Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Job schreef: 13 apr 2023, 05:03
-DIA- schreef: 12 apr 2023, 23:31
Herman schreef: 12 apr 2023, 22:31 Wir schaffen das.
Frau Merkel kon het niet... wie wel?
Vermoedelijk niemand. Het is een sprookje dat mensen die ontworteld zijn, in een compleet andere context zomaar weer tot bloei komen. Het werkt meestal gewoon niet - je hoeft helemaal niet anti-vluchteling te zijn om dat te constateren. De polarisatie rondom etniciteit helpt er niet aan mee, het debat is besmet geraakt. Dan zijn er nog knellende internationale verdragen en zitten we met een al overvol landje. Knappe meneer of mevrouw die dit weet vlot te trekken.
Het is vooral een negatief frame wat maar herhaald en herhaald wordt en daarmee een selffulfilling prophecy wordt. De waarheid ligt gewoon in het midden. De meeste mensen kunnen prima hun eigen brood in Nederland verdienen, een kleine minderheid niet.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

Herman schreef: 13 apr 2023, 08:54
Job schreef: 13 apr 2023, 05:03
Vermoedelijk niemand. Het is een sprookje dat mensen die ontworteld zijn, in een compleet andere context zomaar weer tot bloei komen. Het werkt meestal gewoon niet - je hoeft helemaal niet anti-vluchteling te zijn om dat te constateren. De polarisatie rondom etniciteit helpt er niet aan mee, het debat is besmet geraakt. Dan zijn er nog knellende internationale verdragen en zitten we met een al overvol landje. Knappe meneer of mevrouw die dit weet vlot te trekken.
Het is vooral een negatief frame wat maar herhaald en herhaald wordt en daarmee een selffulfilling prophecy wordt. De waarheid ligt gewoon in het midden. De meeste mensen kunnen prima hun eigen brood in Nederland verdienen, een kleine minderheid niet.
Jij zult je bronnen hebben om dat te concluderen; ik heb de mijne. Heb intensieve werkervaring in het werkveld. En behoorlijk gedesillusioneerd geraakt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Toch zie ik om mij heen veel mensen die het wel degelijk redden. Hun kinderen beginnen met een achterstand, naar menigeen doet het prima op school en arbeidsmarkt.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

merel schreef: 13 apr 2023, 09:34 Toch zie ik om mij heen veel mensen die het wel degelijk redden. Hun kinderen beginnen met een achterstand, naar menigeen doet het prima op school en arbeidsmarkt.
Mijn ervaringen zijn anders, vind het wel fijn om dit te lezen, mogelijk had het met mijn type werk te maken (oa detachering en inburgering).
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Eloesje »

Ik denk aan de kosten van de zorg, psychologische hulp, wachttijden etc. Alles moet maar kunnen en mag geld kosten. Je kunt je geslacht veranderen, abortus laten uitvoeren, voor ieder wissewasje naar de HAP (en ja, ik weet bijna zeker dat heel veel van de hap bezoekjes kunnen wachten tot de dag erna of maandag na het weekend)

Maar als je een psycholoog nodig hebt ivm een depressie moet je eerst 8 weken wachten (of nog langer) en nog depressiever worden of je moet particulier hulp inschakelen en dat zelf betalen. (100 euro per consult)

Als je wil afvallen moet je in de meeste gevallen zelf de diëtist betalen maar als je een maagverkleining wil wordt het vergoed. (je kunt dus beter door eten en dan voor een veel duurdere operatie gaan???)

Ik vind het zo krom allemaal, hoe kunnen we dit veranderen?
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

Eloesje schreef: 13 apr 2023, 15:47 Ik denk aan de kosten van de zorg, psychologische hulp, wachttijden etc. Alles moet maar kunnen en mag geld kosten. Je kunt je geslacht veranderen, abortus laten uitvoeren, voor ieder wissewasje naar de HAP (en ja, ik weet bijna zeker dat heel veel van de hap bezoekjes kunnen wachten tot de dag erna of maandag na het weekend)

Maar als je een psycholoog nodig hebt ivm een depressie moet je eerst 8 weken wachten (of nog langer) en nog depressiever worden of je moet particulier hulp inschakelen en dat zelf betalen. (100 euro per consult)

Als je wil afvallen moet je in de meeste gevallen zelf de diëtist betalen maar als je een maagverkleining wil wordt het vergoed. (je kunt dus beter door eten en dan voor een veel duurdere operatie gaan???)

