Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat dat samen gaat.
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:21 Maar het ambt van predikant is toch wel voor het leven? Dat heb ik tenminste wel altijd zo begrepen. Wordt dat niet vergeleken met de apostelen? Die dienden toch ook tot aan hun overlijden?
Zeker. Dat is om praktische redenen. De opleiding is duur en ervaring is van groot belang bij het werk. Maar het toezicht vanuit de andere ouderlingen moet juist daarom zo onafhankelijk mogelijk zijn.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:21 Maar het ambt van predikant is toch wel voor het leven? Dat heb ik tenminste wel altijd zo begrepen. Wordt dat niet vergeleken met de apostelen? Die dienden toch ook tot aan hun overlijden?
De diakenen uit Handelingen toch ook? Volgens mij zijn ze allemaal de marteldood gestorven.
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

MGG schreef: 29 apr 2023, 00:21
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:05 Waarom gaat die vergelijking met het curatorium mank? En welke Bijbelse onderbouwing moet het curatorium geven?

Een dominee heeft een roeping voor het leven, ouderlingen en diakenen niet. Dus die vergelijking gaat wel mank.
Omdat de keus voor een curatorium met Bijbelteksten onderbouwd is. Mocht de synode een maximaal termijn voor ambstdragers instellen, dan moet dit vanuit de Bijbel onderbouwd worden.

Waar lees je in de Bijbel dat dominees een roeping voor het leven hebben en ouderlingen en diakenen niet?
Met welke bijbelteksten is het curatorium onderbouwd? Ik ben wel heel benieuwd. Ik kan enkele teksten noemen die je met enige fantasie kunt gebruiken.

Los daarvan zou het beter zijn geweest als de afwijkingen van de DKO met bijbelteksten onderbouwd werden. Maar dat terzijde.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:24
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:21Omdat de keus voor een curatorium met Bijbelteksten onderbouwd is. Mocht de synode een maximaal termijn voor ambstdragers instellen, dan moet dit vanuit de Bijbel onderbouwd worden.
Waar kan ik lezen dat de keuze voor een curatorium met Bijbelteksten is onderbouwd? En welke teksten zijn dat dan?

En hoe kom je bij je laatste bewering? Waarom moet dit Bijbels onderbouwd worden? Welke Bijbelse toegevoegde functie heeft dat?
Ik had oprecht verwacht dat jij dat wel zou weten. Ik zou zeggen kijk even op Refoweb.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/53 ... ratorium-/

Kan een synode zonder Bijbelse onderbouwing bepalen hoelang God Zijn roeping maximaal geldig is?
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk geen bijbeltekst die het bestaan van een curatorium voorschrijft. Dat is een prima instelling, maar heeft weinig bijbelse papieren. Bovendien is dat ook een instelling die reguleert wie er wel en niet zijn roeping mag volgen.

Er is niets mis met goed gereformeerd gezond verstand.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

DDD schreef: 29 apr 2023, 00:27
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:21
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:05 Waarom gaat die vergelijking met het curatorium mank? En welke Bijbelse onderbouwing moet het curatorium geven?

Een dominee heeft een roeping voor het leven, ouderlingen en diakenen niet. Dus die vergelijking gaat wel mank.
Omdat de keus voor een curatorium met Bijbelteksten onderbouwd is. Mocht de synode een maximaal termijn voor ambstdragers instellen, dan moet dit vanuit de Bijbel onderbouwd worden.

Waar lees je in de Bijbel dat dominees een roeping voor het leven hebben en ouderlingen en diakenen niet?
Met welke bijbelteksten is het curatorium onderbouwd? Ik ben wel heel benieuwd. Ik kan enkele teksten noemen die je met enige fantasie kunt gebruiken.

Los daarvan zou het beter zijn geweest als de afwijkingen van de DKO met bijbelteksten onderbouwd werden. Maar dat terzijde.
De DKO heeft volgens mij de termijnen o.a. ingesteld om de roomse structuur/hiërarchie te voorkomen. Het is al lange tijd zo dat de DKO op dit punt niet wordt nageleefd. Praktisch niemand maakt hier een punt van en de Bijbelse onderbouwing ontbreekt. Wat mij betreft is het prima dat deze papieren regel is afgeschaft.

Geloof jij of GG-lid werkelijk dat God standaard vooraf een maximaal termijn aan Zijn roeping verbindt?
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

DDD schreef: 29 apr 2023, 00:41 Dat is natuurlijk geen bijbeltekst die het bestaan van een curatorium voorschrijft. Dat is een prima instelling, maar heeft weinig bijbelse papieren. Bovendien is dat ook een instelling die reguleert wie er wel en niet zijn roeping mag volgen.

