De kleine lettertjes van het Evangelie

Evangelist
Berichten: 545
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Evangelist »

Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 20:35
Evangelist schreef: 15 apr 2023, 17:46 Ad 1) Door het te herhalen wordt het niet noodzakelijkerwijs méér waar. Nee, Paulus ging niet op de thee bij dwaalleraren. Maar dat zit precies mijn grote kritiekpunt op Van den Brink, namelijk dat hij deze of soortgelijke grote woorden gebruikt over medebroeders in de bediening, terwijl daar geen grond voor is. Is er niets mis? Nee, dat zeg ik niet. En er is ook zeker ruimte voor correctie van eenzijdigheden. Maar het oordeel "valse prediking" gaat heel erg ver, wat mij betreft zelfs laakbaar ver als het gaat om de prediking binnen de (O)GG(iN). Ik ken binnen deze verbanden geen enkele predikant die mensen willen afhouden van het waar zaligmakend geloof. Als je echt op deze toon meent te willen en te moeten spreken, dan loop je het gevaar, eenzelfde soort beoordeling te krijgen. Moet ik een prediking waarin wél de oproep tot geloof klinkt, maar waar nauwelijks aandacht wordt besteed aan het werk van de Heilige Geest en het recht van God dan ook als 'valse prediking' betitelen, waarbij het zielenheil van mensen op het spel staat? Kortom: je kunt wel net doen alsof je een Reformatie à la Luther op gang wil brengen, maar op dat niveau liggen de zaken gewoonweg niet.
Ad 2) Het aanbod van genade, het geloven in Hem, het komen tot Hem is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar als je eenzijdigheid constateert in het aanbod van genade, of de begrenzing daarvan, moet je niet vervolgens een andere eenzijdigheid introduceren als 'oplossing'. Het verlangen om het terug te brengen naar een deel van de prediking, zodat het daardoor bespreekbaar zou zijn, verraadt juist dat ds. Kieviet in zijn bespreking terecht de vinger op de zere plek legt. De werkelijkheid is nu eenmaal veel gecompliceerder en genuanceerder dan je voor waar wilt hebben. Concreet: je kunt niet Bijbels evenwichtig over het aanbod van genade spreken en de nodiging om tot Christus te komen, als je niet ook spreekt over de noodzaak van wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest. Dat is echt onmogelijk. Net zoals je niet Bijbels evenwichtig over heiligmaking kunt spreken, als je over de rechtvaardigmaking zwijgt. Juist onze jongeren moeten daarom toegerust worden in het evenwicht van de Schrift.
Ad 3)Uiteraard begrijp ik wat je bedoelt; ik wilde nu juist aangeven dat je vergelijking met de DL totaal niet opgaat. In de begrenzing blijven de DL evenwichtig. Dat doet bijvoorbeeld ook iemand als ds. C. Harinck, bij het benoemen van eenzijdigheden in de prediking. Helaas doet Van den Brink dat niet. Als je iets stelt of opschrijft, moet je je ook rekenschap geven van de uitwerking die het geschrevene kan hebben. Als Van den Brink tot een volwassen gesprek wilde komen met predikanten uit de breedte van (O)GG(iN) is dat nu juist verderweg dan ooit.

