Bezorgd schreef: ↑16 mar 2023, 11:57
Een VVD die bijna kritiekloos het programma van D66 uitvoert en vooral samenwerking zoekt op links kun je niet rechts noemen.
Behalve in campagnetijd, dan laat men vaak weer wat rechts geluid horen.
…..en Rutte heeft zich in deze campagne afgezet tegen de linkse wolk. Zou dan toch raar zijn dat hij via die linkse wolk een meerderheid in de eerste kamer gaat zoeken? D66 zal via BBB niet accepteren. Conclusie: Dit jaar gaat dit kabinet vallen. Denk voor de zomer al. De Stikstofwet zal het breekpunt worden.
Reken mij maar af als dit niet gaat gebeuren maar bewierook mij als mijn verwachting uitkomt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De coalitie snijd zich in dat scenario wel enorm in de eigen vingers.
Als ze slim zijn wachten ze even af of BBB eventueel in chaos ontaard. Als dat gebeurt, hebben ze misschien nog een kans om met minder kleerscheuren nieuwe verkiezingen door te komen.
Ik zie dat niet in. Waarom zou dat, Huisman? Ik kan geen goede argumenten bedenken anders als een gisterenavond door de versllaggevers gecreëerde spanning.
Op basis van de aantallen zetels, zoals ze nu op de NOS staan en de inwoneraantallen van 1-1-22 kom ik voorlopig op de volgende aantallen zetels voor de Eerste Kamer:
BBB 15.77
PvdA 6.68
GL 7.38
VVD 9.44
CDA 5.03
CU 2.60
SGP 1.71
D66 5.36
PvdD 3.92
Volt 1.95
Ja21 3.08
FvD 1.81
PVV 4.38
De tweede zetel van de SGP is dus bepaald niet kansloos. 1 stem in Zuid Holland van een andere partij en de stand is 1.998.
Een VVD die bijna kritiekloos het programma van D66 uitvoert en vooral samenwerking zoekt op links kun je niet rechts noemen.
…..en Rutte heeft zich in deze campagne afgezet tegen de linkse wolk. Zou dan toch raar zijn dat hij via die linkse wolk een meerderheid in de eerste kamer gaat zoeken? D66 zal via BBB niet accepteren. Conclusie: Dit jaar gaat dit kabinet vallen. Denk voor de zomer al. De Stikstofwet zal het breekpunt worden.
Reken mij maar af als dit niet gaat gebeuren maar bewierook mij als mijn verwachting uitkomt
Als het kabinet gaat vallen, zal dat een bewuste keuze van ze zijn om 'erger' te voorkomen. Rutte vindt de 'linkse wolk' geen enkel probleem. Hij vindt iedere meerderheid akkoord.
refo schreef: ↑16 mar 2023, 13:52
Op basis van de aantallen zetels, zoals ze nu op de NOS staan en de inwoneraantallen van 1-1-22 kom ik voorlopig op de volgende aantallen zetels voor de Eerste Kamer:
BBB 15.77
PvdA 6.68
GL 7.38
VVD 9.44
CDA 5.03
CU 2.60
SGP 1.71
D66 5.36
PvdD 3.92
Volt 1.95
Ja21 3.08
FvD 1.81
PVV 4.38
De tweede zetel van de SGP is dus bepaald niet kansloos. 1 stem in Zuid Holland van een andere partij en de stand is 1.998.
In Brabant is de SGP gecombineerd met de CU. Dus als die daar een stem op de SGP doet, ben je er toch ook al?
Welke partij in Zuid-Holland zou een stem uitbrengen op de SGP?
Als het kabinet gaat vallen, zal dat een bewuste keuze van ze zijn om 'erger' te voorkomen. Rutte vindt de 'linkse wolk' geen enkel probleem. Hij vindt iedere meerderheid akkoord.
Als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden zijn wordt BBB de grootste. Dat wil Rutte niet. De vraag is of hij wil wachten tot de VVD als een kaartenhuis in elkaar zakt. Dan moet hij nog 2 jaar blijven zitten en met links de klimaat- en stikstofwetten er doorheen jassen. De vraag is of hij dat wel wil.
Wat dan ook een probleem wordt, zijn de provinciehuizen met BBB overal aan het roer die een links beleid moeten uitvoeren. Zien jullie dat gebeuren?
BBB 15.77
PvdA 6.68
GL 7.38
VVD 9.44
CDA 5.03
CU 2.60
SGP 1.71
D66 5.36
PvdD 3.92
Volt 1.95
Ja21 3.08
FvD 1.81
PVV 4.38
In Brabant is de SGP gecombineerd met de CU. Dus als die daar een stem op de SGP doet, ben je er toch ook al?
Ik noemde maar een voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat BBB dat zal doen. SGP is af en toe ook nogal boerachtig.
Het ligt eraan hoe het met de restzetels zit. Als BBB alle hens aan dek moet hebben om de 16e zetel te krijgen, zal dat niet gebeuren. Maar als die restzetel voor BBB kansloos lijkt te worden, kunnen stemmen strategisch worden ingezet.
Als hij maar af en toe in het Witte Huis op de foto mag, zal de rest hem een zorg zijn.
