Precies. Ik doe het ook regelmatig als ik meerdere dagen ergens alleen aan het werk ben. Dan heb ik alle ruimte om ook wat te luisteren.Ararat schreef: ↑08 apr 2023, 11:07Vooral niet schrikken van wat je hier zoal leest.Jeremiah schreef: ↑08 apr 2023, 10:18Wow, ik schrik van zo’n uitspraak. Ik beluister altijd als ik onderweg ben een preek. Of dat nou te voet, met de fiets, met de metro, met de trein, of met de auto is.KDD schreef:Is dat niet oneerbiedig - achter stuur? Ik vind dat je hetzelfde houding als in de kerk zou moeten hebben. Of zie ik dat verkeerd?
De wandelaars naar Emmaüs hadden ook niet een synagoge-houding toen ze het Evangelie van Jezus hoorden!
Blijf dus vooral onderweg luisteren! Niet zelden komt het gehoorde in de loop van de dag nog op de een of andere manier van pas.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Waarom is dit zo'n gekke discussie? Preken zijn een onderdeel van een liturgie en ik betwijfel of het goed is om deze los tot je te nemen.
Er zijn ook luisterboeken te krijgen. Waarom zou het beter zijn om naar een preek te luisteren in de file dan naar BNR?
Er zijn ook luisterboeken te krijgen. Waarom zou het beter zijn om naar een preek te luisteren in de file dan naar BNR?
Ik zie preek luisteren net zoiets als bijbel lezen. Als mijn leerlingen laat zijn mogen ze ook niet de klaslokaal binnenlopen als ik bezig ben met dagopening. Wat gezegd is over de wandelaars naar Emmaüs doet me wel nadenken.
-
- Verbannen
Het argument van @Ararat is inderdaad heel sterk. Ik heb er ook geen bezwaren tegen.Nasrani schreef: ↑08 apr 2023, 12:43Precies. Ik doe het ook regelmatig als ik meerdere dagen ergens alleen aan het werk ben. Dan heb ik alle ruimte om ook wat te luisteren.Ararat schreef: ↑08 apr 2023, 11:07Vooral niet schrikken van wat je hier zoal leest.Jeremiah schreef: ↑08 apr 2023, 10:18Wow, ik schrik van zo’n uitspraak. Ik beluister altijd als ik onderweg ben een preek. Of dat nou te voet, met de fiets, met de metro, met de trein, of met de auto is.KDD schreef: Is dat niet oneerbiedig - achter stuur? Ik vind dat je hetzelfde houding als in de kerk zou moeten hebben. Of zie ik dat verkeerd?
De wandelaars naar Emmaüs hadden ook niet een synagoge-houding toen ze het Evangelie van Jezus hoorden!
Blijf dus vooral onderweg luisteren! Niet zelden komt het gehoorde in de loop van de dag nog op de een of andere manier van pas.
Persoonlijk echter kan ik alleen een preek luisteren als ik verder niets doe. Ik schrijf ook nooit mee en doe ook niets anders, want dat gaat gewoon niet.
Misschien een beetje Bijbels denken? De Pinksterpreek van Petrus kwam ook niet als onderdeel van een liturgie. Dankbaar dat er een kerkelijke liturgie is maar het centrum blijft toch de prediking. Kan daar talloze teksten voor opnoemen maar zoek zelf maar in een concordantie op ‘prediking’
Dat zal ook je laatste vraag beantwoorden. @Helma verwoord het ook mooi in dit topic.
Laatst gewijzigd door huisman op 08 apr 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Waar zie je een gekke discussie?
Als je preken strikt ziet als onderdeel van een liturgie moet je om consequent te zijn deze ook niet voor eigen gebruik lezen en uitsluitend op de kansel gebruiken.
Overigens kan dit uitgangspunt ook problematisch zijn als je de preek van afgelopen zondag nog eens terug wil luisteren of kijken.
Ik vind dat qua dagopening best lastig. Ik begrijp dat het niet te vaak moet voorkomen en zeker geen regelmaat moet zijn. Maar denk dan toch, het is toch beter dat ze in ieder geval een deel meemaken en toch in aanraking met het Woord komen, dan dat ze niets horen?