Tot slot: Van den Brink ziet een groot manco in het ontbreken van het aanbod van genade; hij schrijft een boek over de DL. In dat boek is de lezing over de kleine lettertjes helemaal opgenomen; dat betekent dat hij er nog niets van teruggenomen heeft. Dus ook niet de valse beschuldiging dat voor de verworpenen de genade alleen gepredikt wordt om het oordeel des te zwaarder te maken. Deze beschuldiging is zó zwaar en onwaar dat ik innerlijk behoorlijk mijn best moet doen om Van den Brink serieus te nemen, waar hij wel ware dingen zegt. Onlangs heeft ds. H.J. Agteresch (GG Werkendam) daarover in een preek hele behartenswaardige dingen gezegd:
ds. H.J. Agteresch schreef:"Gemeente, over de leer gegrond op Gods Woord... Dan zie je dat het ook waar is dat je aan één kant van het bootje gaat hangen, of aan de andere kant. En bij beide kanten is het gevaarlijk, want het bootje kan kapseizen. Dan zijn er mensen die in de prediking maar ook in hun denken heel sterk het werk van de Heilige Geest benadrukken; het eenzijdige werk van God. (En gemeente: er niks vanaf!) Maar ze zijn bang voor de verantwoordelijkheid; bang zijn voor het Evangelie. Dan kan je dus vóór de oude waarheid zijn, terwijl je er niet uit leeft. Dan kapseis je en dan kom je eeuwig om! Dat is één kant. Er is ook een andere kant: precies andersom! Er zijn mensen die dragen uit, ook in de prediking van het Woord va God, die leggen héél sterk de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens. Eigenlijk, als je zo naar ze luistert, leggen ze zelfs een vermogen in de mens. En voortdurend ook de oproep: Je moet geloven! Je moet aannemen! Maar het werk van de Heilige Geest, zo eenzijdig, dat functioneert niet in de prediking.
En gemeente, u bent niet van mij gewend dat ik namen noem, maar ik wil ze vanavond wel noemen. Ik wil u en jullie allen waarschuwen ook voor de toenemende mogelijkheden voor de site www.geloofstoerusting.nl. Daar word je vaak bedrogen. Dan denk ik aan uitspraken en preken van ds. G.A. van den Brink. Hij maakt een karikatuur van de gereformeerde leer, zoals wij daaronder mogen zitten. Wat hij zegt, is laster! En daarom jonge mensen: Geloof het niet! Het is niet waar! Als hij bijvoorbeeld zegt - als ik bijvoorbeeld deze tekst aanhaal in uw midden: 'Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege alsof God door ons bade, wij bidden u van Christuswege: laat u met God verzoenen!' - dat ik dat zou zeggen om de schuld te vermeerderen. O gemeente, dat is mijn hartelijke uitzien, maar daar gebruik ik andere woorden voor. Maar als ik deze tekst in uw midden aanhaal, dan heb ik maar één doel voor ogen: het hartelijke uitzien dat u zich als een arme verloren zondaar met God laat verzoenen en niet anders! En als dat omgedraaid in de wereld gebracht wordt, is dat leugen en laster en dat moeten we nooit geloven! En daarom: Waakt!"
1) Allereerst: ik heb dr. Van den Brink nergens de algehele prediking in de (O)GG(iN) horen veroordelen. Volgens mij heeft hij gezegd: kleine lettertjes komen daar voor. En er zijn mensen die lijden onder de deze prediking. Dus lijden onder de Blijde Boodschap! Niet tot zekerheid kunnen komen o.a. door een dergelijke prediking. Dan moet benoemd kunnen worden dat deze prediking verkeerd is. Dat dit een vals evangelie is. Niet zomaar een eenzijdigheid die wat correctie behoeft. De meeste dwaalleraren zeggen ook waarheden, dat is het punt niet. De angel zit helaas in de halve waarheden en leugens. Je lijkt te suggereren dat Van den Brink een prediking zou voorstaan waarin wel opgeroepen wordt tot geloof maar de zonde niet duidelijk wordt benoemd en dus Gods recht feitelijk wordt verzwegen. Maar dat kom ik bij Van den Brink nergens tegen.
