Herman schreef:Bedankt. Het lijkt me duidelijk dat hier spraken is van zet en tegenzet, maar dan nog is controle van het parlement over het hooggerechtshof niet direct in strijdt met rechtsordes zoals die in andere Westerse landen geldt. Ook de USA kent het recht op benoemingen toe aan de president.
Het geeft overigens wel een goede indicatie van waar de discussies naar toe zullen gaan. Ook in Nederland.
Zet en tegenzet?
Ik heb geen idee wat er in Israël
precies aan de hand is, maar politiek gekleurde benoemingen zijn over het algemeen geen voorbeeld van een goed functionerende toepassing van de trias politica. Erger wordt het als de wetgevende of uitvoerende macht ook rechters kan ontslaan of voor bepaalde termijn kan benoemen (i.p.v. voor het leven).
Ik weet niet wat de plannen precies inhouden, elk detail is belangrijk, maar het ziet er niet goed uit. Daarbij helpt niet dat Netanyahu aangeklaagd wordt voor fraude, dat maakt zijn motieven dubieus.
Om terug te keren naar Nederland: er is hier onder rechters discussie over de vraag of het goed is dat de leden van de Raad voor de rechtspraak en de presidenten door het kabinet benoemd worden. Ik zie daar (gelet op de procedure) geen bezwaren in. Dus ik ben niet een absolute purist. Maar het voorstel van de SGP vind ik niet goed, ronduit zwak en een verkeerd signaal.