O, maar ik zeg ook niet dat je geen preek zou mogen luisteren in buitengewone omstandigheden. Maar dat is nog wat anders dan preken tussendoor luisteren. Daarvan zeg ik ook niet dat het niet zou mogen. Ik zou het zelf alleen in uitzonderlijke gevallen doen.huisman schreef: ↑08 apr 2023, 13:42
Misschien een beetje Bijbels denken? De Pinksterpreek van Petrus kwam ook niet als onderdeel van een liturgie. Dankbaar dat er een kerkelijke liturgie is maar het centrum blijft toch de prediking. Kan daar talloze teksten voor opnoemen maar zoek zelf maar in een concordantie op ‘prediking’
Dat zal ook je laatste vraag beantwoorden. @Helma verwoord het ook mooi in dit topic.
@Ararat: Ik vond de discussie niet gek, maar iemand anders wel.
Het ligt er ook maar net aan wat voor werk het op dat moment is.GerefGemeente-lid schreef: ↑08 apr 2023, 13:42Het argument van @Ararat is inderdaad heel sterk. Ik heb er ook geen bezwaren tegen.Nasrani schreef: ↑08 apr 2023, 12:43Precies. Ik doe het ook regelmatig als ik meerdere dagen ergens alleen aan het werk ben. Dan heb ik alle ruimte om ook wat te luisteren.Ararat schreef: ↑08 apr 2023, 11:07Vooral niet schrikken van wat je hier zoal leest.
Persoonlijk echter kan ik alleen een preek luisteren als ik verder niets doe. Ik schrijf ook nooit mee en doe ook niets anders, want dat gaat gewoon niet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Nee, er zijn geen uitzonderingen. Er is niemand die goed doet, tot niet één toe, en wie een één gebod struikelt is schuldig aan alle. En dat zijn wij allemaal van nature.Richard W schreef: ↑07 apr 2023, 22:43En U hoort bij de "niet allen"?-DIA- schreef: ↑07 apr 2023, 22:18Ik denk het niet. Als je de inhoud van dit fragment hoort weet je hoe hij tegenover 'moderne media' denkt. Daar wordt het goede en het kwade vermengd, en dat geeft vanzelf verwarring. Vooral bij hen die niet zo vast in de gereformeerde belijdenis staan. Dan kunnen we immers kiezen wat ons wel en niet aanstaat? En kiezen we van nature niet allen de makkelijkste of de ons meest aansprekende preken?Richard W schreef: ↑07 apr 2023, 16:49Denkt u dat ds. A.T. Huijser een voorstander is van preken verspreiden via YouTube? Volgens mij niet als ik zijn uitlatingen hier en daar lees. Eerlijk gezegd begrijp ik "De Oude Waarheid" dan ook niet.-DIA- schreef: ↑07 apr 2023, 14:07 Een fragmentje van een oudejaarspreek van ds. Huijser.
Het gaat over de tijd...
https://www.youtube.com/watch?v=_lALkHiA1Fo&t=11s
Denkt u dat als ds. Huijser in Rijssen staat de kerkdiensten "open" live zijn mee en na te luisteren zoals bij de door u gisteren gedeelde link van de Oude Gereformeerde Gemeente Bevenvoorde?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik wist even niet wat ik las. Voor mij bent u “een Rijssenaar waarin geen bedrog is”. Ik heb oprecht diep respect voor uw leven en ook vaak vleugen van bezorgdheid en medelijden. Volgens mij luistert en leest u minimaal 10 ernstige preken per week, en evenzoveel ernstige meditaties. Ik kan mij dan ook totaal niet voorstellen dat u niet zo vast in de gereformeerde belijdenis staat en dat u een makkelijke of uw meest aansprekende preek kiest. U heeft de gave van onderscheid gekregen om precies per dominee en preek aan te kunnen geven van wat waarheid is en wat niet, zowel binnen als buiten uw kerkverband. U verdedigt de “aloude leer der vaderen” altijd te vuur en te zwaard. U heeft menigmaal een profetische visie over “de ernst van de tijd” die de meeste op RF niet weten te onderscheiden. Zolang ik u volg op RF kunt u volgens mij over de geboden zeggen dat u “al deze dingen heb onderhouden van uw jonkheid af.” U heeft volgens mij ook nog nooit een bokje gevraagd om feest te vieren met uw vrienden.-DIA- schreef: ↑08 apr 2023, 20:31Nee, er zijn geen uitzonderingen. Er is niemand die goed doet, tot niet één toe, en wie een één gebod struikelt is schuldig aan alle. En dat zijn wij allemaal van nature.Richard W schreef: ↑07 apr 2023, 22:43En U hoort bij de "niet allen"?-DIA- schreef: ↑07 apr 2023, 22:18Ik denk het niet. Als je de inhoud van dit fragment hoort weet je hoe hij tegenover 'moderne media' denkt. Daar wordt het goede en het kwade vermengd, en dat geeft vanzelf verwarring. Vooral bij hen die niet zo vast in de gereformeerde belijdenis staan. Dan kunnen we immers kiezen wat ons wel en niet aanstaat? En kiezen we van nature niet allen de makkelijkste of de ons meest aansprekende preken?Richard W schreef: ↑07 apr 2023, 16:49 Denkt u dat ds. A.T. Huijser een voorstander is van preken verspreiden via YouTube? Volgens mij niet als ik zijn uitlatingen hier en daar lees. Eerlijk gezegd begrijp ik "De Oude Waarheid" dan ook niet.
