Ambtstermijn ouderlingen en diakenen
Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen
En als iedereen zou zwijgen met een roeping zou je ook geen nieuwe predikanten meer krijgen.
Maar ik denk dat er verschil zit tussen een directe roeping voor predikant en een indirecte roeping voor ouderling of diaken.
En dat daarom de verplichte periodieke aftreding geen principieel bezwaar is.
Maar ik denk dat er verschil zit tussen een directe roeping voor predikant en een indirecte roeping voor ouderling of diaken.
En dat daarom de verplichte periodieke aftreding geen principieel bezwaar is.
-
Al snap ik het ook wel weer van je.
Als je als dominee best wel nadruk legt op het niet mee doen in de wereld, snap ik dat je het dan wat raar vind als een dominee gaat karten.
Wellicht had hij het anders gedaan als hij het had kunnen overdoen.
Ik denk ook niet dat alleen maar studeren en bezig zijn met religieuze zaken zo heel goed is voor je eigen zielenleven.
Ik denk dat je je erg buiten de realiteit zet en je kan er zo mee bezig zijn dat je meer bezig bent met het bezig zijn dan met de zaak zelf.
Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44Al snap ik het ook wel weer van je.
Als je als dominee best wel nadruk legt op het niet mee doen in de wereld, snap ik dat je het dan wat raar vind als een dominee gaat karten.
Ik denk ook niet dat alleen maar studeren en bezig zijn met religieuze zaken zo heel goed is voor je eigen zielenleven.
Ik denk dat je je erg buiten de realiteit zet en je kan er zo mee bezig zijn dat je meer bezig bent met het bezig zijn dan met de zaak zelf.
Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)
Maar stel: je voelt een roeping, maar bent zonder genade je vertelt over er over en er word dan gezegd: 'daar heb je genade voor nodig'. Wat dan? Moet je dit pastoraal of veroordelend opvatten?Tiberius schreef: ↑01 mei 2023, 18:23Een roeping is tussen jou en God. Dat heeft niets met overnemen te maken, maar dient pastoraal begeleid te worden.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 01 mei 2023, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ken er meer die graag vissen of gingen vissen. Een heerlijke hobby. Het gaat denk ik fout als de omgeving gaat vinden dat de dominee juist iets wel of juist niet moet doen.Bezorgd schreef: ↑01 mei 2023, 10:43Meestal begint het met een kern van waarheid, maar wordt er veel bij verzonnen.Tiberius schreef: ↑01 mei 2023, 10:37Het is ook maar zeer de vraag of die anekdote die ik type ooit gebeurd is. Zulk soort verhalen is bijna altijd verzonnen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat is dan ook het meest juiste antwoord.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:56Maar stel: je voelt een roeping, maar bent zonder genade je vertelt over er over en er word dan gezegd: 'daar heb je genade voor nodig'. Wat dan? Moet je dit pastoraal of veroordelend opvatten?Tiberius schreef: ↑01 mei 2023, 18:23Een roeping is tussen jou en God. Dat heeft niets met overnemen te maken, maar dient pastoraal begeleid te worden.
Het probleem van het begrip pastoraal is natuurlijk dat het is opgeschoven naar begripvol en invoelend. Bijbels pastoraat geeft altijd een duidelijke spiegel en is daarmee meer confronterend van karakter. Helaas doorzien we (ikzelf ook niet) het verschil tussen confronterend en veroordelend niet goed. Dat kan ook aan de communicatievaardigheden van de bezoeken broeders liggen, maar al te vaak ook in het hebben van een verkeerd zicht op je eigen individualiteit (lees: een te groot ego hebben).Bezorgd schreef: ↑01 mei 2023, 19:03Dat is dan ook het meest juiste antwoord.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:56Maar stel: je voelt een roeping, maar bent zonder genade je vertelt over er over en er word dan gezegd: 'daar heb je genade voor nodig'. Wat dan? Moet je dit pastoraal of veroordelend opvatten?
Eens Pierre.
Kan nog gekker.
Een ouderling werd eens aangesproken op iets wat hij deed, door een kerklid. (Weet niet eens meer wat, iets nietszeggend.)
Toen reageerde die ouderling: "Maar jij doet dit toch ook?" Kreeg hij als antwoord: "Maar ik ben geen ambtsdrager"
Hoe zulke mensen denken zal ik nooit begrijpen.
Als je Psalm 23 leest, over de Pastor bij uitstek, dan staat er: Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.
Pastoraat heeft dus absoluut een 'de goede weg wijzen' in zich.
Dat betekent dat het eigenwijze schaap door de Herder wordt gedwongen de goede kant op te gaan. Liefdevol, maar resoluut.
Zo zal de ambtsdrager in dezen ook moeten handelen. Liefdevol, maar resoluut antwoorden dat een ambt slechts bekleed kan worden door mensen met genade en gaven.
Wie de genade mist, moet aangespoord worden dar te zoeken, en niet een ambt.
Daarbij komt ook de vraag waarom he naar een ambt verlangd als je zelf geen genade kent. Ik kan mij daar ook niets bij voorstellen, anders dan dat je een verkeerd beeld hebt van het dragen van een ambt.
Pastoraat heeft dus absoluut een 'de goede weg wijzen' in zich.
Dat betekent dat het eigenwijze schaap door de Herder wordt gedwongen de goede kant op te gaan. Liefdevol, maar resoluut.
Zo zal de ambtsdrager in dezen ook moeten handelen. Liefdevol, maar resoluut antwoorden dat een ambt slechts bekleed kan worden door mensen met genade en gaven.
Wie de genade mist, moet aangespoord worden dar te zoeken, en niet een ambt.
Daarbij komt ook de vraag waarom he naar een ambt verlangd als je zelf geen genade kent. Ik kan mij daar ook niets bij voorstellen, anders dan dat je een verkeerd beeld hebt van het dragen van een ambt.
- Niet meer zo actief -
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Als karten op zichzelf niet verkeerd is (wat ik dan weer betwijfel, omdat het niet zo best lijkt voor het milieu) dan kun je dat toch als predikant ook doen? Een predikant hoeft helemaal geen gezag uit te dragen. Een predikant moet dienstbaarheid uitdragen.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44Al snap ik het ook wel weer van je.
En predikanten die in verzoeking worden geleid als ze gaan karten moeten juist gaan karten en zich voor het overige beperken tot een begrensde auto.
In wat dan?

Ik mis de like knop weer Mannetje. Mooie post.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief