De kleine lettertjes van het Evangelie

Onbekende

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

Posthoorn schreef:
Cyrillus schreef:Je bent de eerste die een overzicht geeft met samenvatting! Beide kanten komen naar voren, vraag me dan toch wel af waarom er in sommige kerken kleine lettertjes gepreekt worden.
Omdat alle mensen niet meteen geloven als ze het evangelie één keer gehoord hebben.
Dan heb je dus te maken met een situatie waarbij er gelovigen en ongelovigen zijn.
Vervolgens heb je dan ook weer te maken met mensen die wel 'ontwaakt' zijn, maar niet weten hoe ze gehoor kunnen geven aan de boodschap van het Evangelie. En dát heeft er dan weer mee te maken dat ze nog niet genoeg vernederd zijn. Enz.
Je kunt dat allemaal negeren natuurlijk en alleen maar het Evangelie preken, sec, maar dan mis je op een gegeven moment wel de aansluiting met je hoorders.
Nee, die ontwaakten moet uitgelegd worden hoe ze wél gehoor kunnen geven aan de boodschap van het Evangelie. Ze moeten niet bevestigd worden in hun staat, dát zijn nou net kleine lettertjes!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:[Jij beweert dat er al betaald is en dat we zo kunnen komen. Maar voor wie geldt dat? Niet voor ons allen! Want dat leer de algemene verzoeningsleer. Vandaar mijn opmerking.

Alleen armen en verslagenen ziet God aan. Rechthebbende mensen worden als de rijke jongeling met liefde behandeld, maar keren nooit met ware schuldovertuiging en boetvaardigheid tot Jezus.

Ik negeer de berichten van Cyrillus omdat ik de toon niet prettig vind.

Maar wat je hier zegt GGL is een dwaling.

Iedereen mag komen. Geen enkele uitzondering.
Zo wordt het, hopelijk, ook bij jullie geleerd.

Anders beweer je dat we iets mee moeten nemen, en ik ken je niet als een Arminiaan.
Uiteraard. Maar we kunnen niet komen als we menen dat we kunnen komen omdat er al vóór ons persoonlijk betaald is. Zo vat ik de woorden van @Cyrillus wel op. Als een zondaar tot Christus komt, is dat nooit het eerste wat hij ziet. De algenoegzaamheid van Christus' verdienste moeten we nooit mengen met de veralgemenisering 'dat er al betaald is'. Ik zie de grote gevaren en de onschriftuurlijke vruchten daarvan steeds vaker.

Als je een dwaling zou zien bij een ander, moet je die niet met een andere dwaling bestrijden.
Daar gaat het vaak mis.

Ieder die komt is welkom. En zal Hij geenszins uitwerpen.
De praktijk leer dat niet een ieder komt, en dat zij die komen, vaak de kenmerken vertonen zoals door jou beschreven.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Onbekende schreef:Nee, die ontwaakten moet uitgelegd worden hoe ze wél gehoor kunnen geven aan de boodschap van het Evangelie. Ze moeten niet bevestigd worden in hun staat, dát zijn nou net kleine lettertjes!
Inderdaad moet ze dat uitgelegd worden. De vraag is: hoe doe je dat?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
Onbekende schreef:Nee, die ontwaakten moet uitgelegd worden hoe ze wél gehoor kunnen geven aan de boodschap van het Evangelie. Ze moeten niet bevestigd worden in hun staat, dát zijn nou net kleine lettertjes!
Lees de meditatie van anderhalve week geleden in de Saambinder.
huisman

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:[Jij beweert dat er al betaald is en dat we zo kunnen komen. Maar voor wie geldt dat? Niet voor ons allen! Want dat leer de algemene verzoeningsleer. Vandaar mijn opmerking.

Alleen armen en verslagenen ziet God aan. Rechthebbende mensen worden als de rijke jongeling met liefde behandeld, maar keren nooit met ware schuldovertuiging en boetvaardigheid tot Jezus.

Ik negeer de berichten van Cyrillus omdat ik de toon niet prettig vind.
.
Ik negeer de berichten van Cyrillus omdat ik de inhoud zover vind afstaan van wat bv. Paulus mij leert over het geloof. Lees bv. in de Efeze brief. (Efeze 1:3-14 en Efeze 2: 1-10)
Ik heb in deze discussie vaker gepoogd om de Bijbel te laten spreken maar daar walst deze forummer overheen.

Ben het met jou eens dat ook de toon van Cyrillus berichten niet prettig is. Chargerend zou ik zeggen dat hij uit de hoogte die domme RF’ers wel eens de waarheid wil vertellen. Helaas is dit zijn waarheid en niet de Waarheid.

