Het is geen probleem bij Jij daar of bij HeartCry, valt ons dat ook op? Ook bij geloofstoerusting gaat het nog wel.Job schreef: ↑11 apr 2023, 09:06Eens. Het is te vanzelfsprekend geworden om juist die kernvraag in het midden te laten. Tekenend is dat na een overlijden het wel één van de eerste vragen is die gesteld wordt.Bezorgd schreef: ↑11 apr 2023, 08:51 Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Ik kwam op mijn werk eens een collega tegen die ik niet kende, toen bleek dat hij ook christen was.
Uit bijbelgetrouw evangelische hoek. Toen ik vertelde dat ik ook christen was, was zijn eerste vraag, "maar ben je ook echt een wedergeboren christen?"
Wij zijn dat niet zo gewend , maar eigenlijk is het een heel terechte vraag.
Tegelijk kleven er grote gevoeligheden aan het beantwoorden ervan, dat maakt het wel lastig.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar dat was ook helemaal niet de reden waarom ik de bijdrage op de persoon vond.Bezorgd schreef:Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Ik kwam op mijn werk eens een collega tegen die ik niet kende, toen bleek dat hij ook christen was.
Uit bijbelgetrouw evangelische hoek. Toen ik vertelde dat ik ook christen was, was zijn eerste vraag, "maar ben je ook echt een wedergeboren christen?"
Dat was helemaal niet wat ik vond.GerefGemeente-lid schreef:Het is altijd de norm geweest op dit forum om zulke persoonlijke zaken niet te vragen.
Dus ik zou graag zien dat die norm gehanteerd blijft. Je krijgt er onverkwikkelijke discussies over.
@DDD heeft dus helemaal gelijk. En @Simon 0612 des te meer.
-
-DIA- schreef: ↑11 apr 2023, 08:58 Wat moet ik doen... want het is openbaar dat er om mij altijd ellende komt. En dat is precies het tegengestelde wat ik bedoel. Wat doe ik hier eigenlijk? Ben ik een indringer? Of voelt dat zo. In elk geval voel ik me niet echt welkom, hoewel ik geen duimbreed wens te wijken van de grondslag van dit forum. Als u niet beter wist zou u zeggen: Dit is toch vreemd?
Je bent hartelijk welkom!!
Het lijkt alleen of je niet openstaat voor de door andere gegeven feedback. (Ik heb al een paar keer positieve en opbouwende feedback gezien. Het lijkt erop of hier weinig mee gedaan is.)
Door direct in de verdediging/slachtofferrol te gaan doe je jezelf tekort. Het gaat mij absoluut niet om de inhoud van je bijdrages. In deze casus had je in mijn ogen beter de vraag kunnen negeren ipv tegenvragen stellen.
Waarom zou je het niet beantwoorden? Het is toch een eerlijke zaak? Het is toch tot Gods eer om Zijn werken te verkondigen? Ik vind het eerder ingrijpend, dat er geen antwoord komt.
-
- Verbannen
Wel, wat vond je er dan van? Want dan heb ik je totaal verkeerd begrepen...DDD schreef: ↑11 apr 2023, 09:11Dat was helemaal niet wat ik vond.GerefGemeente-lid schreef:Het is altijd de norm geweest op dit forum om zulke persoonlijke zaken niet te vragen.
Dus ik zou graag zien dat die norm gehanteerd blijft. Je krijgt er onverkwikkelijke discussies over.
@DDD heeft dus helemaal gelijk. En @Simon 0612 des te meer.
Lees nu je eigen bijdrage eens! Je kwam iemand tegen en er volgde een gesprek. In real life! Hier zijn de meesten min of meer anoniem en begrijp ik heel goed dat zulke persoonlijke vragen niet beantwoord worden. Daar is een forum niet het juiste format voor.Bezorgd schreef: ↑11 apr 2023, 08:51 Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Klopt. Op een forum is het lastig te beantwoorden, maar in levende lijve wordt de vraag ook niet zo vaak gesteld. Al moet ik zeggen, onze dominee heeft die vraag aan ieder gemeentelid gesteld tijdens zijn kennismakingsbezoeken.Job schreef: ↑11 apr 2023, 09:06Eens. Het is te vanzelfsprekend geworden om juist die kernvraag in het midden te laten. Tekenend is dat na een overlijden het wel één van de eerste vragen is die gesteld wordt.Bezorgd schreef: ↑11 apr 2023, 08:51 Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Tegelijk kleven er grote gevoeligheden aan het beantwoorden ervan, dat maakt het wel lastig.
Met die drie stichtingen heb ik niets en het is jammer en ook wel gemeen om me in die hoek te plaatsen DIA. Dat siert je niet.-DIA- schreef: ↑11 apr 2023, 09:10Het is geen probleem bij Jij daar of bij HeartCry, valt ons dat ook op? Ook bij geloofstoerusting gaat het nog wel.Job schreef: ↑11 apr 2023, 09:06Eens. Het is te vanzelfsprekend geworden om juist die kernvraag in het midden te laten. Tekenend is dat na een overlijden het wel één van de eerste vragen is die gesteld wordt.Bezorgd schreef: ↑11 apr 2023, 08:51 Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Maar wel een vraag waar voor ons allemaal maar 2 antwoorden op mogelijk zijn en die van levensbelang is. Ik denk dat a) niemand deze vraag hoeft te beantwoorden, b) zeker niet op een forum, c) maar...we niet te makkelijk deze vraag niet aan elkaar moeten stellen onder welk excuus dan ook.
Ik heb me altijd zeer verbaasd in mijn opgroeien hoezeer er over allerlei zaken werd gesproken, maar deze vraag altijd zeer onbesproken bleef.
-
Herkenbaar en op bijvoorbeeld huisbezoek komen zulke zaken ook aan de orde.Zeeuw schreef: ↑11 apr 2023, 09:21Klopt. Op een forum is het lastig te beantwoorden, maar in levende lijve wordt de vraag ook niet zo vaak gesteld. Al moet ik zeggen, onze dominee heeft die vraag aan ieder gemeentelid gesteld tijdens zijn kennismakingsbezoeken.Job schreef: ↑11 apr 2023, 09:06Eens. Het is te vanzelfsprekend geworden om juist die kernvraag in het midden te laten. Tekenend is dat na een overlijden het wel één van de eerste vragen is die gesteld wordt.Bezorgd schreef: ↑11 apr 2023, 08:51 Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Natuurlijk is het een heel moeilijke vraag. Maar als je zoveel schrijft op een forum over wat er allemaal fout gaat, je wel moet kunnen incasseren, dat er ook eens een persoonlijke vraag komt. Ik vind eerlijk gezegd, dat als je geestelijk leven hebt, je erover mag praten en als je het niet hebt, je zoveel mogelijk moet zwijgen. (Dat zeg ik ook tegen mezelf). Hoe zal een blinde een blinde leiden? Zij vallen beide in de gracht.
Refoforum lijkt me ook absoluut niet de plek. Daar zijn we elkaar meestal te onbekend voor en daarvoor is het een te onveilige (want openbare) plek. Maar dat het in het gewone contact te vaak onbesproken blijft, dat is toch wel een heel moeilijk punt wat eigenlijk niet uit te leggen is. Kom dan nog liever met je armoe openbaar, dan het onderwerp geheel te omzeilen.
En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken
En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken