Wat doen we vandaag?

Ambtenaar

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: 08 mar 2023, 17:42
Deze reactie van mij heeft niets met het klimaat- en stikstofbeleid te maken maar met je eigen inconsequentie. Je zegt dat de mate waarbij Pierre bijdraagt aan de klimaatverandering hem weinig kan deren maar zelf stap je in de auto en rij je naar Italië.
Misschien moet je eens kijken naar zijn bijdrage van 14:11.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 08 mar 2023, 20:45
Deze reactie van mij heeft niets met het klimaat- en stikstofbeleid te maken maar met je eigen inconsequentie. Je zegt dat de mate waarbij Pierre bijdraagt aan de klimaatverandering hem weinig kan deren maar zelf stap je in de auto en rij je naar Italië.
Dat gaat over mijn instemming met die reactie. Dat je mij ergens wel de maat neemt boeit me wat minder. Wat me meer stoort is jouw inconsequente houding.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Dat gaat over mijn instemming met die reactie. Dat je mij ergens wel de maat neemt boeit me wat minder. Wat me meer stoort is jouw inconsequente houding.
Waarom is Ambtenaar inconsequent? Hij beperkt zijn uitstoot, vindt dat een christen daartoe ook geroepen is en beseft dat er een spanningsveld is tussen vinden en doen.

Daarnaast spreekt hij anderen aan die aan de andere kant van het bootje hangen en met allerlei jijbakken net doen alsof ons reizen/vliegen er niet toe doet.

Ik zie nog niet zo veel spannends aan zijn bijdragen. Sterker nog, ik kan me er in grote lijnen wel in vinden. Er is een midden tussen felgroen en roetzwart. Ik probeer me bewust te zijn van dat midden en daar in mijn doen en laten rekening mee te houden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 08 mar 2023, 23:05
pierre27 schreef:
Waarom is Ambtenaar inconsequent? Hij beperkt zijn uitstoot, vindt dat een christen daartoe ook geroepen is en beseft dat er een spanningsveld is tussen vinden en doen.

Daarnaast spreekt hij anderen aan die aan de andere kant van het bootje hangen en met allerlei jijbakken net doen alsof ons reizen/vliegen er niet toe doet.

Ik zie nog niet zo veel spannends aan zijn bijdragen. Sterker nog, ik kan me er in grote lijnen wel in vinden. Er is een midden tussen felgroen en roetzwart. Ik probeer me bewust te zijn van dat midden en daar in mijn doen en laten rekening mee te houden.
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik me er ook bewust van. Daarom reis ik op verschillende wijzen. Inconsequent vind ik hem omdat hij wel kritisch naar zijn manier van reizen kijkt maar niet in wil zien dat anderen ook kritisch naar hun manier van reizen kijken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Maanenschijn schreef: 08 mar 2023, 23:05
pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef: 08 mar 2023, 20:45 Misschien moet je eens kijken naar zijn bijdrage van 14:11.

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik me er ook bewust van. Daarom reis ik op verschillende wijzen. Inconsequent vind ik hem omdat hij wel kritisch naar zijn manier van reizen kijkt maar niet in wil zien dat anderen ook kritisch naar hun manier van reizen kijken.
Zeker heb ik gelezen dat ook jij er je bewust van ben. Ik schaar jou dan ook niet onder de mensen die vinden dat de manier van reizen er niet toe doet, voor de goede orde :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Marck

Bericht door Marck »

Beginnen met opstaan.
Gaat vandaag wat moeizaam met de gewrichten. Misschien straks wat makkelijker na wat beweging.
Gelukkig is het buiten straks niet glad op de weg.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 08 mar 2023, 22:20

Wat is inconsequent? Dat ik op vakantie ga?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 09 mar 2023, 08:06
pierre27 schreef: 08 mar 2023, 22:20

Wat is inconsequent? Dat ik op vakantie ga?
Nee hoor, voor een antwoord zie het antwoord op Maanenschijn.
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 09 mar 2023, 08:49 Zoals je hebt kunnen lezen ben ik me er ook bewust van. Daarom reis ik op verschillende wijzen. Inconsequent vind ik hem omdat hij wel kritisch naar zijn manier van reizen kijkt maar niet in wil zien dat anderen ook kritisch naar hun manier van reizen kijken.
Toch klopt de stelling niet dat @ambtenaar hierin inconsequent is. Hij geeft in meerdere topics structureel aan dat hij rentmeesterschap een belangrijke waarde vindt in belijden van het christen zijn en wijst daar mensen op. Hij reageert juist op de mensen die hierin jijbakken en doen alsof er niets aan de hand is en roepen dat ' hullie en zullie ook vervuilen'. Vooral een vakantie in Italië is sommigen een doorn in het oog ;)