Denkt u dat als ds. Huijser in Rijssen staat de kerkdiensten "open" live zijn mee en na te luisteren zoals bij de door u gisteren gedeelde link van de Oude Gereformeerde Gemeente Bevenvoorde?
Er is één vraag die mij al jaren bezighoudt als ik uw bijdragen lees. “Is DIA nu een kind van God?” Zou u daar op tweede Paasdag 2023 eens antwoord op willen geven. Ik weet inmiddels veel van u, maar het allerbelangrijkste wat we van elkaar moeten weten dat weet ik niet. “Hoe is met DIA op reis naar die nimmer eindigende eeuwigheid.” Kan en mag u uit genade zeggen met McCheyne: Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis, naar 't erfgoed daarboven, in 't Vaderlijk huis. Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn, 'gestorven voor mij!’ zal mijn zwanenzang zijn. In het licht van díe vraag is al het andere waar we onze mening over geven maar bijzaak.
Laatst gewijzigd door Richard W op 10 apr 2023, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is op de persoon, toch?
Los daarvan is DIA wel heel tevreden met zijn opvattingen, maar wat minder met zichzelf. Dat moet je mijns inziens goed onderscheiden.
Los daarvan is dat natuurlijk wel de vraag waar het op aankomt. Maar het is ook mogelijk dat iemand door dwalingen in de prediking zich niet bewust is van de rijkdom van zijn geloof.
Los daarvan is DIA wel heel tevreden met zijn opvattingen, maar wat minder met zichzelf. Dat moet je mijns inziens goed onderscheiden.
Los daarvan is dat natuurlijk wel de vraag waar het op aankomt. Maar het is ook mogelijk dat iemand door dwalingen in de prediking zich niet bewust is van de rijkdom van zijn geloof.
@DIA, is niet verplicht om te antwoorden.
“Hoe is met DIA op reis naar die nimmer eindigende eeuwigheid.” Het vetgedrukte zegt niet zoveel.
We zijn op reis naar een Godsontmoeting, deze ontmoeting is bepalend. Zijn we gewassen in het bloed van Christus of staan we dan voor eigen rekening.
“Hoe is met DIA op reis naar die nimmer eindigende eeuwigheid.” Het vetgedrukte zegt niet zoveel.
We zijn op reis naar een Godsontmoeting, deze ontmoeting is bepalend. Zijn we gewassen in het bloed van Christus of staan we dan voor eigen rekening.
Dit is inderdaad op de persoon. DIA mag uiteraard antwoord geven, maar hoeft zich niet verplicht te voelen.
Het is niet op de persoon bedoeld! Ik bedoel het liefdevol en in alle ernst. Ik heb zo vaak met DIA en (ook andere RF'ers) te doen dat het mij 's nachts bezig houdt. Omdat het toch ook wel exemplarisch is voor veel mensen die ik ontmoet. Ik kwam pas dit preekfragment tegen van ds. P. de Vries. Ik vond dat zo ontroerend en dacht ook zoveel tobbers. https://youtu.be/wY2XzZc9oQ8DDD schreef: ↑10 apr 2023, 21:50 Dit is op de persoon, toch?