2) Van den Brink signaleert kleine lettertjes en daar moet een streep door, dat is inhoud van de oplossing. Het Evangelie moet klinken, de Blijde boodschap! Nogmaals: het aanbod van genade verduisteren met kleine letters is niet maar een eenzijdigheid. Het is het verdraaien van het evangelie! Daar ligt het probleem. Er wordt dus ook geen andere eenzijdigheid geïntroduceerd als oplossing, hoe kom je erbij? Wat bedoel je er precies mee dat volgens Van den Brink de noodzaak van wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest niet aan de orde zou hoeven komen? Als dit zo is, dan in de context van de kleine lettertjes. Wij kunnen vroom zeggen: wij moeten wedergeboren worden (in de lijdende vorm dus). Wij kunnen dan dus achterover leunen want God moet het doen. Hetzelfde geldt voor de Heilige Geest. Als Hij niet werkt, ach, dan kunnen wij niet bekeerd worden. Met andere woorden: de oproep tot bekering die in de hele Bijbel naar ons toekomt wordt dan verdraaid naar een oproep tot bekeerd worden. Het is allebei waar en toch wordt de Bijbel verdraaid. Dan nog een opmerking over Bijbels evenwichtig prediken. Waar staat in de Bijbel dat er evenwichtig gepreekt moet worden? Mensen oproepen tot bekering is niet een theologisch verantwoorde verhandeling houden over goddelijke waarheden. Het is het zoeken naar het behoud van mensen. En afhankelijk van de toehoorders kan dat zomaar eenzijdig zijn. Jona zou bij ons dus niet op de kansel komen, denk ik. Maar Nineve zal blij geweest zijn met hem. Zegt dat ons niets?
3) De vergelijking met de DL laat ik verder rusten. Ik vind de begrenzing van Van den Brink acceptabel en jij niet. De vraag of je je rekenschap moet geven van de uitwerking is wel een goede vraag. Het probleem is dat dit geen liggingsverschil is. Het gaat om hemel of hel. Dus de waarheid moet gezegd worden. En wat als je als predikant ziet dat een groot gedeelte van de vaak zelfs belijdende leden niet naar het Avondmaal gaat? Een wijs predikant die het welzijn van zijn gemeente op het oog heeft, zou meer dan open staan voor een gesprek met collega’s die de oorzaken aan kunnen wijzen. Ik vind het dan ook juist zeer onvolwassen van predikanten dat de meesten het gesprek niet aandurven. Vooral omdat er wel aantoonbaar verkeerde interpretaties van de boodschap van Van den Brink naar voren worden gebracht.
4) Wat betreft de woorden van Ds Agteresch: fijn dat hij toch reclame maakt voor www.geloofstoerusting.nl.
Nog een reactie, al kan ik me inmiddels de vermoeidheid van @huisman zeer voorstellen.
Ad 1) Ja, die veroordeling over de prediking in de (O)GG(iN) klinkt bij Van den Brink wel! Dat hele verhaal met die kleine lettertjes is terug te brengen tot de stelling van Van den Brink dat het evangelie alleen maar verkondigd wordt aan de verworpenen, opdat het oordeel zwaarder wordt. Die hele stelling klopt gewoon niet. Dan ontvalt toch ook het fundament onder zijn lezing weg? Opnieuw zeg je nu dat het wel om een 'vals evangelie' moet gaan, en gebruik je het woord 'dwaalleraren'. Weet je wel dat je daarmee uitspreekt dat er geen mensen zalig kunnen worden onder die prediking? Gelukkig wijst de praktijk het tegendeel uit!
Ad 2a) Maar die kleine lettertjes zijn er dus niet! Zie het citaat dat ik van ds. H.J. Agteresch gaf. Er is voldoende aan gebrek aan te wijzen in de prediking binnen de (O)GG(iN), maar niet dat er onoprecht en bewust een evangelie gebracht wordt, waarin de kernboodschap van het heil achterwege wordt gelaten, verdraaid of vervalst wordt. Het kan misschien mager zijn, het zou misschien wat minder bedekt moeten, maar de stelling over die kleine lettertjes is gewoon laakbaar.