Je ziet in zijn bijdragen dat de leerling (Cyrillus) vaak verder gaat dan zijn leraar. (Dr G.A. van de Brink).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Posthoorn schreef:
Door het Evangelie onvoorwaardelijk, dus zonder kleine lettertjes, te verkondigen.

Vrij recent was ik bij een doopdienst van het jongste familielid. In de preek werden eerst metershoge muren gebouwd aan voorwaarden, en aan het einde van de preek werd er binnen die muren een heel klein lichtje aangestoken. Je kunt niet zeggen dat Christus niet verkondigd werd, maar op deze manier werd Christus wel onbereikbaar gemaakt.

En dat is nou precies wat -in mijn ogen- ds. van den Brink probeert aan te kaarten.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
MGG

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef:
JCM schreef:Het wellicht nuttig en belangrijk om in deze discussie een antwoord te hebben op de volgende basisvraag:
Is de wil van de mens betrokken in het geloof en geloven, en zo ja, hoe en vanaf welk moment? En hoe verhoudt zich dat tot de levendmaking/wedergeboorte.

Dat is een hele moeilijke vraag. Ik heb geprobeerd wat toepasselijke teksten erbij te zetten.
En stel dat we pasklaar en uitgewerkt antwoord krijgen, is dat dan tot onze troost??

Openb. 22:17: En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
(Eerst het willen, en dan het komen).

Fil. 2:3: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
(Het willen wordt gewerkt in de mens, niet zonder de mens)

Hand. 9:4, 5, 6 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?
(De wil wordt omgebogen, het willen wordt gewerkt)

Joh. 1: 13: Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
1 Petr. 1:23: Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord Gods.
(Wedergeboren los van onze wil)

Hand 8:35, 36, 37 : En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus. En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
(Geloof is een zaak in de mens, gewerkt door prediking van het Woord en toegepast door de Geest)

DL 3-4 art. 10: Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelf door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en, uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt,
(Geloof is een zaak in de mens, gewerkt door prediking van het Woord en toegepast door de Geest)

DL 3-4 art. 12c En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
(Na vernieuwing van de wil, en de ontvangen genade werkt de mens ook zelf, gelooft zelf en bekeert zich)

DL 3-4 art. 10: Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden,
maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven, en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten;
maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
(God werkt alles, en onwederstandelijk)
Je bent de eerste die een overzicht geeft met samenvatting! Beide kanten komen naar voren, vraag me dan toch wel af waarom er in sommige kerken kleine lettertjes gepreekt worden.
Onderbouw je stelling eens.

Ik lees deze zin als een beschuldiging. Met het oog op het 9e gebod moeten beschuldigingen onderbouwd worden.
huisman

Bericht door huisman »

Onbekende schreef:
Posthoorn schreef:
Door het Evangelie onvoorwaardelijk, dus zonder kleine lettertjes, te verkondigen.

Vrij recent was ik bij een doopdienst van het jongste familielid. In de preek werden eerst metershoge muren gebouwd aan voorwaarden, en aan het einde van de preek werd er binnen die muren een heel klein lichtje aangestoken. Je kunt niet zeggen dat Christus niet verkondigd werd, maar op deze manier werd Christus wel onbereikbaar gemaakt.

En dat is nou precies wat -in mijn ogen- ds. van den Brink probeert aan te kaarten.

Waar bestonden dan die metershoge muren uit. Noem eens concreet 3 voorwaarden die daar bepreekt werden en in de Schrift niet worden genoemd.
Want velen zijn net als Nicodemus verbijsterd als ze De Heere Jezus horen zeggen dat wedergeboorte noodzakelijk is om Gods Koninkrijk binnen te kunnen gaan. (Johannes 3:3) Dat noemen ze dan voorwaarden.

Er is namelijk veel geloof zonder wedergeboorte. Bron: De Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Ik denk dat Cyrillus ds vd Brink is. Hij benoemt hem ook steevast zonder titel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Onbekende schreef:
Posthoorn schreef:

Ik ben het met je eens dat Christus vrijuit verkondigd moet worden. Maar dan bén je er nog niet. Er is ook nog zoiets als 'zielszorg'. En dat zijn wat mij betreft de kleine lettertjes. Die zielszorg kan bijv. bestaan uit een beschrijving hoe de Heere werkt. Dat kan een aanmoediging om te bidden óm geloof.
DDD

Bericht door DDD »

Thea schreef:Ik denk dat Cyrillus ds vd Brink is. Hij benoemt hem ook steevast zonder titel.
Dat is verder prima, maar er is geen reden om daarover te gissen.