Er is niets mis met goed gereformeerd gezond verstand.
Klopt een curatorium is niet voorgeschreven, maar de keuze voor een curatorium hangt o.a. samen met bijbelteksten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6729
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Seksueel misbruik

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 29 apr 2023, 00:45
DDD schreef: 29 apr 2023, 00:41 Dat is natuurlijk geen bijbeltekst die het bestaan van een curatorium voorschrijft. Dat is een prima instelling, maar heeft weinig bijbelse papieren. Bovendien is dat ook een instelling die reguleert wie er wel en niet zijn roeping mag volgen.

Er is niets mis met goed gereformeerd gezond verstand.
Klopt een curatorium is niet voorgeschreven, maar de keuze voor een curatorium hangt o.a. samen met bijbelteksten.
Welke Bijbelteksten dan? Je hebt er nog geen één genoemd... En dat antwoord van Refoweb vind ik niet echt steekhoudend.
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

MGG schreef: 29 apr 2023, 00:43
DDD schreef: 29 apr 2023, 00:27
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:21
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:05 Waarom gaat die vergelijking met het curatorium mank? En welke Bijbelse onderbouwing moet het curatorium geven?

Een dominee heeft een roeping voor het leven, ouderlingen en diakenen niet. Dus die vergelijking gaat wel mank.
Omdat de keus voor een curatorium met Bijbelteksten onderbouwd is. Mocht de synode een maximaal termijn voor ambstdragers instellen, dan moet dit vanuit de Bijbel onderbouwd worden.

Waar lees je in de Bijbel dat dominees een roeping voor het leven hebben en ouderlingen en diakenen niet?
Met welke bijbelteksten is het curatorium onderbouwd? Ik ben wel heel benieuwd. Ik kan enkele teksten noemen die je met enige fantasie kunt gebruiken.

Los daarvan zou het beter zijn geweest als de afwijkingen van de DKO met bijbelteksten onderbouwd werden. Maar dat terzijde.
De DKO heeft volgens mij de termijnen o.a. ingesteld om de roomse structuur/hiërarchie te voorkomen. Het is al lange tijd zo dat de DKO op dit punt niet wordt nageleefd. Praktisch niemand maakt hier een punt van en de Bijbelse onderbouwing ontbreekt. Wat mij betreft is het prima dat deze papieren regel is afgeschaft.

Geloof jij of GG-lid werkelijk dat God standaard vooraf een maximaal termijn aan Zijn roeping verbindt?
Wat bedoel je dat praktisch niemand daar een punt van maakt? Er zijn natuurlijk wel degelijk ambtsdragers genoeg geweest, die zich wél aan de DKO hielden. Maar ook als dat de helft is van de nieuw benoemde ambtsdragers, dan vervult de andere helft al snel vrijwel alle plaatsen.

Ik geloof inderdaad niet dat God mensen roept om tegen de kerkorde in zichzelf opnieuw te benoemen. God is geen God van wanorde, maar van vrede. En ik betwijfel ook of er zegen op rust om zulk beleid dan maar te legitimeren door de regels aan te passen. Ik maak mij er verder niet druk om, maar ik vind het geen wijs optreden.

Het hele idee dat ambtsdragers niemand kunnen vinden die zo godsvruchtig is als zijzelf, vind ik al zorgwekkend. Ik betwijfel echt of dat goed samengaat met voldoende zelfkennis en Godskennis.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6729
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Seksueel misbruik

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 29 apr 2023, 00:43Geloof jij of GG-lid werkelijk dat God standaard vooraf een maximaal termijn aan Zijn roeping verbindt?
God is een God van orde. Wij zijn maar mensen, voorbijgangers en God heeft ons ten diepste helemaal niet nodig. En juist vanuit die gestalte is het veel beter om in een ordelijke weg daarin ook Gods leiding te zien.
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

De Bijbel zegt ons overigens niet dat God een God van orde is. Maar dat verder terzijde. Hij is in ieder geval ook geen God van wanorde. Alleen stelt de apostel daartegenover vrede. Orde kan er in de kerk zijn, als die maar voortkomt uit de gestalte van vrede. Anders is het geen orde die God behaagt.

En daar zit hier precies het probleem, vrees ik. Men streeft wel naar orde, maar de vrede waarover de apostel spreekt, is wat minder in het oog. Want dan gaat het over dienstbaarheid, en niet over heersen. Dat staat haaks op het beleid in sommige reformatorische kerkgemeenschappen.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:59
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:45
DDD schreef: 29 apr 2023, 00:41 Dat is natuurlijk geen bijbeltekst die het bestaan van een curatorium voorschrijft. Dat is een prima instelling, maar heeft weinig bijbelse papieren. Bovendien is dat ook een instelling die reguleert wie er wel en niet zijn roeping mag volgen.