2b) Maar in je reactie onder 2 laat je zien wat er achter je felle verdediging van Van den Brink zit. Wat je schrijft achter "Wij kunnen vroom zeggen..." Wat erg dat je mijn woorden zo duidt! Ik heb nergens beweerd dat we achterover moeten leunen. Integendeel zelfs. Evenmin heb ik betoogd dat er een theologische verhandeling gehouden moet worden over Goddelijke waarheden. Kennelijk lees je de bijdrage die tegen jou ingaan met die leesbril op, en lukt het je maar moeilijk om echt te lezen wat er staat. Een preek kan inderdaad een eenzijdige spits hebben, overigens niet afhankelijk van de hoorders, maar afhankelijk van de tekst! Tegelijk moet in elke preek niet alleen de naam van Christus klinken, niet alleen de nodiging om tot Hem te komen, maar ook moet in het geheel van de prediking (p[reken bij elkaar in een gemeente) de gepastheid, de dierbaarheid, de beminnelijkheid en de noodzakelijk van Hem gepredikt worden, zonde en genade, maar ook hoe een verloren Adamskind en een heilige Zaligmaker nu bij elkaar komen. Dan mag het verkiezende werk van de Vader uitgelegd worden en het toepassende werk van de Heilige Geest. Niet om maar achterover te leunen, maar omdat er veel meer in de Bijbel staan dan het aanbod van genade.
2c) Neem nog even Johannes 3 erbij, waarin de Heere Jezus een gesprek aangaat met Nicodemus. Komt Christus bij de oproep tot geloof? Zeker! Maar Hij begint heel scherp: 'U moet wederomgeboren worden, anders kunt u het Koninkrijk van God niet zien!' Misschien zou jij van zo'n preek zeggen: Nou, daar zorgt de Heere Jezus ervoor dat Nicodemus achterover gaat leunen, omdat God het moet doen. Of zou het kunnen dat je zó gebrand bent op het verdedigen van de stellingen van Van den Brink dat je elke nuance inmiddels kwijt bent in dit debat? Juist je voorbeeld van Jona is een goed voorbeeld dat Van den Brink echt eenzijdig is. Jona bracht louter een oordeelsprediking; geen enkele oproep tot geloof. Ik vraag me af of de inwoners van Ninevé er zo blij mee waren. Ze weenden, hulden zich in zak en as, en Jona zat zich te verbijten over Gods genade die Hij daarin aan het werk zag.
Ad 3) Wat ik bedoelde met de uitwerking betreft niet alleen Van den Brink, maar heel geloofstoerusting, (waar hij - zie de post van @Bezorgd - wel een enorm groot podium krijgt, alsof er maar weinig anderen meer zijn). Bij geloofstoerusting komen veel serieuze, kerkelijke jongeren, die aangesproken worden door de eenvoudige en krachtige boodschap. Dat gecombineerd met de zangavonden en de liedkeuze geeft Geloofstoerusting wel een hele grote verantwoordelijkheid, of het geheel inderdaad het Bijbelse evenwicht behoudt. Jonge mensen zijn makkelijk te beïnvloeden en laten hun keuzes voor een niet gering deel ook afhangen van emoties. Het is belangrijk om dat te verdisconteren in de wijze waarop je de dingen naar voren brengt. Verschillende lezingen hebben het gevaar in zich dat jongeren niet op goede gronden denken oprecht te geloven, terwijl dat je na een tijdje toch moet zeggen: het was geen geloof, maar emotie. Ik zeg niet dat dat rechtstreeks aan Geloofstoerusting ligt, ook niet dat de sprekers dat beogen, maar juist spreken voor jongeren vraagt extra fjngevoeligheid voor de wijze van luisteren en beslissen door deze doelgroep. Ik vraag mij af, of dat wel voldoende gebeurt. Los daarvan vind ik het gevaarlijk dat er ook sprekers komen als Leander Janse, die ook veel voorgaat in Baptistische gemeenten. Jongeren kunnen dat moeilijk onderscheiden en krijgen zo mee dat het allemaal niet uitmaakt.
Ad 4) Jammer dat je niet op de pijnpunten die ds. Agteresch noemt, wilt ingaan. Hij legt namelijk precies uit waar de kernstelling van Van den Brink misgaat.
Hartelijke groet,
Evangelist
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: Ik zeg??? Ik zeg de Bijbel na. Waar staat in Handelingen 2 het woord 'wachten'? Hebben de joden een verstandskeuze gemaakt, vind je? Waar wacht je dan precies op?
Je vergat ‘per ongeluk’ een vers:

