De Alpha-cursus in de gereformeerde gezindte ?

Plaats reactie
mayflower

De Alpha-cursus in de gereformeerde gezindte ?

Bericht door mayflower »

Ik las op de website van CGK dat hun ook werken vanuit de Alpha-cursusen. Is deze curcus niet in strijdt met de gereformeerde belijdenis ? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Alpha-cursus nog niet echt gelezen hebt, maar ik hoorde dat er kritische opmerkingen over ?
memento

Re: De Alpha-cursus in de gereformeerde gezindte ?

Bericht door memento »

mayflower schreef:Ik las op de website van CGK dat hun ook werken vanuit de Alpha-cursusen. Is deze curcus niet in strijdt met de gereformeerde belijdenis ? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Alpha-cursus nog niet echt gelezen hebt, maar ik hoorde dat er kritische opmerkingen over ?
Ik vraag me af of de 'Bewaar het Pand' gemeenten ook met de Alpha cursus werken...
Marnix

Bericht door Marnix »

De cursus is heel basic... Daarnaast is er op de cursus heel veel ruimte voor bijbelstudie. Je gaat niet een rijtje vragen en antwoorden afwerken, maar in de Bijbel op zoek naar de waarheid. Dat is dan in 10 hoofdonderwerpen van het christelijk geloof opgedeeld.

In de bijbel zoeken naar de waarheid, wat is daarin in strijd met ons gereformeerd geloof? Ik ben benieuwd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb in de Noord-Ierse kerkelijke pers weleens kritische artikelen gelezen, zie http://www.ivanfoster.org. Maar die vinden alles waar de RKK ook aan meedoet per definitie afkomstig uit de afgrond.
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:In de bijbel zoeken naar de waarheid, wat is daarin in strijd met ons gereformeerd geloof? Ik ben benieuwd.
Daar is niets mis mee. Echter, dat wil niet zeggen dat een cursus die alleen de Schrift gebruikt per definitie goed is.

Afhankelijk van welke teksten in de Schrift ik naar verwijs, kan ik de cursisten vormen of misvormen. Want door de Schrift selectief te benadrukken kan ik een geheel verkeerd Gods- en mensbeeld scheppen. Een gevaar waar ik bang voor ben is dat er alleen gewezen wordt op lieve, mooie teksten, die ons zaligheid beloven en ons gebieden te geloven, en dat de teksten die wijzen op onze onmogelijkheid om te geloven, achterwege blijven...
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:In de bijbel zoeken naar de waarheid, wat is daarin in strijd met ons gereformeerd geloof? Ik ben benieuwd.
Daar is niets mis mee. Echter, dat wil niet zeggen dat een cursus die alleen de Schrift gebruikt per definitie goed is.

Afhankelijk van welke teksten in de Schrift ik naar verwijs, kan ik de cursisten vormen of misvormen. Want door de Schrift selectief te benadrukken kan ik een geheel verkeerd Gods- en mensbeeld scheppen. Een gevaar waar ik bang voor ben is dat er alleen gewezen wordt op lieve, mooie teksten, die ons zaligheid beloven en ons gebieden te geloven, en dat de teksten die wijzen op onze onmogelijkheid om te geloven, achterwege blijven...
Het zal er ook aan liggen waar de cursus vanuit gaat en wie deze leidt. We hebben in de GKV ook een Alpha-cursus bijvoorbeeld, waar gereformeerden de cursus leiden en ook vanuit die insteek onderwerpen behandelen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

In onze gemeente wordt binnenkort begonnen met de zgn. Emmauscursus. Dit is een cursus die opgezet is vanuit de IZB, de CGK en de GKV. Een soort van gereformeerde alphacursus dus. Zie ook http://www.emmauscursus.nl

@Marnix, de cursus waar jij op doelt zal dan ook wel een emmauscursus zijn. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee, het is bij ons toch echt een Alpha-cursus, hoewel we ook wel Emmauscursussen hebben gehad.
mayflower