Los daarvan zou het goed zijn als GG-lid een preek van ds. J. van Haaren over Jes. 45, 22 zou lezen. Het gaat echt te ver om zomaar te roepen dat iets algemene verzoeningsleer is. Overigens spreekt de Bijbel vaak ook in termen die naar een algemene verzoeningsleer neigen. Dus daar moet je niet te snel wat achter zoeken, tenzij je natuurlijk meent dat wij ons tegenwoordig beter kunnen uitdrukken dan de heilige Geest destijds heeft ingegeven. Maar in dat geval is er een heel ander discussiepunt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Thea schreef:Ik denk dat Cyrillus ds vd Brink is. Hij benoemt hem ook steevast zonder titel.
Nee, en dit is dan ook direct de laatste keer dat hier die (onterechte) suggestie wordt gewekt !
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef:
Cyrillus schreef:
JCM schreef:Het wellicht nuttig en belangrijk om in deze discussie een antwoord te hebben op de volgende basisvraag:
Is de wil van de mens betrokken in het geloof en geloven, en zo ja, hoe en vanaf welk moment? En hoe verhoudt zich dat tot de levendmaking/wedergeboorte.

Dat is een hele moeilijke vraag. Ik heb geprobeerd wat toepasselijke teksten erbij te zetten.
En stel dat we pasklaar en uitgewerkt antwoord krijgen, is dat dan tot onze troost??

Openb. 22:17: En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
(Eerst het willen, en dan het komen).

Fil. 2:3: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
(Het willen wordt gewerkt in de mens, niet zonder de mens)

Hand. 9:4, 5, 6 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?
(De wil wordt omgebogen, het willen wordt gewerkt)

Joh. 1: 13: Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
1 Petr. 1:23: Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord Gods.
(Wedergeboren los van onze wil)

Hand 8:35, 36, 37 : En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus. En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

DL 3-4 art. 10: Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelf door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en, uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt,

DL 3-4 art. 12c En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
(Na vernieuwing van de wil, en de ontvangen genade werkt de mens ook zelf, gelooft zelf en bekeert zich)

DL 3-4 art. 10: Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden,
maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven, en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten;
maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
(God werkt alles, en onwederstandelijk)
Je bent de eerste die een overzicht geeft met samenvatting! Beide kanten komen naar voren, vraag me dan toch wel af waarom er in sommige kerken kleine lettertjes gepreekt worden.
Onderbouw je stelling eens.

Ik lees deze zin als een beschuldiging. Met het oog op het 9e gebod moeten beschuldigingen onderbouwd worden.
Voor een uitgebreide beschrijving van deze beschuldiging, zie de lezingen van Van de Brink en zijn boek. Als je zin hebt mag je ook nog de 285 pagina's van dit draadje doorlezen. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je niet weet wat ik bedoel. Met het oog op het 9e gebod zou ik je daarom willen vragen je vraag wel eerlijk te stellen.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Het is vragen naar de bekende weg. De punten die hij noemt, kun je wel of niet zorgelijk vinden. Maar wat die kleine lettertjes zijn, moet voor iedereen duidelijk zijn die geen vreemdeling is in kerkelijk Jeruzalem en die tenminste over een gemiddeld iq beschikt.

De vragen doen mij denken aan de vragen van de Farizeeën. Zij vroegen: zijn wij dan ook blind? Jezus' antwoord was stevig: Als je werkelijk blind bent, dan is dat verontschuldigen, maar als je zegt dat je ziet, dan blijf je in je zonden.

En waarom? Omdat je er niet voor open staat om wat te leren. Mensen die zeggen: 'wij zien', daar moet je heel erg voor oppassen. Op zijn best zijn ze flink bijziend.

Mensen die werkelijk een helder inzicht hebben, die weten het allemaal zo goed niet. Die kennen iets van zichzelf en iets van de ander en ze vragen met de psalmdichter: Doorgrond o Heere, en ken mijn gedachten. Zie, óf er bij mij een schadelijke weg is, en leid mij op de eeuwige weg.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Best wel interessant om te zien dat juist door de mensen die zo graag de Bijbel zeggen te citeren vanuit de kleine lettertjeshoek totaal niet gereageerd wordt op de reactie van JCM. Klaarblijkelijk citeren zij liever eenzijdig uit de Bijbel. Gerggem-lid, ik had juist van jou wel verwacht dat je op de reactie van JCM zou in gaan.
Gesloten