“ En als zij dit hoorden, werden zij 74verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij 75doen, mannen broeders?”

En de kanttekeningen:
74). Gr. werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan.
75). Namelijk om de verdiende straf te ontvlieden, vergeving onzer zonden te verkrijgen en zalig te worden.

En eigenlijk moet je Petrus toespraak dan ook even hierin betrekken!
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 15 apr 2023, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Evangelist
Berichten: 545
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Evangelist »

Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 21:10
KDD schreef: 15 apr 2023, 20:52 Ik las dit vandaag en dacht aan deze topic.
Ds. L. Vroegindeweij schreef:
Een andere lezer reageerde op ons artikel in het nummer van 21 Juli j.1. Daarin schreven we, dat voor een onbekeerde in Gods Woord beloften zijn met een voorwaarde. Wij noemden toen plaatsen, waar die beloften te vinden zijn. Ieder kan zich daarvan overtuigen. Daar is een welmenend aanbod van genade. Calvijn schrijft, dat de Heere Jezus als Verlosser aan alle Israëlieten zonder onderscheid was beloofd. Maar hoe gaat dat nu verder? Is het de mens, die deze aanbieding uit eigen kracht hoort en er gebruik van maakt? Neen. De aanbieding doet niets af aan het zaligmakend werk des Geestes en aan zijn noodzakelijkheid. Maar die nu die aanbieding hoort en tevens hoort, dat hij niets vermag, wat moet hij doen? Lodensteyn zegt ergens: „Wachten op en uitzien naar de Heere". Hij moet zijn knieën buigen en zeggen: „Heere, ik hoor, dat u mij de zaligheid aanbiedt en dat ik haar niet aan kan nemen, zonder uwen Geest. Wilt u mij helpen."
Ik denk dan aan Handelingen 2: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Wij hoeven niet te wachten en uit te zien: Hij is er al in Zijn aanbod. Wij moeten in geloof aannemen, dat is de oproep. En ja, dat aannemen wordt bewerkstelligd door de Heilige Geest.
Handelingen 2: 37-39 staat ná de preek van Petrus (vers 14-36). Een heel afsnijdende preek, waarin geen enkele oproep tot geloof klonk. Als Petrus amen zegt (vers 36 is het slot van zijn preek), heeft hij vooral gezegd dat ze zelf de weg van de zaligheid hebben afgesneden. En juist dat wordt door de Heilige Geest gebruikt. Gaan ze dan geloven? Nee, ze worden verslagen in het hart. En als zulke verslagenen gaan ze die levensbelangijke vraag stellen: Wat zullen wij doen?
Ook hier weer: focus op vers 38 en 39 is mooi, maar de context is wel belangrijk! Het lijkt net alsof je vers 14-37 wil wegstoppen in kleine lettertjes...
Hartelijke groet,
Evangelist
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Evangelist schreef: 15 apr 2023, 21:39
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 21:10
KDD schreef: 15 apr 2023, 20:52 Ik las dit vandaag en dacht aan deze topic.
Ds. L. Vroegindeweij schreef:
Een andere lezer reageerde op ons artikel in het nummer van 21 Juli j.1. Daarin schreven we, dat voor een onbekeerde in Gods Woord beloften zijn met een voorwaarde. Wij noemden toen plaatsen, waar die beloften te vinden zijn. Ieder kan zich daarvan overtuigen. Daar is een welmenend aanbod van genade. Calvijn schrijft, dat de Heere Jezus als Verlosser aan alle Israëlieten zonder onderscheid was beloofd. Maar hoe gaat dat nu verder? Is het de mens, die deze aanbieding uit eigen kracht hoort en er gebruik van maakt? Neen. De aanbieding doet niets af aan het zaligmakend werk des Geestes en aan zijn noodzakelijkheid. Maar die nu die aanbieding hoort en tevens hoort, dat hij niets vermag, wat moet hij doen? Lodensteyn zegt ergens: „Wachten op en uitzien naar de Heere". Hij moet zijn knieën buigen en zeggen: „Heere, ik hoor, dat u mij de zaligheid aanbiedt en dat ik haar niet aan kan nemen, zonder uwen Geest. Wilt u mij helpen."
Ik denk dan aan Handelingen 2: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Wij hoeven niet te wachten en uit te zien: Hij is er al in Zijn aanbod. Wij moeten in geloof aannemen, dat is de oproep. En ja, dat aannemen wordt bewerkstelligd door de Heilige Geest.
Handelingen 2: 37-39 staat ná de preek van Petrus (vers 14-36). Een heel afsnijdende preek, waarin geen enkele oproep tot geloof klonk. Als Petrus amen zegt (vers 36 is het slot van zijn preek), heeft hij vooral gezegd dat ze zelf de weg van de zaligheid hebben afgesneden. En juist dat wordt door de Heilige Geest gebruikt. Gaan ze dan geloven? Nee, ze worden verslagen in het hart. En als zulke verslagenen gaan ze die levensbelangijke vraag stellen: Wat zullen wij doen?
Ook hier weer: focus op vers 38 en 39 is mooi, maar de context is wel belangrijk! Het lijkt net alsof je vers 14-37 wil wegstoppen in kleine lettertjes...
1) Jij vindt dat hun verslagenheid geen geloof vereist? Waarom werden ze dan verslagen?
2) Ik focus helemaal niet op vers 38 en 39, maar op vers 41. Je begrijpt dus niet eens wat ik zeggen wil.
3) De joden wachten niet, maar zij namen gaarne aan. En dat is wat ik zeggen wil. In onze kerken wachten wij liever passief op iets, terwijl de joden zich actief bekeerden. En dit wordt in Handelingen 2 niet afgekeurd, integendeel.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 21:38
Cyrillus schreef: Ik zeg??? Ik zeg de Bijbel na. Waar staat in Handelingen 2 het woord 'wachten'? Hebben de joden een verstandskeuze gemaakt, vind je? Waar wacht je dan precies op?
Je vergat ‘per ongeluk’ een vers:

“ En als zij dit hoorden, werden zij 74verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij 75doen, mannen broeders?”