Ik vind het zo krom allemaal, hoe kunnen we dit veranderen?
Wellicht door niet allerhande verschillende zaken door elkaar heen te halen en je iets meer op 1 punt te focussen?
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 13 apr 2023, 10:19
merel schreef: 13 apr 2023, 09:34 Toch zie ik om mij heen veel mensen die het wel degelijk redden. Hun kinderen beginnen met een achterstand, naar menigeen doet het prima op school en arbeidsmarkt.
Mijn ervaringen zijn anders, vind het wel fijn om dit te lezen, mogelijk had het met mijn type werk te maken (oa detachering en inburgering).
Ik zie de 2e generatie (die geboren is in Nederland) het ook vaak wel goed doen Job. Ik deed onlangs een opdracht op een Internationale Schakel Klas. Daar zitten kinderen die nog maar kort in Nederland wonen. Vaak uit een vluchtelingensituatie. Het lastige is soms dat kinderen zolang (of soms nooit) geen fatsoenlijk onderwijs hebben gehad, dat het heel lastig is om de basisvaardigheden te leren. Als ze dan 'al' 16 zijn, is het al een stuk lastiger een fatsoenlijk eigen bestaan op te bouwen, dan wanneer kinderen hier geboren worden etc. Er is m.i. dan ook geen algemene conclusie te trekken.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 13 apr 2023, 17:11
Eloesje schreef: 13 apr 2023, 15:47 Ik denk aan de kosten van de zorg, psychologische hulp, wachttijden etc. Alles moet maar kunnen en mag geld kosten. Je kunt je geslacht veranderen, abortus laten uitvoeren, voor ieder wissewasje naar de HAP (en ja, ik weet bijna zeker dat heel veel van de hap bezoekjes kunnen wachten tot de dag erna of maandag na het weekend)

Maar als je een psycholoog nodig hebt ivm een depressie moet je eerst 8 weken wachten (of nog langer) en nog depressiever worden of je moet particulier hulp inschakelen en dat zelf betalen. (100 euro per consult)

Als je wil afvallen moet je in de meeste gevallen zelf de diëtist betalen maar als je een maagverkleining wil wordt het vergoed. (je kunt dus beter door eten en dan voor een veel duurdere operatie gaan???)

Ik vind het zo krom allemaal, hoe kunnen we dit veranderen?
Wellicht door niet allerhande verschillende zaken door elkaar heen te halen en je iets meer op 1 punt te focussen?
Nee hoor. Dat is juist de oorzaak van veel problemen. Verkokering is de oorzaak van het aangesneden probleem. De oplossing is een integrale visie op gezondheidszorg.

Verkokering in beleidsvorming is overigens een veel breder probleem.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

O.a. @Zeeuw: misschien ben ik er te lang uit (kleine 10 jaar). We liepen in dat werk constant tegen de klippen op. Motivatie, zeker aan de kant van de vluchtelingen, maar ondanks dat constante cultuur-, diploma- en taalbarrières. Waardoor we mensen nauwelijks op passend niveau geplaatst kregen. We zagen dan dat mensen langzaam gedesillusioneerd raakten, wat ik best begrijp, en zich terug gingen trekken in de eigen oorspronkelijke verbanden. Netwerken vormden met andere Syriers, Somaliërs, Irakezen, Eitreeers in heel Nederland. Minder hun best deden om de taal goed te gaan spreken. Het hebben van schoolgaande knderen helpt daar indd erg goed tegen.

Desondanks heeft het me pessimistisch gemaakt over échte inburgering.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Mijn buren komen uit Eritrea en hun zoon heeft een goede baan en hun dochter volgens mij ook. Vader bezorgt iedere dag veel kranten, terwijl hij een goede functie had in zijn vaderland.

Ik zie dus ook heel goede voorbeelden.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 13 apr 2023, 20:43 O.a. @Zeeuw: misschien ben ik er te lang uit (kleine 10 jaar). We liepen in dat werk constant tegen de klippen op. Motivatie, zeker aan de kant van de vluchtelingen, maar ondanks dat constante cultuur-, diploma- en taalbarrières. Waardoor we mensen nauwelijks op passend niveau geplaatst kregen. We zagen dan dat mensen langzaam gedesillusioneerd raakten, wat ik best begrijp, en zich terug gingen trekken in de eigen oorspronkelijke verbanden. Netwerken vormden met andere Syriers, Somaliërs, Irakezen, Eitreeers in heel Nederland. Minder hun best deden om de taal goed te gaan spreken. Het hebben van schoolgaande knderen helpt daar indd erg goed tegen.