Er is niets mis met goed gereformeerd gezond verstand.
Klopt een curatorium is niet voorgeschreven, maar de keuze voor een curatorium hangt o.a. samen met bijbelteksten.
Welke Bijbelteksten dan? Je hebt er nog geen één genoemd... En dat antwoord van Refoweb vind ik niet echt steekhoudend.
Ironisch, gezien de aan jouw gestelde vragen nog op een antwoord wachten. Ook in het topic wat doen we vandaag. (Ik zie dat je ondertussen 1 vraag beantwoord heb.)
Ik hoop morgen of volgende week wat teksten voor je op een rijtje te zetten. Prima dat je een link die ik deel af doet als niet echt steekhoudend, maar beargumenteer dan ook waarom.
Laatst gewijzigd door MGG op 29 apr 2023, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

DDD schreef: 29 apr 2023, 01:02
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:43
DDD schreef: 29 apr 2023, 00:27
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:21

Omdat de keus voor een curatorium met Bijbelteksten onderbouwd is. Mocht de synode een maximaal termijn voor ambstdragers instellen, dan moet dit vanuit de Bijbel onderbouwd worden.

Waar lees je in de Bijbel dat dominees een roeping voor het leven hebben en ouderlingen en diakenen niet?
Met welke bijbelteksten is het curatorium onderbouwd? Ik ben wel heel benieuwd. Ik kan enkele teksten noemen die je met enige fantasie kunt gebruiken.

Los daarvan zou het beter zijn geweest als de afwijkingen van de DKO met bijbelteksten onderbouwd werden. Maar dat terzijde.
De DKO heeft volgens mij de termijnen o.a. ingesteld om de roomse structuur/hiërarchie te voorkomen. Het is al lange tijd zo dat de DKO op dit punt niet wordt nageleefd. Praktisch niemand maakt hier een punt van en de Bijbelse onderbouwing ontbreekt. Wat mij betreft is het prima dat deze papieren regel is afgeschaft.

Geloof jij of GG-lid werkelijk dat God standaard vooraf een maximaal termijn aan Zijn roeping verbindt?
Wat bedoel je dat praktisch niemand daar een punt van maakt? Er zijn natuurlijk wel degelijk ambtsdragers genoeg geweest, die zich wél aan de DKO hielden. Maar ook als dat de helft is van de nieuw benoemde ambtsdragers, dan vervult de andere helft al snel vrijwel alle plaatsen.

Ik geloof inderdaad niet dat God mensen roept om tegen de kerkorde in zichzelf opnieuw te benoemen. God is geen God van wanorde, maar van vrede. En ik betwijfel ook of er zegen op rust om zulk beleid dan maar te legitimeren door de regels aan te passen. Ik maak mij er verder niet druk om, maar ik vind het geen wijs optreden.

Het hele idee dat ambtsdragers niemand kunnen vinden die zo godsvruchtig is als zijzelf, vind ik al zorgwekkend. Ik betwijfel echt of dat goed samengaat met voldoende zelfkennis en Godskennis.
Behalve op rw en rf heb ik nog nooit iemand hierover een punt horen maken. Ook bij de aanpassing van de DKO ging dit punt geruisloos voorbij. Op grond daarvan concludeer ik dat het nauwelijks leeft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6729
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Seksueel misbruik

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 29 apr 2023, 01:08
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 00:59
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:45
DDD schreef: 29 apr 2023, 00:41 Dat is natuurlijk geen bijbeltekst die het bestaan van een curatorium voorschrijft. Dat is een prima instelling, maar heeft weinig bijbelse papieren. Bovendien is dat ook een instelling die reguleert wie er wel en niet zijn roeping mag volgen.

Er is niets mis met goed gereformeerd gezond verstand.
Klopt een curatorium is niet voorgeschreven, maar de keuze voor een curatorium hangt o.a. samen met bijbelteksten.
Welke Bijbelteksten dan? Je hebt er nog geen één genoemd... En dat antwoord van Refoweb vind ik niet echt steekhoudend.
Ironisch, gezien je de aan jouw gestelde vragen nog op een antwoord wachten. Ook in het topic wat doen we vandaag. (Ik zie dat je ondertussen 1 vraag beantwoord heb.)
Ik hoop morgen of volgende week wat teksten voor je op een rijtje te zetten. Prima dat je een link die ik deel af doet als niet echt steekhoudend, maar beargumenteer dan ook waarom.
Dat laatste is niet zo moeilijk. Er is geen Bijbeltekst genoemd in dat artikel.

Maar goed, ik wacht wel op de Bijbelteksten.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 01:03
MGG schreef: 29 apr 2023, 00:43Geloof jij of GG-lid werkelijk dat God standaard vooraf een maximaal termijn aan Zijn roeping verbindt?
God is een God van orde. Wij zijn maar mensen, voorbijgangers en God heeft ons ten diepste helemaal niet nodig. En juist vanuit die gestalte is het veel beter om in een ordelijke weg daarin ook Gods leiding te zien.
Die 'ordelijke weg' was pas in 1619 vastgesteld. Ik ben geen historicus, maar volgens mij diende de diakenen in de eerste christelijke gemeente heel wat langer dan de paar jaar die de dko 1619 voorschrijft. Wil jij de DKO 1619 naleven?
Plaats reactie