En de kanttekeningen:
74). Gr. werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan.
75). Namelijk om de verdiende straf te ontvlieden, vergeving onzer zonden te verkrijgen en zalig te worden.

En eigenlijk moet je Petrus toespraak dan ook even hierin betrekken!
zie mijn antwoord op evangelist
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6561
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 15 apr 2023, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6561
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 15 apr 2023, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Susanna »

Evangelist schreef: 15 apr 2023, 17:46 "Gemeente, over de leer gegrond op Gods Woord... Dan zie je dat het ook waar is dat je aan één kant van het bootje gaat hangen, of aan de andere kant. En bij beide kanten is het gevaarlijk, want het bootje kan kapseizen. Dan zijn er mensen die in de prediking maar ook in hun denken heel sterk het werk van de Heilige Geest benadrukken; het eenzijdige werk van God. (En gemeente: er niks vanaf!) Maar ze zijn bang voor de verantwoordelijkheid; bang zijn voor het Evangelie. Dan kan je dus vóór de oude waarheid zijn, terwijl je er niet uit leeft. Dan kapseis je en dan kom je eeuwig om! Dat is één kant. Er is ook een andere kant: precies andersom! Er zijn mensen die dragen uit, ook in de prediking van het Woord va God, die leggen héél sterk de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens. Eigenlijk, als je zo naar ze luistert, leggen ze zelfs een vermogen in de mens. En voortdurend ook de oproep: Je moet geloven! Je moet aannemen! Maar het werk van de Heilige Geest, zo eenzijdig, dat functioneert niet in de prediking.
En gemeente, u bent niet van mij gewend dat ik namen noem, maar ik wil ze vanavond wel noemen. Ik wil u en jullie allen waarschuwen ook voor de toenemende mogelijkheden voor de site www.geloofstoerusting.nl. Daar word je vaak bedrogen. Dan denk ik aan uitspraken en preken van ds. G.A. van den Brink. Hij maakt een karikatuur van de gereformeerde leer, zoals wij daaronder mogen zitten. Wat hij zegt, is laster! En daarom jonge mensen: Geloof het niet! Het is niet waar! Als hij bijvoorbeeld zegt - als ik bijvoorbeeld deze tekst aanhaal in uw midden: 'Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege alsof God door ons bade, wij bidden u van Christuswege: laat u met God verzoenen!' - dat ik dat zou zeggen om de schuld te vermeerderen. O gemeente, dat is mijn hartelijke uitzien, maar daar gebruik ik andere woorden voor. Maar als ik deze tekst in uw midden aanhaal, dan heb ik maar één doel voor ogen: het hartelijke uitzien dat u zich als een arme verloren zondaar met God laat verzoenen en niet anders! En als dat omgedraaid in de wereld gebracht wordt, is dat leugen en laster en dat moeten we nooit geloven! En daarom: Waakt!"
Eerlijk gezegd schrik ik van de toon van dit stuk. Het is aanvallend en generaliserend.
Ik heb wat vragen erbij:

1. Waarom kiest de spreker ervoor om specifieke namen te noemen en te beschuldigen van laster?
2. Wat is de juiste balans tussen het werk van de Heilige Geest en de verantwoordelijkheid van de mens in de prediking van het Woord van God?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:01
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 21:38
Cyrillus schreef: Ik zeg??? Ik zeg de Bijbel na. Waar staat in Handelingen 2 het woord 'wachten'? Hebben de joden een verstandskeuze gemaakt, vind je? Waar wacht je dan precies op?
Je vergat ‘per ongeluk’ een vers:

“ En als zij dit hoorden, werden zij 74verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij 75doen, mannen broeders?”

En de kanttekeningen:
74). Gr. werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan.
75). Namelijk om de verdiende straf te ontvlieden, vergeving onzer zonden te verkrijgen en zalig te worden.

En eigenlijk moet je Petrus toespraak dan ook even hierin betrekken!
zie mijn antwoord op evangelist
Ja? En op welk antwoord van jou slaat mijn opmerking? Volgens mij mis je het verband tussen vers 41, 37 en de preek van Petrus. Vers 41 spreekt over de verslagenen van vers 37, die verslagen zijn door de prediking van Petrus (Heilige Geest).
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 22:09
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:01
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 21:38
Cyrillus schreef: Ik zeg??? Ik zeg de Bijbel na. Waar staat in Handelingen 2 het woord 'wachten'? Hebben de joden een verstandskeuze gemaakt, vind je? Waar wacht je dan precies op?
Je vergat ‘per ongeluk’ een vers:

“ En als zij dit hoorden, werden zij 74verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij 75doen, mannen broeders?”

