Vraag (algemeen)

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Het is wel de vraag of het goed is als mensen 25 jaar in de kerkenraad zitten. Ik vind tweemaal 8 jaar al een hele belasting. Als de kinderen het huis uit zijn, is het misschien een ander verhaal, maar zolang je kinderen onder de 16 hebt, vraag ik me af of het een goed idee is om meer dan vijf, zes jaar ambtsdrager te zijn.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bruna »

Ik vind ook dat 25 jaar in kerkenraad niet ideaal is. Maar het gebeurt wel.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Ik vind het wel prettig als er veel ervaring in een kerkenraad zit. Gezien de stemmingen vindt het overgrote deel van de mansleden dit ook.
vriend-en-metgezel
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door vriend-en-metgezel »

MGG schreef: 27 apr 2023, 22:50 Ik vind het wel prettig als er veel ervaring in een kerkenraad zit. Gezien de stemmingen vindt het overgrote deel van de mansleden dit ook.
Dat laatste kan ook andere redenen hebben: mensen vinden het wellicht gênant om iemand weg te stemmen die niet slecht functioneerde of kennen eenvoudigweg de tegenkandidaten niet zo goed.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bruna »

Bruna schreef: 27 apr 2023, 22:38 Ik vind ook dat 25 jaar in kerkenraad niet ideaal is. Maar het gebeurt wel.
Bedoel het meer vanuit de persoon zelf en zijn gezin. Het kan heel veel tijd vergen en impact hebben.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1960
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Voorstel: In het geval van een veelvoud van 2 termijnen in de kerkenraad, krijgt de man geen lintje, maar zijn vrouw en kinderen.

Overigens denk ik, dat veel mensen die een lintje weigeren het doorgaans ook lastig vinden om complimenten te incasseren.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 27 apr 2023, 22:24 Het is wel de vraag of het goed is als mensen 25 jaar in de kerkenraad zitten. Ik vind tweemaal 8 jaar al een hele belasting. Als de kinderen het huis uit zijn, is het misschien een ander verhaal, maar zolang je kinderen onder de 16 hebt, vraag ik me af of het een goed idee is om meer dan vijf, zes jaar ambtsdrager te zijn.
Het is voor de bestuurscultuur ook heel gezond als mensen na bepaalde tijd weer uitstromen.
Robbie
Berichten: 77
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Robbie »

Bruna schreef:
Bruna schreef: 27 apr 2023, 22:38 Ik vind ook dat 25 jaar in kerkenraad niet ideaal is. Maar het gebeurt wel.
Bedoel het meer vanuit de persoon zelf en zijn gezin. Het kan heel veel tijd vergen en impact hebben.
Eens. Op een gegeven moment kan de situatie ontstaan dat zo'n langzittende ambtsdrager geen lid meer is van de kerkenraad, maar dat hij de kerkenraad zelf is.
Anderzijds weet ik ook wel van situaties waar het heel goed was dat iemand lang in de kerkenraad zat, omdat er zo langdurig stabiliteit in het pastorale werk ontstond.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Volgens mij gaat het erom om te dienen zolang de Heere roept om het ambt te vervullen, hoewel dat pittig kan zijn voor het gezin. Ik ga er ook vanuit dat als de Heere roept, het ook de Heere is die duidelijk maakt wanneer je mag stoppen met ambtelijk werk(hoewel ik daar niet vaak van hoor). Het zou overigens bijzonder zijn dat ouderlingen/diakenen na bepaalde termijnen zouden moeten aftreden en een predikant niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 28 apr 2023, 10:16 Volgens mij gaat het erom om te dienen zolang de Heere roept om het ambt te vervullen, hoewel dat pittig kan zijn voor het gezin. Ik ga er ook vanuit dat als de Heere roept, het ook de Heere is die duidelijk maakt wanneer je mag stoppen met ambtelijk werk(hoewel ik daar niet vaak van hoor). Het zou overigens bijzonder zijn dat ouderlingen/diakenen na bepaalde termijnen zouden moeten aftreden en een predikant niet.
Dit zijn waardevolle gedachten. Ik merk ook verschil tussen een roeping zoals dat ervaren wordt bij de eerste verkiezing en een grotere mate van vanzelfsprekendheid bij een volgende verkiezing. Ik vind continuering geen vanzelfsprekende zaak, omdat je een roeping hebt voor een ambt die een bepaalde termijn duurt. Dan kan je die termijn niet levenslang oprekken, zonder grondige overtuiging en een herbevestiging van je roeping.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 28 apr 2023, 10:16 Volgens mij gaat het erom om te dienen zolang de Heere roept om het ambt te vervullen, hoewel dat pittig kan zijn voor het gezin. Ik ga er ook vanuit dat als de Heere roept, het ook de Heere is die duidelijk maakt wanneer je mag stoppen met ambtelijk werk(hoewel ik daar niet vaak van hoor). Het zou overigens bijzonder zijn dat ouderlingen/diakenen na bepaalde termijnen zouden moeten aftreden en een predikant niet.
Zo gek is dat helemaal niet. Het zijn twee verschillende rollen. In het ene geval is het ook je dagelijks werk, waar je een opleiding voor volgde.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 28 apr 2023, 10:16 Volgens mij gaat het erom om te dienen zolang de Heere roept om het ambt te vervullen, hoewel dat pittig kan zijn voor het gezin. Ik ga er ook vanuit dat als de Heere roept, het ook de Heere is die duidelijk maakt wanneer je mag stoppen met ambtelijk werk(hoewel ik daar niet vaak van hoor). Het zou overigens bijzonder zijn dat ouderlingen/diakenen na bepaalde termijnen zouden moeten aftreden en een predikant niet.
Uit mijn nabije omgeving weet ik dat ook het mogen stoppen heel duidelijk ervaren kan worden.
Wat er aan de hand was, wist de gemeente niet, maar tijdens de leesdienst gebeurde er merkbaar iets bij de dienstdoende ouderling.
Later vertelde hij dat op dat moment als het ware de last van het ambt van hem afgenomen en hij zich dus niet meer verkiesbaar stelde.