Desondanks heeft het me pessimistisch gemaakt over échte inburgering.
Dat begrijp ik wel ja. Ik zag bij het ISK ook dat zeker kinderen van ouders die net in Nederland kwamen, zwaar overvraagd werden. Hun ouders spreken de taal niet, begrijpen 'ons systeem' etc niet, dus de kinderen die dan wel vrij snel de taal leren, moeten echt veel doen voor de ouders. Die vaak een stevig trauma hebben ook van oorlogen, vervolging etc. Toch heb ik daar ook wel hele mooie voorbeelden gezien van veerkracht moet ik zeggen.
Het maakt wel nederig over wat we dan zelf wel allemaal hebben moet ik zeggen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 13 apr 2023, 20:54
Job schreef: 13 apr 2023, 20:43 O.a. @Zeeuw: misschien ben ik er te lang uit (kleine 10 jaar). We liepen in dat werk constant tegen de klippen op. Motivatie, zeker aan de kant van de vluchtelingen, maar ondanks dat constante cultuur-, diploma- en taalbarrières. Waardoor we mensen nauwelijks op passend niveau geplaatst kregen. We zagen dan dat mensen langzaam gedesillusioneerd raakten, wat ik best begrijp, en zich terug gingen trekken in de eigen oorspronkelijke verbanden. Netwerken vormden met andere Syriers, Somaliërs, Irakezen, Eitreeers in heel Nederland. Minder hun best deden om de taal goed te gaan spreken. Het hebben van schoolgaande knderen helpt daar indd erg goed tegen.

Desondanks heeft het me pessimistisch gemaakt over échte inburgering.
Dat begrijp ik wel ja. Ik zag bij het ISK ook dat zeker kinderen van ouders die net in Nederland kwamen, zwaar overvraagd werden. Hun ouders spreken de taal niet, begrijpen 'ons systeem' etc niet, dus de kinderen die dan wel vrij snel de taal leren, moeten echt veel doen voor de ouders. Die vaak een stevig trauma hebben ook van oorlogen, vervolging etc. Toch heb ik daar ook wel hele mooie voorbeelden gezien van veerkracht moet ik zeggen.
Het maakt wel nederig over wat we dan zelf wel allemaal hebben moet ik zeggen.
Zeker, wat dat betreft verrijkend werk! Extra waardevol als je medechristenen mag ontmoeten. Uiteindelijk heb ik ze door alle drempels en klippen wel veel minder kunnen helpen dan ik wilde, wat dat betreft heb ik het werk met een bezwaard gemoed losgelaten.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

DDD schreef: 13 apr 2023, 20:50 Mijn buren komen uit Eritrea en hun zoon heeft een goede baan en hun dochter volgens mij ook. Vader bezorgt iedere dag veel kranten, terwijl hij een goede functie had in zijn vaderland.

Ik zie dus ook heel goede voorbeelden.
Fijn! De jonge generatie heeft grotere kansen en benut die dus ook, mooi om te horen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door MGG »

Ik zie in mijn omgeving zowel positieve als negatieve voorbeelden. Dit is echter anekdotisch bewijs. Het CBS heeft interessante feiten. Bijvoorbeeld het verschil in werkeloosheid tussen de verschillende groepen migranten.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Job schreef: 13 apr 2023, 20:43 O.a. @Zeeuw: misschien ben ik er te lang uit (kleine 10 jaar). We liepen in dat werk constant tegen de klippen op. Motivatie, zeker aan de kant van de vluchtelingen, maar ondanks dat constante cultuur-, diploma- en taalbarrières. Waardoor we mensen nauwelijks op passend niveau geplaatst kregen. We zagen dan dat mensen langzaam gedesillusioneerd raakten, wat ik best begrijp, en zich terug gingen trekken in de eigen oorspronkelijke verbanden. Netwerken vormden met andere Syriers, Somaliërs, Irakezen, Eitreeers in heel Nederland. Minder hun best deden om de taal goed te gaan spreken. Het hebben van schoolgaande knderen helpt daar indd erg goed tegen.

Desondanks heeft het me pessimistisch gemaakt over échte inburgering.
Is het erg dat een eerste generatie vooral contacten heeft met gelijkgestemden? In Canada en Australië zijn toch ook Nederlandse enclaves?

Mijn oudste is bevriend met een jongen uit Kameroen. Ouders spreken geen Nederlands, maar werken beiden. De kinderen zitten op een lager niveau onderwijs dan zij cognitief zouden kunnen en zoeken inderdaad vooral mensen op met Afrikaanse achtergrond. Is dat erg? Ben he alleen geïntegreerd als je aardappelen eet en omgaat met Nederlanders?
Plaats reactie