En de kanttekeningen:
74). Gr. werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan.
75). Namelijk om de verdiende straf te ontvlieden, vergeving onzer zonden te verkrijgen en zalig te worden.

En eigenlijk moet je Petrus toespraak dan ook even hierin betrekken!
zie mijn antwoord op evangelist
Ja? En op welk antwoord van jou slaat mijn opmerking? Volgens mij mis je het verband tussen vers 41, 37 en de preek van Petrus. Vers 41 spreekt over de verslagenen van vers 37, die verslagen zijn door de prediking van Petrus (Heilige Geest).
Juist vanwege dit verband focus ik op vers 41
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Susanna »

KDD schreef: 15 apr 2023, 21:18
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 21:10
KDD schreef: 15 apr 2023, 20:52 Ik las dit vandaag en dacht aan deze topic.
Ds. L. Vroegindeweij schreef:
Een andere lezer reageerde op ons artikel in het nummer van 21 Juli j.1. Daarin schreven we, dat voor een onbekeerde in Gods Woord beloften zijn met een voorwaarde. Wij noemden toen plaatsen, waar die beloften te vinden zijn. Ieder kan zich daarvan overtuigen. Daar is een welmenend aanbod van genade. Calvijn schrijft, dat de Heere Jezus als Verlosser aan alle Israëlieten zonder onderscheid was beloofd. Maar hoe gaat dat nu verder? Is het de mens, die deze aanbieding uit eigen kracht hoort en er gebruik van maakt? Neen. De aanbieding doet niets af aan het zaligmakend werk des Geestes en aan zijn noodzakelijkheid. Maar die nu die aanbieding hoort en tevens hoort, dat hij niets vermag, wat moet hij doen? Lodensteyn zegt ergens: „Wachten op en uitzien naar de Heere". Hij moet zijn knieën buigen en zeggen: „Heere, ik hoor, dat u mij de zaligheid aanbiedt en dat ik haar niet aan kan nemen, zonder uwen Geest. Wilt u mij helpen."
Ik denk dan aan Handelingen 2: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Wij hoeven niet te wachten en uit te zien: Hij is er al in Zijn aanbod. Wij moeten in geloof aannemen, dat is de oproep. En ja, dat aannemen wordt bewerkstelligd door de Heilige Geest.
Ik heb veel meer aan wat Ds. Lodensteyn zegt dan wat jij zegt. We worden niet geholpen met een verstandskeuze, ook al zeggen we daarna dat het dan een zogenaamde bewerkstelligde keus is.
Ik stem in met de nadruk op geloof en bekering in Handelingen 2:37-39, maar ik wil ook benadrukken dat geloof en bekering niet het resultaat zijn van menselijke inspanning, maar van de genade en werk van de Heilige Geest. Ik pleit voor het gebruik van ons verstand en het bestuderen van de Bijbel om ons geloof te versterken en te verdiepen, maar ik waarschuw tegelijk tegen het vertrouwen op ons eigen verstand en menselijke inzicht in plaats van op de leiding van de Heilige Geest. Volgens de Bijbel zijn het geloof en de werking van de Heilige Geest zo onlosmakelijk met elkaar verbonden dat het ene niet zonder het andere kan worden begrepen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:19
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 22:09
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:01
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 21:38
Je vergat ‘per ongeluk’ een vers:

“ En als zij dit hoorden, werden zij 74verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij 75doen, mannen broeders?”

En de kanttekeningen:
74). Gr. werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan.
75). Namelijk om de verdiende straf te ontvlieden, vergeving onzer zonden te verkrijgen en zalig te worden.

