Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Tiberius
Administrator

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Tiberius »

@Bezorgd en Pierre:
O zeker, ik ken ook het verhaal van een ouderling die door een gemeentelid aangesproken werd, omdat hij tijdens een fietstocht (van een plaatselijke zendingscommissie) een afritsbroek droeg. Niet eens afgeritst.
En dat is zeker waar gebeurd.
MGG

Bericht door MGG »

Mbt roken kom je zulke rare verhalen ook tegen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 01 mei 2023, 20:13 O zeker, ik ken ook het verhaal van een ouderling die door een gemeentelid aangesproken werd, omdat hij tijdens een fietstocht (van een plaatselijke zendingscommissie) een afritsbroek droeg. Niet eens afgeritst.
Dat klopt. Ik ken verhalen van een schoonzoon van een bekende dominee die aangesproken werd door zijn schoonvader omdat hij in korte broek schilderde. De broek bleef zoals hij was begreep ik. Je mag het ook wel eens wat oneens zijn over minder belangrijke zaken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 01 mei 2023, 20:14 Mbt roken kom je zulke rare verhalen ook tegen.
Dat je het gewoon niet moet doen? :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Roken is wel van een andere orde als een korte broek.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 01 mei 2023, 20:15
Haha dat is niks raars. Dat sommige mensen die roken vinden dat ambstdragers het niet mogen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 01 mei 2023, 20:13 @Bezorgd en Pierre:
O zeker, ik ken ook het verhaal van een ouderling die door een gemeentelid aangesproken werd, omdat hij tijdens een fietstocht (van een plaatselijke zendingscommissie) een afritsbroek droeg. Niet eens afgeritst.
Dan kennen wij in Zeeland gelukkig ook een andere kant. Hier kun je als dominee gewoon in je overall meehelpen met de verbouwing van je huis of de koeien melken.

En ik kwam zelfs een keer een GG-predikant in een afritsbroek tegen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 01 mei 2023, 20:17
Haha dat is niks raars. Dat sommige mensen die roken vinden dat ambstdragers het niet mogen.
Ah zo. Ja, dat is wel akelig hypocriet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 20:11
pierre27 schreef: 01 mei 2023, 20:09
Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 19:13
pierre27 schreef: 01 mei 2023, 18:58
Het gaat denk ik fout als de omgeving gaat vinden dat de dominee juist iets wel of juist niet moet doen.
Eens Pierre.
Kan nog gekker.
Een ouderling werd eens aangesproken op iets wat hij deed, door een kerklid. (Weet niet eens meer wat, iets nietszeggend.)
Toen reageerde die ouderling: "Maar jij doet dit toch ook?" Kreeg hij als antwoord: "Maar ik ben geen ambtsdrager"

Hoe zulke mensen denken zal ik nooit begrijpen.
Wel of niet fictief, het is een bijzonder verhaal.
Ik kan de namen erbij geven. Een ervan ken jij waarschijnlijk ook. Maar dat doe ik niet uiteraard.
Nee hoeft ook niet. Het zijn wel verhalen van het Bezorgd-genre;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik zou een boek kunnen schrijven Pieter. Misschien doe ik het nog eens. :haha
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Weer terug naar de roeping:

Als ik in het formulier lees:
schreef: En eerstelijk vraag ik u, ouderlingen en diakenen, of gij niet gevoelt in uw harten dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst (of: tot deze heilige diensten, elk in het zijne) beroepen zijt.
Is het dan niet zo dat het woordje ‘mitsdien’ inhoud dat de roeping onlosmakelijk is verbonden met de verkiezing door de gemeente? En dat die roeping (als zijnde een opdracht) eindigt bij het verstrijken van de ambtstermijn of geen herverkiezing?

Ik weet wel van mensen die bij zichzelf een betrekking op een ambt hadden, maar de verkiezing tot ouderling rustig afwachtte. Is verkiezing en roeping niet het zelfde, volgens ons formulier? En is het afwijzen na de verkiezing dan niet Gods roeping in de wind slaan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 01 mei 2023, 20:23
MGG schreef: 01 mei 2023, 20:17
Ah zo. Ja, dat is wel akelig hypocriet.
En dat terwijl vroeger de kerkenraadskamers blauw zagen van de rook.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 01 mei 2023, 20:13 @Bezorgd en Pierre:
:yahoo
DDD

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 01 mei 2023, 20:01
DDD schreef: 01 mei 2023, 19:18
Piet Puk schreef: 01 mei 2023, 18:50
Geytenbeekje schreef: 01 mei 2023, 18:44

Al snap ik het ook wel weer van je.
Als je als dominee best wel nadruk legt op het niet mee doen in de wereld, snap ik dat je het dan wat raar vind als een dominee gaat karten.
Wellicht had hij het anders gedaan als hij het had kunnen overdoen.
Ik denk ook niet dat alleen maar studeren en bezig zijn met religieuze zaken zo heel goed is voor je eigen zielenleven.
Ik denk dat je je erg buiten de realiteit zet en je kan er zo mee bezig zijn dat je meer bezig bent met het bezig zijn dan met de zaak zelf.
Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Als karten op zichzelf niet verkeerd is (wat ik dan weer betwijfel, omdat het niet zo best lijkt voor het milieu) dan kun je dat toch als predikant ook doen? Een predikant hoeft helemaal geen gezag uit te dragen. Een predikant moet dienstbaarheid uitdragen.

En predikanten die in verzoeking worden geleid als ze gaan karten moeten juist gaan karten en zich voor het overige beperken tot een begrensde auto.
Uhmm.... dus een predikant die naar een cafe gaat is geen probleem zeg maar?

En - niet oneerbiedig gesproken - had de Heere Jezus ook gewoon werelds kunnen leven en Hij had hetzelfde gezag gehad?
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor café. Overal waar je als gewone gelovige mag komen, daar mag de dominee ook komen. Als je als dominee een mok chocolademelk drinkt in een dorpscafé tijdens een wandeling, is daar natuurlijk niets mis mee. Als hij dronken om half drie zaterdagavond thuiskomt, wel. Maar dat gebeurt denk ik nooit. Dominees zondigen eerder op andere manieren. Bijvoorbeeld als ze denken dat ze zoiets natuurlijk nooit zouden doen, en er aan voorbij gaan dat alle zaden van slechtheid ook in hun eigen hart te vinden zijn.

Maar anderzijds ben ik het met je eens: werelds leven en vroom praten zorgt natuurlijk voor afbreuk aan het gezag van Gods woord. Dus als je dat bedoelde, dan ben ik het met je eens. Maar goed. Dan nog is de uitdrukking 'gezag uitdragen' naar mijn idee niet juist. Een dominee verliest zijn gezag als zijn daden erg ver naast zijn woorden zitten. Al is daar niet helemaal aan te ontkomen. Een dominee met zelfkennis en Godskennis zal zo nu en dan ook zeggen dat hij zelf ook struikelt in vele dingen. Ik geloof niet dat dat aan het gezag van Gods woord afbreuk doet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik krijg bij verschillend postings vandaag toch een beetje het Kol 2:21 gevoel.
Plaats reactie