Bericht door mayflower »

elbert schreef:In onze gemeente wordt binnenkort begonnen met de zgn. Emmauscursus. Dit is een cursus die opgezet is vanuit de IZB, de CGK en de GKV. Een soort van gereformeerde alphacursus dus. Zie ook http://www.emmauscursus.nl

Dat is interessant. Ik vraag me af (en mischien dat jij elbert, me dit kan antwoorden). Wordt bijv. ook de kinderdoop onderwezen ? En wat is de visie mbt tot de gaven van de Heilige Geest ? Ik vraag dit omdat bij veel van deze cursusen een charismatische visie is mbt het werk van de Heilige Geest (waar ik huiverig voor ben). Ik ben benieuwd.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

mayflower schreef:
elbert schreef:In onze gemeente wordt binnenkort begonnen met de zgn. Emmauscursus. Dit is een cursus die opgezet is vanuit de IZB, de CGK en de GKV. Een soort van gereformeerde alphacursus dus. Zie ook http://www.emmauscursus.nl

Dat is interessant. Ik vraag me af (en mischien dat jij elbert, me dit kan antwoorden). Wordt bijv. ook de kinderdoop onderwezen ? En wat is de visie mbt tot de gaven van de Heilige Geest ? Ik vraag dit omdat bij veel van deze cursusen een charismatische visie is mbt het werk van de Heilige Geest (waar ik huiverig voor ben). Ik ben benieuwd.
Als ik het goed begrepen heb, is de Emmauscursus in de eerste plaats bedoeld voor gemeenteleden. Het is een cursus over het contact maken met mensen (buitenkerkelijken), hen in aanraking brengen met het Evangelie en helpen te groeien in geloof. Het is dus geen cursus waarin onderwijs over de kinderdoop en de gaven van de Heilige Geest centraal staan, maar hoe het Evangelie te vertellen aan je onchristelijke naaste. Uiteraard is het zo, dat de visie op de kinderdoop en de gaven van de Geest onderdeel uitmaken van die Boodschap.
Marnix

Bericht door Marnix »

De lijn van de Alpha-cursus wordt ook voor een groot deel door de leiding bepaald. Je gaat samen zoeken naar antwoorden en zo.... In een evangelische gemeente zal in de Alpha-cursus allicht over volwassendoop worden gepraat en in een Alpha-cursus in een andere gereformeerde gemeente over kinderdoop. Het is niet zo dat alle lesstof al vastligt dacht ik, zoals bij een LOI-cursus of zo :)

Overigens is de doop geen hoofdthema. Het gaat over de basics van het geloof.... Niet over welke handeling waarbij hoort etc.
mayflower

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:Overigens is de doop geen hoofdthema. Het gaat over de basics van het geloof.... Niet over welke handeling waarbij hoort etc.
Bedankt Elbert & Marnix voor de reacties. De doop is geen hoofdthema maar wel een van de basics!
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is alleen geen basic als je meer over het geloof wil leren. Het is denk ik eerder een gevolg van het kennen van Hem. Maar inderdaad wel belangrijk hoor. Maar ik zit me af te vragen hoeveel er in de bijbel over de doop staat. Johannes doopte mensen, de apostelen deden het.... Maar verder staat er in de brieven en zo volgens mij niet zoveel over.... Omdat de doop ook maar een symbool is en het uiteindelijk niet om het symbool gaat... maar om wedergeboorte, een ander mens zijn, niet meer slaaf van de zonde maar vrijgekocht door Christus.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Het is alleen geen basic als je meer over het geloof wil leren. Het is denk ik eerder een gevolg van het kennen van Hem. Maar inderdaad wel belangrijk hoor. Maar ik zit me af te vragen hoeveel er in de bijbel over de doop staat. Johannes doopte mensen, de apostelen deden het.... Maar verder staat er in de brieven en zo volgens mij niet zoveel over.... Omdat de doop ook maar een symbool is en het uiteindelijk niet om het symbool gaat... maar om wedergeboorte, een ander mens zijn, niet meer slaaf van de zonde maar vrijgekocht door Christus.
Precies!

Heb. 6: 1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.
Plaats reactie