En eigenlijk moet je Petrus toespraak dan ook even hierin betrekken!
zie mijn antwoord op evangelist
Ja? En op welk antwoord van jou slaat mijn opmerking? Volgens mij mis je het verband tussen vers 41, 37 en de preek van Petrus. Vers 41 spreekt over de verslagenen van vers 37, die verslagen zijn door de prediking van Petrus (Heilige Geest).
Juist vanwege dit verband focus ik op vers 41
Snap even niet waar je op doelt. Je kan vers 41 niet los zien van de andere verzen m.i.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 22:31
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:19
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 22:09
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:01
zie mijn antwoord op evangelist
Ja? En op welk antwoord van jou slaat mijn opmerking? Volgens mij mis je het verband tussen vers 41, 37 en de preek van Petrus. Vers 41 spreekt over de verslagenen van vers 37, die verslagen zijn door de prediking van Petrus (Heilige Geest).
Juist vanwege dit verband focus ik op vers 41
Snap even niet waar je op doelt. Je kan vers 41 niet los zien van de andere verzen m.i.
Nee ik zie dat ook niet los. Er wordt een proces beschreven waarin de joden verslagen werden in hun hart en naar redding zochten. Petrus roept op tot bekering. Op grond daarvan werden zijn woorden in vers 41 aangenomen op diezelfde dag. Dit is nota bene het belangrijkste vers uit de hele perikoop. Dus focus ik mij daarop. En ik zie dat dat er geen wachten is, integendeel, ze werden op dezelfde dag gedoopt. Geen waarschuwingen voor tijdgeloof, wondergeloof, etc.. Geen wachten op allerlei tekenen en wonderen, bijzondere gebeurtenissen, hoewel deze later wel kwamen trouwens.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:37
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 22:31
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 22:19
Simon0612 schreef: 15 apr 2023, 22:09
Ja? En op welk antwoord van jou slaat mijn opmerking? Volgens mij mis je het verband tussen vers 41, 37 en de preek van Petrus. Vers 41 spreekt over de verslagenen van vers 37, die verslagen zijn door de prediking van Petrus (Heilige Geest).
Juist vanwege dit verband focus ik op vers 41
Snap even niet waar je op doelt. Je kan vers 41 niet los zien van de andere verzen m.i.
Nee ik zie dat ook niet los. Er wordt een proces beschreven waarin de joden verslagen werden in hun hart en naar redding zochten. Petrus roept op tot bekering. Op grond daarvan werden zijn woorden in vers 41 aangenomen op diezelfde dag. Dit is nota bene het belangrijkste vers uit de hele perikoop. Dus focus ik mij daarop. En ik zie dat dat er geen wachten is, integendeel, ze werden op dezelfde dag gedoopt. Geen waarschuwingen voor tijdgeloof, wondergeloof, etc.. Geen wachten op allerlei tekenen en wonderen, bijzondere gebeurtenissen, hoewel deze later wel kwamen trouwens.
Geen idee hoe je nu op een discussie over wachten en allerlei soorten (on)geloof komt. Ik wees je er op dat je een vers (bewust of onbewust) vergat in je citaat. Vervolgens begin je te verwijzen naar antwoorden aan andere forummers. Geen idee wat ik daar mee moet.

Daarnaast als je het over geen wachten op allerlei tekenen en bijzondere gebeurtenissen hebt: volgens mij moesten de discipelen wachten op het teken (pinksterdag, vurige vlam) en was die dag vol van bijzondere gebeurtenissen.

P.s: ik ben er weer van tussen uit. Ben verder klaar met dit topic. Wilde je alleen even wijzen op het feit dat je een tekst vergat.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
KDD
Berichten: 1572
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door KDD »

Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 21:24
KDD schreef: 15 apr 2023, 21:18
Cyrillus schreef: 15 apr 2023, 21:10
KDD schreef: 15 apr 2023, 20:52 Ik las dit vandaag en dacht aan deze topic.

Ik denk dan aan Handelingen 2: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Wij hoeven niet te wachten en uit te zien: Hij is er al in Zijn aanbod. Wij moeten in geloof aannemen, dat is de oproep. En ja, dat aannemen wordt bewerkstelligd door de Heilige Geest.
Ik heb veel meer aan wat Ds. Lodensteyn zegt dan wat jij zegt. We worden niet geholpen met een verstandskeuze, ook al zeggen we daarna dat het dan een zogenaamde bewerkstelligde keus is.
Ik zeg??? Ik zeg de Bijbel na. Waar staat in Handelingen 2 het woord 'wachten'? Hebben de joden een verstandskeuze gemaakt, vind je? Waar wacht je dan precies op?
We weten allemaal wat er moet gebeuren. Maar het gaat over hoe dat gaat. En dat mis ik bij je. Het is geen kunst om te zeggen wat er nodig is maar nou de praktijk. En daar hebben we in jou bijdragen hier niets aan. Ik ken ds. vdBrink niet - alleen van hier op de forum, maar het zou mij niet verbazen dat hij vind dat je nog verder doorslaat dan hij zelf.
Gesloten