Prima dat jij daarin wel jouw verantwoordelijkheid neemt en niet doet alsof er niets aan de hand is.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 08 mar 2023, 23:05 Sterker nog, ik kan me er in grote lijnen wel in vinden. Er is een midden tussen felgroen en roetzwart. Ik probeer me bewust te zijn van dat midden en daar in mijn doen en laten rekening mee te houden.
Maar in deze discussie speelt de onuitgesproken vraag, waarom de zwarte piet (doorgaans) bij een ander ligt. Als we het over stikstof hebben, dan vinden wij grosso modo dat de boeren dat maar moeten oplossen. Ik heb nog geen veganistische dierenliefhebber gehoord die om deze reden afstand neemt van zijn huisdieren. En dat is dus ook zo met vliegen. Blijkbaar moet de uitstoot op reizen beperkt worden door de zwartgemaakte wereldreiziger, maar gewoon zelf het fietsje pakken is er niet bij. De normering ligt altijd van groot naar klein en die vanzelfsprekendheid mag terecht weersproken worden. Vliegen is gewoon legale activiteiten en een boerderij runnen ook. Je mag best een stevige mening ontwikkelen tegen een wat al te krappe moraal, die het altijd bij de ander zoekt.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Herman schreef: 09 mar 2023, 09:15
Maanenschijn schreef: 08 mar 2023, 23:05 Sterker nog, ik kan me er in grote lijnen wel in vinden. Er is een midden tussen felgroen en roetzwart. Ik probeer me bewust te zijn van dat midden en daar in mijn doen en laten rekening mee te houden.
Maar in deze discussie speelt de onuitgesproken vraag, waarom de zwarte piet (doorgaans) bij een ander ligt. Als we het over stikstof hebben, dan vinden wij grosso modo dat de boeren dat maar moeten oplossen. Ik heb nog geen veganistische dierenliefhebber gehoord die om deze reden afstand neemt van zijn huisdieren. En dat is dus ook zo met vliegen. Blijkbaar moet de uitstoot op reizen beperkt worden door de zwartgemaakte wereldreiziger, maar gewoon zelf het fietsje pakken is er niet bij. De normering ligt altijd van groot naar klein en die vanzelfsprekendheid mag terecht weersproken worden. Vliegen is gewoon legale activiteiten en een boerderij runnen ook. Je mag best een stevige mening ontwikkelen tegen een wat al te krappe moraal, die het altijd bij de ander zoekt.
Je verwoord precies hoe ik mijn postings bedoelde.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 09 mar 2023, 09:15
Dat is best wel een 'calimero gedachte'. Ik zie in deze discussie, die trouwens vaker gevoerd is, dat mensen 'het probleem' niet bij een ander oplossen, maar hierin ook daadwerkelijk zelf keuzes maken. Althans ik/wij wel. Als voorbeeld: wij woon(d)en 5 km van school, sport en kerk af. De keren dat wij hiervoor de auto hebben gepakt, zijn sporadisch. In regen en wind gingen wij op de fiets en het halen en brengen naar school kostte ons minimaal 10 uur per week. Vanaf mei begin ik bij een andere werkgever. met de auto zou dit 35 minuten zijn, met OV een uur. Toch ga ik straks met het OV. Ook andere keuzes maken wij zelf in voeding, consumptie etc. Hierin wordt de 'zwarte piet' niet bij een ander neergelegd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 09 mar 2023, 10:03Dat is best wel een 'calimero gedachte'. Ik zie in deze discussie, die trouwens vaker gevoerd is, dat mensen 'het probleem' niet bij een ander oplossen, maar hierin ook daadwerkelijk zelf keuzes maken.
Ik herken dat minder. Ik schets alleen een moreel dilemma. Wil je moreel appél doen, dan moet je zelf van onbesproken gedrag zijn. Dat geldt voor dominees in de kerk, maar ook voor vliegende klimaatactivisten. Dat is de eerste poot van de discussie. De tweede is dat we blijkbaar maatschappelijk gezien een moreel oordeel vormen over dat vliegen slechter is dan autorijden en dat weer slechter dan het ov en dat weer slechter als de fiets. Dus als ik 1 keer in het jaar met de fiets naar de tandarts ga, kan ik mij altijd moreel verheffen boven mijn echtgenote die dan de auto pakt. De vraag is of we iets minder geobsedeerd kunnen raken door deze (vaak ridicule) vergelijkingen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik vind het hypocrisie verwijt richting mensen die (met vallen en opstaan en soms heel inconsequent) proberen hun levensstijl aan te passen om zodoende bij te dragen aan het verder voorkomen van klimaatverandering nogal vervelend. Zij doen tenminste iets.

Niemand is geheel consequent, of kan dat niet zijn in onze maatschappij die niet klimaatneutraal is ingericht. Daarom is er, naast de inspanning van individuen, veel meer inspanning nodig van overheden om bij te dragen aan minder uitstoot, minder vervuiling en minder klimaatverandering.
Daarom kunnen we de energie die we verspillen aan anderen de maat nemen op dit soort onderwerpen beter richten op onze overheden, die een belangrijke rol kunnen spelen in dit thema maar dat tot nu toe nauwelijks en met veel tegenzin doen.
merel

Bericht door merel »

Profesto schreef: 09 mar 2023, 10:49 Ik vind het hypocrisie verwijt richting mensen die (met vallen en opstaan en soms heel inconsequent) proberen hun levensstijl aan te passen om zodoende bij te dragen aan het verder voorkomen van klimaatverandering nogal vervelend. Zij doen tenminste iets.

Niemand is geheel consequent, of kan dat niet zijn in onze maatschappij die niet klimaatneutraal is ingericht. Daarom is er, naast de inspanning van individuen, veel meer inspanning nodig van overheden om bij te dragen aan minder uitstoot, minder vervuiling en minder klimaatverandering.
Daarom kunnen we de energie die we verspillen aan anderen de maat nemen op dit soort onderwerpen beter richten op onze overheden, die een belangrijke rol kunnen spelen in dit thema maar dat tot nu toe nauwelijks en met veel tegenzin doen.
Deels mee eens. Het is waar dat de overheid hier ook een grote rol in kan spelen. Dat ontslaat ons echter niet van de verantwoordelijkheid die elk individu heeft inzake het beperken van zijn/haar uitstoot.
Plaats reactie