Profesto schreef: ↑16 mar 2023, 11:54Misschien intussen vooral niet meer voor kleinere ondernemers, maar voor multinationals zet de VVD zich onvermoeibaar in..
Alle ondernemers (zowel klein als groot) krijgen in 2023 weer de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven op investeringen. Het gevolg is dat ze deels de winstbelasting kunnen drukken. Geen idee waarom die maatregel eigenlijk geldt, want er is nu niet direct sprake van een tegenvallende economie. Dat was in voorgaande jaren een reden voor deze maatregel. Het lijkt me weer een voordeel uit de koker van de VVD, gewoon omdat zij zich daarmee mooi kunnen profileren.
Willekeurig afschrijven kost de regering op termijn niets en levert de ondernemer op dezelfde termijn niets op.
En jaagt wel de consumptie (en daarmee de inflatie) aan.
BBB 15.77
PvdA 6.68
GL 7.38
VVD 9.44
CDA 5.03
CU 2.60
SGP 1.71
D66 5.36
PvdD 3.92
Volt 1.95
Ja21 3.08
FvD 1.81
PVV 4.38
Ik noemde maar een voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat BBB dat zal doen. SGP is af en toe ook nogal boerachtig.
Het ligt eraan hoe het met de restzetels zit. Als BBB alle hens aan dek moet hebben om de 16e zetel te krijgen, zal dat niet gebeuren. Maar als die restzetel voor BBB kansloos lijkt te worden, kunnen stemmen strategisch worden ingezet.
Het lijkt er op dat BBB een extra zetel haalt dan eerder voorspelt, ten koste van de CU. In dat geval kan de CU ook nog op SGP stemmen.
Ik heb dus goede hoop dat de SGP mogelijk haar zetels zal behouden.
BBB 15.77
PvdA 6.68
GL 7.38
VVD 9.44
CDA 5.03
CU 2.60
SGP 1.71
D66 5.36
PvdD 3.92
Volt 1.95
Ja21 3.08
FvD 1.81
PVV 4.38
Het lijkt er op dat BBB een extra zetel haalt dan eerder voorspelt, ten koste van de CU. In dat geval kan de CU ook nog op SGP stemmen.
Ik heb dus goede hoop dat de SGP mogelijk haar zetels zal behouden.
Zelfs in Barneveld is de SGP niet meer de grootste, ze hebben 0,8% ingeleverd en staan nu 0,3% achter de BBB.
Verder ben ik wel tevreden met deze uitslag, hoop dat de SGP haar tweede zetel nog kan houden, misschien met een stem van BBB, vorige keer is het ook gelukt dankzij een stem van FvD. Mijns inziens is dit een signaal naar het kabinet dat eenzijdig snoeihard stikstofbeleid uitrollen zonder perspectief en ruimte voor boeren maar wel met een mes op de keel door heel veel Nederlanders niet gepikt wordt. En daar ben ik blij mee. Signaal is nog niet helemaal doorgekomen bij de verantwoordelijke minister volgens mij.
Zeg ik dan dat er niks hoeft te gebeuren? Nee, maar neem bijvoorbeeld het zwaarbevochten compromis van minister Schouten eens als uitgangspunt waar toen zelfs de SGP nog voor stemde.
Hoop dat BBB het waarmaakt in de provincies en dat ze zich een betrouwbare partner kunnen tonen, dat zal niet meevallen.
Was vorige week vrijdag trouwens nog bij het plattelandsdebat en daar vielen ook de enorme verschillen op tussen het spreken van de woordvoerders van CDA, CU en VVD tegenover De Groot van D66. Het zit niet lekker tussen hun, ik druk me nog niet zo stellig uit als huisman maar dit kabinet krijgt een zware tijd. Als ze de stikstofplannen in een wet willen gieten wordt het hoogstwaarschijnlijk via links gedaan omdat D66 nooit akkoord gaat met de BBB. En dan trekt misschien het CDA de stekker eruit, en anders gaat Den Haag echt op ramkoers met heel wat provincies.
Henk J schreef: ↑16 mar 2023, 18:01
Zelfs in Barneveld is de SGP niet meer de grootste, ze hebben 0,8% ingeleverd en staan nu 0,3% achter de BBB.
De SGP heeft in Barneveld met 8.625 stemmen er net wat meer dan bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen (8.612). Relatief gezien hebben ze nu minder invloed, omdat de opkomst hoger was.
rat valt dus wel mee met o.a. de bewering op cvandaag dat ook de biblebelt naar de BBB is overgestapt.
Henk J schreef: ↑16 mar 2023, 18:01
De SGP heeft in Barneveld met 8.625 stemmen er net wat meer dan bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen (8.612). Relatief gezien hebben ze nu minder invloed, omdat de opkomst hoger was.
Dat valt dus wel mee met o.a. de bewering op cvandaag dat ook de biblebelt naar de BBB is overgestapt.
Dat laatste klopt op zich wel, maar dan het CU-deel van de Biblebelt. De CU is ook fors achteruit gegaan. Het lijkt erop dat de SGP nauwelijks stemmen aan de BBB heeft verloren. Dat hoeft ook niet, want de goede punten van BBB worden ook door de SGP gesteund.