Overigens zal ik ook geen kwaad woord spreken van die ambtsdrager die na een eerlijke afweging voor Gods aangezicht moet vaststellen dat gezin en werk niet langer zijn te combineren met een ambt.
-
Robbie
Berichten: 77
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Robbie »

Herman schreef:
Piet Puk schreef: 28 apr 2023, 10:16 Volgens mij gaat het erom om te dienen zolang de Heere roept om het ambt te vervullen, hoewel dat pittig kan zijn voor het gezin. Ik ga er ook vanuit dat als de Heere roept, het ook de Heere is die duidelijk maakt wanneer je mag stoppen met ambtelijk werk(hoewel ik daar niet vaak van hoor). Het zou overigens bijzonder zijn dat ouderlingen/diakenen na bepaalde termijnen zouden moeten aftreden en een predikant niet.
Dit zijn waardevolle gedachten. Ik merk ook verschil tussen een roeping zoals dat ervaren wordt bij de eerste verkiezing en een grotere mate van vanzelfsprekendheid bij een volgende verkiezing. Ik vind continuering geen vanzelfsprekende zaak, omdat je een roeping hebt voor een ambt die een bepaalde termijn duurt. Dan kan je die termijn niet levenslang oprekken, zonder grondige overtuiging en een herbevestiging van je roeping.
Toch hoor ik vaak van mensen die"levenslang" dienen, dat ze hun ambt niet durven neer te leggen omdat het de Heere was die geroepen heeft. En bij elke herverkiezing zeggen ze weer ja omdat ze "van de gemeente en mitsdien van de Heere" geroepen zijn, zie het klassieke formulier. Tijdsduur, consequenties voor gezin e.d. komt dan op de tweede plaats.
Overigens zei een GG-predikant eens: de taken voor de man liggen in de eerste plaats in zijn gezin, in de tweede plaats in ijn werk en in de derde plaats in zijn ambt.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Gezin, werk, kerk. Die hoor ik ook vaker. Praktijk is vaak anders
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 28 apr 2023, 10:36
Piet Puk schreef: 28 apr 2023, 10:16 Volgens mij gaat het erom om te dienen zolang de Heere roept om het ambt te vervullen, hoewel dat pittig kan zijn voor het gezin. Ik ga er ook vanuit dat als de Heere roept, het ook de Heere is die duidelijk maakt wanneer je mag stoppen met ambtelijk werk(hoewel ik daar niet vaak van hoor). Het zou overigens bijzonder zijn dat ouderlingen/diakenen na bepaalde termijnen zouden moeten aftreden en een predikant niet.
Uit mijn nabije omgeving weet ik dat ook het mogen stoppen heel duidelijk ervaren kan worden.
Wat er aan de hand was, wist de gemeente niet, maar tijdens de leesdienst gebeurde er merkbaar iets bij de dienstdoende ouderling.
Later vertelde hij dat op dat moment als het ware de last van het ambt van hem afgenomen en hij zich dus niet meer verkiesbaar stelde.

Overigens zal ik ook geen kwaad woord spreken van die ambtsdrager die na een eerlijke afweging voor Gods aangezicht moet vaststellen dat gezin en werk niet langer zijn te combineren met een ambt.
Ik heb in mijn eigen gemeente ook duidelijk gehoord van een ambtsdrager die duidelijkheid kreeg dat hij stoppen moest. Maar meestal niet, dan stoppen ze vanwege de ouderdom(wat ik dan hoor). Uiteraard een legitieme reden, maar volgens mij mag dan het van de Heere zelf weten dat je stoppen mag niet ontbreken. Ofwel: het lijkt incidenteel te zijn dat daar duidelijkheid over is.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 28 apr 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie