwde betogen? Dat zou mij toch verbazen. Een forum is vooral ook bedoeld voor de snelle en korte reactie.
Dat vind ik niet hoor. Een gesprek op een verjaardag, tijdens een wandeling of op een forum kan even zorgvuldig zijn.

Verder kan ik mij helemaal vinden in de lijn van Wulfert Floor. En hoewel dr. Van den Brink misschien wat beschadigd is door dwaalleer en wat fel reageert, heb ik hem nog niet op een ongereformeerde uitlating kunnen betrappen.

We mogen allemaal wel bidden, zet Heer, een wacht voor mijn lippen. Want vaak is het zo dat de duivel ongelukkige uitspraken van Gods knechten gebruikt om de waarheid ter discussie te stellen. Maar een preek of tekst van een dominee is niet gelijk aan Gods Woorden. Al kan onhandigheid of boosheid natuurlijk wel afbreuk doen aan wat God te zeggen heeft.

Ik denk dat dr. Van den Brink dichter bij de Reformatie staat dan veel van zijn critici. Het focussen op andermans eenzijdigheden is vaak een legitimering van de eigen andere eenzijdigheid. Evenwichtige predikers maken zich in het algemeen niet zo druk om andermans eenzijdigheden, die hebben genoeg aan zichzelf. Al begrijp ik dat dit niet altijd opgaat, zeker niet bij expliciete dwalingen.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 mei 2023, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 12 mei 2023, 11:33 Dat vind ik niet hoor. Een gesprek op een verjaardag, tijdens een wandeling of op een forum kan even zorgvuldig zijn.
Dan is mijn beeld anders.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 11:36
DDD schreef: 12 mei 2023, 11:33 Dat vind ik niet hoor. Een gesprek op een verjaardag, tijdens een wandeling of op een forum kan even zorgvuldig zijn.
Dan is mijn beeld anders.
Als je een zorgvuldig beleidsstuk kunt schrijven, dan kun je hier ook een zorgvuldig gesprek voeren. Iets anders is, of je dat wilt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 11:06
Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 10:06
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:35 Er zijn al genoeg argumenten uitgewisseld. Maar de karikaturen blijven. Dus dat zou best aan banden gelegen mogen worden, of door degenen die die karikaturen verkondigen met bewijs moeten worden gestaafd.

En verder verwijs ik je graag naar de preek die gisterenavond in jouw gemeente is uitgesproken. Die heb ik in het verleden ook wel eens gehoord. Leg het eens naast deze discussie en toets of de woorden in dit draadje daarmee in overeenstemming zijn.

Ik hoor het graag.
Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Kijk maar even op digibron en je ziet dat deze vraagstukken al heel lang leven. Bijvoorbeeld hier:
En hier gaat het om. Lees vooral het stukje van Erskine even.
En ja, dan is er in onze kerken wat onevenwichtigs. Er is een angst dat wij (predikers) bijvoorbeeld schijn en zijn moeten scheiden. In de gelijkenis van de zaaier zijn het de maaiers die de de scheiding aanbrengen. Daar hoeven we ons niet mee bezig te houden. Wij moeten zaaien, dat is de enige taak. (En zaaien betekent het Evangelie verkondigen: Jezus Christus en Dien gekruisigd) En het wonderlijke mag voorgehouden worden: in de natuur kan het niet, in de genade wel: onkruid kan tarwe worden!
Je schrijft de preek van ds. De Kok hiermee dus af?
Ik denk dat je een beetje zwart wit denkt GGL.
Je kunt de toon en inhoud van vd Brink eenzijdig vinden (iig van die lezing) en toch de zorg wel herkennen.
Het is toch feitelijk aantoonbaar?
Ik heb wel uitspraken gehoord van predikanten die zo zwaar de verantwoordelijkheid ervaarde om straks voor Gods aangezicht te staan met de mensen die onder hun prediking hadden gezeten.
En dan ging het over hen die misschien wel een hypocriet blijken te zijn. Daarom maar afsnijden en op een bijzondere wijze separeren en maar heel beperkt Christus preken.
De verantwoordelijkheid van de 'eerlijk' onbekeerden drukte veel minder, want ' God moet dat doen'

Dan gaat er toch iets fundamenteels fout?
Gesloten